ممکن است شما نیز از آن دسته افراد یا خانم های خانه داری باشید که به صورت پیوسته از تمیز نشستن لباسشویی و در نتیجه تمیز نشدن لباس ها در لباسشویی شاکی هستند.  به همین دلیل همیشه به دنبال یافتن راهی برای شستن تمیز تر لباس ها در ماشین لباسشویی می گردید. اگر واقعا جزء این دسته از افراد هستید به شما توصیه می کنیم خواندن این نوشتار را از دست ندهید. ما  در این نوشتار قصد داریم  تا با ارائه توضیحاتی به این پرسش که چرا ماشین لباسشویی تمیز نمی شوره؟ پاسخ مناسبی ارائه دهیم.

هوشمند بودن ماشین لباسشویی

هوشمند بودن ماشین لباسشویی گرچه ممکن است این وسیله را نسبت به انواع قدیمی تر و ساده تر ماشین لباسشویی برای شما جذاب تر کند؛ ولی عدم آشنایی کافی با تنظیمات آن نیز ممکن است بر کیفیت کار لباسشویی و در نتیجه عدم رضایت شما از عملکرد آن تاثیر گذار باشد. برای بهتر است در گام اول اطلاعات لازم درباره نحوه کار با ماشین های لباسشویی را از طریق خواندن دفترچه راهنمای آن ها به دست آورید. تا شاید از این طریق بتوانید لباس های خود را  به وسیله لباسشویی بصورتی که انتظار دارید کاملا تمیز بشویید.

چرا ماشین لباسشویی تمیز نمیشوره

همچنین توجه به علائمی که جهت راهنمایی شرایط شستن لباس های مختلف و با توجه به جنس لباس ها بر روی لباسشویی درج شده است نیز بسیار مهم است. بی توجهی به این نکته ساده ولی مهم ممکن است علت اصلی تمیز نشدن لباس در لباسشویی باشد. در این میان نباید از  توجه به برند مایع یا پودر لباسشویی و کیفیت آن نیز غافل شد.

نحوه پر کردن مخزن لباسشویی

بر اساس گزاراشات موجود بسیاری از ماشین لباسشویی های امروزی و حتی شاید همه آن ها مجهز به یک سنسور قوی جهت مدیریت خودکار سطح آب موجود در ماشین لباسشویی هستند. در نتیجه اگر مقدار لباسی که داخل لباسشویی می گذارید زیاد باشد؛ نمی توان مطمئن بود که آب به مقدار لازم جهت شستشوی خوب لباس ها در مخزن لباسشویی جمع شود. پر بودن بیش از حد مخزن لباسشویی همچنین ممکن است باعث شود لباس ها  پیوسته در کف مخزن ماشین لباسشویی باقی بمانند و یا بر اثر چرخش در هم تنیده شوند و خوب تمیز نگردند.  گفته می شود برای پیشگیری از تمیز نشدن لباس در لباسشویی به خاطر پر بودن مخزن آن بهتر است صرف نظر از ظرفیت ماشین مذکور و‌ اینکه این ماشین اصطلاحا چند کیلویی هست تا حدی لباس در داخل آن بگذارید که فضای بالای مخزن به مقدار یک دست خالی بماند.

خرابی قطعات لباسشویی

در کنار عوامل ذکر شده خرابی جزئی و کلی لباسشویی و قطعات آن نیز ممکن است بر کیفیت عملکرد آن تاثیر منفی بگذارد. به عبارت ساده تر چنانچه یک یا چند تا از قطعات لباسشویی دچار خرابی یا عیب شوند  ممکن است ماشین کلا کار نکند و یا عملکرد خوبی نداشته باشد و همین مسئله موجب تمیز نشدن لباس در لباسشویی گردد.

هزینه بالای جایگزین کردن ماشین لباسشویی نو با ماشین لباسشویی معیوب به ویژه در شرایط متلاطم و بی ثبات فعلی اقتصادی کشور در کنار هزینه کمتر تعمیر ماشین لباسشویی احتمالا موجب می شود خیلی از افراد به دنبال یافتن تعمیر کاری مناسب برای تعمیر لباسشویی خود باشند. البته توجه کنید که بهتر است قبل از خرابی کامل ماشین لباسشویی چنانچه با علائمی نظیر صدای زیاد لباسشویی روبرو شدید به فکر تعمیر ماشین خود باشید و منتظر خرابی کامل یا بد کار کردن آن نشوید.

انتخاب مناسب پودر یا صابون لباسشویی

کیفیت پودر لباسشویی نیز ممکن است در تمیز نشدن لباس در لباسشویی ها تاثیر زیادی داشته باشد. به طور کلی سابیده شدن لباس ها به یکدیگر و به اصطلاح اصطکاک آن ها با هم در لباسشویی نقش به سزایی در تمیز شدن آن ها دارند. معمولا پودر های لباسشویی که کف زیادی تولید می کنند از این سابیدگی و اصطکاک لباس ها بر روی یکدیگر ممانعت به عمل آورده و به همین سادگی به یک دلیل مهم برای تمیز نشدن لباس در لباسشویی تبدیل می شوند. بنابراین شاید بهتر باشد برای شسته شدن بهتر لباس ها از پودر های آنزیم دار لباسشویی که کف کمتری  ایجاد می کنند بهره ببرید. اگر می خواهید از صابون های پودری با برندهای مختلف در لباسشویی استفاده کنید  بهتر است برای تمیز شسته شدن لباس ها پیش از روشن نمودن ماشین و قبل از  پر کردن مخزن ماشین، آن را به آب درون ماشین اضافه کنید. زیرا این پودر ها در قیاس با پودر های معمولی احتیاج به زمان بیشتری برای شستشوی لباس دارند. دقت کنید که هنگام استفاده از پودر های صابون در لباسشویی مقدار آن ها را کنترل کنید. تا از ریختن حجم زیادی  از این پودر ها در لباسشویی جلوگیری شود و رد آن بر لباس های شما نماند.

 تمیز نشدن لباس در لباسشویی

همانطور که خواندید گاهی به راحتی با تغییر یا انتخاب درست مایع یا پودر لباسشویی علت تمیز نشدن لباس در لباسشویی  مشخص می شود!

محفظه پرزهای لباسشویی را چک کنید!

اگر درب ماشین لباسشویی شما از بالا باز می شود بد نیست بدانید یکی دیگر از عواملی که ممکن است در تمیز نشدن لباس در لباسشویی شما تاثیر داشته باشد و شاید دلیل اصلی تمیز نشدن لباس های شما باشد گرفتگی محفظه الیاف آن می باشد. ماشین های لباسشویی که درب آن ها از بالا باز می شود دارای یک محفظه برای جمع نمودن الیاف و پرز هایی(که از پارچه ها و لباس ها در حین شستشو کنده می شود) هستند. این محفظه معمولا در ناحیه زیرین حلقه بالایی مخزن لباسشویی و یا درون قسمت چرخان لباسشویی تعبیه شده است. بنابراین ممکن است بر اثر معیوب شدن و گرفتگی، بخش قابل توجهی از پرز ها و الیاف بر روی لباس باقی بمانند.

افزون بر آن بر روی پمپ بعضی از ماشین های لباسشویی، قسمتی برای جذب پرز ها اختصاص داده شده است. اگر این قسمت دچار گرفتگی شود علاوه بر اینکه باعث جذب پرز ها توسط البسه در حال شستشو می شوند ماشین لباسشویی را نیز دچار مشکل نموده و موجب عدم تخلیه آب لباسشویی به شکل صحیح  و اصولی می گردد. بر این اساس بهتر است برای رفع مشکل تمیز نشدن لباس در لباسشویی این قسمت از ماشین لباسشویی خود را در صورت امکان در هر دوره چک کرده و در صورت گرفتگی، پرز ها و الیاف را از روی آن بزدایید. برای این کار با کمک صابون و آب گرم محفظه را به خوبی شسته و پس از این که کاملا خشک شد آن را در محل خود دوباره نصب کنید.

پایان

تمیز نشدن لباس در لباسشویی مهمترین دلیل عملکرد نادرست لباسشویی است. در صورتی که موارد ذکر شده را رعایت کردید اما همچنان از کثیف ماندن لباس هایی که از لباسشویی خارج می کنید ناراحت هستید حتما به فکر تعمیر ماشین لباسشویی خود توسط یک مرکز حرفه ای تعمیرات لوازم خانگی برقی باشید.