یکی از لوازم خانگی پرمصرف برند بوش، ماشین لباسشویی آن است. شرکت بوش توانسته است با ارائه فناوری‌های کاربردی شستشو، برترین و باکیفیت‌ترین ماشین لباسشویی را روانه بازار کند. این دستگاه در انواع رده‌های قیمتی متفاوت عرضه می‌شود که باعث افزایش حوزه انتخابی کاربران شده است.
گاهی اوقات پس از گذشت مدت‌زمان طولانی استفاده از دستگاه، شاهد برخی ایرادات و مشکلات فنی در ماشین لباسشویی بوش هستیم که یکی از این مشکلات، روشن نشدن آن است.
در این مطلب به معرفی اجمالی مشخصات ماشین لباسشویی بوش و دلایل روشن نشدن آن می‌پردازیم. در آخر نیز نکات لازمه را برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی بوش بیان می‌کنیم.

ماشین لباسشویی بوش

ماشین لباسشویی بوش

شرکت آلمانی بوش، یکی از برندهای معروف در حوزه تولید و عرضه لوازم برقی خانگی می‌باشد. این برند محصولات خود را با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب به صورت بین‌المللی توزیع می‌کند. یکی از انواع محصولات تولیدی بوش، ماشین لباسشویی آن می‌باشد.

ماشین لباسشویی بوش در انواع ظرفیت‌های وزنی گوناگون و با قابلیت‌های تکنولوژی‌های بالا تولید می‌شود. این امر باعث شده است که این دستگاه جزو کم‌مصرف‌ترین و بهترین برند ماشین لباسشویی قرار گیرد. برچسب انرژی گروه A ماشین لباسشویی بوش، نشان از بهینه‌سازی مصرف انرژی این دستگاه دارد. بدنه ضدلرزش لباسشویی، ثبات ساختاری را در زمان کار ایجاد کرده است که باعث ایجاد صدای بسیار کم در زمان شستشو و خشک کردن شده است.

ماشین لباسشویی بوش دارای قابلیت‌ها و سیستم‌های متنوع و مفیدی می‌باشد که هر یک از آن برای عده‌ای از کاربران قابل توجه می‌باشد.

به‌عنوان‌مثال فناوری VarioPerfect، امکان انتخاب زمان شستشو برای صرفه‌جویی انرژی را ایجاد کرده است. به این معنا که شما با انتخاب دکمه SpeedPeefect دستور شستشوی لباس‌ها در زمانی بسیار کوتاه را ایجاد خواهید کرد. همچنین گزینه EcoPerfect شستشوی لباس‌ها را با مصرف انرژی بسیار پایین انجام می‌دهد.

یکی از دیگر قابلیت‌های جالب ماشین لباسشویی بوش، سیستم لکه بری AntiStain می‌باشد. این فناوری باعث عملکرد اتومات ماشین لباسشویی برای تعیین میزان دمای آب، زمان خیس خوردن لباس‌ها و نوع حرکت دیگ داخلی دستگاه می‌شود. تمام این موارد برای پاک کردن لکه‌های سرسخت لباس‌ها و تعیین برنامه شستشو انجام می‌شود.

تمام موارد و قابلیت‌های بیان شده، نشان از عملکرد و کیفیت بالای ماشین لباسشویی بوش دارد. البته این دستگاه فناوری‌های بسیار بیشتری نیز دارد که در این مطلب مجال بیان آن وجود ندارد.

۶ دلیل روشن نشدن ماشین لباسشویی بوش

1.خراب بودن سوئیچ درب ماشین لباسشویی بوش

یکی از دلایل شایع و رایج روشن نشدن ماشین لباسشویی بوش، باز بودن درب آن است. اگر درب دستگاه و سوئیچ آن کاملاً بسته نشده باشد، دستگاه شروع به کار نخواهد کرد. به همین دلیل خرابی سوئیچ درب لباسشویی، باعث بسته نشدن کامل درب و روشن نشدن دستگاه می‌شود. با تعویض سوئیچ درب می‌توانید مشکل را رفع نمایید.

درب ماشین لباسشویی

2. سیستم برق ماشین لباسشویی

در انتهای سیم برق ماشین لباسشویی، یک خازن پارازیت گیر وجود دارد که وظیفه نویزگیری صدای ماشین لباسشویی را دارد. اگر در اثر جریانات اضافی، خازن آسیب ببیند، موجب قطعی سیم برق لباسشویی می‌شود. البته در لباسشویی بوش این قطعی سیم خیلی کم رخ می‌دهد. دلیل آن نیز به خاطر کیفیت بالای جنس سیم است. اما اگر این ایراد در سیم برق ماشین لباسشویی رخ داده باشد، باعث خاموش شدن ناگهانی دستگاه می‌شود. در این صورت باید فیلتر برق ماشین لباسشویی را تعویض کنید.

3. قطع بودن پریز برق ماشین لباسشویی بوش

اولین نکته این است که پریز برق ماشین لباسشویی را چک کنید که قطعی نداشته باشد. می‌توانید با یک دستگاه برقی دیگر مثلاً سشوار، پریز برق را چک کنید. اگر سشوار روشن شد، معلوم می‌شود که مشکل از این قسمت نیست. اما اگر روشن نشد، یعنی اینکه جریان برق اصلاً به ماشین لباسشویی وارد نمی‌شود تا دستگاه روشن شود. بنابراین باید پریز برق ماشین لباسشویی را درست کنید.

4. ایراد در صفحه نمایش ماشین لباسشویی

دلیل دیگر روشن نشدن ماشین لباسشویی بوش، آسیب‌دیدگی و یا سوختن صفحه نمایش دستگاه است. وقتی نمایشگر لباسشویی سوخته باشد، برد دستگاه فرمان می‌گیرد اما چون نمایشگر نشان نمی‌دهد، شما متوجه روشن شدن دستگاه نمی‌شوید. برای تشخیص ایراد نمایشگر، باقی دکمه‌های ماشین لباسشویی را نیز فشار دهید. اگر فقط چند دکمه لباسشویی کار نکرد، نمایشگر سوخته است و باید تعویض شود. اما اگر هیچ‌کدام از دکمه‌ها کار نکرد، ایراد از سیم برق لباسشویی است.

5.آسیب‌دیدگی برد اصلی ماشین لباسشویی

اگر برد اصلی ماشین لباسشویی دچار آسیب شده باشد، دستگاه به هیچ وجه روشن نمی‌شود. برخی از موارد نیز ایرادات بردی از طریق ارورهای ۵۷ یا ۶۷ و یا ارورهای ماشین لباسشویی بوش مشابه در دستگاه نشان داده می‌شود. اما در ایرادهای اصلی بردی ماشین لباسشویی، دستگاه اصلاً روشن نمی‌شود. دلیل این امر نیز به این خاطر است که برد اصلی دستگاه، عملکرد تک‌تک اجزای لباسشویی را اداره می‌کند.
اگر برد اصلی ولتاژ لازمه را برای کارکرد موتور دستگاه، موتور تخلیه یا قفل شدن درب لباسشویی بوش فراهم نکند، در این صورت دستگاه اصلاً روشن نمی‌شود. البته بررسی برد و تعمیر لباسشویی بوش کار پیچیده و دشواری است که حتماً باید توسط مرکز تعمیرات بوش صورت گیرد.

برد ماشین لباسشویی

6. ایراد در سیم‌کشی داخلی ماشین لباسشویی بوش

اگر سیم‌کشی داخلی ماشین لباسشویی بوش دچار آسیب شده باشد، برق به نمایشگر و یا برد دستگاه نمی‌رسد. در این صورت ماشین لباسشویی اصلاً روشن نمی‌شود. بهتر است برای رفع این ایراد با یکی از مرکز تعمیرات بوش تماس حاصل کنید.

نکات مهم در نگهداری ماشین لباسشویی بوش

  •  پس از پایان کار شستشوی ماشین لباسشویی، دستگاه را از برق جدا کنید. همچنین لاستیک دور درب لباسشویی را نیز با یک دستمال پارچه‌ای خشک کنید.

تمیز کردن درب

  • استفاده از جرمگیر مخصوص ماشین لباسشویی بوش، باعث افزایش طول عمر استفاده از دستگاه خواهد شد. می‌توانید بعد از ۱۰ تا ۱۵ بار استفاده از ماشین لباسشویی، از جرمگیر مخصوص استفاده کنید.
  •  اگر لباس‌های شما قسمت‌های فلزی دارد، در زمان قرار دادن در دستگاه، آن‌ها را در یک تور قرار دهید. چراکه در جریان شستشو، این قسمت‌های فلزی باعث آسیب به دیگ لباسشویی و گیر کردن در دستگاه خواهد شد.
  • وجود فیلتر ماشین لباسشویی بوش در قسمت جلو و پایین دستگاه باعث راحتی دسترسی شما شده است. هر از چند گاهی باید فیلتر را خارج کنید و پرز‌ها و آشغال‌هایی که در آن گیر کرده است را تمیز کنید. در صورت انجام ندادن این کار، گرفتگی فیلتر ماشین لباسشویی باعث ایجاد مشکلات و نقص‌های فنی در دستگاه خواهد شد.

در این مطلب رایج‌ترین دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی بوش را بیان کردیم. اگر با انجام اقدامات بالا، مشکل دستگاه شما رفع نشد و یا هیچ یک از دلایل بیان شده علت خرابی ماشین لباسشویی نبود، می‌توانید با کارشناسان تعمیر آنلاین تماس بگیرید. کارشناسان ما شما را در تعمیر ماشین لباسشویی کمک خواهند کرد.