موارد زیادی وجود دارد که انجام آنها به صورت منظم و دقیق، باعث افزایش طول عمر لباسشویی شما خواهد شد. شما میتوانید با رعایت چند نکته ساده اما مهم عمر دستگاه خود را چندین برابر نمایید و نیازی به تعمیر یا تعویض قطعه نداشته باشید.  در صورتی که از این نکات اطلاع زیادی ندارید و نحوه نگهداری و استفاده از لباسشویی را نمیدانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. 

چه کارهایی باعث افزایش طول عمر لباسشویی می شود؟

یکی از مهمترین لوازم برقی هر خانه امروزی، ماشین لباسشویی است که میتواند به سرعت تمامی لباسهای کثیف شما را تمیز و درخشان گرداند. خرابی این دستگاه مشکلات و دردسرهای زیادی را برای اعضای خانه به همراه خواهد داشت. به همین دلیل توصیه میشود که همیشه با دقت از ماشین لباسشویی خود استفاده کنید و تمام نکات لازم در رابطه با نگهداری آن را جدی بگیرید.

 از مهمترین کارهایی که باید در هنگام استفاده از ماشین لباسشویی به یاد داشته باشید تا برای سالیان سال نیازی به تعمیر لباسشویی پیدا نکنید، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

چگونه طول عمر لباسشویی را زیاد کنیم؟

• توجه به ظرفیت دیگ

هیچوقت بیشتر از حد ظرفیت دیگ، لباس در داخل ماشین لباسشویی نریزید. هرچه ظرفیت دیگ بالاتر باشد دیگ بزرگتر است و لباسهای بیشتری را در خود جای میدهد. ظرفیت دیگ همیشه با معیار کیلو مشخص میشود تا کاربر با اندازه گیری حدودی وزن لباسهای خود لباس وارد دستگاه کند. 

با توجه به اینکه لباسها در هنگام خیس شدن وزن بیشتری دارند در صورت وجود وزن بیشتر ازحد تحمل دستگاه، فشار زیادی به تسمه ماشین لباسشویی وارد خواهد شد که در همان ابتدای شستشو، شما با صدای زیاد لباسشویی مواجه میشوید.  در این حالت بهترین کار خاموش کردن سریع دستگاه و خروج مقداری از لباسها از داخل دیگ است. لذا همیشه تعداد لباسهای کثیف در داخل دیگ را به مقداری تعیین کنید که حدود 50 درصد از فضای آن خالی باقی بماند. 

• استفاده از دستگاه در زمانهای کم باری برق

نوسانات شدید برقی میتواند آسیبهای بسیار زیادی را به قطعات لباسشویی وارد سازد. به همین دلیل روشن کردن لباسشویی در اوج مصرف برق مانند ساعات ابتدایی شب توصیه نمیشود چرا که موجب خراب شدن زود هنگام قطعات حساسی مانند برد، میکروسوئیچ ماشین لباسشویی و غیره خواهد شد. 

جهت افزایش طول عمر لباسشویی توصیه میشود که دستگاه خود را در ابتدای صبح یا اواخر شب روشن کنید تا نوسانات کمتری به آن وارد شود. لازم به ذکر است که شما میتوانید با نصب یک محافظ برق مخصوص ماشین لباسشویی، میزان نوسانات برق ورودی به دستگاه را تا حد زیادی کاهش دهید. 

• جرمگیری کردن منظم ماشین لباسشویی

یکی از اقداماتی که میتواند باعث افزایش

 طول عمر لباسشویی شما شود، جرمگیری هر 6 ماه یک بار دستگاه است.  مشکلاتی مانند عدم تخلیه آب لباسشویی و یا نیامدن آب درون لباسشویی از جمله مواردی است که در اثر جرمگیری نکردن دستگاه اتفاق میافتد و در بلند مدت باعث خرابی قطعات داخلی مانند شیر برقی و پمپ تخلیه میشود. 

جهت جرمگیری ماشین لباسشویی تنها کافیست قرص جرمگیر مخصوص لباسشویی را به تنهایی در داخل دیگ لباسشویی قرار دهید و بلندمدتترین برنامه شستشو را به همراه بالاترین دمای آب ممکن انتخاب نمایید. این کار تمامی رسوبات باقی مانده در داخل دیگ را از بین میبرد و مسیر ورود و تخلیه آب را کاملا تمیز میکند. 

• خشک کردن لاستیک دور درب

یکی از مهمترین کارهایی که میتوان جهت افزایش طول عمر لباسشویی انجام داد اما افراد کمی آن را انجام میدهند، خشک کردن واشر دور درب ماشین لباسشویی پس از هر بار استفاده از دستگاه است. واشر دور درب از لاستیک ضخیم و با کیفیتی تولید شده است که در صورت مرطوب بودن برای مدت طولانی، خراب و شل خواهد شد. در این حالت آب به بیرون از دستگاه میریزد و شستشو با کیفیت دلخواه شما انجام پذیر نخواهد بود. جهت افزایش عمر لاستیک دور درب پیشنهاد میکنیم که پس از هر بار شستشو آن را کاملا خشک گردانید. 

راه های افزایش طول عمر ماشین لباسشویی

• استفاده اصولی از مواد شوینده

به هیچ عنوان از مواد شوینده دیگری جز شویندههای مخصوص ماشین لباسشویی استفاده نکنید چرا که به شدت کف میکنند و میتواند برای لوازم جانبی لباسشویی دردسرساز شود. اگرچه ممکن است استفاده از مواد سفیدکننده و صابون غیرمخصوص موجب تمیز شدن هرچه بیشتر لباسهای شما شود اما به دلیل آسیبهای فراوان به دستگاه، اصلا توصیه نمیگردد. 

در حال حاضر شویندههای ماشین لباسشویی در حالت مایع، پودر و قرص تولید میشوند و بیش از حد ریختن آن در داخل دستگاه تولید کف بیش از حد را به دنبال خواهد داشت. چرا که رطوبت وارد قسمتهای دیگر دستگاه میشود و این مساله با موارد افزایش طول عمر لباسشویی در تضاد است.. 

تمیز کردن فیلتر

پس از اتمام هر سیکل شستشو آب داخل دیگ توسط پمپ تخلیه به سمت فاضلاب هدایت میشود. در این مسیر فیلتر کوچکی تعبیه شدت تا هرگونه آشغال احتمالی موجود در داخل دیگ را حذف کند تا به پمپ فشار بیشتری وارد نشود و مسیر تخلیه مسدود نگردد.

 در صورتی که فیلتر لباسشویی را هر چند ماه یکبار تمیز نکنید، احتمال  باقی ماندن آب در داخل دیگ بسیار بالاست. این مساله میتواند علت خشک نکردن ماشین لباسشویی شما نیز باشد. به همین دلیل توصیه میکنیم که پس از هر بار جرم گیری، فیلتر لباسشویی خود را تمیز گردانید تا علاوه بر افزایش کیفیت شستشو از خراب شدن قطعات داخلی مانند پمپ تخلیه، شلنگ تخلیه و غیره جلوگیری نمایید. 

جهت تمیز کردن فیلتر لباسشویی و افزایش طول عمر لباسشویی تنها کافیست مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

1. ابتدا لباسشویی را کاملا خاموش کرده واز برق بکشید. 

2. با استفاده از یک کاردک درب کوچک پایین دستگاه را باز نمایید.

3. شلنگ کوچک آن را به بیرون بیاورید و در داخل یک ظرف قرار دهید. 

4. درب داخلی را خلاف عقربههای ساعت بگردانید تا باز شود. فیلتر را به آرامی به بیرون بکشید و با یک مسواک کوچک و آب ولرم آن را تمیز کنید.

5. فیلتر را به جای خود بازگردانید و شلنگ کوچک را به جای خود نصب نمایید.

 افزایش طول عمر لباسشویی

نصب صحیح ماشین لباسشویی

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید نصب صحیح و درست ماشین لباسشویی میتواند در افزایش طول عمر لباسشویی موثر باشد. تراز نبودن پایههای دستگاه آسیب زیادی به تسمه و دیگ خواهد زد چرا که در هنگام چرخشهای سریع دیگ تکانهای بدی خواهد خورد. این مساله سر و صدای شدید دستگاه را نیز در پی خواهد داشت. 

• آرام باز و بسته کردن درب ماشین لباسشویی

در هنگام شستشو و چند دقیقه پس از اتمام آن، درب ماشین لباسشویی توسط میکروسوئیچ قفل میشود تا از باز شدن احتمالی درب جلوگیری شود. جهت افزایش طول عمر لباسشویی به خصوص میکروسوئیچ بهتر است که سعی در باز کردن درب دستگاه در این مدت زمان را نداشته باشید. همچنین پس از باز شدن درب، آن را به آرامی باز و بسته کنید تا به زبانه نیز آسیبی وارد نشود.