یکی از بهترین و جدیدترین دستگاه‌های خنک‌کننده محیط بسته، کولر گازی یا همان اسپیلیت است . این دستگاه که با برق کار می‌کند می‌تواند بدون افزایش رطوبت موجود در هوا، هوای خنک مطبوعی را در کل محیط پراکنده کند. خنک نکردن کولر گازی یکی از مشکلات رایج این دستگاه است که در این مقاله میخواهیم به علل اصلی خنک نکردن کولر گازی بپردازیم.

باد گرم زدن کولر گازی

1) ظرفیت پایین کولر گازی به نسبت محیط

در برخی از موارد افراد در هنگام خرید اسپیلت به دلیل صرفه‌جویی در بودجه خود اقدام به خرید کولر با ظرفیت پایین‌تر می‌کنند که نمی‌تواند جوابگوی محیط شما باشد. به همین دلیل در هنگام خرید آن می‌بایست به جای خرید کردن بر اساس بودجه به ویژگی‌های محیط توجه شود. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  •  حجم محیط مورد نظر
  •  میزان گرمای محیط
  • نوع فعالیتی که در محیط انجام می‌شود
  • تعداد افرادی که به طور معمول در محیط هستند
  • تعداد کولرهای موجود در محیط

2) بسته بودن دریچه‌های کولر گازی

اگر کولر گازی شما به صورت ناگهانی میزان خنک‌کنندگی خود را از دست داده است نیاز به تعمیر کولر گازی دارد بهتر است اول از همه از باز بودن تمامی دریچه‌های ورود هوای خنک به محیط اطمینان حاصل کنید. بسته بودن دریچه‌های آن می‌تواند خنک‌کنندگی محیط را کند و یا مسدود کند.

خنک نکردن کولر گازی

3) خرابی ترموستات

ترموستات قطعه‌ای است که وظیفه ثابت نگه داشتن دمای محیط به میزان مورد نظر شما را دارد. خرابی ترموستات می‌تواند تعادل دمای هوای محیط را بر هم بزند و در برخی موارد باعث خنک نکردن محیط توسط کولر گازی شود.

4) فرسودگی کولر گازی

در صورتی که سالهاست از کولر گازی خود استفاده می‌کنید و یا در طول شبانه‌روز برای مدت طولانی روشن و درحال کار است، بهره‌وری آن کاهش پیدا می‌کند. این مساله می‌تواند منجر به کاهش خنک کنندگی اسپیلت شما شود. لازم به ذکر است که سرویس کردن به موقع اسپیلت و استفاده اصولی از آن می‌تواند تا حد زیادی از روند فرسوده شدن و خنک نکردن کولر گازی شما بکاهد.

5) فیلتر هوای کثیف

هوای سرد تولید شده توسط کولر گازی قبل از پخش شدن در محیط، از فیلترهای خاصی رد می‌شوند که در صورت کثیف بودن و داشتن گرد و غبار بیش از حد، غیر قابل نفوذ می‌شوند و از پخش شدن هوای سرد به محیط جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل برای داشتن یک محیط کاملا خنک و مطلوب باید از سالم و تمیز بودن فیلترهای کولر اطمینان داشته باشید.

خنک نکردن کولر گازی

6) کمبود مبرد یا گاز خنک کننده

مبرد گازی است که در کمپرسور کولر گازی وظیفه خنک کردن هوا را دارد. در صورتی میزان گاز خنک کننده موجود در کمپرسور از حد استاندارد پایین‌تر باشد می‌تواند خنک شدن هوای محیط را با مشکل روبرو کند.

7) نشتی هوا

هوای سرد تولید شده از کمپرسور توسط کانال‌های هوا به محیط منتقل می‌گردد. در برخی از موارد نشتی کانال‌های هوا باعث از دست رفتن تمام یا مقداری از هوای خنک تولید شده است که باعث می‌شود محیط شما به اندازه دلخواه شما خنک نگردد.

8) نصب کمپرسور کولر گازی در محیط نامناسب

در صورتی کمپرسور کولر گازی خود را در تابش مستقیم آفتاب نصب کرده باشید و یا دمای محیطی که کمپرسور در آنجا قرار دارد بالا باشد، می‌تواند منجر به کاهش کارایی کمپرسور و یا حتی سوختن آن و… شود. واضح است که این موارد می‌تواند خنک‌ شدن محیط شما را با مشکل روبرو کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که کمپرسور خود را در محیطی نصب کنید که در معرض آفتاب مستقیم نباشد و یا اینکه برای آن سایبان مناسبی را تعبیه کنید.

کولر گازی

9) معیوب بودن کمپرسور

در صورتی خرابی کمپرسور عمل خنک کنندگی هوا به خوبی انجام نمی‌شود. این خرابی ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • سوختن یا ضعیف یودن خازن راه انداز
  •  کثیف بودن بیش از حد کویل‌ها
  •  آمپر کشی و گیرپاژ کردن
  • ضعیف بودن برق ورودی به کولر گازی
  • و…  

ممکن است خنک نکردن کولر گازی به یکی از دلایل بالا یا حتی دلیل دیگری باشد. شما می توانید برای برطرف کردن این مشکل با تکنسین های متخصص تعمیر آنلاین تماس برقرار نمایید.