علت داغ شدن موتور یخچال یا کمپرسور به دلایل زیادی می‌تواند وابسته باشد و عدم توجه به آن خسارت و مشکلات بیشتری را در پیش رو خواهد داشت. از دست رفتن خاصیت روان کاری روغن‌های خنک کننده و تجزیه شیمیایی گاز مبرد از مهم‌ترین اتفاقاتی است در پس داغ شدن کمپرسور یخچال اتفاق می‌افتد و می‌تواند خراب شدن بلبرینگ و دیگر قطعات را به همراه داشته باشد.

بدنه بیرونی یخچال شما داغ شده و علت آن را نمی‌دانید با تعمیر آنلاین تا انتهای این مطلب همراه باشید.

داغ شدن موتور یخچال

علت داغ شدن موتور یخچال چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟

کمپرسور به عنوان قلب یخچال شناخته می‌شود چرا گاز مبرد خنک کننده مورد نیاز دستگاه را در سرتاسر محیط داخلی، پمپاژ می‌کند. شکل ظاهری کمپرسور مانند یک بطری کوچک مشکی است که تعدادی سیم و لوله به آن متصل هستند. با این حال در برخی از مدل‌های جدیدتر ممکن است کمپرسور به طور کامل در داخل دستگاه قرار گرفته باشد و داغ شدن کمپرسور یخچال تنها از طریق دست زدن به بدنه و دمای آن تشخیص داده شود.

از مهم‌ترین علت داغ شدن موتور یخچال و کمپرسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کثیف بودن فیلتر

فیلتر درایر همان‌طور که از نامش پیداست وطیفه جذب رطوبت و ناخالصی‌هایی مانند گرد و خاک و اسیدهای تولید شده از فعالیت گاز مبرد را دارد. کثیف شدن این قطعه باعث می‌شود که رطوبت در مسیر پمپاژ گاز توسط کمپرسور باقی بماند و آسیب جدی به کمپرسور وارد کند.

در برخی از موارد نیز وجود رطوبت باعث نوعی واکنش‌های خاص شمیایی در داخل محیط کمپرسور می‌شود که می‌تواند قطعات کمپرسور را مورد خردگی قرار دهد و داغ شدن بیشتر کمپرسور را به همراه داشته باشد.

 

کیپ شدن لوله مویی

لوله مویی لوله‌ای است که گاز مبرد پمپاژ شده توسط کمپرسور به تمامی محیط داخلی منتقل می‌شود. کیپ شدن یا وجود کثیفی در این لوله باعث می‌شود که عمل پمپاژ با مشکل روبرو شود و داغ شدن موتور یخچال را به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از سلامت و تمیزی فیلتر درایر اطمینان داشته باشید تا لوله مویی همیشه تمیز باقی بماند.

موتور یخچال

کار کردن زیاد موتور

علت داغ شدن کمپرسور یخچال می‌تواند به کار کردن زیاد موتور نیس بستگی داشته باشد. در صورتی که به موتور یخچال فشار وارد شود و بیشتر از حد معمول کار کند، این فشار به کمپرسور نیز منتقل خواهد شد. پس این دو قطعه وابستگی زیادی به یکدیگر دارند و داغی کمپرسور می‌تواند با داغ شدن موتور همراه باشد.

از مهم‌ترین دلایل کار کردن بیش از حد موتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود حجم زیادی مواد غذایی در داخل یخچال
  • قرار دادن غذای داغ در داخل یخچال
  • خرابی قطعات داخلی به دلیل فرسودگی

 

کاهش یافتن گاز مبرد

گاز مبرد گازی مخصوص است که در سرتاسر دستگاه پمپاژ می‌شود و گرمای محیط را به خود جذب می‌کند. گاهش این گاز در داخل یخچال باعث می‌شود که فشار زیادی به کمپرسور وارد شود چرا که دمای یخچال به راحتی به دمای تنظیم شده توسط کاربر نمی‌رسد و باید با سرعت بیشتری گاز مبرد را به محیط پمپاژ کرد. به همین دلیل تعمیرکاران کاهش گاز مبرد را علت داغ شدن موتور یخچال می‌دانند چرا که تمامی قطعات درگیر کار کردن بیشتر از حد عادی هستند.

داغ شدن کمپرسور

خرابی و کثیفی کمپرسور

یخچال نیز مانند هر دستگاه دیگری نیاز به استفاده اصولی و نگهداری صحیح دارد و عدم توجه به آن می‌تواند عمر یخچال را تا حد زیادی کاهش دهد. کثیفی قطعات داخلی کمپرسور می‌تواند باعث شود دمای کمپرسور بالا رود و داغ شود. لذا سرویس مستمر یخچال از مهم‌ترین راه‌حل‌های جلوگیری از داغ شدن کمپرسور یخچال و موتور آن است.

 

باز بودن درب یخچال

علت داغ شدن موتور یخچال می‌تواند به باز ماندن درب یخچال باز گردد. این مساله باعث می‌شود هوا با دمای محیط اتاق وارد یخچال شود و سنسورها هشدار بالا رفتن دمای داخلی یخچال را به برد برسانند.

این مساله باعث می‌شود تا برد یخچال به کمپرسور و موتور دستور کار کردن دوباره را ارسال کند تا دوباره با پمپاژ گاز مبرد دما به میزان مطلوب خود بازگردد. لذا توصیه می‌شود درب یخچال را خیلی باز بسته نکنید خصوصا در مواقعی که دمای آشپزخانه بیشتر از حالت عادی است و اجاق گاز روشن است.

از دیگر مواردی که می‌تواند باعث باز ماندن درب یخچال و داغ شدن کمپرسور یخچال کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خراب بودن عایق پلاستیکی دور درب
  • تراز نبودن یخچال
  • وجود مانع میان درب یخچال و بدنه
  • خرابی لوله
  • سنگین بودن بیش از حد درب یخچال به دلیل چیدن بیش از حد مواد غذایی در آن

 

قرار دادن یخچال در محیط گرم

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث داغ شدن موتور یخچال و کمپرسور آن شود، قرارگیری دستگاه در محیطی بسیار گرم است. این مساله باعث می‌شود که خنک کردن محیط داخلی یخچال نیاز به انرژی بیشتری داشته باشد و کمپرسور بیشتر از حد عادی، گاز خنک کننده پمپاژ کند.

لذا توصیه می‌شود دستگاه خود را در محیطی نصب کنید که دمای آن خیلی بالا نباشد. دمای بین 18 تا 27 درجه سانتی گراد بهترین دمای برای یخچال است تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد.

همچنین رعایت نکات زیر تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری خواهد کرد:

  • عدم نصب یخچال در نور مستقیم یا غیر مستقیم آفتاب
  • عدم نصب یخچال در کنار مواد اشتعال زا و گرم مانند اجاق گاز، پلوپز بخاری و شوفاژ
  • خنک نگه داشتن دمای خانه در شهرهایی که به طور طبیعی دمای هوای بسیار بالاست.

عدم فاصله مناسب یخچال از دیوار

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث داغ شدن موتور یخچال شود، چسبیده شدن یخچال به دیوار است. این مساله جریان هوا در پشت یخچال را دشوار می‌کند و دمای کمپرسور پایین نمی‌آید. تولیدکنندگان یخچال خانگی پیشنهاد می‌کنند که دستگاه را از دیوار 15 سانتی‌متر فاصله دهید تا عمر یخچال افزایش یابد.

 

کثیفی کندانسور

کندانسور قطعه‌ای در یخچال است که وظیفه خنک کردن گاز مبرد را دارد. از انجا که گاز مبرد پس از پمپاژ شدن در محیط داخلی یخچال گرمای محیط را به خود جذب می‌کند ، قبل از پمپاژ دوباره توسط کمپرسور نیاز دارد تا دمایش کاهش یابد.

لذا به کندانسور فرستاده می‌شود و پس از گذر از لولهه‌های آن دمای واقعی خود را باز می‌یابد. کثیفی کندانسور باعث می‌شود که عمل کاهش دمای گاز مبرد با مشکل روبرو شود و عمل خنک سازی محیط داخلی یخچال با مشکل روبرو شود.

 

خرابی فن کندانسور

فن کندانسور می‌تواند با برقراری جریان هوا در میان لوله‌ها، به عمل سرد سازی دمای گاز مبرد سرعت ببخشد. خرابی این قطعه باعث می‌شود که کیفیت گاز سرد شده کاهش یابد و داغ شدن موتور یخچال و کمپرسور را به همراه داشته باشد.