یکی از مشکلات جدی و خطرناک در اکثر پکیج‌های دیواری، استشمام بوی گاز و یا دود از دستگاه می‌باشد. اگر هر زمانی متوجه بوی گاز از پکیج شدید و یا به هر علت بوی دود از پکیج را احساس کردید، اولین کار برای جلوگیری از وقوع هر گونه اتفاق ناگواری، خاموش کردن پکیج می‌باشد. با خاموش کردن پکیج و باز کردن درب خانه و پنجره‌های اطراف، گاز و دود جمع شده در منزل را پخش کنید.

در این مطلب قصد داریم که به بررسی علت بوی گاز پکیج و روش‌های رفع آن بپردازیم و نکات ایمنی لازمه را برای این مسئله ذکر نماییم بنابراین تا انتهای این مطلب همراه تعمیر آنلاین باشید.

بررسی علت بوی گاز پکیج و روش‌های رفع آن

علت بوی گاز پکیج چیست؟

استشمام بوی گاز از پکیج می‌تواند برای هر مدل و یا برند پکیج دیواری رخ دهد. البته در برخی مدل‌های پکیج دیواری، سنسور و سیستم‌های هوشمندی در دستگاه وجود داشته که در صورت وجود نشتی در پکیج، آن را به سرعت تشخیص داده و به صورت اتومات، پکیج خاموش خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که عدم استفاده از پکیج در طولانی‌مدت می‌تواند علت بوی گاز از پکیج نیز باشد. در واقع عدم استفاده از پکیج برای مدت طولانی باعث خواهد شد که شما زمانی که پکیج را روشن کردید، بوی گاز، دود و یا سوختگی را از دستگاه احساس نمایید. از این رو خاموش بودن طولانی مدت دستگاه و باقی ماندن آب در پکیج نیز این مشکل را به وجود خواهد آورد.

یک علت بوی گاز پکیج، مربوط به وجود نشتی در شلنگ و اتصالات دستگاه می‌باشد. در برخی از مواقع در قسمت شلنگ اتصالی به لوله گاز پکیج، ایراداتی چون ترک، سوراخ و یا پیچ خوردگی رخ می‌دهد که این موارد باعث نشت گاز و استشمام بوی آن خواهد شد.

بهتر است که در ابتدای امر شلنگ متصل به لوله گاز را چک و کنترل نمایید تا در صورت وجود مشکلات گفته شده در این قسمت، آن را برطرف نمایید.

همچنین ممکن است که علت بوی گاز از پکیج مربوط به لوله گاز و وجود مشکل در این قسمت باشد. احتمال دارد که در زمان نصب پکیج، لوله گاز به درستی نصب نشده باشد و یا فشارها و آسیب‌هایی به دستگاه وارد شده باشد. توصیه می‌کنیم که چک کردن این مورد را از تکنسین‌کاران مجرب بخواهید تا ایراد در بخش معیوب پکیج به درستی تشخیص و رفع شود.

عت بوی دود در پکیج

یک احتمال دیگر که برای علت بوی گاز از پکیج مورد بررسی قرار خواهد گرفت، وجود ایراد و گرفتگی در لوله‌ها و یا دودکش دستگاه می‌باشد. به طور معمول خرابی دودکش که به خاطر وجود ایراد در نصب آن، شرایط آب و هوایی، باد، طوفان و لانه‌سازی کبوتران رخ خواهد افتاد، ممکن است مسیر خروج گاز و همچنین دود از پکیج را با مشکل مواجه سازد. از این رو باید به بررسی دودکش و رفع علت بوی گاز از پکیج بپردازید.

وجود ایراد و مشکل در قطعه شیر برقی پکیج نیز می‌تواند علت بوی گاز باشد. در واقع زمانی که شیر برقی پکیج خراب شده باشد، دستگاه قادر به تنظیم نمودن فشار لازم برای سوختن در مشعل نخواهد بود. به همین دلیل گاز کمتری وارد پکیج شده و در نهایت دستگاه خاموش خواهد شد.

البته در برخی از مواقع نیز حجم گاز بیشتری وارد شده که همین امر باعث استشمام بوی گاز در محیط خواهد شد. از این رو در صورت وجود مشکل در این قطعه، تکنسین‌کار باید به تعویض و تعمیر آن بپردازد.

احتمال آخر که می‌تواند مربوط به علت بوی گاز از پکیج باشد، قدیمی بودن پکیج و خرابی قطعات دستگاه می‌باشد. اگر شما نیز از مدل‌های قدیمی پکیج چون بوتان و ایساتیس استفاده می‌کنید، وجود ایراد و مشکل در قطعاتی چون خرابی فلوسوئیچ و یا گرفتگی لوله مربوط به دودکش پکیج نیز می‌تواند ایراد نشتی گاز را به وجود آورد. برای این مورد باید یک تکنسین‌کار پکیج را چک کرده تا با انجام سرویس کامل دستگاه، رسوب گیری پکیج و تعویض قطعه فلزی سوئیچ، مشکل موجود در پکیج را برطرف نماید.

علت بوی گاز پکیج

علت بوی دود از پکیج و رفع آن

به طور معمول وجود ایراداتی را که برای علت بوی گاز پکیج ذکر کردیم، می‌تواند مربوط به علت بوی دود دستگاه نیز باشد. البته اولین علت بوی دود از پکیج مربوط به خرابی شعله می‌باشد.

استفاده طولانی مدت از پکیج و عدم انجام سرویس‌های منظم دستگاه باعث وارد شدن آسیب و خرابی سریع قطعات خواهد شد. از این رو اگر به صورت منظم و حداقل سالی یکبار سرویس‌های دوره‌ای پکیج را انجام دهید، مطمئنا خرابی در قطعات چون شعله پکیج به وجود نخواهد آمد.

البته این ایراد گاهی به خاطر کثیف بودن سر مشعل و گاهی نیز به دلیل خرابی خود قطعه و ناقص سوختن گاز پکیج می‌شود که در نهایت علت بوی دود از پکیج خواهد شد.

دلیل دیگر این ایراد مربوط به عدم نصب درست دودکش می‌باشد. در واقع اگر دودکش پکیج درست نصب نشده باشد، خروج دود شعله و احتراق پکیج با مشکل مواجه خواهد شد که در نهایت علت بوی دود از پکیج می‌باشد. از این رو توصیه می‌کنیم که حتما برای رفع این ایراد در پکیج خیلی سریع به تعمیرکاران نمایندگی‌های پکیج اطلاع دهید تا مشکل دستگاه سریع‌تر برطرف شود.

 

تعمیر آنلاین

در مجموع دلایلی را که برای علت بوی گاز پکیج و دود دستگاه در این مطلب بیان کردیم، دلایل اصلی و شایع این ایراد دستگاه بوده که در صورت بروز این مشکلات، باید برای جلوگیری از وقوع اتفاقات جبران‌ناپذیر، خیلی سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام نمایید. رفع برخی از دلایل این ایرادات، نیاز به تخصص و مهارت بالا برای تعمیر و یا حتی تعویض قطعات پکیج خواهد داشت. از این رو توصیه می‌کنیم که اگر مهارت و تجربه‌ای در این زمینه ندارید، بهتر است که انجام این امور را به تعمیرکاران بسپارید تا با رفع سریع ایرادات پکیج، عملکرد بدون مشکل دستگاه را تضمین نمایند.