احتمالاً برای شما نیز اتفاق افتاده است که بعد از تعیین برنامه و زمان شستشوی ماشین لباسشویی، متوجه کار نکردن دستگاه و جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی شده باشید.

جلو نرفتن تایمر لباسشویی، یکی از مشکلات رایج در این لوازم برقی پرمصرف بوده که باید علت بروز آن را مشخص و رفع کرد. خرابی تایمر ماشین لباسشویی می‌تواند نشان‌دهنده وجود ایراد در سایر قطعات داخلی دستگاه باشد.

از این رو در صورت بروز این مشکل باید سریع‌تر به عیب‌یابی ماشین لباسشویی و رفع ایرادات دستگاه بپردازید.

در این مطلب از سایت تعمیر آنلاین قصد داریم که به بررسی ۶ علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی بپردازیم و دلایل بروز این مشکل و ایراد در دستگاه را ذکر کنیم.

علت گیر کردن تایمر ماشین لباسشویی

 

۶ علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی

تایمر ماشین لباسشویی، یکی از قطعات اصلی دستگاه بوده که وظیفه تنظیم قطعات لباسشویی و هماهنگ کردن آنها را انجام می‌دهد.

از این رو تایمر ماشین لباسشویی بعد از روشن کردن دستگاه وظیفه گرم کردن آب لباسشویی، آبگیری و تنظیم دور تند و کند دستگاه را بر عهده دارد.

در واقع اگر ماشین لباسشویی چرخه شستشو را درست و صحیح انجام نمی‌دهد، این ایراد و مشکل به خاطر ایراد و خرابی تایمر ماشین لباسشویی می‌باشد.

از این رو ۶ علت و دلیل باعث جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی بوده که در ادامه ذکر خواهیم کرد.

  1. ایراد در شیر ورودی آب ماشین لباسشویی
  2. ایراد در قطعه میکروسوئیچ و سوپاپ درب ماشین لباسشویی
  3. ایراد در موتور تایمر و دکمه تایمر ماشین لباسشویی
  4. ایراد در قطعه هیدروستات ماشین لباسشویی
  5. خرابی قطعه دستگیره برنامه ماشین لباسشویی
  6. ایراد در پمپ تخلیه ماشین لباسشویی
علت جلو نرفتن تایمر لباسشویی

 

  • ایراد در شیر ورودی آب ماشین لباسشویی، اولین علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی

اولین علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی، مربوط به ایراد و خرابی در شیر ورودی آب دستگاه می‌باشد.

ماشین لباسشویی برای تامین آب سرد و گرم از دو شیر ورودی آب استفاده کرده که در برخی از مواقع این قطعات لباسشویی دچار مشکلاتی می‌شود.

ممکن است که شلنگ ورودی آب مسدود شده و یا فیلتر شیر کثیف شود. از این رو لازم است که ماشین لباسشویی را از برق جدا کرده و شلنگ های ورودی آب را جدا و آن‌ها را چک کنید.

اگر آشغال و انسدادی در شلنگ ها مشاهده کردید، باید شلنگ ها را جدا و تمیز کنید. سپس با استفاده از یک مولتی‌متر، شیر برقی ماشین لباسشویی را نیز بررسی و ولتاژ و روند ورودی برق را چک کنید.

خرابی تایمر ماشین لباسشویی

 

  • ایراد در قطعه میکروسوئیچ و سوپاپ درب ماشین لباسشویی

در ماشین لباسشویی های مدل درب از جلو، از قطعه سوپاپ به عنوان یک قطعه ایمنی که بسته شدن کامل درب را چک کرده، استفاده می‌کنند.

در واقع قطعه سوپاپ درب، متصل به سوئیچ بوده که تا زمان بسته نشدن کامل درب ماشین لباسشویی، امکان راه‌اندازی و شروع سیکل شستشو وجود نخواهد داشت.

از این رو گیر کردن تایمر ماشین لباسشویی و جلو نرفتن آن می‌تواند به خاطر ایراد در سوپاپ و میکروسوئیچ درب دستگاه باشد.

برای چک کردن و اطمینان از درستی قطعه، می‌توانید با استفاده از یک مولتی‌متر، جریان برق را در قطعه سوپاپ درب و میکروسوئیچ چک کنید.

در صورت وجود ایراد و سوختن این قطعات باید به تعویض میکروسوئیچ لباسشویی اقدام کنید.

 

  • ایراد در موتور تایمر و دکمه تایمر ماشین لباسشویی

علت دیگر جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی، مربوط به وجود ایراد در موتور این قطعه می‌باشد.

موتور تایمر ماشین لباسشویی، وظیفه کنترل تمامی مراحل چرخه لباسشویی و جلو بردن تایمر دستگاه را بر عهده دارد.

این قطعه متشکل از سیم‌ها و یک مجموعه الکتریکی بوده که توسط یک گردان بادامکی عمل کرده و کارکرد درست و الکتریکی تایمر لباسشویی را به دنبال دارد.

همچنین یک دکمه پلاستیکی نیز بر روی تایمر دستگاه تعبیه شده که ممکن است به مرور زمان و استفاده طولانی‌مدت دچار فرسایش شده و خراب شود.

از این رو باید دکمه تایمر ماشین لباسشویی را نیز چک کرده تا در صورت لزوم به تعویض آن و تعمیر موتور لباسشویی بپردازید.

چرا تایمر ماشین لباسشویی جلو نمی رود

 

  • ایراد در قطعه هیدروستات ماشین لباسشویی

قطعه هیدروستات ماشین لباسشویی، وظیفه کنترل کردن سطح آب در لباسشویی و دیگ دستگاه را بر عهده دارد.

در واقع بعد از وارد شدن مقدار مناسب و لازمه از آب در داخل دیگ لباسشویی، قطعه هیدروستات تکمیل شدن آب را به تایمر ماشین لباسشویی گزارش داده و سیکل شستشو آغاز می‌شود.

از این رو با خراب شدن سنسورهای هیدروستات و ایراد در این قطعه، عملیات آبگیری ماشین لباسشویی به درستی انجام نمی‌شود و هیدروستات نیز قادر به ارسال شروع سیکل شستشو به تایمر ماشین لباسشویی نخواهد شد.

تایمر ماشین لباسشویی نیز ثابت بوده و برنامه شستشو نیز آغاز نمی‌شود. برای رفع این مشکل گیر کردن تایمر ماشین لباسشویی باید به تعویض هیدروستات دستگاه بپردازید.

 

  • خرابی قطعه دستگیره برنامه ماشین لباسشویی

قطعه دستگیره برنامه ماشین لباسشویی، مستقیماً به تایمر دستگاه متصل بوده که در جلو رفتن تایمر و عملکرد صحیح لباسشویی نقش مهمی دارد.

در واقع شما با حرکت دادن دستگیره برنامه ماشین لباسشویی، چرخه عملکرد شستشوی دستگاه را تنظیم می‌کنید.

از این رو با تنظیم این قطعه و فشار دادن دکمه استارت ماشین لباسشویی، تایمر دستگاه شروع به حرکت می‌کند. این قطعه دستگیره از پلاستیک ساخته شده و با استفاده از یک گیره فلزی به شفت تایمر متصل است.

از این رو این قطعه در معرض سایش بوده که در این صورت باید به تعویض دستگیره برنامه لباسشویی بپردازید تا مشکل گیر کردن تایمر ماشین لباسشویی نیز رفع شود.

دستگیره برنامه ماشین لباسشویی، دارای شماره گیری های مجزایی بوده که در زمان چرخاندن دستگیره عمل می‌کند.

توجه داشته باشید که در زمان تعویض دستگیره برنامه ماشین لباسشویی، آسیبی به شماره گیری های قطعه وارد نشود.

با توجه به مدل این قطعه، در برخی از مدل‌ها می‌توانید دستگیره را از پشت پنل جلویی باز و جدا کنید. اما در برخی مدل‌های دیگر باید دستگیره برنامه ماشین لباسشویی را از مرکز قطعه و پنل بالایی دستگاه جدا و باز کنید.

دلیل گیر کردن تایمر ماشین لباسشویی

 

  • ایراد در پمپ تخلیه ماشین لباسشویی، آخرین جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی

علت آخر جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی، به خاطر ایراد و خرابی پمپ تخلیه دستگاه می‌باشد. در واقع بعد از اتمام سیکل شستشوی ماشین لباسشویی، آب دستگاه توسط پمپ تخلیه از لباسشویی خارج می‌شود.

از این رو وجود ایراد و خرابی در این قطعه ماشین لباسشویی باعث عدم شروع سیکل بعدی و خشک‌کن دستگاه شده و در نهایت موجب گیر کردن تایمر ماشین لباسشویی می‌شود.

اگر ماشین لباسشویی شما دارای صفحه نمایشگر باشد، این مشکل به صورت یک کد خطا و ارور نمایش داده می‌شود که می‌توانید به رفع آن بپردازید.

در صورت مسدود شدن پمپ تخلیه، می‌توانید با تمیز کردن آن، مشکل و ایراد قطعه را رفع کنید. اما اگر قطعه دچار ایراد فنی شده باشد، باید به تعویض آن بپردازید.

 

نمایندگی تعمیر آنلاین

در این مطلب به صورت خلاصه و موردی به بیان دلایلی که باعث جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی خواهد شد، پرداختیم.

البته توجه داشته باشید که خود قطعه تایمر ماشین لباسشویی نیز می‌تواند به خاطر استفاده زیاد و طولانی‌مدت و به مرور زمان خراب شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض داشته باشد.

از این رو با توجه به مطالب گفته شده، می‌توانید به عیب‌یابی خرابی تایمر ماشین لباسشویی بپردازید و مشکل به وجود آمده را رفع و برطرف کنید.

اگر خودتان قادر به رفع مشکل و خرابی تایمر ماشین لباسشویی نبودید، می‌توانید با نمایندگی تعمیر آنلاین تماس بگیرید تا مشکل دستگاه سریع‌تر برطرف شود.