کمتر استفاده کردن از برق یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز هر خانواده ایرانی است. با توجه به اینکه با مصرف بیش از حد الکتریسیته مقدار پرداختی شما به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند بهتر است از میزان مصرف برق در لوازم بزرگ مانند لباسشویی، جاروبرقی و ماشین ظرفشویی خود اگاه باشید تا بهتر بتوانید آن را کنترل نمایید.

اگر اطلاعات زیادی درباره میزان مصرف برق ماشین لباسشویی خود ندارید، تعمیر آنلاین را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

 

مصرف برق لباسشویی به چه میزان است

 

 

بررسی میزان مصرف برق ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از مهم‌ترین لوازم برقی هر خانه است که تمامی لباس و پارچه‌های خانگی را شسته و خشک می‌کند. این دستگاه تمام انرژی خود را از طریق برق خانه تامین می‌نماید و بدون وجود برق امکان استفاده از این دستگاه وجود نخواهد داشت.

شاید با خود تصور کنید که پرمصرف‌ترین وسیله برقی خانه شما یخچال فریزر است چرا که حجم بزرگی دارد و در تمام شبانه روز روشن و در درحال خنک‌سازی محیط داخلی است.

در حالیکه باید بگوییم کاملا در اشتباهید چرا که بر اساس تحقیقات انجام شده، ماشین لباسشویی بالاترین میزان مصرف را در بین لوازم خانگی دارد و پس از آن کولر گازی، ماشین ظرفشویی، اتوبخار و جاروبرقی مصرف برق بالایی دارند.

با توجه به اینکه شستشوی لباس‌ها با لباسشویی آسان‌تر از لباس شستن به صورت دستی است، امکان حذف ماشین لباسشویی از خانه جهت صرفه جویی در مصرف برق وجود ندارد و به همین دلیل باید به دنبال راهی برای کاهش مصرف برق ماشین لباسشویی خود بکنید تا بتوانید هزینه‌ها را مدیریت نمایید.

برق مصرفی ماشین لباسشویی

 

از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند مصرف برق لباسشویی را کاهش دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • خرید لباسشویی با میزان مصرف برق پایین

با توجه به تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی و مضرات آن برای عمر دستگاه، باید از دستگاه‌هایی استفاده کنیم که کمترین میزان مصرف برق را دارند تا دچار نوسانات برقی، قطعی برق و افزایش هزینه‌ها نشویم.

چرا که نوسانات برقی می‌تواند به تمام دستگاه‌های برقی روشن در خانه آسیب برساند و شما را به مشکلاتی مانند نیاز به تعمیر برد ماشین لباسشویی و ظرفشوی مواجه نماید.

اولین قدم جهت کاهش برق مصرفی لباسشویی این است که در هنگام خرید مدلی را انتخاب نمایید که میزان مصرف برق کمتری را دارد.

این مورد توسط برچسب رنگی که بر روی بدنه لباسشویی نصب می‌شود قابل بررسی است. برچسب انرژی بر اساس مدل هر دستگاه نصب می‌گردد و به شما نشان می‌دهد که این مدل در هنگام مصرف در کدام دسته بندی پرمصرف، متوسط و کم مصرف قرار می‌گیرد.

توصیه می‌شود که مدل‌هایی را انتخاب نمایید که میزان مصرف آنها A یا A+ یا همان کم مصرف است چرا که تاثیر بسیار زیادی در مصرف برق لباسشویی خواهد داشت.

البته دقت کنید که رتبه مصرف انرژی دستگاه برای فعالیت کلی لباسشویی صادر شده باشد و یا به صورت جداگانه در هر 2 مرحله شستشو و خشک شدن رتبه بالایی داشته باشد.

لازم به ذکر است که لباسشویی‌های کم مصرف در مقایسه با مدل‌های دیگر قیمت بالاتری دارند اما این تفاوت قیمت خیلی قابل توجه نیست.

در مقابل مصرف برق ماشین لباسشویی شما تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد که هزینه‌های شما را کمتر می‌کند. همچنین به دلیل استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ در این مدل‌ها، احتمال خرابی دستگاه و نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی کمتر خواهد شد.

میزان مصرف برق لباسشویی

 

  • انتخاب مناسب مخزن دیگ

هرچه میزان لباس‌های کثیف شما در هر سیکل شستشو بیشتر باشد و یا تعداد اعضای خانواده بالاتر رود، شما نیاز به خرید لباسشویی با دیگ بزرگتر خواهید داشت.

در صورتی که خانواده کم جمعیت 2 تا 3 نفره‌ای دارید، لباسشویی 7 کیلوگرمی کاملا برای شما مناسب است و ظرفیت‌های بالاتر برای خانواده‌های پرجمعیت هستند.

لازم به ذکر است که با خرید لباسشویی با حجم بیشتر، مصرف برق شما نیز بالاتر خواهد رفت. همچنین اگر ظرفیت دیگ لباسشویی در مقایسه با میزان لباس‌های کثیف کوچک باشد و مجبور به شستن تمامی آنها در 2 مرحله شوید مصرف برق ماشین لباسشویی متعاقبا افزایش خواهد یافت.

نکته: بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که لباسشویی با ظرفیت 9 کیلوگرمی بخرند تا بتوانند پارچه‌های بزرگ مانند پتو را در آن بشویند. این مساله تاثیر بسیار زیادی در مصرف برق ماشین لباسشویی دارد.

شدت مصرف برق ماشین لباسشویی

 

  • کاهش دمای آب

نکته دیگری که در مصرف برق ماشین لباسشویی تاثیر به سزایی دارد، کاهش دمای انتخابی شما برای شستشوی لباس‌هاست.

همانطور که می‌دانید هرچه دمای آب بالاتر باشد لباس‌ها تمیزتر خواهند شد و تمام لکه‌ها از روی پارچه پاک خواهند گشت. اما در برخی از مواقع لکه‌های روی لباس شما خیلی سرسخت نیستند و با دمای معمولی نیز از بین خواهند رفت.

در این حالت توصیه می‌کنیم که دمای آب شستشو را پایین بیاورید چرا که مصرف برق ماشین لباسشوییرا به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد و تاثیر مثبتی بر روی افزایش عمر بافت لباس شما خواهد داشت.

کاهش دمای آب می‌تواند به صورت دستی انجام شود البته در برخی از برنامه‌های شستشو دمای آب خیلی کم نمی‌شود و بهتر است برنامه شستشوی خود را عوض کنید.

با کاهش دما قطعات لباسشویی مانند هیتر و ترموستات کمتر کار می‌کنند و انرژی کمتری مصرف می‌شود.

 

  • انتخاب برنامه شستشو مناسب

اکثر افراد تنها از یک یا 2 برنامه خاص در ماشین لباسشویی خود استفاده می‌کنند چرا که بهترین نتیجه را از آن می‌گیرند.

در حالی که اگر برنامه شستشو لباس‌های خود را به صورت هوشمندانه انتخاب کنید می‌توانید علاوه بر داشتن لباس‌های تمیز و درخشان، برق مصرفی لباسشویی خود را نیز به حداقل برسانید.

هر برنامه شستشو مدت زمان مخصوص به خود را دارد. اگر لباس‌ شما بافت حساسی دارد و یا تنها برای رفع عرق قصد شستن لباس خود را دارید بهتر است برنامه‌هایی با زمان کمتر را انتخاب نمایید که دمای آب آنها کمتر از 40 درجه است.

لازم به ذکر است برنامه‌هایی که در 30 دقیق یا کمتر لباس را می‌شویند به دلیل سرعت بالا در کار کردن انرژی بالاتری را مصرف می‌نمایند و مدت زمان کمتر همیشه به معنای مصرف کمتر انرژی نیست.

برق مصرفی لباسشویی

 

  • عدم استفاده از لباسشویی در اوج مصرف برق

استفاده از ماشین لباسشویی در اوج مصرف برق نوسانات برق ساختمان را شدید می‌کند. پیشنهاد می‌شود که در این مواقع از دستگاه خود استفاده نکنید؛ چرا که قیمت مصرفی برق بیشتر است.

همچنین ممکن است به دستگاه شما آسیب برسد و باعث سوختن برخی از قطعات داخلی دستگاه شود.
در این حالت شما با مسایلی مانند عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی یا گرم نشدن آب داخل مخزن مواجه خواهید شد و نیاز به تعمیر لباسشویی پیدا خواهید کرد که هزینه‌های بیشتری را در پی خواهد داشت.

اوج مصرف برق در دو نیمه سال با یکدیگر تفاوت دارد و در نیمه اول سال، به غیر از شب باید در نیمه روز نیز استفاده از لوازم برقی را محدود کنید تا مصرف برق ماشین لباسشویی به هزینه‌های شما بیش از پیش نیفزاید.

مصرف انرژی لباسشویی

 

  • کاهش دور موتور لباسشویی

اگر دغدغه زیادی برای میزان مصرف برق ماشین لباسشویی خود دارید و می‌خواهید تا حد ممکن میزان مصرف ان را پایین بیاورید می‌توانید این کار را با کاهش دور موتور خشک کن انجام دهید.

این کار نیز می‌تواند به صورت دستی انجام شود و شما با فشردن دکمه SPIN می‌توانید دور موتور خشک کن را کاهش دهید.

بهترین میزان خشک کن دور موتور کمتر از 1000 است چرا که بافت لباس را نیز تا حد زیادی حفظ می‌کند. هرچه سرعت چرخش موتور کمتر از 1000 شود، صدای زیاد لباسشویی کاهش پیدا می‌کند و مصرف برق ماشین لباسشویی نیز کمتر خواهد شد.

بدین ترتیب شما می‌توانید باقی پروسه خشک شدن لباس را به گرمای هوا و نور خورشید بسپارید.

 

 

سخن آخر

با توجه به اینکه ماشین لباسشویی یکی از لوازم برقی خانگی پر مصرف می باشد، فلذا بهتر است برای حفظ منابع انرژی مواردی را رعایت کنیم که در این متن به آنها پرداختیم. رعایت مواردی مثل کاهش دور موتور لباسشویی، کاهش دمای آب، خرید لباسشویی با میزان مصرف برق پایین، انتخاب برنامه شستشو مناسب، عدم استفاده از لباسشویی در اوج مصرف برق، انتخاب مناسب مخزن دیگ در کاهش میزان مصرف برق لباسشویی موثر است.