مزایا و معایب استفاده از قرص ماشین ظرفشویی نسبت به پودر و ژل چیست؟ شاید این سوال، اولین علامت سوالی باشد که هنگام خرید ماده شوینده برای ماشین ظرفشویی در ذهن شما نقش می‌بندد. در این مقاله علاوه‌بر بررسی مزایا و معایب قرص ماشین ظرفشویی به سوالات «نحوه استفاده از قرص ماشین ظرفشویی به چه صورت است؟» و «چرا از قرص‌های ماشین ظرفشویی باید استفاده کنیم؟» نیز پاسخ می‌دهیم. اگر قصد دارید یک بار برای همیشه با قرص ماشین ظرفشویی آشنا شوید، این مقاله را مطالعه کنید.

 

مزایای استفاده از قرص‌های ماشین ظرفشویی

بهترین ماده شوینده برای ماشین ظرفشویی، ماده‌ای است که سخت‌ترین لکه‌ها را از‌بین ببرد و در عین‌حال باعث تغییر رنگ و خش افتادن روی ظروف نشود. قرص ماشین ظرفشویی اصل، جزو یکی از همین ماده‌های شوینده مناسب برای ماشین ظرفشویی محسوب می‌شود. سایر مزیت های استفاده از این قرص به ترتیب زیر است:

  • استفاده آسان
  • تنوع بالا در برند و مدل
  • قدرت پاک‌کنندگی بالا
  • مشخص بودن مقدار آن در هر بار استفاده
  • درخشندگی ظروف

مهم‌ترین مزیت قرص نسبت به سایر مواد شوینده، قابلیت استفاده آن در همه مدل‌های ماشین ظرفشویی است. این موضوع اهمیت بسیاری در سلامت دستگاه دارد. اگر از مواد شوینده نا‌مناسب استفاده شود، خیلی زود مجبور به انجام تعمیرات ماشین ظرفشویی خود خواهید شد. آگاهی از مزایا و معایب استفاده از قرص ماشین ظرفشویی باعث استفاده بهتر از دستگاه می‌شود.

درخشندگی و آسیب نرسیدن به ظروف؛ اولین مزیت استفاده از قرص ماشین ظرفشویی

معایب استفاده از قرص‌ها نسبت به انواع دیگر مواد شوینده ماشین ظرفشویی

استفاده از قرص ماشین ظرفشویی فقط محدود به مزایای آن نمی‌شود. با وجود مزایای بسیاری که قرص‌ها نسبت به سایر مواد شوینده دارند، استفاده از آن معایبی نیز به‌همراه خواهد داشت. دو مورد زیر، از معایب قرص ماشین ظرفشویی محسوب می‌شود:

  • قیمت بالاتر قرص نسبت به پودر و ژل ماشین ظرفشویی
  • کنترل نداشتن بر مقدار مناسبی از ماده شوینده با توجه به حجم ظروف

درصورتی‌که حجم ظروف کثیف کم باشد، استفاده از قرص ماشین ظرفشویی به دلیل اینکه حاوی مواد شوینده بیشتری است، باعث تغییر رنگ ظروف شده و به احتمال زیاد پس از اتمام کار شستشو، مقداری از مواد شوینده روی ظروف باقی می‌ماند. افرادی که برای تعمیر ظرفشویی سامسونگ از باقی ماندن کف درون دستگاه شکایت می‌کنند، باید بدانند که یکی از علت‌های این اتفاق، استفاده از حجم نا‌مناسب ماده شوینده برای شستشو است.

مارک‌های مختلف قرص ماشین ظرفشویی

برند‌های متنوع قرص ماشین ظرفشویی باعث می‌شود که انتخاب آن گاهی اوقات گیج‌کننده باشد. برند‌های مختلف از نظر مزایا و معایب استفاده از قرص ماشین ظرفشویی با یکدیگر تفاوتی ندارند. تنها تفاوت آن‌ها در قدرت پاک‌کنندگی و مواد به‌کار رفته در آن‌ها است. به‌همین دلیل فرقی ندارد که برای تعمیر ظرفشویی ایندزیت به تعمیر‌کار مراجعه کرده باشید یا ظرفشویی سامسونگ؛ اگر از ماده شوینده نا‌مناسب استفاده کنید، دستگاه با هر برندی آسیب خواهد دید. در ادامه به بررسی برند‌های مختلف قرص ماشین ظرفشویی می‌پرذاریم.

قرص‌های ماشین ظرفشویی Fairy

قرص های ماشین ظرفشویی فیری ساخت کشور ترکیه بوده است و به دو نوع زیر تقسیم می‌شود:

  • جار
  • جار-پلاتینیوم

قرص‌های فیری قابلیت تمیز کردن ظروف چرب حتی پس از گذشت 24 ساعت را دارند. به‌طورکلی، قرص‌های مدل جار-پلاتینیوم بسیار باکیفیت‌تر از نوع جار است. جار پلاتینیوم قابلیت ایجاد درخشندگی و شفافیت بالاتر ظروف را دارند و همچنین از کدر شدن قاشق و ظروف فلزی جلوگیری می‌کنند. در صورت استفاده از انواع مختلف قرص های فیری دیگر نیازی به استفاده از نمک‌های ماشین ظرفشویی نخواهید داشت؛ زیرا درون ترکیب این قرص‌ها نمک ماشین ظرفشویی هم موجود است.

قرص‌های ماشین ظرفشویی Finish

قرص‌های ماشین ظرفشویی فینیش ساخت کشور ترکیه بوده که به دو نوع زیر تقسیم می‌شود:

  • معمولی (گچی)
  • کوانتوم (ژله‌ای)

قرص‌های فینیش کوانتوم به صورت ژله‌ای بوده و در مقایسه با نوع گچی قرص ماشین ظرفشویی فینیش دارای کیفیت شستشو و جلا‌دهندگی بالاتر و مناسب برای شستشوی ظروف کریستالی است. در صورت استفاده از انواع مختلف قرص‌های فینیش، نیازی به استفاده از نمک‌های ماشین ظرفشویی نیست. هنگام استفاده از برخی مدل‌های قرص که نمک درون خود ندارند، باید از نمک مخصوص نیز استفاده شود. به‌همین دلیل، آگاهی از نحوه ریختن نمک در ماشین ظرفشویی نیر اهمیت دارد. از جمله معایب قرص‌های ژله‌ای نداشتن قابلیت نصف شدن آن است.

قرص ژله‌ای فینیش؛ بهترین انتخاب برای ظرف‌های کریستالی

قرص‌های ماشین ظرفشویی پریل

قرص ماشین ظرفشویی پریل ساخت کشور آلمان است. این قرص‌ها در مقایسه با دو مدل دیگر فینیش و فیری کیفیت کمتری دارد و چربی‌ها را سخت‌تر از بین می‌برد. در صورت استفاده از قرص‌های ماشین ظرفشویی پریل مانند قرص‌های فیری و فینیش، نیازی به استفاده از نمک‌های ماشین ظرفشویی نخواهد بود.

نحوه استفاده از قرص ماشین ظرفشویی

نحوه استفاده از قرص ماشین ظرفشویی بسیار ساده است. پس از خرید قرص ماشین ظرفشویی،ابتدا باید قرص را از بسته‌بندی خارج کنید (قرص ماشین ظرفشویی عموماً به صورت مجزا در بسته‌های پلاستیکی قرار گرفته‌اند). سپس قرص را در قسمت اصلی مواد شوینده قرار دهید و درب آن را ببندید (محفظه اصلی مواد شوینده روی قسمت داخلی درب دستگاه قرار دارد).

نکته بسیار مهم در نحوه استفاده از قرص ماشین ظرفشویی، مقدار آن است. شما باید بدون توجه به میزان کثیفی ظروف، فقط یک قرص درون محفظه قرار دهید. استفاده از تعداد قرص بیشتر، ظروف شما را تمیزتر نمی‌کند. این‌کار فقط باعث تولید کف بیشتر شده و به دستگاه آسیب می‌رساند. علاوه‌بر این، باعث شستشوی ناقص ظروف می‌شود.

در هر بار استفاده از ماشین ظرفشویی، مصرف یک قرص کافی است.

ماده تشکیل‌دهنده قرص ماشین ظرفشویی

قرص ماشین ظرفشویی از دو نوع آنزیم پروتئاز تشکیل شده است. آنزیم پروتئاز (Protease) یا پروتئین گوار به آنزیم‌هایی گفته می‌شود که باعث تجزیه پروتئین‌هایی همچون شیر، پنیر، زرده تخم مرغ، گوشت و آمیلازها که کربوهیدرات‌ها می‌شوند. این آنزیم‌ها با سایر مواد شیمیایی مانند نرم‌کننده‌های آب، مایع سفیدکننده و مواد شیمیایی ضدخوردگی برای توقف زنگ‌زدگی دستگاه، سازگاری دارند.

ژل ماشین ظرفشویی بر پایه آب ساخته می‌شود و نسبت به قرص‌ها، قدرت پاک‌کنندگی کمتری دارند. به‌همین دلیل برای برنامه‌های سریع ظرفشویی و شستن مقدار کم ظرف، مناسب‌تر است. در هنگام خرید ژل ماشین ظرفشویی یا قرص آن باید به اصالت کالا مطمئن باشید تا مشکلی برای دستگاه پیش نیاید.

خرید قرص ماشین ظرفشویی اصل؛ تضمین سلامت دستگاه

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب استفاده از قرص ماشین ظرفشویی پرداختیم. قرص ماشین ظرفشویی به نسبت پودر یا ژل تکنولوژی بالاتری دارد و قدرت پاک‌کنندگی و جلا‌دهنگی آن بیشتر است. علاوه‌بر این، قرص‌ها با اکثر برند‌های ماشین سازگار است. با‌این‌حال، معایبی نیز دارد. برای مثال قیمت بالای آن‌ها ممکن است بسیاری از افراد را بابت خرید آن پشیمان کند. ولی از آن‌جایی که هدر رفت آن بسیار کم است، به‌ نسبت ژل صرفه اقتصادی دارد. اگر سوالی در خصوص مزایا و معایب استفاده از قرص ماشین ظرفشویی یا سایر موارد مربوط به آن دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان تعمیر آنلاین در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگو باشند.