تفاوت داکت اسپلیت باکولر گازی، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید قبل از خرید دستگاه خنک‌کننده هوا از آن اطلاع داشته باشید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. در ادامه توضیحات بیشتری در این باره بیان می کنیم.

با گرم شدن هوا در اواسط فصل بهار و فرا رسیدن فصل تابستان اکثر افراد جهت تعدیل هوا از کولرهای آبی و یا کولر گازی استفاده می‌کنند تا محیط داخلی خانه و محل کار خود را مطبوع‌تر کنند. امروزه به دلیل گرمای بیش از حد و کیفیت پایین هوای خنک تولید شده توسط کولر آبی، افراد زیادی ترجیح می‌دهند که با استفاده از کولرهای گازی، دمای هوای محیط خود را کاهش دهند.

شاید شما نیز تا به حال نام داکت اسپلیت را شنیده باشید اما از تفاوت آن با کولر گازی‌های مرسوم خبر نداشته باشید. به همین دلیل در این مطلب تصمیم داریم تفاوت داکت اسپلیت باکولر گازی را به طور کامل برای شما شرح دهیم تا به درستی انتخاب کنید و از خرید خود مطمئن شوید.

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت نوعی کولر گازی است که برخی به آن کولر گازی کانالی نیز می‌گویند. این دستگاه قادر به تهویه هوا، خنک سازی و گرم سازی محیط به بهترین شکل ممکن است. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید داکت اسپلیت یکی از پرطرفدارترین وسایل سرمایشی برقی در تمام دنیاست. این دستگاه همانند کولر گازی از دو قطعه تشکیل شده است:

 

  • یونیت بیرونی: که به آن کندانسور می‌گویند و در بیرون از محیط خانه نصب می‌شود.
  • یونیت داخلی: که به آن اوپراتور می‌گویند و از این طریق هوای خنک را به داخل محیط منتقل می‌کنند.

 

با گذشت زمان داکت اسپلیت‌ها نیز روند تکاملی خود را در جهت جلب بیشتر رضایت مصرف‌کنندگان خود طی کرده است و امروزه به دو نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند:

 

داکت اسپلیت معمولی و غیر اینورتر

این مدل که نسل اول داکت اسپلیت است علی‌رغم عملکرد عالی خود دارای صدای اذیت‌کننده بیش از حد و مصرف انرژی بالاست.

داکت اسپلیت اینورتر

این مدل که نسل جدید داکت اسپلیت‌هاست، دارای موتوری با صدای بسیار کم و مصرف انرژی بهینه است که عمر طولانی‌تری نسبت به مدل‌های معمولی خود دارد و قیمت آن بسیار مقرون به صرفه‌تر است. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره کولر گازی ها اینورتر بدانید مقاله ویژگی های کولر گازی اینورتر را بخوانید.

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی در چیست؟

همان‌طور که تا به اینجا مطالعه کردید، داکت اسپلیت همانند کولر گازی نوعی دستگاه سرمایشی و گرمایشی برقی است که با استفاده از گاز مبرد، هوای مطبوع و دلپذیری را تولید می‌کنند و در تهویه هوا و ضدعفونی کردن آن نقش مهمی را ایفا می‌کنند. اما این دو دستگاه چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و کدام یک بر اساس شرایط محیطی شما مفیدتر هستند؟

از مهم‌ترین و موثرترین تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1_ تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی از نظر ساختاری

اگرچه کولر گازی و داکت اسپلیت هر دو از دو یونیت داخلی و یونیت خارجی تشکیل شده‌اند اما تفاوت مهمی در پخش کردن هوای گرم یا سرد به محیط داخلی دارند. تمام هوای تولید شده توسط کندانسور کولر گازی به صورت یکجا از طریق یونیت داخلی به محیط منتقل می‌شود این در حالی است که داکت اسپلیت با استفاده از کانال‌های تعبیه شده در سقف کاذب، هوای مطبوع را در قسمت‌های مختلفی از محیط پراکنده می‌کند.

 

2_ تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی از نظر قابلیت سرمایش و گرمایش

اگرچه کولر گازی و داکت اسپلیت عملکرد کاملا مشابهی در تولید هوای خنک دارند اما از نظر تولید گرما با یکدیگر تفاوت دارند. در کولر گازی با استفاده از یک شیر چهار طرفه، سیکل کاری دستگاه معکوس می‌شود و به جای هوای خنک، هوای گرم به داخل محیط بسته منتقل می‌کند.

این روش در ایران به دلیل قدرت پایین و هزینه کمتر سوخت گاز مورد استقبال قرار نگرفته است و به اکثر افراد از دیگر روش‌های گرمایشی استفاده می‌کنند. اما در داکت اسپلیت با نصب یک کویل آب گرم به یونیت داخلی، آب گرم تولید شده توسط پکیج گازسوز به داخل اپوراتور منتقل می‌شود و با کمک چرخش فن، هوای گرم مطبوعی و پرقدرتی به محیط منتقل می‌گردد.

 

3_ تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی از نظر محیطی

داکت اسپلیت به دلیل داشتن اوپراتورها و کانال‌های انتقالی متعدد، توانایی بیشتری در خنک‌سازی یا گرم‌سازی محیط و اتاق‌های دیگر به صورت همزمان دارد. این در حالی است که کولر گازی تنها می‌تواند محیط اطراف خود را خنک کند و برای خنک شدن تمامی قسمت‌های محیط لازم است که برای هر اتاق کولر گازی مجزایی تهیه شود.

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی

4_ تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی در تنظیم دما

از آن جایی که در داکت اسپلیت به ازای هر اوپراتور یک کندانسور مجزا تعبیه می‌شود، امکان تنطیم دمای هر اتاق به صورت مستقل وجود دارد و در صورت لزوم می‌توان آن را خاموش و روشن کرد. این در حالی است که امکان تنظیم دما در اتاق‌های مختلف توسط یک کولر گازی وجود ندارد.

 

5_ تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی در تولید صدا

به دلیل بزرگ‌تر بودن فن‌های استفاده شده در داکت اسپلیت نسبت به کولر گازی، این دستگاه صدای بیشتری تولید می‌کند. با این حال برای کاهش صدای تولید شده توسط داکت اسپلیت می‌توان از عایق‌های صورتی و کانال‌های انعطاف‌پذیر استفاده کرد.

 

6_ تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی از نظر زیبایی شناختی

از آنجا که تمامی کانال‌های مورد نیاز داکت اسپلیت به صورت توکار و در داخل سقف تعبیه شده است، با معماری و دکوراسیون داخلی محیز تداخلی نخواهد داشت. این در حالی است که یونیت داخلی کولر گازی به صورت کامل بر روی دیوار نصب می‌شود و کاملا دیده می‌شود. همچنین یونیت خارجی کولر گازی نیز که در بیرون محیط نصب می‌شود کاملا در معرض دید است و نمای بیرونی ساختمان را نازیبا می‌کند.

در پایان اگر از کولر گازی استفاده می کنید حتما به صفحه تعمیر کولر گازی هم یک سری بزنید تا درباره کولر گازی و ایرادات متداول آن بیشتر بدانید.