علت چکیدن آب از پکیج از جمله سوالات و مشکلاتی است که بی‌توجهی به آن می‌تواند ضررهای زیادی را به ساختمان و دستگاه وارد سازد. در صورتی که با نشتی آب در پکیج خود روبه‌رو شدید بهتر است تمامی عوامل احتمالی را در نظر بگیرید و به بررسی هریک بپردازید.

با تعمیر آنلاین همراه باشید تا تمامی علت‌های بروز این مشکل را به شما معرفی کنیم.

 

چکیدن آب از پکیج

 

علت نشتی آب در پکیج چیست؟

چکیدن آب از پکیج مشکلی است که به سرعت شما را متوجه خود می‌سازد. صدای چکه کردن آب و خیس شدن زیر پکیج از مهمترین علائم چکیدن آب از پکیج شماست. به محض دیدن این علائم باید به دنبال مشکل اصلی دستگاه بگردید و آن را برطرف نمایید.
اگر در پیدا کردن این علت با مشکل روبه‌رو شدید و یا از تعمیر و نحوه برطرف سا‌زی آن اطلاعات زیادی ندارید، توصیه می‌شود که پکیج را خاموش کرده و با نمایندگی پکیج خود تماس بگیرید.

1. نصب غیر صحیح

اگر پکیج خود را به تازگی نصب کرده‌اید و در همان روزهای اولیه با مشکل نشتی آب در پکیج روبه‌رو شده‌اید، احتمالا علت اصلی بروز این مشکل در نصب اشتباه پکیج و شل بودن اتصالات لوله‌های آن است.
برای رفع این مشکل بهتر است با نمایندگی یا نصاب دستگاه خود تماس بگیرید و مشکل پیش آمده را برای آنها بازگو کنید تا شما را راهنمایی کنند.

دلیل چکه کردن پکیج

2. خرابی واشرها

خرابی و فرسودگی واشرها از دیگر دلایل چکیدن آب از پکیج است که به طور معمول پس از چند سال استفاده از دستگاه اتفاق می‌افتد. برای رفع این مشکل باید به تعویض واشرها و محکم کردن آنها به اتصالات دستگاه اقدام کنید.

3. افزایش بیش از حد فشار بار

با افزایش حرارت آب موجود در پکیج، میزان بار دستگاه به بالای عدد 2 می‌رسد. در این حالت پکیج جهت جلوگیری از هرگونه اتفاق ناگوار احتمالی به تخلیه آب موجود در پکیج و کاهش فشار بار اقدام می‌کند.
برای رفع این مشکل باید دمای آب حرارتی را پایین بیاورید و با گذاشتن سطل بر زیر پکیج از خروج آب و پایین آمدن بار به زیر عدد 2 کمک کنید.

4. خرابی شیر تخلیه

شیر تخلیه یا همان شیر اطمینان، قطعه‌ای مهم در پکیج است که وظیفه تنظیم فشار آب ( بار ) در پکیج را دارد. باز شدن این شیر به پایین آمدن فشار بار دستگاه کمک می‌کند.
فرسودگی و هرگونه آسیب به این قطعه می‌تواند باعث شود که شیر تخلیه بدون دلیل باز شود و آب داخل پکیج به بیرون منتقل گردد. تعویض و تعمیر این قطعه توسط یک کارشناس، تنها راه رفع این مشکل است.

علت چکیدن آب از پکیج

5. وجود ترک در لوله‌های پکیج

اغلب لوله‌های انتقال آب در پکیج از جنس برنج هستند و استقامت بسیار زیادی در برابر زنگ‌زدگی و فرسودگی دارند. با این حال ممکن است حمل‌و نقل اشتباه و یا خوردن ضربات محکم بر آن، لوله‌ها را دچار ترک کند که در گذر زمان به چکیدن آب از پکیج منجر خواهد شد.
لازم به ذکر است که سختی بالای آب مصرفی و وجود رسوب در پکیج از دیگر موارد ترک‌خوردگی لوله‌های برنجی دستگاه و نشتی آب هستند. رسوب‌گیری منظم و بررسی سلامت لوله‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که برای جلوگیری از بروز این مشکل باید انجام شود.

6. خرابی پمپ سیرکولاتور

یکی دیگر از عوامل نشتی آب از پکیج، خرابی پمپ سیرکولاتور است. این پمپ وظیفه گردش آب در مدار گرمایشی از رادیاتورها به سمت مبدل اولیه را دارد. این قطعه با گذشت زمان فرسوده می‌شود و قدرت و نیروی خود را از دست می‌دهد و مککن است صدای بلندی از پکیج شنیده شوند.
در این حالت آب به خوبی پمپ نمی‌شود و ناچارا از پکیج سرازیر می‌شود. این مشکل به طور معمول با تعویض پمپ قابل برطرف شدن است.

دلیل چکه کردن پکیج

7. خرابی شیر پرکن پکیج

این شیر در قسمت آب سرد ورودی به سمت مکش پمپ قرار می‌گیرد و وظیفه آن پر کردن مدار گرمایشی پکیج از آب است. این قطعه تنها راه ارتباطی آب گرم بهداشتی با آب گرمایشی موجود در رادیاتور است و خرابی آن باعث چکیدن آب از پکیج خواهد شد.
از آنجا که تعمیر این قطعه نیاز به اطلاعات تخصصی دارد بهتر است که این کار را به دست یک کارشناس خبره پکیج بسپارید.

8. وجود حفره در مبدل پکیج

یکی دیگر از دلایل چکیدن کردن آب از پکیج وجود حفره و یا سوراخ در مبدل به خصوص در بدنه بیرونی آن است. این اتفاق که به طور معمول در پکیج‌های دو مبدله اتفاق می‌افتد باعث می‌شود که آب از مبدل نشت کند و به بیرون از دستگاه بریزد.

در صورتی که حفره مبدل مربوط به آب گرمایشی رادیاتورها باشید احتمال تخلیه آب موجود در مدار گرمایشی و افت فشار بسیار زیاد است. اما اگر در مسیر آب گرم مصرفی این حفره ایجاد شود، با مشکل افت فشار روبه‌رو نخواهید شد.