اتو جزو یکی از ضروری‌ترین و پرکاربردترین وسیله برقی منزل است. به همین دلیل بی‌توجهی و استفاده نادرست از این وسیله ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد. یکی از این مشکلات، بوی بد اتو بخار می‌باشد. استفاده مکرر و روزانه از اتو بخار و انباشته شدن رسوبات آب مصرفی در مخزن اتو به مرور زمان باعث ایجاد این مشکل و بوی نامطبوع اتو بخار می‌شود.

 

در این مقاله از تعمیر آنلاین قصد داریم که به بیان چند دلیل ساده و اصلی که باعث ایجاد این بوی نامطبوع در اتو بخار می‌شود، پرداخته و به ارائه راهکار برای حل این مشکل اتو بپردازیم.

بوی نامطبوع اتو

بوی نامطبوع اتو بخار

باقی ماندن طولانی مدت آب در مخزن اتو بخار و عدم تخلیه آن باعث ایجاد این مشکل می‌شود. هر زمان که اتوکشی لباس‌ها پایان یافت، حتماً مخزن اتو بخار را خالی کنید و تمیز بشویید. چرا که باقی ماندن آب در مخزن اتو بخار به مرور زمان باعث خراب شدن و آسیب قطعه رسوب گیر مخزن اتو خواهد شد.

در واقع به دلیل وجود رسوب در آب استفاده شده اتو، به مرور منافذ قسمت فلزی دستگاه گرفته می‌شود و باعث بوی نامطبوع اتو بخار خواهد شد. توصیه می‌شود که برای جلوگیری از بروز این مشکل حتما از آب مقطر و آب تصفیه شده استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که استفاده از آب معدنی نیز برای مخزن اتو بخار همین مشکل را در پی خواهد داشت. دلیل این امر وجود املاح زیاد در آب معدنی می‌باشد. حتی گاهی اوقات استفاده از آب معدنی باعث ایجاد این مشکل و بوی نامطبوع اتو شده است. چرا که املاح درون آب معدنی با حرارت زیاد اتو، می‌سوزند و تبخیر می‌شوند و بوی نامطبوعی را ایجاد می‌کنند.

البته در برخی از مناطق نیز به دلیل وجود املاحی که در آب شهری وجود دارد، باعث ایجاد بوی بد در اتو بخار خواهد شد. به همین دلیل می‌توان با جوشاندن آب و یا استفاده از آب‌های تصفیه شده از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

بوی نامطبوع اتو

در مجموع برای رفع این مشکل اگر چند سالی است که از اتو بخار استفاده می‌کنید، بهتر است که با انجام جرم‌گیری و تمیز کردن رسوبات دستگاه مشکل را کاملا و به درستی برطرف کنید.

برای این کار یک سوم مخزن آب اتو بخار را با محلول سرکه سفید پر کنید. سپس اجازه دهید تا اتو کمی داغ شود. یک تکه پارچه را که نیازی به آن ندارید را اتو کنید تا محلول مخزن همراه با بخار خالی شود.

با این کار تمام رسوبات و املاح موجود در منافذ اتو با سرکه سفید بر روی پارچه ریخته می‌شود. سپس مخزن اتو را بشویید و با آب مقطر پر کنید. دوباره پارچه را اتو کنید تا سرکه باقی‌مانده همراه با آب از اتو خارج شود. در آخر نیز با گوش پاک‌کن منافذ کف اتو را تمیز کنید.

می‌توانید برای تکمیل کار خود و تمیز کردن کف اتو از مقداری جوش شیرین نیز استفاده کنید. برای این امر با ترکیب مقدار مساوی جوش شیرین و آب، مخلوط خمیری شکل درست کنید. سپس با یک پارچه نرم این خمیر را به کف اتو بمالید و کثیفی‌ها و دوده‌های سیاه را پاک کنید. بعد از خشک شدن خمیر در کف اتو، آن را با یک دستمال مرطوب کاملا پاک کنید.

بعضی اوقات سوختگی لباس یا چسبیدن شی خارجی به کف اتو می تواند هنگام داغ شدن اتو بوی نامطبوعی تولید کند. علاوه بر روش بالا روش دیگری برای تمیز کردن کف اتو نیز استفاده از خمیردندان است. برای استفاده از این روش حتما باید اتو خاموش و کف آن سر باشد، در این حالت مقداری خمیر دندان روی کف اتو ریخته و آنرا در تما سطح اتو به خصوص جاهایی که اثرات کثیفی و سوختگی هست بمالید. پس از گذشت چند دقیقه با یک پارچه تمیز سطح دستگاه را پاک کنید و سپس یک پارچه تمیز را با بخار اتو، اتو بکشید.

با انجام این روش‌ها و تمیز کردن اتو مشکل بوی نامطبوع اتو بخار کاملاً برطرف می‌شود.