تخلیه آب ماشین لباسشویی از مهم‌ترین مراحلی است که نظافت لباس‌ها را به‌ارمغان خواهد آورد. حال تصور کنید که آب کثیف به‌همراه حجم بالایی از کف تخلیه نشود. در این‌صورت دردسر عظیمی برای همه پیش خواهد آمد. متاسفانه تخلیه نشدن آب لباسشویی از مشکلات متداول محسوب می‌شود که برند‌های مختلف ماشین لباسشویی این مشکل را با کدهای متفاوتی روی صفحه نشان می‌دهند؛ ولی علت اصلی آن در همه برند‌ها یکسان خواهد بود. با مطالعه این مطلب می‌توانید با اصلی‌ترین علت تخلیه نکردن آب لباسشویی آشنا شوید.

1. مسدود شدن پمپ تخلیه؛ اولین علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

اولین و رایج‌ترین علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی، مسدود بودن پمپ تخلیه است. در برخی از اوقات این امکان وجود دارد که اشیاء از فیلتر لباسشویی رد شده و به پمپ تخلیه رسیده باشند. با تجمع این اشیا و گرفتگی پمپ، خروج آب به‌درستی صورت نخواهد گرفت. در این صورت با تمیز کردن پمپ و گرفتن آشغال‌هایی که باعث انسداد آن شده است، مشکل به‌راحتی رفع خواهد شد. به‌طور‌کل، متخصص‌های تعمیر ماشین لباسشویی، نظافت پمپ تخلیه را یکی از راه‌های افزایش طول عمر دستگاه می‌دانند.

مسدود شدن پمپ تخلیه؛ علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی بوش

2. علت تخلیه نکردن آب لباسشویی؛ خرابی پمپ تخليه

پمپ تخلیه وظیفه خالی کردن آب ماشین لباسشویی را بر‌عهده دارد. گاهی اوقات بر اثر خروج بعضی اشیا از لباس‌ها از این فیلتر، پمپ آسیب می‌بیند و باعث شکستگی پره‌های پمپ و یا آسیب‌های جدی‌تر می‌شود. در نتیجه دلیل تخلیه نشدن آب لباسشویی می‌تواند مربوط به خراب شدن پمپ تخلیه باشد.

گاهی اوقات هم به‌دلیل فرسایش زیاد و طول عمر بالای دستگاه، پمپ از کار می‌افتاد. در این‌صورت پمپ حتما باید تعویض شود. برای تعویض این قطعه باید حتماً با مراکز تعمیر لوازم خانگی تماس بگیرید.

یکی از مراحل تعمیر لباسشویی بوش برای رفع مشکل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی، تعویض پمپ است. برای این‌کار ابتدا برق دستگاه را قطع کنید؛ زیرا در تعویض پمپ تخلیه لباسشویی با سیم‌های برق ارتباط خواهید داشت.

سپس در صورتی‌که داخل دیگ ماشین لباسشویی آب جمع شده باشد، آن را با کمک شلنگ تخلیه خارج کنید. در مرحله بعد پنل بالایی دستگاه باید باز شود. پیچ‌های آن معمولا در پشت لباسشویی قرار دارد. پس از باز کردن پنل بالایی، پنل کنترلی را هم باز کنید.در این بخش باید پمپ تخلیه خارج شود. برای این کار ابتدا شیلنگ‌های متصل به پمپ و بعد اتصالات را از آن باز کنید. پس از خارج کردن پمپ قدیمی، پمپ جدید باید جایگزین شود.

اگر این کار برای شما دشوار است، می توانید با سایت تعمیر لوازم برقی تعمیر آنلاین تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان مشکل شما را رفع کنند.

3. گرفتگی محل خروج آب در لباسشویی

گرفتگی محل خروج آب نیز دلیل تخلیه نکردن آب لباسشویی است. گاهی اوقات محل تخلیه آب ماشین لباسشویی به وسیله اجسام و یا لباس‌های کوچک و جوراب گرفته شده و همین باعث تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی می‌شود.

حتی در برخی از اوقات پرزهای جمع‌شده از لباس‌ها، رسوبات آب و شوینده‌های استفاده‌شده دلیل این مشکل خواهد بود. در این صورت حتماً شلنگ تخلیه لباسشویی، فیلتر تخلیه دستگاه و لوله فاضلاب ماشین را چک کنید. البته در بعضی مواقع شلنگ تخلیه آب ماشین لباسشویی از دستگاه جدا می‌شود. به‌همین خاطر، طول شلنگ تخلیه آب دستگاه نباید خیلی بلند یا کوتاه باشد. دقت داشته باشید که طول شلنگ خرطومی تخلیه آب نباید بیشتر از 3 متر باشد. این مشکل در اکثر ماشین لباسشویی‌ها مخصوصا در برند سامسونگ دیده می‌شود.

در صورتی که نتوانستید گرفتگی محل خروج آب را برطرف کنید، با مرکز تعمیرات لباسشویی سامسونگ تماس بگیرید.

گرفتگی لوله تخلیه آب؛ اصلی‌ترین علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی دوقلو

4. گرفتگی فیلتر دستگاه

فیلتر ماشین لباسشویی یا کوین تراپ مخزنی برای جمع شدن پرز لباس‌ها یا اجسام خارجی داخل لباس‌ها، مثل سوزن و سکه است. گیر کردن هر یک از این موارد می‌تواند علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی باشد. به همین دلیل حتماً باید به‌صورت دوره‌ای و مستمر این قطعه از ماشین لباسشویی را بررسی و تمیز کنید. گرفتگی فیلتر‌ها نیز در ماشین لباسشویی کنوود یکی از ارور‌های متداول در این برند است.

در صورتی که فیلتر بیش از حد پر شود به مرور زمان کیفیت تخلیه کاهش می‌یابد تا جایی که دیگر آب تخلیه نخواهد شد. یکی از دلایل ارور 5E ماشین لباسشویی سامسونگ به‌دلیل گرفتگی فیلتر است که باید حتماً بررسی شود. معمولا فیلتر لباسشویی در پایین کابین در قسمت راست و یا چپ قرار دارد. برای باز کردن فیلتر نیز باید آن را خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانیم.

در ویدئوی زیر به‌صورت کامل تمیز کردن فیلتر لباسشویی را به شما آموزش داده‌ایم.

5. آسیب دکمه تخلیه آب ماشین لباسشویی

سیستم میکروسوئیچ از چرخش ماشین لباسشویی در زمان باز بودن در جلوگیری می‌کند. به‌همین‌دلیل، خراب شدن این سیستم می‌تواند علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی شود. اگر در دستگاه بسته نشود، ماشین لباسشویی نیز شروع به کار و شستن لباس‌ها نخواهد کرد. ایراد قفل در دستگاه ممکن است الکتریکی و یا مکانیکی باشد. برای رفع ایراد الکتریکی سیستم ابتدا نمودار سیم‌کشی دستگاه باید چک شود. در صورت قطع اتصال هر یک از کلیدهای در باید آن را تعویض کنید.

سیستم میکروسوئیچ در برند حایر و دوو باعث مشکل تخلیه آب ماشین لباسشویی است. البته سایر دلایل گفته‌شده نیز در این مشکل دخیل خواهد بود. به‌همین دللی، عیب‌یابی دقیق آن باید توسط تکنسین‌ها باشد.

6. خرابی شیر الکتریکی

یکی دیگر از علت های تخلیه نکردن لباسشویی و جمع شدن آب، خرابی شیر الکتریکی (شیر برقی) دستگاه است. شیر الکتریکی ماشین لباسشویی میزان لازم آب برای شستشو لباس‌ها را تعیین می‌کند. خراب شدن این قطعه از ماشین لباسشویی یا به دلیل انسداد فیلتر دستگاه است یا به دلیل مشکل برق‌رسانی و یا بویین شیر الکتریکی خواهد بود. یکی از دلایل نشتی آب یا آب نگرفتن ماشین لباسشویی آبسال نیز آسیب این قطعه است.

در صورت خرابی شیر الکتریکی ماشین لباسشویی می‌توانید دستگاه را از برق جدا کرده و پنل عقب ماشین لباسشویی را باز کنید. شیر الکتریکی دستگاه را چک کرده و اگر نشتی و یا رسوب گرفتگی داشت مشکل آن را رفع کنید.

7. استفاده اشتباه از مواد شوینده

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی باشد، استفاده زیاد و اشتباه از مواد شوینده لباسشویی است. برای اینکه لباس‌های تمیزتری داشته باشید، نباید مقدار ماده شوینده را بیشتر کنید. چرا که کف زیاد باعث اختلال در عملکرد پنل ماشین لباسشویی شما می‌شود. محل ریختن مایع لباسشویی و انتخاب شوینده مناسب نکات مهمی است که باید به آن ها دقت و توجه لازم را داشته باشید.

8. تخلیه نشدن آب لباسشویی با خرابی برد یا تایمر ماشین لباسشویی

خرابی برد لباسشویی از علت عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی محسوب می‌شود. زیرا این قطعه به عنوان مغز لباسشویی عمل می‌کند و وظیفه آن ارسال دستورات به سایر بخش‌های لباسشویی است. به یاد داشته باشید خرابی برد و تایمر حتما باید توسط تعمیر کار تست شود.

بررسی برد دستگاه؛ علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی اسنوا

چگونه آب ماشین لباسشویی را تخلیه کنیم ؟

پس از آنکه علت تخلیه نکردن آب لباسشویی خود را پیدا کردید، احتمالا سوال مهمی که در ذهن شما ایجاد می‌شود این است که «چگونه آب ماشین لباسشویی را تخلیه کنیم؟». شما با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانید برای برطرف کردن مشکل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی اقدامات لازم را انجام دهید:

  1. شلنگ تخلیه ماشین لباسشویی را از پشت دستگاه جدا کرده و داخل آن را با جریان فشار آب تمیز کنید. اگر شلنگ تخلیه با پرزها و مواد شوینده مسدود شده باشد، با این کار مشکل رفع می‌شود.
  2. اگر با تمیز کردن شلنگ تخلیه ماشین لباسشویی مشکل دستگاه رفع نشد و همچنان آب در ماشین لباسشویی شما جمع شده بود، حتماً باید پمپ دستگاه بررسی شود.
  3. اگر بخش بیضی پلاستیکی پمپ از آشغال گرفته شده بود، می‌توانید با شستشوی آن مشکل را رفع کنید.

اما اگر با تمیز کردن پمپ و بررسی شلنگ تخلیه، مشکل رفع نشد، باید پمپ را تعویض کنید. در این شرایط حتماً از یک متخصص ماهر کمک بخواهید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی پرداختیم. به‌طور‌کل، دلیل تخلیه نکردن آب لباسشویی را در 8 مورد بررسی کردیم. اگر مشکل مربوط به تمیز بودن فیلتر و پمپ تخلیه نباشد، پس حتماً باید به تکنسین مراجعه کنید.

کارشناسان و تکنسین‌های آموزش‌دیده تعمیر آنلاین، به شما کمک می کنند علت تخلیه نکردن آب لباسشویی و جمع شدن آب در آن را پیدا کنید و اقدامات لازم برای رفع این مشکل را انجام می‌دهند. شما می‌توانید از طریق تماس با تعمیر آنلاین از خدمات تعمیرات لباسشویی بهره‌مند شوید.