ارور E21 ظرفشویی بوش یکی از مهم‌ترین کد خطاهایی است که ممکن است هر کاربر با آن مواجه شود. این ارور مشابه ارورهای E22, E23, E24 و E25 است که به عدم تخلیه آب در داخل ماشین ظرفشویی BOSCH اشاره می‌کند. اگر تا به حال با این کد خطا مواجه نشده‌اید و روش‌های رفع آن را نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

ارور E21 ظرفشویی بوش به چه معناست؟

به طور کلی ارورها متشکل از اعداد و حروف انگلیسی هستند که هریک معنا و پیام مخصوص به خود را دارند. این ارورها در هنگام لزوم بر روی نمایشگر ماشین ظرفشویی پدیدار می‌شوند تا کاربر برای رفع آن اقدام کند و در صورت لزوم به تعمیر ماشین ظرفشویی بوش خود بپردازد.

ارور E21 یکی از ارورهای مهم ماشین ظرفشویی بوش است که به دلیل اهمیت بالا، چند کد خطای مشابه نیز برای اطلاع رسانی تعبیه شده تا کاربر به سرعت به علت بروز مشکل پی برده و برای رفع آن اقدام کند. در اکثر موارد در هنگام دیدن این مشکل، آب در کف دستگاه جمع شده و ماشین ظرفشویی کاملا خاموش است و عملی برای تخلیه آب صورت نمی‌پذیرد.

وجود این مشکل دلایل مختلفی را می‌تواند داشته باشد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

5 علت ارور E21 ظرفشویی بوش

وجود آشغال و جسم خارجی در مسیر تخلیه

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز علت ارور E21 ظرفشویی بوش، وجود آشغال و اجسام خارجی در مسیر تخلیه آب است. تمیز نکردن ظروف و وجود اجسامی مانند هسته خرما، استخوان‌های کوچک یا اجسام ریز باعث می‌شود تا به مرور زمان مسیر تخلیه آب بسته شود و آب به طور کامل از مخزن خارج نگردد.

برای رفع ارور E21 ظرفشویی بوش به دلیل وجود آشغال در مسیر تخلیه نیاز است تا تمامی مسیر خروج آب بررسی شود و موانع را بر طرف کنید. همچنین برای پیشگیری از بروز دوباره این مشکل بهتر است پیش از قرار دادن ظروف کثیف در داخل دستگاه، آشغال‌های داخل آن به خصوص اجسام سخت را جدا کنید.

 

گرفتگی فاضلاب

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند از تخلیه آب جلوگیری کند، گرفتگی فاضلاب است که بروز آن دلایل کلی و جزئی زیادی می‌تواند داشته باشد. در برخی از مواقع، علت اصلی به فاضلاب‌ کلی ساختمان بازمی‌گردد اما ممکن است گرفتگی فاضلاب به دلیل قرارگیری مانعی کوچک بر سر راه ورودی آب ماشین ظرفشویی اتفاق بیفتد.

گیر کردن مو و توده‌ای از آشغال‌های ریز در گذر زمان باعث گرفتگی در مسیر فاضلاب می‌شود و برای رفع ارور E21 ماشین ظرفشویی بوش باید این گرفتگی از بین برود.

ظرفشویی بوش

خم شدن شلنگ تخلیه

بروز ارور E21 ظرفشویی بوش، در برخی از موارد به دلیل خم شدن شلنگ تخلیه و یا مسدود بودن آن اتفاق می‌افتد. در این حالت آب توانایی گذر از شلنگ تخلیه را ندارد و به ناچار در مخزن باقی می‌ماند.

برای بررسی نحوه قرارگیری شلنگ کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا دستگاه را کاملا خاموش کنید.
  • سپس به آرامی به سمت جلو بکشید تا به پشت دستگاه دسترسی پیدا کنید.
  • شلنگ پشت ماشین ظرفشویی را بررسی کنید و از صاف بودن، عدم گره خوردگی و تا شدگی آن مطمئن شوید.
  • شلنگ را از دستگاه و فاصلاب جداکنید و در داخل یک ظرف مناسب قرار دهید.
  • اندکی آب ولرم در داخل شلنگ بریزید و از باز بودن مسیر طمئن شوید.
  • در صورتی که احساس می‌کنید مسیر شلنگ گرفته شده با کمی آب نسبتا داغ سعی کنید مسیر شلنگ را باز کنید.
  • در صورتی که مسیر باز نشد، از فنرهای مخصوص شلنگ استفاده نمایید پس شلنگ را به دستگاه وصل نمایید.
  • دستگاه را به آرامی به جای خود بازگردانید و حدود 10 سانتی متر از دیوار فاصله دهید تا دوباره شلنگ گره نخورد و تا نشود.

 

کثیف بودن فیلتر

یکی از مراحلی که باید برای یافتن دلیل مشکل و رفع ارور E21 ظرفشویی بوش انجام دهید، بررسی وضعیت فیلتر ماشین ظرفشویی است. فیلتر، قطعه‌ای در پایین دستگاه است که در مسیر آب خروجی قرار می‌گیرد و از ورود ذرات مواد غذایی و اجسام سخت به مسیر تخلیه جلوگیری می‌کند. این قطعه در گذر زمان مسدود می‌شود و می‌تواند روند خروج آب کثیف به فاضلاب را مختل کند.

همچنین کثیفی بیش از حد فیلتر، کیفیت شستشوی ظروف را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای تمیز شدن فیلتر نیازی به تعمیر ماشین ظرفشویی بوش نیست و باید پس از هربار شستشو یا هر هفته یکبار مراحل زیر را انجام دهید:

  • پس از اتمام برنامه شستشو و خاموش شدن دستگاه، درب ماشین ظرفشویی را باز کرده و سبد پایینی را از جای خود خارج کنید.
  • سپس درب فیلتر را خلاف عقربه‌های ساعت بگردانید تا فیلتر خارج شود.
  • فیلتر را با استفاده از آب ولرم و مواد شوینده به کمک یک مسواک کوچک تمیز کنید.
  • فیلتر ماشین ظرفشویی را به جای خود بازگردانید و در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا در جای خود محکم شود.
تمیز کردن فیلتر

در صورتی که پیش از تمیز کردن فیلتر از ماشین ظرفشویی استفاده کرده باشید، فیلتر به خوبی خیس خورده و ذرات چربی و مواد غذایی به آسانی از بدنه آن جدا می‌شوند.

یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند از مسدود شدن مسیر تخلیه و فیلتر ماشین ظرفشویی جلوگیری کند، جرمگیری دستگاه به صورت هر 3 ماه یک بار است. برای النجام این کار باید جرمگیر مخصوص ماشین ظرفشویی بوش خریداری کنید و پس از برداشت برچسب اولیه آن را در داخل ماشین ظرفشویی با بالاترین برنامه شستشو قرار دهید تا تمامی چربی‌ها موجود در دستگاه از بین بروند.

 

سوختن پمپ تخلیه

پمپ تخلیه، قطعه‌ای الکترونیکی در داخل ماشین ظرفشویی است که در پایان شستشوی دستگاه روشن می‌شود و آب داخل مخزن را به سمت شلنگ تخلیه و فاضلاب هدایت می‌کند. خرابی این قطعه یا سوختن آن باعث می‌شود که آب کثیف توانایی خروج از دستگاه را نداشته باشد و کاربر پس از اتمام شدن شستشو با کفی پر از آب مواجه شود.

از آن جایی که برای رفع ارور E21 ظرفشویی بوش به دلیل خرابی پمپ نیاز به اطلاعات و ابزار تخصصی خواهید داشت، پیشنهاد می‌شود با نمایندگی ماشین ظرفشویی بوش تماس بگیرید تا یک تکنسین مجرب برای شما اعزام کنند.

خارج نشدن آب از داخل ماشین ظرفشویی BOSCH و عدم توجه به آن می‌تواند باعث تمیز نشدن ظروف و خرابی‌های بیشتر قطعات داخلی شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود به محض مشاهده ارور E21 ظرفشویی بوش یا کد خطاهای مشابه مانند ارورهای E22, E23, E24 و E25 به دنبال پیدا کردن علت اصلی بروز این مشکل و رفع آن باشید. جرم‌گیری منظم دستگاه و جداسازی آشغال‌های ظروف، پیش از قرار دادن در داخل ماشین ظرفشویی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌‎تواند از بروز این کد خطا جلوگیری کند و عمر دستگاه شما را تا حد زیادی افزایش دهد.