کولرهای گازی اینورتر در میان اکثر مشتریان به عنوان یک کولر گازی کم‌مصرف با عملکرد بالا معروف می‌باشد. در واقع وجود قطعات پیشرو مطابق با فناوری‌های به روز باعث این عملکرد بهینه دستگاه برقی شده است. به همین دلیل مصرف انرژی پایین این کولر گازی در مقایسه با سایر کولرها به عنوان یک مزیت مهم مورد توجه قرار گرفته است. البته وجود مزایا و برتری‌های دیگری نیز در این دستگاه مدنظر می‌باشد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

کولر گازی اینورتر

در این مقاله قصد داریم که به معرفی ویژگی‌های کولر گازی اینورتر به عنوان کم‌مصرفترین نوع دستگاه بپردازیم.

۴ ویژگی برتر کولر گازی اینورتر

کولر گازی‌های اینورتر دارای یک بورد الکترونیکی است که به یک نوعی تبدیل کننده جریان می‌باشد. به این معنا که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کند و با این تغییر ولتاژ و تغییر فرکانسی که به وجود می‌آورد، باعث چرخش موتور دستگاه می‌شود. این امر موجب کاهش مصرف برق تا حد یک سوم مصرف عادی خواهد شد.
قطعه کمپرسور مورد استفاده در کولر گازی اینورتر، دور متغیر با سطح انرژی A می‌باشد. این نوع کمپرسور از خاموش و روشن شدن مکرر دستگاه برای همگامی با دمای محیط جلوگیری کرده و همین امر باعث صرفه‌جویی در انرژی خواهد شد.

اسپلیت اینورتر

در کولرهای گازی قدیمی از کمپرسور دور ثابت برای عملکرد تنظیم دمای کولر استفاده می‌شد. به این صورت که کاربر دمای مورد نظر را بر روی سیستم تنظیم می‌کرد و قطعه ترموستات کولر گازی بعد از گذشت دوره زمانی مشخص از کارکرد دستگاه که به دمای تنظیم شده در محیط مرتبط می‌شد، سیستم را به طور خودکار خاموش می‌کرد. در این محدوده نیز هر زمان که دمای محیط بالاتر از دمای تعیین شده سیستم تشخیص داده می‌شد، ترموستات دوباره دستور روشن شدن کولر و کارکرد آن را صادر می‌کرد.

این روشن و خاموش شدن‌های متوالی کولر گازی، موجب آسیب به قطعات فنی و همچنین مصرف بالای برق می‌شد. اما در کولر گازی اینورتر، کمپرسورهای دور متغیر باعث تثبیت دمای محیط خواهند شد. به این روش که با انطباق دمای محیط با دمای مورد نظر کاربر، به جای خاموش کردن سیستم، دور موتور کاهش می‌یابد.
از این رو هم از وارد شدن شوک‌های الکتریکی متناوب به موتور کولر و استارت مجدد آن و هم مصرف بالای انرژی جلوگیری می‌کند.
این ویژگی کولر گازی که ولتاژ کمتری را مصرف می‌کند، باعث می‌شود که همیشه دمای محیط را به صورت متغیر و دورانی ثابت نگه دارد. به همین دلیل اگر چه دستگاه در زمان‌های طولانی روشن بوده و کار می‌کند، اما به دلیل مصرف پایین انرژی، هزینه کمتری را برای برق آن پرداخت خواهید کرد.

کولر گازی اینورتر

مزیت دیگری که به خاطر قطعه کمپرسور کولر گازی رخ داده، سرعت بالاتر میزان سرمایش و گرمایش دستگاه می‌باشد. در واقع سرعت کارکرد موتور کولر گازی برای تغییر دمای محیط به مرور افزایش یافته و با این سرعت متغیر، موجب سریع‌تر خنک شدن محیط در مقایسه با سایر کولرهای معمولی خواهد شد.
مزیت دیگر کولر گازی اینورتر به صدای کم و لرزش پایین دستگاه مربوط می‌شود. چرا که وقتی موتور سیستم دارای ولتاژ مصرفی پایینی است، صدای موتور نیز به شدت کمتر خواهد بود. این امر نیز به جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایی و مصرف بالای برق کمک خواهد کرد. این قابلیت کولر گازی برای کارکرد بهینه موجب استهلاک پایین دستگاه و افزایش طول عمر مفید آن خواهد شد.

شما متوانید مقاله عوامل مهم تولید صدای بلند در کولر گازی را درباره صدا و لرزش دستگاه مطالعه کنید.

مزیت دیگر کولر گازی اینورتر، مربوط به حذف قطعه خازن و سیم پیچ استارت می‌باشد. چرا که معمولاً در اکثر کولر گازی‌های قدیمی از این قطعه برای استارت زدن استفاده می‌شد که البته مصرف برق بالایی نیز داشت.
در واقع این خازن استارت چون ولتاژ بالایی را برای استارت زدن مصرف می‌کرد، موجب افزایش اتلاف برق در دستگاه می‌گردید. همچنین در زمان‌های بین ۲ تا ۳ سال نیز نیاز به سرویس کردن و تعمیرات داشت که باعث دردسرهایی نیز بود. اما در سری‌های جدید کولر گازی اینورتر، این قطعه حذف شده و از سیم پیچ ستاره با عملکرد بهینه‌تر استفاده شده است.

البته در کنار تمام این مزیت‌ها و قابلیت‌های مثبت این کولرهای گازی، باید به ارزش هزینه‌ای بالای این دستگاه در مقایسه با سایر کولرها نیز توجه کنید. کولرهای گازی اینورتر قیمت بالاتری در مقایسه با سایر کولرها دارند. اما در اصل پرداخت بهای کمتر برق برای این دستگاه، مطمئناً اختلاف قیمت ارزش خرید را برای شما خیلی سریع جبران خواهد کرد.

نکته دیگر که باید به آن توجه کنید، مربوط به هزینه‌های سرویس و تعمیر کولر گازی می‌باشد. معمولاً به دلیل پیچیده بودن قطعات دستگاه، در صورت وجود ایراد و مشکل در عملکرد آن، بهتر است که تعمیر آن را به تکنیسین‌های مجرب سپارید.