بلبرینگ یا یاتاقان قطعه‌ای حیاتی در ماشین لباسشویی است که وظیفه مهمی در شستشوی لباس‌ها دارد. این قطعه در پشت دیگ لباسشویی قرار می‌گیرد و باعث چرخش راحت‌تر دیگ لباسشویی در هنگام شستشو می‌شود.

علت خرابی بلبرینگ لباسشویی به موارد زیادی بستگی دارد که در اکثر مواقع قابل پیشگیری هستند. اگر دریاره دلایل بروز این مشکل و نحوه تعویض بلبرینگ لباسشویی چیزی نمی‌دانید با تعمیر آنلاین تا انتهای این مطلب همراه باشید.

خرابی بلبرینگ لباسشویی

دلایل خرابی بلبرینگ لباسشویی چیست؟

شنیده شدن صدای ناهنجار از لباسشویی، نچرخیدن کامل دیگ و نشتی آب به بیرون دستگاه از جمله مشکلاتی است که در اثر خرابی بلبرینگ با آن روبرو خواهید شد. اگرچه این قطعه از استحکام زیادی برخوردار است اما ممکن است بر اثر فرسودگی و یا استفاده نادرست از دستگاه، خراب شود.

از جمله مواردی که می‌تواند علت خرابی بلبرینگ لباسشویی شما باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

استفاده بیش از حد و مداوم از دستگاه

اگر عادت به شستشوی تمامی لباس‌ها در یک روز داشته باشید، فشار زیادی را به بلبرینگ لباسشویی خود وارد می‌کنید که در بلند مدت باعث خرابی آن خواهد شد. توصیه می‌شود جهت جلوگیری از خرابی بلبرینگ لباسشویی، به صورت مداوم و پی‌درپی از دستگاه خود استفاده نکنید و حداقل 4 ساعت بین هر سیکل شستشو وقفه بیاندازید.

این فاصله زمانی به بلبرینگ و شفت، اجازه خنک شدن می‌دهد و از نفوذ آب به آن و تغییر شکل قطعات جلوگیری خواهد کرد.

 

وجود بیش از حد لباس در دیگ

هر دیگ ماشین لباسشویی بر اساس حجم داخلی و قدرت بلبرینگ آن، توانایی شستشوی لباس‌ها تا وزن معینی را دارد. در صورتی که بیش‌تر از حد مجاز در داخل دیگ لباس ریخته شود، فشار زیادی به بلبرینگ‌ها وارد می‌شود که در بلند مدت باعث فرسودگی زودهنگام آن خواهد شد.

برای جلوگیری از خرابی بلبرینگ ماشین لباسشویی توصیه می‌شود که حداکثر نیمی از دیگ لباسشویی را با لباس‌های کثیف پر کنید تا علاوه بر شستشوی بهتر البسه به قطعات داخلی دستگاه فشاری وارد نشود.

لباس زیاد در دیگ

شستن البسه بزرگ و سنگین

رایج‌‌ترین علت خرابی بلبرینگ لباسشویی مربوط به شستشوی البسه بزرگ و سنگین خانگی است. به طور معمول شستن مواردی چون پتو، ملافه‌های بزرگ و سنگین، روفرشی و… در ماشین لباسشویی توصیه نمی‌شود.

چرا که فضای داخلی دیگ را به طور کامل پر می‌کنند و وزن لباس‌های بزرگ و حجیم با خیس شدن در دیگ، چندین برابر می‌شود. این مسائل می‌تواند به دیگ و بلبرینگ فشار زیادی را وارد کند و شما را مجبور به تعویض بلبرینگ لباسشویی کند.

 

تراز نبودن لباسشویی

نصب اشتباه لباسشویی باعث تراز نبودن آن بر روی زمین می‌شود. این مساله می‌تواند باعث شود تا در هنگام چرخش دیگ، تکان‌های شدید به دستگاه وارد شود که خنثی کردن کامل آن توسط کمک فنرهای لباسشویی غیر ممکن است. این تکان‌ها می‌تواند در بلند مدت به قطعات داخلی از جمله بلبرینگ دستگاه آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کند.

بیشتر بخوانید : نکاتی مهم در مورد نگهداری از ماشین لباسشویی

 

عدم سرویس سالیانه ماشین لباسشویی

جهت افزایش عمر ماشین لباسشویی، توصیه می‌شود که به صورت سالیانه دستگاه خود را توسط یک تکنسین مجرب سرویس کنید. سرویس سالیانه باعث تشخیص به موقع آسیب‌های داخلی دستگاه می‌شود و می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر و هزینه‌های بیشتر تعمیر لباسشویی بکاهد. علت خرابی بلبرینگ لباسشویی، یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند در این سرویس سالیانه مشخص و از رفع شود.

بلبرینگ ماشین لباسشویی

روش تعویض بلبرینگ لباسشویی

از آنجا که تعویض بلبرینگ لباسشویی نیاز به اطلاعات تخصصی و ابزار مناسب دارد، پیشنهاد می‌شود که با نمایندگی ماشین لباسشویی خود تماس گرفته و درخواست اعزام تعمیرکار ماهر کنید. با این حال اگر اصرار به انجام این کار توسط خودتان دارید می‌توانید پس از شناسایی علت خرابی بلبرینگ لباسشویی و خرید قطعه جدید، تمامی مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

مراحل آماده‌سازی دستگاه پیش از تعویض بلبرینگ لباسشویی

  1. لباسشویی را خاموش کرده و سیم برق دستگاه را از پریز جدا کنید.
  2. با استفاده از دستکش ایمنی پیچ‌های پنل بالایی را باز کنید.
  3. پنل اصلی، ضربه‌گیر پنل و کشوی مواد شوینده را از دستگاه جدا کنید.
  4. کل صفحه جلوی لباسشویی و پنل جلویی را از بدنه جدا کنید.
  5. لاستیک درب لباسشویی که توسط تسمه و فنر به دستگاه متصل شده‌اند را باز کنید.
  6. سینی و لوله هدایت‌کننده مواد شوینده را با استفاده از انبر دست به بیرون بکشید.
  7. المنت گرمایی، پنل عقبی، تسمه و فولی را باز کرده و از محل خود جدا گردانید.
  8. موتور لباسشویی را باز کرده و از بدنه جدا کنید، سپس سیم‌های متصل به دیگ را جدا نمایید.
  9. پیچ‌های دیگ را باز کرده و کمک فنرهای آن را آزاد کنید تا دیگ از دستگاه خارج شود.

چند نکته:

  • از آن جایی که پیچ هر قطعه با قطعه دیگر متفاوت است، توصیه می‌شود که پیچ‌های باز شده از هر قسمت را جایی مشخص و جداگانه نگه دارید تا در هنگام بستن آنها دچار سردرگمی نشوید.
  • پیش از جدا کردن سیم‌های الکترونیکی هر قطعه، از نحوه بسته شدن هر سیم به دیگری عکس بگیرید تا در هنگام بستن مجدد آنها به مشکل برنخورید و سیم‌ها را به اشتباه با یکدیگر نبندید.
تعویض بلبرینگ

مراحل تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

  1. بلبرینگ قدیمی و خراب را از جای خود به آرامی خارج کنید.
  2. وضعیت شفت را نیز بررسی کنید و در صورت نیاز به تعویض، قطعه شفت و سه نظام را به بیرون بکشید.
  3. بلبرینگ جدید و کاسه نمد را با کمک گریس در جای خود بگذارید و با ضربه زدن به آن از تراز شدن آن با انتهای دیگ شستشو مطمئن شوید.
  4. دیگ را به جای خود بازگردانید و تمامی پیچ‌ها را به صورت محکم ببیندید.
  5. تمامی قطعاتی که در مرحله قبل باز کردید را به ترتیب ببندید.

چند نکته:

  • شما می‌توانید قبل از بستن پیچ‌های دیگ، با استفاده از چسب مخصوص دستگاه را آب بندی کنید.
  • در هنگام بازگردان قطعات به جای خود هیچ‌یک از پیچ‌‍‌ها و سیم‌ها را فراموش نکنید. چرا ممکن است خرابی دیگری به بار آورد. شما می‌توانید از عکس‌هایی که قبل از باز کردن قطعات گرفته‌اید کمک بگیرید.
  • در بیشتر موارد علت خرابی بلبرینگ لباسشویی به استفاده نادرست و غیراصولی کاربر در بلندمدت بازمی‌گردد. شما می‌توانید با نکات ارائه شده در این مطلب از بروز این مشکل جلوگیری کنید.