یکی از وسایل آشپزخانه‌ای که اخیرا به خصوص در شهرهای بزرگ محبوبیت آن افزایش یافته، ماشین ظرفشویی است. از این دستگاه مکانیکی و برقی برای شستن و تمیز کردن ظرف‌ها استفاده می‌شود. احتمالا وقتی در سال 1886 ایده ساختن ماشین ظرفشویی به ذهن جوزفین کاکرین رسید، او هرگز فکرش را نمی‌کرد که کمتر از دویست سال بعد اختراعش به چنین شهرتی می‌رسد.

البته در این زمینه همه ما (به خصوص رستوران‌ها و هتل‌ها) مدیون خدمتکاران جوزفین کاکرین هستیم، چرا که آنقدر ظروف چینی باارزشش را لب پر کردند که او به فکر ساختن این ماشین افتاد.

از طرف دیگر مغز و قطعه اصلی ماشین ظرفشویی برد آن است؛ چرا که روی عملکرد بقیه قطعات نظارت می‌کند و بدون آن عملا ماشین ظرفشویی هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. در نتیجه اگر کوچکترین مشکلی در برد ماشین ظرفشویی به وجود بیاید، مجبورید سریعا آن را رفع کنید. برای مثال اگر برد ماشین ظرفشویی دچار مشکل شود و فرمان تخلیه آب را به درستی ارسال نکند، باعث جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی می شود یا اگر با فرمان اشتباه برد، ماشین در سطح بیشتری آبگیری کند میتواند باعث نشتی آب و نمایش ارور e15 ماشین ظرفشویی بوش شود.

به همین خاطر در این مقاله می‌خواهیم درباره تعمیر برد ماشین ظرفشویی صحبت کنیم. البته همانطور که می‌دانید مانند تمام وسایل برقی دیگر، کار با ماشین‌های ظرفشویی هم به تخصص و مهارت زیادی نیاز دارد. پس در صورت مواجه با روشن نشدن ماشین ظرفشویی، برای تعمیر یا تعویض آن بهترین کار این است که به نمایندگی‌ها مراجعه کنید.

تعمیر ماشین ظرفشویی بوش

وظیفه برد ماشین ظرفشویی چیست؟

به طور خلاصه برد ماشین ظرف شویی، وظایف سایر قطعات را تعیین می‌کند و نشان می‌دهد که برای شستن ظرف‌ها هربخش باید چه کاری انجام دهد. همان طور که اگر در مغز انسان مشکلی به وجود بیاید، انسان نمی‌تواند فعالیت‌هایش را انجام دهد، اگر در برد ماشین ظرفشویی هم مشکلی پیش بیاید، ماشین ظرفشویی دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

 

از کجا بفهمیم که روشن نشدن ماشین ظرفشویی به خاطر برد آن است؟

اولین قدم برای تعمیرات ماشین ظرفشویی ، این است که علت خرابی آن را پیدا کنید. خراب شدن برد ماشین ظرفشویی نشانه‌هایی دارد که عبارتند از:

  1. آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی
  2. متوقف شدن ماشین ظرفشویی
  3. گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی
  4. تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

به طور کلی اگر مشکل از برد باشد، کد خطای مخصوصی روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود. در ماشین ظرفشویی بوش، کد خطای 24 نشان می‌دهد که برد ماشین ظرفشویی به تعمیر نیاز دارد. منتهی این کد خطا ممکن است نشان دهنده خرابی سنسور یا خرابی پمپ تخلیه نیز باشد. به همین خاطر بهتر است از مرکز تخصصی تعمیر ظرفشویی بوش کمک بگیرید.
نکته دیگر این است که اگر برد ظرفشویی کاملا خراب شده باشد، ماشین ظرفشویی روشن نخواهد شد و می‌بایست آن را عوض کرد. اما اگر ماشین ظرفشویی رشون شود و به طور مقطعی کارد کند، برد کاملا از بین نرفته و تنها به تعمیر نیاز دارد.
علاوه‌بر این باید به این نکته هم اشاره کنیم ک اکثر علائم خرابی و روش‌های تعمیر برد ماشین ظرفشویی بوش، سامسونگ، ال جی و… یکسان است.

تعمیر برد ماشین ظرفشویی بوش

علت خراب شدن برد ماشین ظرفشویی چیست؟

  1. ممکن است خازن‌های روی برد نیم سوز شده باشند.
  2. ممکن است سیم پیچی دستگاه اتصالی کرده باشد.
  3. ممکن است یکی از بخش‌های برد از کار افتاده باشد.
  4. بخش آبگیری ماشین ظرفشویی به طور کامل اجرا نشود.
  5. نوسانات برق هم می‌تواند به برد آسیب برساند و برای مثال باعث سوختن خازن برد یا فیوزهای برد شود.
  6. نیم سوز شدن برد ظرفشویی نیز به آن آسیب می‌رساند.
  7. ممکن است آب به داخل ماشین ظرفشویی راه یافته باشد و باعث خیس شدن و در نتیجه سوختن برد ماشین ظرفشویی شده باشد.

 

برای تعمیر برد ماشین ظرفشویی باید چه کار کنیم؟

  • قبل از هر چیزی مطمئن شوید که ماشین ظرفشویی را از برق کشیده‌اید.
  • ابتدا پنل ماشین ظرفشویی را از دستگاه جدا نمایید و برد آن را پیدا کنید.
  • با فشار دادن دکمه‌های که در وسط و در طرفین دستگاه وجود دارد می‌توانید قاب آن را باز نمایید.
  • بعد از اینکه قاب آن را باز کردید، با کمی دقت متوجه خواهید شد که برد، با خارهایی در بالا و پایین به قاب متصل شده است. برای این که برد را از قاب جدا کنید، تنها کافی است این دو قسمت را فشار دهید.
  • بعد از اینکه برد را جدا کردید، آن را برگردانید و قسمتی که سوکت برد وصل شده است را جدا نمایید.

 

با انجام این مراحل می‌توانید برد را جدا کنید و در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنید. ترتیب این موارد برای تعمیر برد ماشین ظرفشویی بوش نوشته شده است. وقتی که کارتان تمام شد، کافی است مراحل را از آخر به صورت بالعکس انجام دهید و برد را سر جایش بگذارید. کوچکترین اشتباهی ممکن است برد را کاملا از کار بیندازد و خسارت زیادی ایجاد کند.

تعمیر برد ماشین ظرفشویی

هزینه تعویض یا تعمیر برد ماشین ظرفشویی بوش چقدر است؟

هرچند به طور کلی اجرت تعویض برد الکتریکی ماشین ظرفشویی ۱۹۵ هزار تومان است اما بسته به مدل ماشین ظرفشویی این قیمت متفاوت است. برای مثال تعویض یا تعمیر برد ماشین ظرفشویی بوش به خاطر ظریف‌تر بودن آن، به تخصص و مهارت بیشتری نیاز دارد که آن را باید به مرکز تعمیرات ماشین لباسشویی بوش بسپارید. در نتیجه نمی‌توان مبلغ دقیقی برای آن مشخص کرد. ضمن اینکه قیمت قطعه برد هم براساس نرخ بازار اعلام ‌می‌شود.

 

نکاتی برای مراقبت بیشتر از برد ماشین ظرفشویی بوش

  • بهتر است هر از چند گاهی سولفاته‌های ایجاد شد را از بین ببرید و برد ماشین ظرفشویی را تمیز کنید. برای انجام این کار می‌توانید از یک برس فلزی استفاده کنید. البته نکته قابل توجه این است که بعد از اینکه قسمت‌های اکسیده شده را پاک نمودید، به خاطر اینکه گرما قلع را آب می‌کند، باید دوباره قلع را به این قسمت برگردانید.

برای انجام این کار به یک هویه ساده نیاز دارید. البته تا زمانی که مشکلی ایجاد شده نباید دستگاه را باز کنید و برای انجام این کار حتما نظر یک متخصص را بپرسید.

  • هیچ وقت بدون استفاده از محافظ برق، ماشین ظرفشویی را به برق وصل نکنید. در غیر این صورت نوسانات باعث خرابی ماشین ظرفشویی و برد آن می‌شود.
  • تمام حواستان را جمع کنید که هیچ آبی وارد بخش‌های درونی دستگاه نشود تا اجزای الکلتریکی آن (مثل برد) از بین نرود.