یکی از مشکلات رایج لباسشویی، خشک نشدن لباس‌ها می‌باشد، که در این مقاله به شرح و بررسی علت خشک نکردن ماشین لباسشویی، دلیل کار نکردن خشک کن لباسشویی، و راه حل های رفع آن می‌پردازیم.

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که پس از شستشوی لباس‌ها، ماشین لباسشویی آن‌ها را خیس یا نیمه‌خیس تحویلتان داده است. اگر به دنبال علت کار نکردن خشک کن لباسشویی اتوماتیک هستید، با تعمیر آنلاین در ادامه همراه باشید.

 

علت خشک نکردن ماشین لباسشویی

شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که ” چرا لباسشویی خشک نمی کند؟ ” در حقیقت باید گفت علت خشک نشدن لباس در ماشین لباسشویی، به عوامل متعددی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

 

1. تخلیه نشدن آب رایج ترین علت خشک نکردن ماشین لباسشویی

اگر آب از دستگاه تخلیه نشود، لباس‌ها خشک نشده و خیس باقی می‌مانند. در هنگام عدم تخلیه آب لباسشویی موارد زیر را در لباسشویی بررسی نمایید:

پمپ تخلیه: چنانچه پمپ معیوب، مسدود یا نیم سوز شده، تشخیص آن به کمک وسیله ای به نام مولتی‌متر و یا سر و صدای بسیار لباسشویی امکان پذیر است.  دلیل انسداد پمپ تخلیه می تواند پرزهای لباس و یا اشیا باقی‌مانده در لباس‌ها باشد.

فیلتر تخلیه: مسدود بودن فیلتر تخلیه سبب خشک نشدن لباس‌ها می‌شود.

شلنگ تخلیه: امکان دارد شلنگ خم یا مسدود شده علت کار نکردن خشک کن لباسشویی باشد. گاهی نیز پیش می‌آید که به درستی نصب نگردیده باشد. در صورت نیاز می‌بایست این شلنگ تعویض شود.

 

2. تنظیمات نادرست برنامه خشک کن لباس در لباسشویی

باید در انتخاب برنامه و تنظیمات دستگاه دقت فرمایید. ضمنا برنامه شستشوی تنظیم شده باید با توجه به جنس پارچه، میزان کثیفی و آلودگی لباس و سایر موارد تعیین گردد. برای اطمینان از تنظیمات درست خشک کن طبق مراحل زیر عمل کنید.

  • دکمه  spin و no spin در ماشین لباسشویی به برنامه خشک کن مرتبط است.
  • با فشردن دکمه spin میتوانید حالت چرخش ماشین لباسشویی در مرحله خشک کن را 400، 600، 800 و 1200 دور در دقیقه تعیین کنید.
  • اگر دکمه no spin را بفشارید در حقیقت به ماشین لباسشویی دستور میدهید پس از اتمام شستشو عملیات خشک کردن را انجام ندهد.

ممکن است اختلال در عملکرد خشک کن ماشین لباسشویی در نتیجه ی فشردن عمدی یا سهوی هریک از این دو دکمه باشد.

تنظیمات نادرست میتواند باعث کار نکردن خشک کن لباسشویی اتوماتیک شود.

3. پر بودن بیش از حد ماشین لباسشویی؛ علت کار نکردن خشک کن لباسشویی اتوماتیک

بار زیاد لباسشویی و وزن بیش از حد ظرفیت لباس‌ها می تواند علت خشک نکردن ماشین لباسشویی باشد. در واقع نباید ماشین لباسشویی را بیش از سه چهارم حجم مخزن پر نمایید.

بنابر این بهتر است به دفترچه راهنما مراجعه نمایید و طبق دستور و میزان ظرفیت دستگاه عمل کنید و لباس در آن بریزید. توجه به این نکته در حفظ و نگهداری از ماشین لباسشویی و همچنین افزایش ول عمر مفید آن کمک بسزایی می کند.

پر بودن بیش از حد لباسشویی می تواند علت خشک نکردن ماشین لباسشویی باشد.

4. قطعی برق

قطعی برق میتواند یکی از مواردی باشد که تحت عنوان علت کار نکردن خشک کن لباسشویی اتوماتیک به شمار میرود.نوسانات برق، قطع شدن سیم‌ها، سوختن ترانس برد، خرابی پریز برق، مشکل در ولتاژ ساختمان و یا از کار افتادن تایمرها و دستگیره های مکانیکی ماشین لباسشویی نیز در خشک نکردن لباس‌ها دخیل هستند. در نتیجه می‌بایست تمامی موارد ذکر شده بررسی شوند.

 

5. از کار افتادن موتور ماشین لباسشویی

گرم شدن بیش از حد موتور لباسشویی، موجب از کار افتادن آن می شود.

 

6. خرابی ترموستات

ترموستات باید در هنگام بروز این مشکل ماشین لباسشویی چک شود. زیرا ممکن است خراب شده باشد.

 

نقص فیوز حرارتی یا ترموستات

در این حالت باید موارد زیر را انجام دهید:

  • دستگاه را از برق جدا فرمایید.
  • سپس صفحه پشت دستگاه را باز نمایید.
  • فیوز حرارتی را باز کرده و با یک فیوز حرارتی جدید جایگزین کنید.
کار نکردن حشک کن لباسشویی اتوماتیک باعث اختلال در عملکرد دستگه میشود

7. جریان هوای نامناسب

یکی دیگر از مواردی که میتواند علت کار نکردن خشک کن لباسشویی اتوماتیک باشد،عدم وجود هوای مناسب در دستگاه باشد. هنگامی که هوای مناسب به خشک کن نرسد، گرمای لازم برای خشک کردن لباس‌ها تولید نمی‌شود و در نتیجه لباس‌ها خیس باقی می‌ماند.

 

8. عیب در خازن

مشکل در خازن ماشین لباسشویی می‌تواند یکی از دلایل خشک نشدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی باشد. این عیب در مورد لباسشویی‌های بدون ایرواشر می‌باشد. بنابر این باید خازن آن ها بررسی شوند.

مشکل در خازن لباسشویی می تواند علت کار نکردن خشک کن لباسشویی اتوماتیک باشد.

9. نقص المنت هیتر

خرابی المنت دستگاه سبب می‌شود، المنت نتواند باد گرم تولید کند. بنابر این لباس‌ها خیس می‌مانند. مقدار اهمی که المنت دستگاه در صورت سالم بودن نشان می‌دهد مقدار 15 اهم می‌باشد. چنانچه این مقدار نبود، باید تعویض شود.

 

علت کار نکردن خشک کن لباسشویی دوقلو

از مشکلات رایج کار با ماشین لباسشویی، کار نکردن خشک کن لباسشویی میباشد، خیلی از کسانی که مدام از ماشین لباسشویی استفاده میکنند با این سوال مواجه می شوند که چرا ماشین لباسشویی خشک نمیکنه؟

علت اختلال در عملکرد خشک کن لباسشویی دوقلو می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد از جمله: آسیب دیدن قطعات داخلی و یا خرابی این قطعات.

به طور جزئی تر می توان گفت علت خوب خشک نکردن ماشین لباسشویی یا کاملا خشک نکردن آن ممکن است به دلیل قطعی برق دستگاه و یا خراب شدن موتور لباسشویی باشد.

رفع مشکل کار نکردن خشک کن ماشین لباسشویی دوو

برای اینکه با مشکل کار نکردن خشک کن لباسشویی دوو مواجه نشوید بهترین و ساده ترین راه این است که در بازه های زمانی متفاوت و به صورت دوره ای (سالیانه یا ماهیانه) کار سرویس لباسشویی را انجام دهید.

این کاری که توسط متخصصان سرویس لباسشویی انجام میشود باعث تمیز شدن پمپ تخلیه لباسشویی میشود و باعث افزایش کارایی لباسشویی میشود.

در حالت کلی از تمام روش هایی که در این مقاله صحبت کردیم میتوانید برای علت نچرخیدن خشک کن لباسشویی سامسونگ ، دوو ، ال جی، حایر ، کنوود ، بوش ، فریجیدر ، هایسس ، تکنو و مدیا و پاکشوما بهره ببرید.  با مطالعه این مقاله از تعمیرآنلاین میتوانید به رفع مشکل کار نکردن خشک کن لباسشویی در برند های مختلف بپردازید ومیتوانید با متخصصان ما در حوزه تعمیر ماشین لباسشویی در ارتباط باشید.

 

سایر علل خشک نشدن لباس در ماشین لباسشویی:

  • سوختن پمپ آب
  • گرفتگی پمپ آب
  • قفل شدن شیر برقی
  • ایراد در تاخو لباسشویی
  • اشکال در زغال‌های موتور
  • خرابی برد ماشین لباسشویی
  • مشکلات مربوط به میکروسوئیچ ماشین لباسشویی
  • از کار افتادن کلید فعال‌کننده خشک کن
  • شل شدن تسمه موتور ماشین لباسشویی

 

راهکارهایی برای پیشگیری و رفع مشکل کار نکردن خشک کن لباسشویی

کنترل اتصال به برق دستگاه
رعایت نظافت و تمیزی ماشین لباسشویی
رفع گرفتگی در فیلتر کف و پمپ تخلیه
ریست لباسشویی: با انجام این ۳ مرحله قادر خواهید بود مشکل کار نکردن خشک کن لباسشویی را رفع نمایید:

  1. قطع اتصال جریان برق به مدت دو دقیقه: به مدت دو دقیقه جریان برق را قطع کنید.
  2. اتصال مجدد برق لباسشویی: مجددا دستگاه را به برق متصل کنید.
  3. به میزان هشت بار و هر دفعه ده ثانیه درب دستگاه را باز و بسته نمایید.

البته باید توجه داشته باشید که ابتدا باید تمامی قطعات دستگاه چک و بررسی شوند و اگر مشکلی در آن ها وجود نداشت، لباسشویی را ریست کنیم.

در برخی موارد کارنکردن خشک کن لباسشویی نیاز به حضور نیروی متخصص دارد

تعمیر خشک کن لباسشویی

اگر علت کار نکردن خشک کن لباسشویی اتوماتیک شما یکی از موارد عنوان شده در بالا نباشد و یا خودتان قادر به برطرف کردن مشکل نباشید، باید دقت کنید که تعمیر لباسشویی و مخصوصا لباسشویی بوش، عملی بسیار تخصصی است که به طور کلی باید با مرکز تخصصی تعمیر لباسشویی تماس حاصل فرمایید و از متخصصان راهنمایی بگیرید. البته همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، معمولا مشکلات مرتبط با علت کار نکردن خشک کن لباسشویی جدی نیستند و می‌توانید در منزل خودتان این ایرادات را رفع کنید.