رفع مشکل گرفتگی لوله ناودان یخچال، یکی از مشکلات معمول و رایج دستگاه بوده که اکثرا بعد از چند سال استفاده از یخچال فریزر شاهد این مسئله خواهید بود.

در واقع دلایل مختلفی باعث ایجاد این مشکل و گرفتگی لوله ناودان فریزر خواهد شد و مشکلاتی را چون جمع شدن آب در کف یخچال، یخ‌زدگی و برفک در دیواره‌های دستگاه، ایجاد بوی نامطبوع و بد در داخل یخچال و… را ایجاد خواهد کرد. از این رو برای رفع مشکل گرفتگی لوله ناودان یخچال فریزر تنها لازم است که انسداد این قسمت را برطرف نمایید تا عملکرد دستگاه به درستی انجام شود.

 

در این مطلب قصد داریم که به آموزش رفع مشکل گرفتگی لوله ناودان یخچال فریزر بپردازیم و دلایل ایجاد این مشکل برای دستگاه را ذکر نماییم.

دلایل گرفتگی لوله ناودان یخچال فریزر

لوله ناودان یخچال، سوراخ تخلیه در انتهای دیوار پشتی دستگاه بوده که شکلی شبیه به ناودان دارد. اگر این قطعه لوله یخچال به هر دلیلی گرفتگی و انسدادی داشته باشد، باعث می‌شود که آب در کف یخچال جمع و منجمد شود. از این رو به دلیل عدم تهویه مناسب در داخل یخچال، شاهد کاهش قدرت خنک‌کنندگی دستگاه و به وجود آمدن بوی نامطبوع در داخل یخچال خواهید بود.

یکی از دلایل گرفتگی لوله ناودان یخچال فریزر، وجود مواد غذایی می‌باشد. گاهی اوقات ممکن است که بر لوله ناودان یخچال مواد غذایی ریخته شده باشد و شما متوجه این مشکل نشده باشید. از این رو این انسداد و گرفتگی لوله ناودان باعث جمع شدن آب در قسمت زیرین جا میوه‌ای خواهد شد که باید سریع‌تر به رفع مشکل گرفتگی لوله ناودان یخچال بپردازید.

سنسور دیفراست

دلیل دیگر مشکل گرفتگی لوله ناودان نیز می‌تواند به خاطر یخ‌زدگی مسیر خروجی آب رخ داده باشد. در این صورت باید مشکل این قسمت یخچال را رفع کرده و یخ‌زدگی را برطرف نمایید. البته گاهی اوقات ممکن است که وجود ایراد و خرابی در قطعات یخچال این مشکل را به وجود آورده باشد.

از این رو وجود ایراد در قطعات هیتر یا المنت یخچال، سنسور دیفراست و ترموفیوز دستگاه باعث ایجاد این مشکل نیز خواهد شد که البته در تعمیرکار متخصص نمایندگی باید این قطعات را چک و کنترل کرده و در صورت خرابی هر یک از قطعات، به رفع مشکل و تعویض آنها اقدام نماید.

یکی از نشانه‌های وجود مشکل گرفتگی لوله ناودان یخچال، جمع شدن آب در قسمت زیرین جا میوه‌ای و یا قطرات آب بر روی دیواره‌های یخچال می‌باشد. در واقع اگر در هنگام باز کردن درب یخچال متوجه جمع شدن آب در کف دستگاه و یا بر روی دیواره‌ها شدید، نشان از گرفتگی و انسداد لوله ناودان یخچال بوده که کارکرد دستگاه را با مشکل مواجه کرده است.

همچنین اگر در قسمت کف فریزر نیز مقداری آب جمع و منجمد شده باشد، به گونه‌ای که نتوانید کشوهای یخچال را بازوبسته نمایید و در قسمت بدنه فریزر نیز شاهد یخ‌زدگی بودید، قطعه لوله ناودان یخچال دچار مشکل شده است که باید به رفع مشکل گرفتگی لوله ناودان یخچال فریزر بپردازید.

در واقع در تمام یخچال فریزرهای بدون برفک، به طور معمول هر ۶ الی ۴۸ ساعت دستگاه شروع به برفک زدایی کرده و سیستم یخ‌زدایی فعال می‌شود. از این رو آب شدن این برفک‌ها در داخل یخچال باعث سرازیر شدن مقداری آب در سینی مخصوص دستگاه خواهد شد که در کف یخچال نصب شده است. به همین دلیل اگر انسداد و گرفتگی در لوله یخچال وجود داشته باشد، موجب سرریز شدن آب و تجمع در داخل دستگاه خواهد شد.

از این رو اگر متوجه نشت آب از کف یخچال شدید، باید ابتدا لوله‌های دستگاه را چک و کنترل نمایید و ایرادات را بررسی نمایید. لازم به ذکر است که در برخی از برندها و مدل‌های یخچال فریزر، لوله‌ها در کف دستگاه و یا در پشت یخچال بوده که باید کاور دستگاه را جدا کنید. از این رو برای رفع مشکل گرفتگی لوله ناودان یخچال، ابتدا محل لوله‌ها را بررسی و به رفع انسداد آن بپردازید.

برفکزدایی یخچال

آموزش رفع مشکل گرفتگی لوله ناودان یخچال

همان طور که بیان کردیم لوله ناودان یخچال، وظیفه تخلیه نمودن برفک‌های ذوب شده دستگاه را برعهده دارد. از این رو وجود هر گونه یخ و برفک و انسداد در این قطعه باعث گرفتگی و مشکل در لوله ناودان یخچال فریزر خواهد شد. به همین دلیل برای رفع مشکل گرفتگی لوله ناودان یخچال فریزر باید مراحل زیر را انجام دهید تا کارکرد درست دستگاه صورت گیرد.

• در ابتدای امر لازم است که یخچال فریزر را از برق جدا کرده تا خطرات آن از بین رود.
• تمام‌ کشوهای یخچال را بیرون و جدا کرده و یخ‌ها و آب جمع شده در دستگاه را پاک کنید.
• قاب انتهایی یخچال را باز کنید و در صورت وجود برفک در این قسمت، آن را نیز پاک کنید.
• در صورت وجود یخ در قسمت لوله ناودان یخچال، کمی آب داغ بر روی لوله بریزید تا یخ‌ها ذوب شوند.
• برای تسریع در ذوب شدن یخ‌های لوله ناودان، می‌توانید از کمی نمک نیز استفاده کنید.
• سپس با یک میله فلزی باریک، به رفع مشکل گرفتگی لوله ناودان یخچال فریزر بپردازید و در صورت وجود مواد غذایی در این قسمت، آن را برطرف نمایید.
• مجدداً دیواره‌ها و لوله یخچال را تمیز و پاک کنید و یخ‌های دستگاه را از بین ببرید.
• کشوهای یخچال را در داخل دستگاه و در جای خود قرار دهید و یخچال را به برق وصل نمایید.

اگر بعد از انجام مراحل فوق و وصل کردن یخچال فریزر به برق، مشکل گرفتگی لوله ناودان یخچال فریزر برطرف شده بود، که ایراد دستگاه کاملا رفع شده است و نگرانی وجود نخواهد داشت. اما اگر با وجود انجام مراحل ذکر شده و رفع انسداد و یخ‌زدگی لوله ناودان یخچال، همچنان شاهد جمع شدن آب در کف یخچال و یخ‌زدگی در داخل دستگاه بودید، به احتمال مشکل و ایراد در قطعات سنسور دیفراست، ترموفیوز، المنت، هیتر و غیره می‌باشد.

از این رو در صورت وجود این مشکل و ایرادات در قطعات و به دلیل حساسیت این موارد، بهتر است که رفع این ایراد و خرابی یخچال فریزر را به یک تعمیرکار متخصص نمایندگی‌های برند دستگاه خود بسپارید تا به رفع ایرادات دستگاه به صورت تخصصی و تضمین شده بپردازد. در اکثر موارد بهتر است که به دلیل وجود ایرادات در قطعات حساس بیان شده، تعمیرکار به تعویض قطعه معیوب شده بپردازد تا مشکل و ایراد دیگری رخ ندهد.

نمایندگی تعمیر آنلاین

به دلیل حساسیت و پیچیدگی انجام تعمیرات یخچال فریزر، توصیه می‌کنیم که در صورت بروز هر گونه ایراد و مشکل در هر یک از قطعات دستگاه بهتر است که از دستکاری یخچال فریزر و بیشتر کردن خرابی‌های دستگاه اجتناب کرده و با نمایندگی‌های معتبر تعمیرات لوازم برقی تماس بگیرید.

تکنسین‌کاران مجرب نمایندگی تعمیر آنلاین با داشتن تجربه و دانش لازمه در زمینه انجام تعمیرات لوازم برقی، قادر به عیب‌یابی و رفع سریع مشکلات و ایرادات در هر یک از قطعات یخچال فریزر برند شما بوده و می‌توانند با تعمیر و یا تعویض قطعات معیوب شده، مشکل ایجاد شده را خیلی سریع و آسان رفع نمایند.