اکثر مدل‌های ماشین ظرفشویی بوش، مجهز به نمایشگر خودکار کدخطا می‌باشند که در صورت آسیب و یا ایرادات وارده به قطعات دستگاه، بر روی نمایشگر نشان داده می‌شود. این کد خطاها و ارورها متفاوت می‌باشند و هر یک مربوط به یک قطعه خاص می‌باشد. در این مطلب به توضیح ارور E09 ماشین ظرفشویی بوش می‌پردازیم و دلیل بروز آن را بیان می‌کنیم. ارور e09 یکی از متداول‌ترین ارور ماشین ظرفشویی بوش است.

توجه داشته باشید که این ارور علاوه بر ظرفشویی های بوش در ظرفشویی های برندهای زیر مجموعه بوش از جمله زیمنس و نف نیز ظاهر می شود.

 

ارور E09 ماشین ظرفشویی بوش

لازم به ذکر است، اگر در صفحه نمایشگر ماشین ظرفشویی بوش، پیام Heating Circuit Interrupted نیز نشان داده شود، به معنای همین ارور e09 می‌باشد. زمانی که این ارور بر روی دستگاه نمایش داده می‌شود، به این معنا می‌باشد که آب در ظرفشویی گرم نمی‌شود.

 

در صورت بروز این مشکل علاوه بر گرم‌نشدن آب، ظروف نیز در پایان کار خشک نمی‌شوند و کیفیت شستشو کاهش پیدا می‌کند. معمولاً ارور e09 در پایان کار شستشو و به جای علامت پایان کار، نمایش داده می‌شود.

 

بنابراین ارور e09 مربوط به سیستم گرمکن و هیتر ماشین ظرفشویی می‌باشد که علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش نیز است. به این معنا که در صورت بروز ایراد در این قطعات دستگاه، برد ظرفشویی فرمان گرم شدن آب را می‌دهد اما سنسور دما قادر به تغییر دمای آب نخواهد بود. در این صورت دستگاه برنامه جاری شستشو را متوقف می‌کند. این ارور معمولا در پایان کار و به جای پیام END ظاهر می شود و سرد بودن دستگاه و کیفیت پایین شستن ظروف به شما اخطار یک ایراد را در ماشین ظرفشویی می دهد.

در برخی از اوقات با ریست کردن ماشین ظرفشویی و خاموش و روشن کردن دوباره آن این مشکل رفع می‌شود. اما اگر این کار را انجام دادید و ارور دوباره نشان داده شد پس مشکل در مورد خرابی و آسیب‌دیدگی قطعات دستگاه می‌باشد که نیاز به تعمیرات ماشین ظرفشویی دارد.

 

ارور ای09

 

دلایل بروز ارور e09 ماشین ظرفشویی بوش

1.آسیب‌دیدگی برد ماشین ظرفشویی

برد ماشین ظرفشویی، وظیفه کنترل عملکرد تمام قطعات شستشو را بر عهده دارد. در برخی از اوقات نوسانات برق باعث نیم‌سوز شدن قطعات اصلی برد دستگاه و آسیب‌دیدگی آن می‌شوند. همچنین وجود اتصال در سیم‌پیچی‌های ظرفشویی می‌تواند دلیل این ایراد باشد. در اکثر موارد این ایرادات بردی توسط کارشناسان تعمیرآنلاین رفع عیب می شود و نیاز به تعویض کامل برد نیست فقط کافیست تعمیر ظرفشویی بوش خود را به آنها بسپارید.

 

پروانه ماشین ظرفشویی

۲.سوختن هیت پمپ ماشین ظرفشویی بوش

هیت پمپ ظرفشویی وظیفه گرم کردن سریع آب و کاهش انرژی را دارد. قطعه هیتر آب، سنسور دما و جت پمپ با یکدیگر به صورت یک پارت همبسته عمل می‌کنند. به همین دلیل اگر یک بخش این قطعه خراب شود، باید تمام قطعات آن را تعویض کنید.

معمولاً کثیف بودن مجراهای جت پمپ و شکستگی پروانه، علت گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی و در نهایت سوختن هیت پمپ خواهد شد. در صورت بروز این مشکل حتماً با مرکز تعمیرات بوش برای تعویض هیت پمپ دستگاه تماس بگیرید.

 

۳. آسیب‌دیدگی سنسورهای داخلی ماشین ظرفشویی

گاهی ممکن است که اتصالات سنسور دما یا سنسور NTC ایراد داشته باشد. یا حتی یک جسم خارجی صلب مثل یک تکه پلاستیک بر روی سیستم‌های سنسوری قرار گرفته باشد. در این صورت سنسورهای دستگاه قادر به تشخیص میزان حرارت آب نخواهند بود و در نهایت منجر به سوختگی هیت پمپ خواهد شد.

 

نکات مهم برای جلوگیری از آسیب به ماشین ظرفشویی بوش

  • اولین دلیلی که باعث آسیب و خرابی سریع ماشین ظرفشویی بوش می‌شود، استفاده مداوم از دستگاه است. بهتر است که در بین هر دوره زمانی استفاده از ماشین ظرفشویی، حداقل ۳ ساعت فاصله باشد.
  •  انجام ندادن جرمگیری ماشین ظرفشویی نیز باعث بروز این ایراد در قطعات خواهد شد. ماشین ظرفشویی باید حتماً ماهیانه یک‌بار جرمگیری شود. به همین دلیل در صورت عدم انجام این امر و انسداد قطعات دستگاه با رسوبات و خرده‌ریزه‌های غذا، شاهد خرابی و نمایش کد خطا در ماشین ظرفشویی هستیم.

 

تمیز کردن قطعات

 

‌ در هنگام خرید مایع‌های شوینده ماشین ظرفشویی حتماً به نوع و اصل بودن آن توجه کنید. خرید مارک‌های معتبر و باکیفیت مواد شوینده که مناسب ماشین ظرفشویی بوش باشد، مطمئناً تأثیر مثبتی بر عملکرد قطعات دستگاه و جلوگیری از آسیب‌های جدی خواهد داشت. می توانید از طریق تماس با تعمیر آنلاین درمورد مایع شوینده ظرفشویی راهنمایی بگیرید.