گرد و خاک در کولر آبی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش آلرژی، عطسه و مشکلات تنفسی در تابستان است. اکثر افراد سعی می‌کنند گرمای طاقت‌فرسای تابستان را با استفاده از کولر آبی، کولر گازی و دیگر لوازم خنک‌کننده کاهش دهند و شرایط محیط را دلپذیرتر کنند.

کولر آبی یکی از ارزان‌ترین و رایج‌ترین روش‌های خنک‌سازی محیط است که با استفاده از آب و چرخش هوا، دمای محیط بسته را پایین می‌آورد. این دستگاه خنک کننده برقی همانند دیگر لوازم برقی خانگی برای عملکرد صحیح و مستمر نیاز به سرویس شدن به صورت منظم دارد. سرویس کردن کولر آبی می‌تواند کیفیت هوای سرد را افزایش داده و ذرات معلق در هوای محیط را به حداقل برساند.
اگر شما نیز احساس می‌کنید که با روشن شدن کولر آبی، گرد و خاک و ذرات معلق زیادی در محیط پراکنده می‌شود توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با تعمیر آنلاین همراه باشید.

کاهش گرد و خاک کولر آبی

چگونه گرد و خاک در کولر آبی را کاهش دهیم؟

گرد و خاک در کولر آبی در اثر گذشت زمان به وجود می‌آید و معمولا در ابتدای تابستان و روشن شدن دستگاه پس از چند ماه در بالاترین میزان خود قرار دارد. لذا برای گاهش گرد و خاک بهتر است در هنگام سرویس کردن کولر آبی اقداماتی جهت از بین بردن گرد و خاک در کولر آبی انجام شود:

1_ تمیز کردن کف کولر

با گذشت زمان و خاموش بودن کولر آبی برای چندین ماه گرد و خاک زیادی در کف کولر جمع می‌شود. برای تمیز کردن کف کولر تنها کافیست موارد زیر را با دقت انجام دهید:
• کولر را از برق بکشید و از نبودن برق در بدنه دستگاه مطمئن شوید.
• درب کولر آبی را باز کنید و مقداری آب تمیز در کف کولر بریزید.
• با استفاده از یک کارتک یا جارو سعی کنید کف کولر را تمیز کنید.
• در پوش کف کولر را باز کنید تا آب از کولر خارج شود.
• این کار را چند بار تکرار کنید تا کف کولر کاملا تمیز شود.

2_ شستشوی حلزونی کولر آبی

در مرکز اتاقک کولر آبی یک عدد مخزن حلزونی وجود دارد که تسمه کولر نیز به آن متصل شده است. این قسمت نگهدارنده پره کولر آبی و وظیفه هدایت هوا به داخل محیط خانه را بر عهده دارد. با گذشت زمان مقداری گرد و خاک بر روی حلزونی و پره‌های کولر می‌نشیند که در صورت تمیز نشدن باعث پراکنده شدن گرد و خاک کولر به داخل محیط می‌شود.

کاهش گرد و خاک کولر آبی

3_ تمیز کردن دریچه‌ها

اکثر دریچه‌های کولر آبی رایج در کشور، دریچه‌های آلمینیومی هستند که با پیچاندن یک پیچ می‌تون زاویه باد کولر را تنظیم کرد. این دریچه‌ها در اکثر مواقع بی‌حرکتند و مکان مناسبی برای تجمع گرد و خاک به شمار می‌آید. لذا بهتر است به صورت منظم دریچه‌های کولر آبی گردگیری شوند تا در اثر وزش باد خنک در محیط پراکنده نشوند.

4_ تعویض پوشال

از موثرترین راه ها برای روش های کاهش گرد و خاک در کولر آبی، تعویض پوشال های کولر است. مهم‌ترین دلیل وجود گرد و خاک در کولر آبی استفاده از پوشال‌های قدیمی است. از آنجا که جنس پوشال‌ها از چوب است، محل بسیارمناسبی برای تجمع گرد و خاک، باکتری و قارچ به شمار می‌آید. لذا بهتر است که در هنگام سرویس کردن کولر آبی تمامی پوشال‌ها تعویض شوند تا از بیماری‌های پوستی و تنفسی جلوگیری کنید.
توجه داشته باشید که در هنگام خرید و تعویض پوشال سایز و حجم آن در کیفیت تولید هوای خنک و ورود گرد و خاک موثر است. پوشال‌های کم‌حجم و کوچک توانایی جلوگیری از ورود گرد و خاک به داخل را ندارد و هوای گرم بیرون را به داخل کولر هدایت می‌کند. با پیشرفت تکنولوژی برخی از کولرهای آبی به جای پوشال از پدهای سلولزی استفاده می‌کند و امکان تجمع هیچ گونه گرد و خاک و قارچ در آن وجود ندارد.

کاهش گرد و خاک کولر آبی

5_ نصب حوله خیس در برابر دریچه
با انجام دادن تمامی مراحل بالا باز هم امکان وجود مقداری گرد و خاک در داخل کانال کولر و قسمت‌های داخلی دستگاه که در دسترس نیست وجود دارد. می‌توانید در هنگام روشن کردن کولر آبی برای اولین بار، تکه‌ای پارچه مرطوب در برابر دریچه‌های کولر خود برای مدت 20 دقیقه در خانه نصب کنید تا از پراکنده شدن گرد و خاک در محیط جلوگیری کند.

6_ گردگیری مکان‌های غیر قابل دسترس

در برخی از موارد علت تولید گرد و خاک در کولر آبی به خود دستگاه برنمی‌گردد. از آنجا که هوای خنک تولید شده در محیط بسته‌ منتشر می‌شود؛ ممکن است گرد و خاک موجود بر روی لوازم خانه را در هوا پراکنده کند. لذا جهت کاهش حداکثری گرد و خاک تولید شده توسط کولر آبی توصیه می‌کنیم پس از سرویس کردن کولر خود به گردگیری مناطقی از منزل مانند بالای کمد‌، گوشه‌های اتاق، دیوارها ، سقف، پرده و لوستر اقدام کنید.

7_ تعویض یا تمیز کردن برزنت دهانه کولر

دهانه کولر آبی با استفاده از یک تکه پارچه برزنت مخصوص، به کانال کولر متصل می‌شود. این پارچه جنس بسیار مستحکم و متراکمی دارد تا از خروج هوای خنک به بیرون از کانال جلوگیری کند. با این حال با گذشت زمان و تابش مستقیم آفتاب ممکن است پارچه برزنت خاصیت خود را از دست بدهد و مقداری گرد و خاک به آن نفوذ کند.
این گرد وخاک می‌تواند از طریق هوای سرد داخل کانال به محیط خانه منتقل ‌شود. لذا جهت کاهش گرد و خاک در کولر آبی بهتر است که در هنگام سرویس کردن کولر پارچه برزنت به طور کامل تمیز شود و در صورت هرگونه خرابی و مشکل تعویض گردد تا علاوه بر جلوگیری از ورود گرد و خاک، کیفیت هوای خنک نیز افزایش یابد.

کاهش گرد و خاک کولر آبی