مهم ترین ویژگی ای در انتخاب تلویزیون ایده آل مان باید به آن توجه داشته باشیم، کیفیت نمایشگر آن است. سرعت رفرش تصویر، روشنایی نمایشگر، سطح کنتراست، رزولوشن و وضوح رنگ عناوینی هستند که به احتمال زیاد در هنگام خرید به گوشمان می‌خورد. اگر پیش از انتخاب با انواع کیفیت تصویر تلویزیون آشنا باشیم، بهترین انتخاب را متناسب با نیازهایمان در این زمینه انجام می‌دهیم؛ بنابراین ادامه این مطلب را از دست ندهید!

کیفیت تصویر تلویزیون

تلویزیون از واجب ‌ترین وسایل منزلی است که در هر خانه ای وجود دارد. هر کدام ما روزی از زندگی مان را به خرید تلویزیون اختصاص داده‌ایم و یا خواهیم داد.

رزولوشن چیست؟

رزولوشن یکی از مهمترین مفاهیمی است که پیش از خرید باید آن را بشناسیم. آیا تا به حال شنیده‌اید به عنوان مثال رزولوشن این نمایشگر 1080 در 1920 است؟ این اعداد چه معنایی می‌دهند؟
رزولوشن نشان دهنده تعداد پیکسل‌های نمایشگر در سطح افقی و عمودی است. عدد 1080 بیانگر تعداد پیکسل در سطح عمودی . 1920 در سطح افقی است. هر چه این اعداد بیشتر و بزرگتر باشند، کیفیت تصویر تلویزیون بهتر است.

انواع صفحه نمایش تلویزیون

رزولوشن هر تصویری تا حدود زیادی کیفیت آن را تعیین می‌کند. برخی از تعداد پیکسل‌ها رایج شده‌اند و در بازار با نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند که به آن انواع کیفیت تصویر تلویزیون می‌گوییم. از جمله این کیفیت‌ها می‌توان به کیفیت SD، HD، FULL HD و 4k اشاره کرد. اما برای انتخاب کدام یک از این کیفیت‌ها مناسب نیازهایمان است؟ با ما همراه باشید:

تعمیرات تلویزیون خود را به ما بسپارید!

کیفیت SD

اگر در دنیای مدرن امروز دست به خرید تلویزیون می‌زنید، بعید است دیگر صفحه نمایشی با کیفیت SD وجود داشته باشد! وضوح تصویر این کیفیت، 720 در 480 پیکسل است. فیلم‌های دی وی دی قدیمی را اگر به خاطر داشته باشید، با همین رزولوشن ساخته می‌شدند.
اگر برای دیدن این ویدیوها از کابل HDMI استفاده می‌کنید، تغییری در کاهش کیفیت احساس نخواهید کرد. اما بعد از این کیفیت، HD روانه بازار شد که تغییرات بزرگی را به وجود آورد.

کیفیت HD

ورود کیفیت HD به بازار در سال 1998 رخ داد! در همان زمان غوغای زیادی به پا کرد و افراد مشهور از دیدن این کیفیت بالا همراه با صدای دیجیتال بسیار به وجد آمده بودند. HD به شما این امکان را می‌داد تا فیلم‌ها را در قالب widescreen مشاهده کنید.
HD مخفف شده ی عبارت High Definition و یا همان کیفیت بالا است. این نوع از کیفیت تصویر تلویزیون دقیقا همانند نامش است و کیفیتی چندین برابر بهتر از صفحه نمایش‌های معمولی در اختیارتان می‌گذارد. علاوه بر تصویر، صدا هم از کیفیت بیشتری برخوردار است.

کیفیت تلویزیون

استفاده از کیفیت تصویر تلویزیون HD امکان اتصال به دستگاه‌های دیگر مانند کامپیوتر را فراهم می‌کند. رزولوشن این کیفیت 720 در 1280 است که در هر فریم آن 921600 پیکسل وجود دارد. اگر قصد خرید تلویزیونی با کیفیت تصویر HD دارید، باید بدانید مهم‌ترین ویژگی‌هایی که از آن بهره مند می‌شوید، عبارتند از: دقت و شفافیت زیاد تصویر، نمایش رنگ‌های بیشتر، زیاد شدن وسعت طول و عرض تصویر، صدای دیجیتال چند کاناله و …

کیفیت Full HD

نام دیگر این کیفیت تصویر تلویزیون، فرمت 1080 پیکسل می‌باشد. کیفیت تصویر Full HD به بالاترین حد خودش رسیده‌است و قادر هستید کوچکترین جزئیات تصویر را هم ببینید. Full HD رزولوشنی به اندازه 1920 پیکسل به صورت افقی و 1080 پیکسل در جهت عمودی در اختیارتان می‌گذارد.
دقت داشته باشید در استفاده از این کیفیت، باید از کابل HDMI بهره ببرید؛ چرا که در غیر این صورت شاهد کاهش کیفیت خواهید بود و اساسا دیگر Full HD بودن معنای دیگری ندارد!
نکته دیگری که در هنگام انتخاب کیفیت تصویر تلویزیون Full HD باید در نظر داشته باشید، ویژگی نسبت تصویر در آن است. اگر تلویزیونی را انتخای می‌کنید که ویژگی نسبت تصویر آن 16:9 است، این کیفیت به درستی و به بهترین شکل نمایش داده می‌شود. اما اگر نسبت تصویر تلویزیون انتخابی تان 4:3 است، هم کیفیت و اندازه تصویر Full HD را از دست می‌دهید. انتخاب بعدی کیفیت تصویر تلویزیون 4K است و در مقایسه با فول اچ دی، یک شاهکار به حساب می‌آید.

مقایسه کیفیت های تلویزیون

کیفیت 4k

در حال حاضر اگر قصد خرید تلویزیون دارید، کیفیت صفحه نمایش 4k یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. در این نوع از تکنولوژی کیفیت بسیار بالاتری از فول اچ دی تماشا خواهید کرد.
تفاوت 4k و Full HD در آن است که پیکسل‌های بیشتری را در محیط کوچکتری قرار داده‌است. هرچه تعداد پیکسل‌های یک صفحه نمایش بیشتر باشد، جزئیات را با وضوح بیشتری به شما نشان می‌دهد و در نتیجه سبب افزایش کیفیت خواهد شد! البته در نظر داشته باشید، تنها معیار برای کیفیت تصویر تلویزیون پیکسل نیست و در ادامه عامل دیگر را بررسی خواهیم کرد.
ممکن است برایتان سوال باشد چرا نامش 4k شده‌است؟ علت انتخاب این نام گذاری به دلیل 4 برابر بودن کیفیت نسبت به فرمت 1080 پیکسلی است.
شما می توانید برای دست یافتن به راهنمای خرید تلویزیون روی لینک کلیک کنید.

کیفیت صفحه تلویزیون

تفاوت کیفیت 4K با UHD در چیست؟

کیفیت تصویر 4k و اولترا اچ دی یا همان UHD معمولا به جای هم دیگر به کار می‌روند و در بازار این دو کیفیت را یکی در نظر می‌گیرند. این دو کاملا متفاوت هستند و پیش از خرید باید با تفاوتشان آشنا باشید.
کاربرد نمایشگرهای 4k در محصولات پیشرفته تر و سینمای دیجیتال است و تعداد پیکسل آن چیزی در حدود 4096 در 2160 پیکسل است. با این حال در کیفیت تصویر تلویزیون UHD مختص نمایش‌های خانگی و مصرف کننده‌ها می‌باشد و کیفیتی به اندازه 4 برابر بیشتر از 1080 پیکسلی در اختیارتان می‌گذارد. تعداد پیکسل‌ها در اولترا اچ دی 3840 در 2160 است.
آن چیزی که تفاوت این دو کیفیت را برای م واضح می‌کند، تفاوت در کیفیت تصویر بین سینمای دیجیتال و نمایشگرهای خانگی است. بسیاری از برندها برای راحتی بیشتر این دو کیفیت را به جای هم به کار می‌برند؛ از این رو در هنگام خرید دقت داشته باشید، کیفیت تصویر 4k بالاتر و گران تر است.

کنتراست، عامل دیگری که در کیفیت تصویر تلویزیون اثرگذار است!

انتخاب تلویزیونی با کیفیت تصویر بالا بهترین انتخاب است. در این بین تنها توجه به پیکسل‌ها کافی نمی‌باشد و معیار دیگری به نام کنتراست را باید مورد بررسی قرار دهید. نرخ کنتراست قدرت تشخیص بین روشن‌ترین سفید و تیره‌ترین سیاه را تشخیص می‌دهد. هرچه نمایشگر انتخابی تان از نرخ کنتراست بالاتری برخوردار باشد، کیفیت آن بهتر است.
همچنین هرچه کنتراست تلویزیون بالا باشد، مشکلاتی از قبیل اذیت شدن چشم هنگان نزدیک نگاه کردن به نمایشگر و یا زوم کردن وجود ندارد.

کنتراست معیاری است که به راحتی به دست نمی‌آید و باید به درستی مورد بررسی قرار بگیرد؛ از این رو دقت داشته باشید در هنگام از جنبه تبلیغاتی این معیار استفاده نشود! میزان کنتراست در گذشته‌ها عددی در بین 300 تا 600 بوده‌است؛ اما در حال حاضر، با وجود پیشرفت تکنولوژی بازه آن بین 1000 تا 20 هزار است.

کدام کیفیت تصویر تلویزیون برای من مناسب است؟

در پایان به عنوان جمع بندی از این مطلب باید اشاره کنیم، در نهایت کدام یک از کیفیت‌ها بهترین انتخاب برای من است؟ این روزها تلویزیون‌های SD دیگر وجود ندارند و HD ها هم کمیاب شدند. انتخاب شما باید از بین Full HD و 4K و یا UHD باشد. این شما هستید که بین این سه نوع انتخاب را متناسب با نیازتان انجام می‌دهید. توضیحات را کامل بخوانید و با جوانب دیگر دستگاه را بررسی کنید. همچنین لازم به ذکر است در بین این سه کیفیت تصویر تلویزیون، 4k از قیمت بالاتری برخوردار است.
پس از خرید تلویزیون و برخورد با هر گونه مشکل، بهترین راه حل تماس با نمایندگی دستگاه خود یا برقراری ارتباط تلفنی با تکنسین های متخصص تعمیر آنلاین می باشد.