مین برد (Main Board) و یا مادر برد (Mother Board)، یکی از بردهای اصلی تلویزیون بوده که پردازش اطلاعات و دستوردهنده اصلی به قسمت‌های مختلف را جهت عملکرد درست دستگاه انجام می‌دهد. پورت‌های مختلفی چون ورودی HDMI ،USB، ورودی صدا، تصویر، بخش‌های تیونر (دریافت سیگنال آنتن)، حافظه رم و پردازشگر تلویزیون (CPU) بر روی این قطعه الکترونیکی دستگاه قرار دارد.

از این رو در صورت بروز کوچکترین خرابی در این قطعه اصلی تلویزیون، عملکرد کلی دستگاه با مشکل روبرو خواهد شد که باید به تعمیر مین برد تلویزیون و یا تعویض آن بپردازید.

در این مطلب قصد داریم به بررسی عیب‌یابی مین برد تلویزیون بپردازیم و نکات لازمه را در مورد حساسیت این قطعه اصلی دستگاه بیان کنیم پس تا انتها همراه تعمیر آنلاین باشید.

تعمیر مین برد تلویزیون

علت خرابی و تعمیر مین برد تلویزیون

مهم‌ترین دلیل خرابی مین برد تلویزیون، اتصال کابل HDMI غیراورجینال و غیراستاندارد به دستگاه می‌باشد. در واقع با اتصال این کابل نامرغوب به تلویزیون، باعث سوختن cpu و در نهایت خرابی مین ‌برد می‌شوید.

دلایل دیگری نیز چون نوسان‌های برق، آب‌خوردگی تلویزیون، استفاده از رسیور داخلی، استفاده مداوم و طولانی مدت از تلویزیون، دستکاری منوی سرویس تلویزیون، استفاده مداوم از wifi و LAN تلویزیون نیز باعث وارد شدن آسیب و اختلال به این قطعه حساس دستگاه خواهد شد. از این رو این امر در نهایت تعمیر Main board و یا حتی تعویض آن، در صورت آسیب جدی قطعه را به دنبال خواهد داشت.

در واقع استفاده از کابل‌های غیراستاندارد در ورودی‌های HDMI ،USB و AV باعث آسیب به قطعه مین برد تلویزیون خواهد شد.

همچنین ریختن آب و مایعات بر روی مین برد تلویزیون که اغلب توسط کودکان انجام می‌شود، نیز باعث خرابی این قطعه خواهد شد. استفاده از رسیور داخلی به دلیل اتصال بشقاب گیرنده یا سیم متصل، باعث خرابی مین برد تلویزیون می‌شود. روشن بودن تلویزیون در ساعت‌های طولانی نیز باعث ایجاد گرما در دستگاه و استهلاک برد خواهد شد که در نهایت به مین برد آسیب وارد می‌کند.

تعمیرکاران برای رفع برخی از مشکلات تلویزیون، منوی سرویس دستگاه را بررسی می‌کنند. اگر این قسمت بدون اطلاع از سوی افراد نابلد دستکاری و تغییر داده شود، می‌تواند باعث آسیب به مین برد تلویزیون شود.

استفاده مداوم از وای فای و لن تلویزیون هوشمند و وبگردی‌های بیش‌ازحد باعث وارد شدن فشار به چیپ اصلی دستگاه شده، که در نهایت می‌تواند باعث سوختن مین برد شود. تمام این مواد باعث آسیب به قطعه و لزوم تعمیر Main board خواهد شد.

از این رو برای انجام تعمیر قطعه و به صورت کلی رفع مشکل تلویزیون توصیه می‌کنیم که حتما با تعمیرکار مجرب نمایندگی ‌برند تلویزیون خود تماس بگیرید تا مشکل این قطعه حساس دستگاه سریع‌تر رفع گردد.

مین برد چیست

نشانه‌های خرابی مین برد تلویزیون

شایع‌ترین ایرادات در انواع تلویزیون‌ها، مربوط به خرابی مین برد و سوختن این قطعه می‌باشد. در صورت بروز این ایراد، به طور معمول تلویزیون خاموش شده و دستگاه به حالت استند بای (Stand by) می‌رود. در واقع اگر در حال تماشا کردن تلویزیون بودید و به صورت ناگهانی دستگاه خاموش شد و بعد از روشن کردن مجدد دستگاه، چراغ پاور چشمک زن شد و دستگاه دیگر روشن نشد، مشکل به خرابی مین برد تلویزیون مربوط می‌شود.

عیب یابی مین برد تلویزیون در صورت بروز علائم زیر باید انجام شود:

چشمک زدن چراغ پاور تلویزیون

اگر تلویزیون بر روی استند بای و یا چراغ قرمز رنگ قفل کرده باشد و دستگاه روشن نشود، علت خرابی قطعه مربوط به spu مین برد تلویزیون می‌باشد. برای رفع این ایراد و مشکل به وجود آمده در قطعه، تنها لازم است که cpu را ریبال (Re-Ball) و یا تعویض نمایید. در این صورت مشکل برطرف شده و نیاز به تعویض مین برد نخواهد بود.

 

نمایش لوگو و خاموش شدن تلویزیون

در بعضی اوقات نیز بعد از روشن کردن تلویزیون و نمایش لوگو، دستگاه بلافاصله خاموش می‌شود. اگر تلویزیون بر روی لوگو هنگ کند و یا بعد از بالا آمدن تصویر، تلویزیون خاموش و روشن شود، بستگی به میزان خرابی در قطعه آی سی فلش و یا cpu دستگاه باید به تعمیر این قطعه پرداخت. در صورت وجود این علائم، بهتر است که قطعه مین برد تلویزیون تعویض گردد.

تعمیر Main board

هنگ کردن تلویزیون

اگر بعد از روشن کردن تلویزیون، دستگاه بر روی نمایش لوگو هنگ کند، می‌توان با تعمیر مین برد تلویزیون و تعمیر آی سی فلش دستگاه مشکل را برطرف کرد.

 

ریست شدن تلویزیون و حذف تمام کانال‌ها بعد از خاموش کردن

اگر بعد از هر بار روشن و خاموش کردن تلویزیون، تنظیمات و کانال‌های دستگاه پاک شود و نیاز باشد که تنظیمات آن را مجدداً انجام بدهید، علت خرابی به قسمت آی سی فلش مربوط می‌شود. معمولا با انجام پروگرام آی سی و در برخی مواقع با تعویض این قطعه می‌توان به تعمیر Main board پرداخت.

 

ایجاد خطوط رنگی در تصویر تلویزیون

یکی دیگر از موارد عیب‌یابی مین برد تلویزیون و خرابی این قطعه، وجود خطوط رنگی عمودی در صفحه نمایش دستگاه می‌باشد. در واقع رنگ‌های نمایشی در تصویر به هم ریخته و حتی تصاویر به صورت نگاتیوی ظاهر می‌شوند. برای رفع این ایراد بهتر است که تعمیرکار دستگاه را بررسی کند تا در صورت خرابی قطعه و میزان آن، به تعویض مین برد بپردازد.

 

کار نکردن خروجی‌های HDMI و AV تلویزیون

اگر خروجی‌های HDMI و AV تلویزیون، تصویری را نمایش ندهد و مشکلی در این عملکرد باشد، ایراد در قطعه مین برد دستگاه به وجود آمده است. معمولا برای رفع این ایراد نیز، تعمیرکار به تعویض مین برد می‌پردازد تا مشکل دستگاه رفع شود و ایرادی در خروجی‌ها رخ ندهد.

همچنین اگر مشکل و یا قطعی در میزان صدای خروجی تلویزیون، وجود پارازیت در نمایش تصاویر و یا قطع شدن بک لایت تلویزیون رخ داد، به دلیل ایراد در قطعه مین برد می‌باشد.

از این رو در صورت بروز هر یک از این ایرادات در تلویزیون، خرابی دستگاه مربوط به قطعه مین برد می‌باشد که باید به تعمیر و یا تعویض آن بپردازید. البته به صورت کلی توصیه می‌شود که اگر اختلالی در این قطعه به وجود آمد، برای رفع بهتر و تضمینی آن به تعویض با قطعه فابریک و اصل نمایندگی‌ها بپردازید تا مشکل به صورت کامل رفع شود.