تعمیر ماشین ظرفشویی که آبگیری نمیکند ممکن است کاری سخت و یا حتی غیر ممکن به نظر برسد. اما اگر کمی اطلاعات فنی، ابزار مناسب و حوصله داشته باشید میتوانید به راحتی از پس این کار بر بیایید. اولین قدم شناسایی قطعه ی معیوب و مرحله بعد تعویض و یا در صورت امکان تعمیر آن قطعه است.

البتّه باید توجّه کنید که اگر مهارت و تخصصی در این زمینه‌ها ندارید نباید دست به تعمیرات ماشین ظرفشویی بزنید زیرا علاوه بر اینکه کاری از پیش نمی برید ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری به بار آورید.

و اما به علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی بپردازیم. تا انتهای این مقاله با تعمیر آنلاین همراه باشید.

 

شیر ورودی آب

شیر یا دریچه ورودی آب به منظور پر کردن مقدار مناسب آب گرم استفاده می‌شود. این شیر توسط یک تایمر یا یک بد الکترونیکی کنترل می‌شود. این شیر در پشت و زیر ماشین ظرفشویی قرار دارد، یک شلنگ خروجی به محفظه و یک عدد شلنگ ورودی به لوله کشی آب منزل وصل است.

اگر ماشین ظرفشویی آبگیری نمی‌کند ابتدا از ورودی و میزان فشار آب مطمئن شوید، سپس ببینید که آیا هنگام آبگیری برق به این شیر برقی میرسد خیر؟ اگر از درست بودن این دو مورد اطمینان حاصل کردید، یعنی خود شیر مشکل دارد و تعمیر آن ممکن نیست پس باید شیر را سریعاً تعویض کنید. در ضمن از مسدود نبودن شلنگ، عدم وجود پیچ و تاب در شلنگ و یا هرگونه پارگی یا شکاف در آن اطمینان حاصل کنید.

توجه کنید که در هنگام بررسی شیر، شلنگ متصل به آن را جدا کرده و فیلتر کوچکی که در انتهای آن قرار دارد را بردارید و سپس آن را چک کنید.

 

شناور

یک شناور معیوب و خراب میتواند باعث عدم آبگیری درست ماشین ظرفشویی شود. حتماً میپرسید مکان این قطعه کلیدی کجاست؟ شناور معمولا در بخش پایین محفظه ماشین ظرفشویی قرار دارد و این بخش همانند گنبد است.

کار این قسمت این است که جلوی پر شدن بیش از اندازه آب در ماشین ظرفشویی را بگیرد البته این قطعه در وسایلی مانند ماشین لباسشویی هم به کار میرود. این قسمت را بررسی کنید چون ممکن است اشیا خارجی مانند تکه های غذا در آن گیر کنند و این فرآیند سبب میشود این بخش مهم نتواند عملکرد معمول خود را داشته باشد و نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کند.

علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی

میکروسوییچ شناور

این بخش در زیر شناور و ته محفظه ماشین ظرفشویی قرار دارد وقتی میکروسوییچ شناور با خود شناور درگیر شوند، برق شیر ورودی آب قطع شده و جلوی سرازیر شدن جریان آب به داخل ماشین ظرفشویی را میگیرد.

برای تعمیر این قسمت ابتدا مطمئن شوید که کنش مکانیکی شناور به میکروسوییچ به درستی عمل میکند و اتصالات سیم‌ها سالم و ایمن هستند. برای بررسی سوییچ شناور میتوانید سیم ها را جدا کرده و در بیاورید سپس میکروسوییچ را با یک مولتی متر امتحان کنید.

 

میکروسوییچ درب

میکروسوییچ درب دارای مکانیسم دقیق روشن و خاموش است به این صورت که اگر درب ماشین ظرفشویی باز باشد جلوی روشن شدن ماشین ظرفشویی را میگیرد. اگر این قطعه به درستی کار نکند ماشین ظرفشویی به هیچ وجه آبگیری نخواهد کرد.

برای تست کردن این قسمت از ماشین ظرفشویی لازم است درب ماشین ظرفشویی را باز کرده و سیم ها را از میکروسوییچ که پشت پنل درب در قسمت بالا قرار دارد جدا کنید و با یک مولتی متر ساده آن را امتحان کرده و اقدام به تعمیر این بخش نمایید.

 

نشت آب

یکی دیگر از علت های آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی میتواند نشت آب باشد. این اتفاق زمانی میافتد که شما صدای پمپ شدن آب به بیرون را از ماشین ظرفشویی میشنوید اما ماشین ظرفشویی آنگونه که باید و شاید از آب پر نمی شود، دلیل این اتفاق هم احتمالاً این است که آب در سینی باریک ماشین ظرفشویی جمع می شود.

هنگامی که آب به سطح خاصی میرسد و سوییچ ضدجریان فعال شده و این سوییچ به ماشین ظرفشویی دستور میدهد که آب را به سمت بیرون هدایت و پمپ کند. همچنین برای جلوگیری از پر شدن دوباره دستگاه خاموش میشود و در نتیجه آبگیری انجام نمیشود.

آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی

برد الکترونیکی

در مدل های جدیدتر ماشین ظرفشویی برد الکترونیکی جایگزین تایمر شده است. این بخش وظیفه ارتباط بین بخش های مختلف دستگاه و ارسال دستور شروع به کار هر قسمت را بر عهده دارد اگر این بخش یعنی برد الکترونیکی یا تایمر مشکل داشته باشد، ممکن است برخی قطعات مانند شیر برقی، سوییچ شناور و یا سوییچ قفل درب از کار بایستند و جریان برق به آنها نرسد در نتیجه ماشین ظرفشویی آبگیری نخواهد کرد.

اما احتمال معیوب و خراب بودن برد خیلی کمتر از موارد دیگر است، پس اول قسمت های دیگر را چک کنید. ولی اگر برد ماشین ظرفشویی شما خراب بود بهتر است بدانید که احتمال تعمیر آن کم است و با تعویض برد به راحتی ماشین ظرفشویی به همان کارایی اولیه بازمیگردد.

 

بورد مدار چاپی

بورد مدار چاپی یا ماژول در واقع همان مغز و فرمان دهنده ماشین ظرفشویی شما است که وظیفه این بورد کنترل این است که از اجرا شدن برنامه تعیین شده برای ماشین ظرفشویی اطمینان لازم را حاصل کند.

اگر این ماژول خراب یا معیوب شده باشد آنگاه ممکن است با دستگاهی مواجه شوید که دیگر کارایی لازم را نداشته باشد و مشکلاتی به وجود آورد که این مشکلات میتواند علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی هم باشد.

متاسفانه تشخیص خطای برد مدار چاپی ممکن است کاری دشوار باشد، مگر اینکه خطای بصری مشاهده شود پس بهتر است برای این کار از متخصص کمک بگیرید.

 

علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی بوش

معمولاً علت آبگیری نکردن همه ماشین های ظرفشویی بسته به نوع ساخت، مارک و مدل های مختلف یکسان است در نتیجه همه ماشین های ظرفشویی که شامل مارک بوش هم میشوند، برای تعمیر نیاز به چک کردن قطعات ذکر شده دارند و اگر همه قطعات بررسی شد اما مشکل پیدا نشد، بهتر است با متخصص تماس گرفته و ماشین ظرفشویی را به صورت تخصصی عیب یابی و تعمیر کنید.