استفاده از برد الکترونیکی در تولید لوازم خانگی برند بوش، باعث ایجاد قابلیت سیستم عیب‌یابی هوشمند در دستگاه شده است. در واقع برد الکترونیکی و دیجیتال ماشین ظرفشویی بوش، در زمان عملکرد دستگاه، تمام قطعات فنی ظرفشویی را بررسی می‌کند.

از این رو در صورت بروز هر گونه ایراد و مشکل در سیکل شستشو، آن را به صورت ارور و کد خطای مشخص که مربوط به هر یک از قطعات فنی دستگاه می‌باشد را در صفحه نمایشگر نشان می‌دهد. در نتیجه روند عیب‌یابی و رفع ایراد مربوطه در دستگاه راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌گیرد.

در این مطلب قصد داریم دلایلی را که باعث بروز ارور E24 در ماشین ظرفشویی بوش می‌شود را بیان کنیم و راه‌حل‌های آن را برای رفع این ارور و تعمیر ظرفشویی ذکر نماییم.

 

ارور E24 ماشین ظرفشویی بوش

به صورت کلی ارور E24 ظرفشویی بوش، به خاطر ایراد عدم تخلیه آب دستگاه و باقی ماندن آب در ماشین ظرفشویی رخ می‌دهد. از این رو در صورت بروز ایراد در قطعات فنی ماشین ظرفشویی که وظیفه تخلیه کردن آب سیکل شستشو را در زمان اجرای برنامه دستگاه دارند، این کد خطا نمایش داده می‌شود.
در نتیجه برای رفع خطای E24 در ماشین ظرفشویی بوش، باید به تعمیر قطعات تخلیه آب دستگاه بپردازید.

نمایش ارور E24 در ماشین ظرفشویی بوش به خاطر ایراد در قطعات برد، پمپ تخلیه، فیلتر ماشین ظرفشویی، گرفتگی و یا تاخوردگی شلنگ تخلیه دستگاه می‌تواند رخ دهد.

از این رو برای تعمیر ماشین ظرفشویی بوش و تعمیر قطعات معیوب شده ماشین ظرفشویی، اگر تجربه و تخصص لازمه را ندارید، بهتر است که از تکنسین کار و نمایندگی‌های تعمیراتی کمک بخواهید.

ارور E24 در ماشین ظرفشویی بوش

رفع کد خطای E24 در ظرفشویی بوش

معیوب شدن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش

برد ماشین ظرفشویی در زمان انجام تخلیه آب دستگاه، اجرای این وظیفه را به پمپ تخلیه ظرفشویی ارسال می‌کند تا آب داخل دستگاه تخلیه شود. اگر قطعه پمپ تخلیه در زمان اجرای عملکرد با مشکل مواجه شود، سیگنال عدم اجرا عملکرد به برد ارسال و کد خطای معیوب بودن قطعه و عدم تخلیه آب بر روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌شود.

دلایلی که باعث خرابی این قطعه اصلی دستگاه می‌شود، مربوط به رسوب و سختی آب، جمع شدن جرم بیش‌ازحد بر روی پمپ تخلیه، انباشتگی آشغال و ذرات غذا در پمپ، نوسانات برق، استفاده از شوینده‌های قلیایی و نامناسب، وارد شدن اجسام صلب و شکستگی پروانه پمپ تخلیه، عدم جرمگیری ماشین ظرفشویی و… است.

در صورت خرابی برد دستگاه و خرابی پمپ تخلیه باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. در واقع چون ایراد این قطعه به دلیل شکستگی و یا دفرمه شدن پروانه پمپ تخلیه و همچنین ورود آب به داخل پمپ تخلیه و استهلاک این قطعه می‌باشد، باید حتما برای رفع خطای E24 دستگاه این قطعه باید تعویض شود.

 

معیوب شدن برد ماشین ظرفشویی بوش

وجود ایراد و خرابی برد ماشین ظرفشویی و یا تایمر دستگاه می‌تواند باعث نمایش کد خطای E24 در ظرفشویی بوش نیز باشد. در واقع همان گونه که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد، برد ماشین ظرفشویی وظیفه اعلام و راه‌اندازی عملکرد تمام قطعات الکترونیکی دستگاه را برعهده دارد.

از این رو وجود ایراد در این قطعه باعث عدم اعلام سیگنال از سمت برد به قطعات دستگاه و به خصوص پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی می‌شود که در نهایت باعث تخلیه نشدن آب از دستگاه خواهد شد. نکته قابل توجه در مورد تعمیر و یا تعویض برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی، انجام آن توسط تعمیرکار و متخصص می‌باشد.

کد خطای E24 در ظرفشویی بوش

گرفتگی و مسدود شدن فیلتر‌های ماشین ظرفشویی بوش

۲ فیلتر صفحه‌ای و گرد ماشین ظرفشویی به عنوان پوشش محافظ برای جلوگیری از عبور ذرات غذا و جمع شدن رسوب آب به داخل پمپ تخلیه دستگاه می‌باشد. از این رو به مرور زمان و استفاده مکرر از دستگاه، این فیلترها مسدود شده و ارور E24 ظرفشویی بوش را نمایش خواهد داد.

برای پیشگیری از گرفتگی و کثیف شدن فیلترها، بهتر است که قبل از قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی، آنها را تمیز و ذرات غذا را از سطح آنها پاک کنید. البته می‌توانید با توجه به تعداد دفعات استفاده از ماشین ظرفشویی در طول زمان، فیلترهای دستگاه را جدا و تمیز نمایید.

فیلتر‌های ماشین ظرفشویی بوش در قسمت تحتانی در زیر سبد دستگاه قرار دارد. فیلترها را خارج کرده و با مسواک ذرات غذا و آشغال‌های جمع شده در میان فیلترها را پاک و تمیز نمایید. بعد از شستشوی کامل فیلترها، آن را مجدداً به همان صورت قبلی در دستگاه قرار داده و نصب کنید.

 

تاخوردگی و گرفتگی شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش

اگر در قسمت شلنگ تخلیه آب ماشین ظرفشویی، گرفتگی و انسدادی رخ دهد و یا دچار تاخوردگی شود، باعث ایجاد مانع در خروج آب از دستگاه خواهد شد. برای رفع این ایراد و کد خطای E24 در ظرفشویی بوش باید راه خروجی آب و فاضلاب ماشین ظرفشویی را چک کنید.

ابتدا مسیر شلنگ تخلیه آب را بررسی کنید و در صورت تاخوردگی و خم شدید شلنگ آن را رفع و درست کنید. در برخی از اوقات مسیر شلنگ نیز می‌تواند توسط مواد غذایی و آشغالها مسدود شود. برای رفع مشکل باید آن را جدا و داخل آن را تمیز بشویید تا انسداد شلنگ تخلیه آب رفع شود.

در صورت انجام این ۲ اقدام و عدم رفع خطا E24، باید شلنگ تخلیه را تعویض نمایید. برای تعویض کردن شلنگ تخلیه دستگاه، ظرفشویی را به پهلو قرار داده و پنل زیرین دستگاه را باز کنید. شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی از طریق بست‌های فلزی به پمپ دستگاه متصل بوده که با پیچ گوشتی می‌توانید آنها را باز و جدا کنید. حالا مجدداً شلنگ تخلیه جدید را با بست‌های فلزی به پمپ دستگاه متصل و فیکس کنید. بعد از چک کردن اتصال محکم شلنگ تخلیه، پنل کف دستگاه را وصل کنید.