دلایل زیادی می‌تواند باعث روشن و خاموش شدن پکیج شود و برای رفع آن باید ابتدا علت اصلی آن را شناسایی کرده سپس برای رفع اصولی آن اقدام کرد. با ما در این مطلب همراه باشید تا نحوه تشخیص و رفع تمامی دلایل خاموش و روشن شدن پکیج را به شما معرفی کنیم.
خاموش و روشن شدن پکیج
روشن و خاموش شدن پکیج یکی از مشکلاتی است که نباید از آن چشم‌پوشی کنید. این مشکل در صورت رفع نشدن هزینه‌های بیشتری را برای مالک خود به همراه خواهد داشت.

چرا پکیج روشن و خاموش می شود؟

پکیج، موتورخانه‌ای کوچک در ساختمان است که با استفاده از انرژی برق و گاز، به گرم کردن آب ساختمان می‌پردازد. این دستگاه به راحتی جایگزین آبگرمکن‌های قدیمی می‌شود و از محبوبیت بیشتری برخوردار است. تفاوت پکیج و آبگرمکن تنها به این مورد ختم نمی‌شود چرا که پکیج علاوه بر تهیه آب گرم مصرفی ساختمان، قادر به گرم کردن محیط درونی در فصول سرد سال است.
این دستگاه برای افزایش راندمان خود نیاز به نگهداری اصولی و سرویس شدن به صورت دوره‌ای دارد. روشن و خاموش شدن پکیج نشان از بروز مشکلی نسبتا جدی در آن است که باید به سرعت پیگیری شود.
پکیج‌های دیجیتالی به طور معمول با ارسال کد خطا محدوده بروز مشکل در دستگاه را به کاربر خبر می‌دهند و شما می‌توانید با بررسی لیست خطاهای پکیج از آن مطلع شوید.  از مهم‌ترین دلایل خاموش و روشن شدن پکیج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ کمبود آب

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که فشار آب لوله‌کشی بسیار کم است و یا قطعی مکرر آب دارید، احتمالا تا به حال خاموش و روشن شدن مکرر پکیج خود را تجربه کرده‌اید. این مشکل تنها با تقویت فشار آب ساختمان حل می‌ خواهد شد و نیازی به تعمیر پکیج نیست.
پیشنهاد مطالعه:  مقاله فرق بین پکیج و آبگرم کن را مطالعه کنید.

2_ وجود رسوبات آب در لوله‌ها

یکی از دلایل روشن و خاموش شدن پکیج وجود رسوبات ته‌نشین شده در لوله‌های پکیج است. این مشکل که با تولید صدای زیاد در پکیج همراه است، از جریان طبیعی آب در لوله‌ها جلوگیری می‌کند و پکیج به ناچار برای چند لحظه خاموش شده، سپس با دستور برد دوباره روشن می‌شود. اگر سختی آب منطقه شما زیاد است و  چند سالی است که از پکیج خود استفاده می‌کنید، احتمال اینکه وجود رسوبات آب باعث این مشکل شده باشد بسیار بالاست.
خاموش شدن پکیج
برای رفع این مشکل بهتر است با نمایندگی پکیج خود تماس بگیرید تا با ارسال کارشناسان زبده،  صافی و فیلترهای پکیج را تمیز کنند و تمامی لوله‌ها رسوب‌زدایی شوند.

3_ هواگرفتگی لوله‌های گرمایشی

یکی دیگر از مشکلاتی که پکیج را مجبور به خاموش شدن می‌کند، وجود هوا در لوله‌هاست. این مشکل که به صورت طبیعی در هر پکیج رخ می‌دهد، از حرکت روان آب در لوله‌های گرمایشی پکیج جلوگیری می‌کند و پمپ پکیج اشتباها به جای آب، هوا را در خود می‌کشد. به دلیل وقفه افتادن در روند گرم کردن آب، پکیج به ناچار خاموش می‌شود و پس از چند لحظه به دستور برد روشن می‌گردد. این روند چندین بار تکرار می‌شود و روشن و خاموش شدن مکرر پکیج را به همراه خواهد داشت.
هواگیری پکیج راه‌حل رفع این مشکل است و خوشبختانه به راحتی قابل انجام است و نیازی به تماس با نمایندگی پکیج نیست. کافیست پیچ مخصوص تعبیه شده  در روی هر رادیاتور را باز کنید تا هوای موجود در لوله‌ها خارج شود سپس آن را کاملا محکم گردانید.

4_ خرابی برد دستگاه

برد، کامپیوتری کوچک در پکیج است که نقش مغز را برای دستگاه ایفا می‌کند. این قطعه با ارسال فرمان‌های خود به دیگر قطعات از طریق اتصالات الکتریکی، نقش مهمی در عملکرد درست پکیج ایفا می‌کند. خرابی در برد و سوختن خازن‌های موجود در آن می‌تواند منجر به ارسال فرمان‌های اشتباه به پکیج شود و دستگاه را روشن و خاموش کند.
تعمیر پکیج

5_ قطع بودن اتصالات الکترونیکی

اتصالی داشتن سیم‌های متصل به برد و موتور پکیج باعث می‌شود که پکیج به صورت متناوب روشن و خاموش شود. برای رفع این مشکل لازم است که تعمیرکار مجرب پکیج از صحت تمامی سیم‌های داخلی و خارجی اطمینان حاصل کند.

6_ خرابی موتور سیرکولاتور

موتور سیرکولاتور موتوری است که به پمپ کمک می‌کند تا آب را از داخل لوله‌ها به داخل خود بکشد تا برای گرم شدن به سمت لوله‌های مخصوص خود فرستاده شوند. خرابی یا جام کردن این موتور باعث می‌شود که سرعت پمپاژ آب کاهش یابد و آب به اندازه کافی به پکیج منتقل نشود. لذا پکیج ناچارا خاموش می‌شود و تا رسیدن آب به حد نصاب روشن نخواهد شد.
از آنجا پیدا کردن مشکل اصلی موتور سیرکولاتور کاری تخصصی است، توصیه می‌شود از تعمیر پکیج بدون داشتن اطلاعات لازم خودداری کنید و برای مراجعه یک کارشناس خبره با نمایندگی تعمیر آنلاین تماس بگیرید.

7_ خرابی پمپ گردشی

پمپ گردشی یا همان پمپ سیرکولاتور پمپی است که با کمک موتوری که به آن متصل است آب سرد شده در لوله‌های رادیاتور پکیج را خارج می‌کند. این آب برای گرم شدن مجدد، توسط پمپ به سمت مشعل  فرستاده می‌شود تا رادیاتورها گرم نگه داشته شوند.
خرابی پکیج
خرابی پمپ باعث می‌شود که آب در درون رادیاتور محبوس شود و پکیج تا بازگشن دوباره آب به مخزن خود را خاموش کند. رفع این مشکل به اطلاعات تخصصی نیاز دارد و باید کارشناسان مجرب آن را بررسی کنند.

8_ کاهش فشار گاز

یکی دیگر از دلایل روشن و خاموش شدن مکرر پکیج، کاهش فشار گاز شهری یا دستگاه است. با نبود گاز به اندازه کافی، روشن ماندن مشعل و منبع حرارتی غیرممکن خواهد شد و عمل گرم کردن مکرر آب با مشکل روبرو می‌شود. لذا پکیج ناچارا خاموش می‌شود و تا رسیدن گاز به اندازه مورد نیاز خاموش باقی می‌ماند.
تنظیم نبودن شیر ماژوله گاز و فشار گاز پکیج از رایج‌ترین دلایل بروز این مشکل است و شما می‌توانید توسط فشارسنج دیجیتالی میلی بار سنج، فشار گاز ورودی و خروجی شیر گاز را تنظیم کنید.

9_ وجود مشکل در تهویه هوا 

انتقال دود ناشی از اشتعال به هوای باز و جایگزینی آن با هوای تازه از مهم‌ترین مواردی است که به صورت مستمر در پکیج انجام می‌شود. پکیج‌ نیز بر اساس تکنولوژی استفاده شده در خود از روش خاصی برای جایگزینی دوده‌ها با هوای تازه در بر می‌گیرد.  تفاوت پکیج فن‌دار و بدون فن نیز از نحوه تهویه هوا در پکیج نشات می‌گیرد.
مدل‌های فن‌دار با استفاده از نیروی برق پروانه‌های تعبیه شده در دودکش را روشن کرده و به جابه‌جایی هوا کمک می‌کند این عمل در مدل‌های بدون فن به صورت طبیعی انجام می‌شود. وجود هرگونه گرفتگی در مسیر دودکش و یا خرابی فن باعث می‌شود که انتقال دود با مشکل روبه‌رو شود و پکیج ناچارا تا باز شدن مسیر تهویه خاموش بماند.

10_ خرابی کلید کنترل فشار دود

کلید پرشر سوییچ یا همان کلید کنترل فشار دود  کلیدی است که دستور خاموش و روشن شدن فن پکیج را به برد می‌دهد. خرابی این قطعه باعث عدم ارسال فرمان روشن شدن فن می‌شود و دودهای ناشی از اشتعال در پکیج باقی می‌مانند. تعمیر و تعویض این قطعه نیاز به داشتن لوازم و اطلاعات تخصصی دارد و باید با نمایندگی پکیج خود تماس بگیرید.
خاموش و روشن شدن مکرر پکیج

11_ خرابی NTC پکیج

یکی دیگر از دلایل روشن و خاموش شدن پکیج خرابی کلید تنظیم دمای آب یا همان NTC موجود در دستگاه است. این قطعه بر اساس نیاز کاربر، دستور بالا رفتن دمای آب را به برد می‌دهد. خرابی ترموستات باعث می‌شد که آب بیشتر از حد تحمل پکیج داغ شود و پکیج جهت جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی خاموش می‌شود و پس از خنک شدن نسبی آب دوباره روشن خواهد شد.

12_ معیوب بودن جرقه‌زن

یکی از مهم‌ترین دلایل روشن و خاموش شدن پکیج، خرابی جرقه‌زن یا یون دستگاه است. این قطعه با دریافت فرمان از سوی برد پکیج، جرقه زده تا پکیج شروع به گرم‌سازی لوله‌های خود ‌کند و آب را به دمای مورد نظر کاربر برساند. در صورتی خرابی یون، جرقه به خوبی زده نمی‌شود و یون شعله را به خوبی حس نمی‌کند. از مهم‌ترین مواردی که در عملکرد یون پکیج اختلال ایجاد می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • زنگ‌زدگی یون 
  • ترک‌ خوردن یون
  • معیوب بودن ترانس جرقه‌زن
  • پارگی یا قطعی سیم برق متصل به ترانس جرقه‌زن

13_ دور بودن الکترود یون از مشعل

دور بودن الکترود جرقه‌زن از مشعل باعث روشن و خاموش شدن پکیج می‌شود. به طور معمول این  فاصله چیزی در حدود 3 تا 5 میلی‌متر است و اکثر کارشناسان، 3.5 میلی‌متر را بهترین فاصله می‌دانند.
خاموش و روشن شدن پکیج

14_ عدم اتصال سیم آرت قوی به پکیج

سیم آرت سیمی متصل به زمین است که در صورت نشتی برق در پکیج، آن را به زمین منتقل می‌کند تا از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری کند. هرگونه قطعی اتصال این سیم از بدنه دستگاه، باعث روشن و خاموش شدن پکیج می شود. بهتر است برای رفع این مشکل شخصا عمل نکنید و از یک کارشناس کمک بگیرید.