سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی یکی از قطعاتی است که شاید تا به حال نام آن را نشنیده باشید. این سنسور تاثیر بسیار زیادی در تمیز شدن کامل لباس‌های شما و صرفه جویی در مصرف آب و برق ایفا می‌کند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که با نحوه عملکرد آن آشنا شوید. اگر قصد خرید ماشین لباسشویی دارید و چیزی درباره ویژگی سنسور کثیفی آب لباسشویی نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید. 

معرفی سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی دستگاهی است که با استفاده از چرخش دیگ در میان مخزن آب و شوینده، تمامی لباس و پارچه‌های کثیف را می‌شوید و آبکشی می‌نماید. این دستگاه در گذر زمان در حال پیشرفته‌‍‌تر شدن است و سازندگان آن در تلاشند تا عملکرد دستگاه را با اضافه کردن برخی لوازم جانبی لباسشویی بهتر نمایند.

 یکی از قطعات لباسشویی که به تازگی به مدل‌های جدید اضافه می‌شود و تاثیر بسیار خوبی در شستشوی لباس‌ها دارد، سنسور کثیفی آب لباسشویی است. این قطعه، قطعه بسیار پیچیده‌ای نیست اما وجود آن در دستگاه، نتیجه فوق العاده‌ای را به وجود می‌آورد.

هیچ یک از ارورهای لباسشویی به کثیف بودن بیش از حد لباس‌ها و آب داخل مخزن دلالت نمی‌کند. به همین دلیل سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی تولید شد تا دستگاه بتواند در صورت نیاز، تعداد دفعات آبکشی را تا 3 بار افزایش دهد. بدین ترتیب تمام کثیفی‌ها و لکه‌ها از تار و پود پارچه خواهد شد و تمیزترین و خوشبونرین لبا‌س‌ها را خواهید داشت. 

سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی یک برد U شکل است که یک شاخه از آن فرستنده اشعه مادون قرمز و دیگری دریافت کننده آن است. این سنسور در حین شستشو فعال می‌شود و اشعه مادون قرمز برای شاخه مقابل خود ارسال می‌کند. هرچه آب داخل مخزن کثیف‌تر باشد میزان اشعه کمتری به گیرنده خواهد رسید و سنسور آهسته‌تر چرخش می‌نماید. 

تعداد دفعات چرخش سنسور به برد مخابره می‌شود و برد این اطلاعات را پردازش می‌کند. در صوزتی که میزان چرخش از حد پیش فرض کمتر باشد فرآیند شستشو و آبکشی طولانی‌تر خواهد شد. این اتفاق تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که آب داخل مخزن تمیزتر شود و میزان چرخش سنسور به میزان چرخش پیش فرض دستگاه برسد. با تمیز شدن آب داخل مخزن، فرآیند شستشو و آبکشی متوقف خواهد شد و فرآیند خشک کردن آغاز می‌شود. 

لازم به ذکر است این نوع شستشو در برنامه شستشوی خودکار اتفاق می‌افتد که کاربر به ماشین لباسشویی اجازه طولانی‌تر کردن زمان شستشو بر اساس میزان کثیفی لباس‌ها را می‌دهد. در غیر این صورت برنامه شستشو بدون توجه به میزان کثیفی ادامه پیدا می‌کند و سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی فعال نخواهد شد. 

لازم به ذکر است که  سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی تنها سنسور موجود در دستگاه نیست و پیش از این سنسورهای دیگری در جهت افزایش عملکرد دستگاه به شما لباسشویی اضافه شده است:

• سنسور تشخیص دما: دمای آب داخل مخزن را اندازه‌گیری می‌کند تا بیشتر یا کمتر از حد لازم نشود. 

• سنسور تشخیص سطح آب: میزان آب موجود در مخزن را اندازه گیری می‌کند تا بیش از اندازه آب وارد نشود. 

• سنسور نشتی آب: در صورت نشتی آب از مخزن در حین شستشو، مشکل را به برد مخابره می‌کند. 

• سنسور تشخیص بار : میزان وزن لباس‌های داخل مخزن را اندازه گیری می‌نماید تا به دیگ فشار وارد نشود. 

• سنسور تاکوژنراتور: این حسگر سرعت موتور را اندازه‌گیری می‌کند تا دور چرخش دیگ متعادل و به اندازه دلخواه کاربر باشد. این سنسور علاوه بر تاثیر در کیفیت شستشو، خرابی دستگاه و نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی را به حداقل می‌رساند. 

شما می‌توانید با انتخاب برنامه‌های شستشوی طولانی‌تر با دمای آب بالا و انتخاب گزینه‌های آبکشی بیشتر لباس‌هایی تمیز و بدون لکه داشته باشید. اما اگر تشخیص میزان کثیفی و انتخاب بهترین برنامه شستشو برای شما سخت است بهتر است به دنبال لباسشویی باشید که به سنسور کثیفی آب مجهز است.

سنسور کثیفی آب ماشین لباسشویی، سنسوری جدید در ماشین لباسشویی‌های خارجی و پیشرفته است که می‌تواند بهترین شستشو را تضمین کند. در صورتی که لباس‌های روزمره شما بسیار کثیف می‌شوند و با هر برنامه شستشویی که انتخاب می‌کنید کاملا تمیز نمی‌گردند، بهتر است ماشین لباسشویی بخرید که به سنسور کثیفی آب لباسشویی مجهز باشد.