به طور کلی می‌توان گفت ماشین لباسشویی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. ماشین لباسشویی تسمه‌دار
  2. ماشین لباسشویی بدون تسمه

هر یک به نوبه خود دارای مزیت‌ها و عیوبی هستند. در این مقاله قصد داریم به شرح و بررسی مزایا و معایب ماشین لباسشویی بدون تسمه، بپردازیم. ماشین لباسشویی بدون تسمه فاقد هرگونه اتصال زنجیری و تسمه‌ای هستند. در حقیقت موتور مخصوص و Flywheel به همراه چرخ دنده‌های بزرگ جای هرگونه اتصال تسمه ای را گرفته‌اند.

ماشین لباسشویی های بدون تسمه، دیگ آن مستقیما به واسطه موتور القایی یا هر نوع موتور مشابه به چرخش درمی‌آید. در واقع، موتور مستقیما به پشت شفت دیگ لباسشویی اتصال یافته.

آشنایی با مزایا و معایب ماشین لباسشویی بدون تسمه

مزایای لباسشویی های بدون تسمه

ماشین لباسشویی بدون تسمه و یا به اصطلاح دایرکت درایو، نسبت به لباسشویی تسمه‌ای مزیت هایی دارند. در ساخت آن‌ها از به روزترین فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها بهره گرفته شده.
لباسشویی‌های جدید که در شرکت‌های کره‌ای همانند ال جی، دوو و سامسونگ ساخته و وارد عرصه بازار می‌شوند، به تکنولوژی جدید دایرکت درایو تجهیز شده‌اند.

اکنون برخی از مزایای آن ها را بیان خواهیم کرد

  1. صرفه جویی در مصرف برق: می‌توان این نکته را ذکر نمود که تا این نوع ماشین لباسشویی دارای برچسب انرژی قابل قبولی هستند و تا حدی در مصرف برق صرفه جویی می‌نمایند و هزینه‌های برق را کاهش می‌دهند.
  2. تعداد گزینه‌های بیشتر در صفحه نمایش: در صفحه نمایش این نوع وسیله برقی، گزینه‌ها و انتخابات بیشتری در دسترس خواهید داشت.
  3. استفاده از سنسور هال به جای تاکو: این سنسور طبیعتا بهتر عمل می‌کند.
  4. طول عمر خوب: طول عمر بالای قطعات لباسشویی از مهترین مزیت‌های ماشین لباسشویی بدون تسمه می‌باشد که به آن برتری بخشیده است.
  5. کنترل دور چپ و راست و خشک کن با دقت بالا: میزان دور و خشک کردن لباس‌ها را با دقت زیاد می‌توانید برنامه ریزی نمایید و به هر مقدار که می‌خواهید لباس‌ها خشک شوند.
  6. افزایش کیفیت شستشو و وجود برنامه های متنوع: علاوه بر وجود برنامه‌های متعدد و متنوع شستشو، کیفیت شسشتو را نیز بالا می‌برد.
  7. مصرف انرژی کمتر نسبت به لباسشویی‌های تسمه‌ای: انرژی کمتری از قطعات دستگاه و منزل شما به کار گرفته می‌شود.
    ماشین لباسشویی بدون تسمه نسل جدیدی از ماشین لباسشویی ساخته شده با جدیدترین تکنولوژی ها است.
  8. حذف تسمه راندمان و در نتیجه افزایش طول عمر موتور: با این امر، طول عمر موتور لباسشویی بدون تسمه بیشتر از رقبای خود شده است.
  9. کم بودن صدا به سبب حذف شدن بعضی قسمت‌های مکانیکی: این دستگاه جزو کم صدا ترین ماشین لباسشویی مسوب می‌گردد.
  10. کاهش وزن لباسشویی به خاطر حذف وزنه‌های بالانس (تعادلی): حمل و انتقال دستگاه نیز نسبت به سایر ماشین لباسشویی‌ها راحت و آسان‌تر می‌باشد. بنابر این در اسباب کشی نیز کار شما را سهولت بیشتری می‌بخشد.
  11. افزایش دور موتور تا 2000 دور و خشک تر شدن لباس ها در دور خشکن: حتی اگر می خواهید لباس‌های شما با سرعت بیشتری خشک و آماده پوشیدن شوند، خیالتان با این وسیله برقی راحت خواهد بود.
  12. کاهش لرزش ماشین لباسشویی: به دلیل بالانس شدن وزن موتور روی شفت درام، لباسشویی بدون هیچ لرزش و صدایی عمل می‌کند.
  13. سبک بودن ماشین لباسشویی بدون تسمه: وقتی ساختمان یک وسیله برقی فاقد اتصال زنجیری و تسمه باشد، در نتیجه وزن کمتری خواهد داشت.مزایا ماشین لباسشویی بدون تسمه میتواند شما را مجاب به خرید این نسل از ماشین لباسشویی کند.
  14. داشتن قطعات کمتر: لباسشویی بدون تسمه قطعات کمتری دارند و در نتیجه بدون تسمه، چرخ دنده و بلبرینگ عملکرد بهتری دارند.
  15. همچنین واسطی میان موتور و دیگ موجود نیست. بنابر این تمام انرژی به دیگ انتقال می‌یابد. ضمنا راندمان بالاتر خواهد بود و می‌تواند به تعداد دور در دقیقه بیشتری برسد.
  16. لباسشویی بدون تسمه امکان استفاده از دیگ‌های بزرگ‌تر را برای افراد فراهم می‌کند. به همین سبب است که امروزه ماشین لباسشویی‌های درب از جلو بزرگ‌تر و با ظرفیت بیشتر در بازار عرضه شده‌اند.
ماشین لباسشویی بدون تسمه با توجه به مزایایی که دارد قیمت بالاتری نسبت به مدل های بدون تسمه دارد.

معایب لباسشویی های بدون تسمه

  • قیمت بالاتر نسبت به نوع تسمه دار: علت گران بودن این نوع ماشین لباسشویی‌ها استفاده از موتور مخصوص و سیستم توزیع قدرت ویژه، نسبت به سایر انواع می‌باشد. همچنین این مدل ماشین لباسشویی‌ها علاوه بر موتور مخصوص، به سنسورهای تشخیص حرکت بسیار دقیقی مجهز شده‌اند. این سنسورها مستقیما بر روی چرخ دنده‌های دستگاه تعبیه شده‌اند و قادر خواهند بود سیگنال‌های ورودی و خروجی به موتور را با حساسیت بالاتری معین نمایند.
  • زیاد بودن قیمت های این نوع ماشین لباسشویی‌ها به دلیل تجهیز بودن به سنسورهای تشخیص حرکت بسیار دقیق و استفاده از موتور مخصوص و سیستم توزیع قدرت ویژه و منحصر به فرد
  • هزینه تعمیر بالا: ماشین لباسشویی تسمه‌ای هنگامی که دارای نقص فنی گردند، می‌توان با تعویض تسمه و پرداخت هزینه‌های نه چندان زیاد، مجدد به راه انداخت اما چنانچه ماشین لباسشویی بدون تسمه یکی از چرخ دنده‌های موتور بشکند، می‌بایست تمام چرخ را تعویض کرد. این امر مستلزم پرداخت هزینه های بالاتری می‌باشد.
  • عدم تحمل در برابر تغییر حجم بار: در حقیقت شما می‌بایست با دقت مطابق با ظرفیت بارگیری لباسشویی، لباس درون دستگاه خود بیاندازید. چنانچه بار دستگاه بیش از حد مجاز باشد، بار مستقیماً بر موتور تأثیر می‌گذارد. این به خاطر این است که هیچ واسطه‌ای بین موتور و دیگ نیست.

سخن پایانی

ماشین لباسشویی بدون تسمه نسل جدیدی از ماشین لباسشویی است که با تکنولوژی و فناوری های جدید ساخته و به بازار عرضه میشود. با وجود استفاده از تکنولوژی های مدرن در ساخت این مدل از ماشین لباسشویی، این دستگاه خالی از ایراد نیست. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب آن و مقایسه ماشین لباسشویی بدون تسمه و تسمه دار پرداختیم. شما میتوانید با توجه به نحوه استفاده از دستگاه و بودجه خود به انتخاب هریک از انواع ماشین های لباسشویی بپردازید.