آیا می‌دانستید لباسشویی‌های جدید، برنامه خاصی برای شست‌وشوی پتو دارند؟ بسیاری از افراد به غلط تصور می‌کنند که ماشین‌های لباسشویی توانایی شستن پتو را ندارند؛ بنابراین یا به خشک‌شویی مراجعه می‌کنند یا پتوها را با دست می‌شویند، اما شستشوی پتو با لباس‌شویی نیز امکان‌پذیر است و کار شما را بسیار ساده‌تر می‌کند. برای شستن پتوها در لباسشویی باید چند نکته مهم را مدنظر قرار دهید.

در مقاله پیش رو راهنمایی کامل درباره نحوه شستن پتو با ماشین لباسشویی در اختیار شما عزیزان می‌گذاریم. به شما قول می‌دهیم پس از مطالعه این مطلب دیگر دغدغه شست‌وشوی پتوهای بزرگ خود را نداشته باشید.

تست رنگ دادن پتو؛ اولین قدم پیش از شستن پتو با لباسشویی

پیش از شستشوی پتو با لباسشویی باید به این نکته توجه کنید که کلیه پتوها قابلیت شست‌وشو در ماشین لباسشویی را ندارند. پس در جواب سوال ایا می شود پتو را در لباسشویی انداخت، باید بگوییم که در ابتدا برچسب محدودیت‌های شست‌و‌شو که در گوشه پتو دوخته شده است را بررسی کنید. در این برچسب کلیه نکات درباره نحوه شستشو، اتو‌کشی،‌ استفاده از نرم کننده و دمای مناسب برای شست‌وشو درج شده است.

حال تصور کنید که پتوی شما قابلیت شست‌وشو با ماشین لباسشویی را دارد. اولین کاری که باید انجام دهید، تست رنگ دادن پتو است. با انداختن چند لباس رنگی در ماشین لباسشویی، رنگ آن‌ها پس از شست‌وشو تغییر می‌کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، ابتدا گوشه‌ای از پتو را در یک تشت آب قرار دهید؛ سپس حوله یا دستمال سفید بردارید و آن را دور قسمت خیس بپیچید. اگر دستمال تغییر رنگ داد، از شست‌و‌شوی پتو با سایر لباس‌ها خودداری کنید.

تست رنگ پیش از شستن پتو با ماشین لباسشویی

شستشوی پتو در ماشین لباسشویی با توجه به ظرفیت دستگاه

برای شستن پتو با ماشین لباسشویی باید آماده‌سازی‌های اولیه را انجام دهید. در ابتدا پتو را تکان دهید تا کلیه کرک‌ها و آشغال‌ها از لابه‌لای آن خارج شود، زیرا این آشغال‌ها در فیلتر لباسشویی گیر می‌کنند و به ماشین ضرر می‌رسانند. پتوهایی که پاره شده‌اند را نیز پیش از شست‌وشو بدوزید تا بیش از این در ماشین آسیب نبینند.

به این نکته نیز توجه کنید که پتو پس از جذب آب، دو تا سه برابر سنگین‌تر می‌شود. پیش از انداختن پتو در لباسشویی حتماً ظرفیت ماشین را مدنظر قرار دهید. پتوها جنس، اندازه و وزن‌های مختلفی دارند. برای مثال هنگام شستن پتو مسافرتی در لباسشویی نیازی به چک کردن ظرفیت ماشین نیست، زیرا این پتوها  اغلب جنس نازکی دارند و یک نفره هستند؛ اما برای شستن یک پتوی گلبافت دونفره در لباسشویی، قطعاً به ماشینی با ظرفیت بالا نیاز دارید. اگر دستگاه شما توان شست‌وشوی پتو را ندارد، این کار را به خشکشویی‌ها بسپارید؛ در غیر این صورت  ماشین آسیب جدی می‌بیند. اگر در استفاده از ماشین لباسشویی با مشکل عدم تخلیه آب مواجه شدید، پیشنهاد می کنیم مقاله “عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی” از وب سایت تعمیر آنلاین را مطالعه کنید.

لزوم آماده‌سازی پتو پیش از انداختن پتو در لباسشویی

برنامه مخصوص شستن پتو با لباسشویی؛ ضامن حفظ کیفیت پتو

اغلب ماشین‌ها برای شستشوی پتو با ماشین لباسشویی، گزینه مشخصی دارند. کلیدهای Blanket، Duvet Bulky و Blanket Course معمولا به‌عنوان دکمه شستن پتو در لباسشویی شناخته می‌شوند. در این بخش نحوه شست‌وشوی پتو در تعدادی از برند‌های مطرح ماشین لباسشویی را برای شما شرح می‌دهیم.

  • شستشوی پتو در لباسشویی ال جی: مدل‌های مختلف ماشین لباسشویی ال جی برنامه‌های متعددی برای شستن پتو دارند و باید به سراغ دفترچه آن‌ها بروید. در اغلب ماشین‌های این برند از برنامه Duvet، Blanket یا Bulky/Large برای شست‌وشوی پتو استفاده می‌شود. برنامه Duvet با دمای آب ۴۰ درجه و دور خشک‌کن ۸۰۰، برای پتوهای سبک به کار می‌رود. دمای آب در برنامه Blanket روی ۶۰ درجه سانتی‌گراد و در برنامه Bulky روی ۳۰ درجه قرار می‌گیرد.
  • شستن پتو با ماشین لباسشویی سامسونگ: ماشین‌های برند سامسونگ نیز مانند ال جی برنامه‌های متنوعی برای شست‌وشوی پتو دارند و در اغلب آن‌ها از برنامه Bedding یا Blanket Course استفاده می‌شود. اگر ماشین سامسونگ شما فاقد چنین دکمه‌هایی است، حتما به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.
  • شستن پتو در ماشین لباسشویی پاکشوما: در لباسشویی‌های برند پاکشوما نیز معمولا از برنامه Duvet برای شستن پتو استفاده می‌شود. این برنامه برای پارچه‌هایی مناسب است که به شست‌وشو و آب‌کشی بیشتر نیاز دارند.
  • شستشوی پتو با ماشین لباسشویی بوش: برای شست‌وشوی پتو در ماشین‌های برند بوش نیز مانند بسیاری از برندهای ایرانی و خارجی دیگر از برنامه Duvet استفاده می‌شود. این برنامه برای شستن الیاف لطیف و کالای خواب، بسیار مناسب است و آسیبی به بافت آن‌ها وارد نمی‌کند.

برای شستشوی پتو با لباسشویی دوو، اسنوا و سایر برندها نیز معمولا از همین گزینه‌ها استفاده می‌شود. اگر دکمه مورد‌نظر را روی ماشین لباسشویی خود پیدا نکردید، مطالعه دفترچه به شما کمک خواهد کرد.

استفاده از دکمه شستن پتو در لباسشویی؛‌ راهکاری برای کمک به شست‌وشوی آسان

پس از شستن پتو در لباسشویی، آن را در هوای آزاد خشک کنید

پس از شستشوی پتو در لباسشویی باید آن را کاملا خشک کنید. اغلب پتوها قابلیت اتوکشی ندارند، پس باید برای جلوگیری از چروک شدن، آن‌ها را با دور متوسط ماشین لباسشویی خشک کرده و سپس در آفتاب پهن کنید. هوای آزاد بهترین روش برای خشک کردن پتو است و کلیه باکتری‌ها را از بین می‌برد. پس از خارج کردن پتو از ماشین لباسشویی فورا آن را در معرض نور آفتاب قرار دهید تا بوی نامطبوع نگیرید.

خشک کردن پتو در هوای آزاد؛ راهی مفید برای از بین بردن باکتری‌ها

همچنین بخوانید: علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی چیست ؟

تجربه خدمات حرفه‌ای و باکیفیت با تعمیر آنلاین

در این مقاله نحوه شستشوی پتو با لباسشویی را به‌صورت مرحله به مرحله شرح سدادیم. باتوجه‌به نکات ذکرشده، به‌راحتی پتوهای کوچک و بزرگ خود را با استفاده از ماشین لباسشویی و بدون هیچ آسیبی بشویید. ماشین‌های لباسشویی امکانات بسیاری در اختیار شما قرار می‌دهند. فقط کافی است با نحوه صحیح استفاده از آن‌ها آشنا باشید تا لباس‌ها، پتوها، حوله‌ها و سایر وسایل خود را تمیز و خوش‌بو تحویل بگیرید و با رعایت این نکات نیازی به تعمیر ماشین لباسشویی نداشته باشید.

چنانچه نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی دوو ، تعمیر لباسشویی پاکشوما و یا سایر لوازم خانگی را داشتید، تکنسین‌های مجرب تعمیر آنلاین در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بهترین قطعات، لوازم منزل شما را تعمیر می‌‌کنند. کافی است با استفاده از شماره ۴۵۳۹۶-۰۲۱ با ما در تماس باشید. اگر تابه‌حال از خدمات این مجموعه استفاده کرده‌اید، تجربه خود را با ما و سایر کاربران تعمیر آنلاین به اشتراک بگذارید.