ارور E04 ظرفشویی بوش یکی از کد خطاهای مهم است که به محض دیدن آن برای برطرف کردنش باید اقدام کرد. این کد خطا یکی از مهم‌ترین ارورهای برند bosch است چرا که علت اصلی بروز آن به خرابی برد بازمی‌گردد و مشکلات زیادی را می‌تواند برای دستگاه شما ایجاد کند. به همین دلیل به غیر از ارور e04 چندین ارور مشابه دیگر نیز تعبیه شده تا کاربر با سرعت بیشتری آن را شناسایی و برطرف نماید.

اگر شما نیز درباره کدخطا e04 چیزی نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه تعمیر آنلاین باشید.

 

ارور e04 ماشین ظرفشویی بوش چیست و چه معنایی دارد؟

کدخطا یا ارور متشکل از حروف انگلیسی و اعداد است که هریک از آنها معنای مختص به خود را دارد. این کد در صورت بروز مشکل بر روی نمایشگر کوچک lcd ظرفشویی ظاهر می‌شود و کاربر با استفاده از دفترچه راهنما می‌تواند به علت اصلی بروز مشکل برای دستگاهش پی ببرد.

احتمال کمی وجود دارد که کاربری ارور E04 ظرفشویی بوش را بر روی نمایشگر ببیند چرا که مشکلات مربوط به این کد خطا می‌تواند خود را در قالب ارورهای e01 و e02 نیز نشان دهد.

لازم به ذکر است که ارور e05 کاملا با کد خطای e04 مشابه است. به همین دلیل تمامی دلایل بروز ارور e04ماشین ظرفشویی بوش برای ارور e05 نیز صدق می‌کند. به طور معمول گرم نشدن آب مورد نیاز دستگاه علت اصلی این کد خطاست اما برخی از متخصصان وجود مشکل در پر شدن مخزن با آب ورودی را علت اصلی بروز ارور e04 می‌دانند.

از مهم‌ترین چیزهایی که می‌تواند باعث بروز این مشکل شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برد لباسشویی

خرابی برد و بروز ارور E04 ظرفشویی بوش

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز ارور e04، خرابی برد است. برد قطعه‌ای نسبتا کوچک در ماشین ظرفشویی است که توانایی مدیریت فعالیت‌های دستگاه را دارد. این قطعه با استفاده از اتصالات الکتریکی خود فعالیت هر قطعه را بر اساس برنامه شستشوی منتخب کاربر برنامه‌ریزی کرده و دستور شروع به کار را صادر می‌گرداند. خرابی برد باعث صدور فرمان‌های اشتباهی می‌شود که کیفیت شستشو را کاهش می‌دهد. به همین دلیل آب موجود در مخزن تخلیه می‌شود و ارور E04 ظرفشویی بوش ظاهر می‌شود.

برای جلوگیری از خرابی وسوختن زودرس برد بهتر است از روشن کردن دستگاه در مدت زمان اوج مصرف پربار برق خودداری کنید و شستن ظروف را به ساعات اولیه روز یا نیمه شب موکول نمایید.

از آنجا که تعمیر و یا تعویض این قطعه نیاز به اطلاعات فوق تخصصی و ابزار مخصوصی دارد، پیشنهاد می‌شود برای رفع این کدخطا با نمایندگی bosch تماس بگیرید و از دستکاری بیهوده آن خودداری نمایید.

 

خرابی سیستم گرمایشی

از آنجا که ظروف کثیف و چرب با استفاده از آب گرم تمیزتر خواهند شد، تمامی ماشین ظرفشویی‌های بوش به سیستم گرمایشی خاصی مجهز هستند تا آب ورودی به دستگاه را به دمای مورد نظر برنامه برسانند و برای انجام این کار المنت‌های خاصی در کف دستگاه تعبیه شده که با استفاده از انرژی برق داغ می‌شوند و دمای آب را بالا می‌برند.

خراب شدن این المنت‌ها باعث می‌شود که دمای آب به میزان مورد نیاز نرسد و برد به ناچار دستور تخلیه آب را بدهد. برای رفع ارور E04 ظرفشویی بوش به دلیل خرابی هیتر لوله‌ای یا شکستگی المنت‌های گرمایشی نیاز است این قطعه، با قطعه نو و اورجینال خود جایگزین شود. برای انجام این کار می‌توانید از یک تکنسین مجرب کمک بخواهید.

 

خرابی حسگر تنظیم فشار آب

این سنسور که برخی از متخصصین به آن ایربگ ماشین ظرفشویی می‌گویند، فشار آب را کنترل کرده و به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که یکنواخت باشد. همچنین در هنگام خشک کردن ظروف مانند هواکش عمل می‌کند و از ایجاد بخار بیش از حد در داخل محیط داخلی ظرفشویی جلوگیری می‌کند. خرابی این قطعه می‌تواند میزان آب ورودی به داخل ظرفشویی را با مشکل روبرو سازد و کد خطای e04 یا همان ارور e05 ظرفشویی بوش را بر روی نمایشگر ظاهر کند.

ارور E04 ظرفشویی بوش

گرفتگی در آب پاش‌ها

در هر ماشین ظرفشویی جهت شستشوی بهتر ظروف، آب پاش‌های خاصی تعبیه شده که آب را با شدت متوسط بر روی ظروف اسپری می‌کند. سوراخ‌های آب پاش با گذشت زمان به دلیل سختی بالای آب و وجود خرده غذای زیاد بسته می‌شود و می‌تواند بر روی مدت زمان پر شدن مخزن از آب ورودی تاثیر بگذارد.

جهت رفع ارور E04 ظرفشویی بوش به دلیل گرفتگی آب پاش‌ها توصیه می‌شود هر 6 ماه یک بار از جرم‌گیر مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید تا از تجمع بیش از حد املاح و رسوبات جلوگیری نماید. این روش جرم زدایی، تاثیرات مثبت زیادی بر دیگر قطعات داخلی دستگاه دارد که می‌تواند عمر ماشین ظرفشویی شما را تا حد زیادی افزایش دهد و نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی بوش را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

خرابی سنسور سطح آب

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث شود برد دستگاه ارور e04 یا e05 را بر روی نمایشگر LCD ظاهر کند، خرابی سنسور سطح آب است. این حسگر میزان آب ورودی به داخل مخزن را اندازه‌گیری می‌کند و اطلاعات به دست امده ر ابه برد انتقال می‌دهد تا در زمان مناسب، فرمان بسته شدن شیر برقی آب را صادر کند.

خرابی سنسور سطح آب باعث می‌شود که اطلاعات میزان آب وردی به اشتباه دریافت و برای برد فرستاده شود. برد نیز بر اساس همین اطلاعات اشتباه فرآیند شستشو را متوقف خواهد کرد و ارور E04 ظرفشویی بوش را بر روی نمایشگر ظاهر خواهد ساخت.

 

خرابی سیم کشی و اتصالات داخلی ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث شود میزان آب موجود در داخل مخزن و دمای آن به برد نرسد، خرابی سیم‌کشی‌ها و اتصالات الکترونیکی قطعات مربوط به این موارد با برد است. این مشکل به طور معمول به دلیل تعمیر ماشین ظرفشویی با اطلاعات کم، جابه جایی اشتباه دستگاه و فرسودگی سیم‌ها اتفاق می‌افتد. برای رفع آن نیاز است که تمامی اتصالات بررسی شود و در صورت سلامت سیم‌ها، تنها آنها را به یکدیگر متصل نمایید.

شیر برقی

خرابی شیر برقی

شیر برقی قطعه مهمی در ماشین ظرفشویی BOSCH است که وظیفه وارد کردن آب به داخل مخزن ظرفشویی را دارد. خرابی این قطعه باعث می‌شود که آب در مدت زمانی کمتر از حد معمول وارد دستگاه شود. به همین دلیل برد ارور E04 ظرفشویی بوش یا همان کد خطا E05 را ظاهر می‌کند و دستور تخلیه آب موجود در دستگاه را صادر می‌کند. تعمیر این قطعه نیز نیاز به اطلاعات تخصصی بالایی دارد به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای رفع این ارور با نمایندگی ماشین ظرفشویی بوش تماس بگیرید.