احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که در زمان باز کردن آب گرم، شاهد انفجاری روشن شدن پکیج و صدای مشابه ترکیدن دستگاه باشید. رایج‌ترین دلایل بروز این ایراد در انواع آبگرمکن‌ها اتصالات غیراصولی، نصب در قسمت نامناسب، معیوب بودن قطعات حساس و اصلی دستگاه، وجود هوا در لوله‌های آب، جمع شدن رسوب و ایجاد مشکل، استفاده از پکیج‌های نامرغوب و… دانست که در نهایت باعث روشن شدن انفجاری پکیج خواهد شد.

در این مطلب قصد داریم که به بیان ۵ علت انفجاری روشن شدن پکیج بپردازیم و راه‌حل‌های لازمه را برای پیشگیری از این اتفاق بیان کنیم. پس تا انتها با تعمیر آنلاین همراه باشید.

۵ علت انفجاری روشن شدن پکیج

 

ایراد در قطعه الکترود جرقه زن پکیج

قطعه الکترود جرقه زن جهت شعله گرفتن مشعل کاربرد دارد. از این رو اگر بین الکترود جرقه زن و مشعل فاصله زیادی ایجاد شده باشد، در صورت باز کردن شیر آب گرم، شاهد روشن شدن انفجاری پکیج خواهید بود. فاصله معمول و مناسب بین این قطعه با مشعل، باید در حدود ۳ تا ۵ میلیمتر باشد.

به همین دلیل اگر این فاصله مناسب رعایت نشود و کمتر و یا زیادتر باشد، عدم تنظیم این امر می‌تواند باعث بروز این مشکل در پکیج شود.

ایراد دیگر در قطعه الکترود جرقه زن پکیج که علت انفجاری روشن شدن پکیج را به دنبال خواهد داشت، جمع شدن جرم و کثیفی در این قطعه می‌باشد. در واقع جرم و کثیفی که به مرور زمان در دستگاه جمع خواهد شد، باعث احتراق ناقص و یا انجام نشدن به موقع آن خواهد شد و در نهایت باعث انفجاری روشن شدن پکیج می‌شود.

برای رفع این ایراد که اصلی‌ترین مشکل در پکیج نیز می‌باشد، بهتر است که یک تکنیسین‌کار دستگاه را چک و ایرادات احتمالی آن را جهت عملکرد بهتر و درست پکیج رفع نماید.

انفجاری روشن شدن پکیج

مسدود شدن مشعل پکیج

دومین علت انفجاری روشن شدن پکیج، مربوط به مسدود شدن مشعل دستگاه می‌باشد. معمولاً پکیج‌هایی که در فضای باز قرار گرفته و نصب می‌شوند، به مرور زمان گردوغبار موجود در محیط باعث مسدود شدن سطح مشعل و سوراخ‌های آن خواهد شد.

از این رو چون سوراخ‌های مشعل مسدود و کیپ شده‌اند، این مشکل برای دستگاه به وجود خواهد آمد. این مشکل را نیز می‌توان از طریق تمیز کردن سوراخ‌های مشعل و رفع کثیفی‌های سطح مشعل دستگاه برطرف کرد.‌ البته با نصب یک صافی گاز می‌توانید از بروز این مشکل نیز جلوگیری کنید.

 

ایراد در قطعه پرشر پکیج

قطعه پرشر پکیج، به صورت یک سوئیچ بوده که احتراق دستگاه را با حساسیت بالا و پایین فشار هوا کنترل می‌کند. در واقع این قطعه از طریق یک شلنگ سیلیکونی به قطعه ونتوری فن پکیج وصل بوده و عملکرد فن پکیج را چک و کنترل می‌کند. اگر این قطعه دچار ایراد و مشکلی شود، باید حتماً توسط تعمیرکار چک و تعویض گردد.

 

عدم تنظیم شیر گاز پکیج

گاهی اوقات ایراد در شعله شیر گاز و یا تنظیم نبودن این قطعه می‌تواند باعث انفجاری روشن شدن پکیج شود. البته قابل ذکر است که اگر در روزهای اول استفاده از پکیج این مشکل رخ داده است، مشکل و ایراد در همین قطعه می‌باشد. می‌توانید با تعمیر کردن قطعه شیر گاز پکیج مشکل را برطرف کنید. اما در صورت عدم رفع مشکل، باید قطعه را تعویض نمایید.

 

خرابی دودکش پکیج

وجود ایراد در دودکش و سیستم احتراق پکیج، نصب نامناسب و غیراصولی دودکش، انسداد در مسیر خروج هوا، عدم هوای کافی برای احتراق پکیج و… باعث به وجود آمدن ایراد و مشکل در دستگاه و انفجاری روشن شدن پکیج خواهد شد. در واقع خرابی دودکش پکیج باعث جمع شدن مقداری گاز در محفظه احتراق خواهد شد. به همین دلیل به محض روشن کردن پکیج و جرقه زدن، شاهد حالت انفجاری دستگاه و صدای مهیب آن خواهید بود.

البته قابل ذکر است که در مدل پکیج‌های فن دار، اگر فلنج دود تنگ‌تر از قطر لوله باشد، باعث ایجاد مشکل و ایراد در مسیر خروج دود خواهد شد. در این صورت باید نصب دودکش در پکیج را چک و بررسی کنید و در صورت وجود مشکل در این قطعه به رفع آن و حتی تعویض دودکش اقدام نمایید.

علت روشن شدن پکیج همراه انفجاری

راه‌حل‌های پیشگیری از روشن شدن انفجاری پکیج

با انجام جرمگیری و تمیز کردن قطعات اصلی و حساس پکیج چون قطعه جرقه زن، سر شعله و مبدل پکیج می‌توانید از بروز مشکل و خرابی در قطعات دیگر دستگاه و در نهایت انفجاری روشن شدن پکیج جلوگیری کنید. به طور معمول توصیه می‌شود که انجام سرویس‌های دوره‌ای پکیج هر ۶ ماه تا یک سال صورت گیرد. انجام این امر و مراقبت‌های لازمه باعث افزایش طول عمر پکیج و عدم بروز مشکلات و ایرادات معمول در دستگاه خواهد شد.

برای این امر پکیج را خاموش کنید و برق ورودی را قطع کنید. بعد از سرد شدن دستگاه، کاور جلویی را باز و جدا کنید. دودکش، شعله و مبدل پکیج در قسمت بالای دستگاه و کنترل پنل، لوله‌های ورودی، موتور گردش آب و… در قسمت پایین دستگاه تعبیه شده است. تنها لازم است که با استفاده از یک ورق سمباده نرم، قطعات جرقه زن و سر شعله را تمیز و جرم و کثیفی‌های آن را برطرف کنید.

برای دانستن نکات ریز  جرمگیری پکیج می‌توانید مقاله آموزش رسوب زدایی پکیج برندهای مختلف تعمیر آنلاین را مطالعه کنید.

 

گاهی اوقات عدم نصب درست پکیج نیز می‌تواند علت انفجاری روشن شدن پکیج باشد. از این رو بهتر است که حتماً یک نصاب متخصص و یا تکنیسین‌کار، محل نصب پکیج و بررسی قطعات اصلی آن برای عملکرد درست دستگاه‌ را چک و انجام دهد. انتخاب محل درست برای نصب پکیج و انجام اصولی نصب دودکش می‌تواند از بسیاری از مشکلات و ایرادات در قطعات دستگاه جلوگیری نماید.

البته قابل ذکر است که چک و بررسی کردن مشکلات پکیج و به خصوص انجام سرویس‌های دوره‌ای دستگاه را از نمایندگی‌های معتبر برند پکیج خود بخواهید تا با انجام درست و تخصصی این امر، ایرادات دستگاه سریع‌تر برطرف شود.

 

مرکز تخصصی تعمیر آنلاین

با توجه به موارد بیان شده در خصوص انفجاری روشن شدن پکیج، می‌توانید دلایل اصلی بروز این ایراد را چک و برطرف نمایید. البته توصیه می‌کنیم که به دلیل حساسیت زیاد این مشکل در دستگاه بهتر است که با راهنمایی افراد متخصص از نمایندگی‌های معتبر به رفع این مشکل و ایراد در پکیج بپردازید.