یکی از رایج‌ترین کد خطاهایی که هر کاربری ممکن است با آن روبرو شود، ارور 5E ماشین ظرفشویی سامسونگ است. این ارور مربوط وجود مشکل در تخلیه آب مخزن می‌شود و دلایل زیادی می‌تواند باعث بروز آن شود که هر یک باید بررسی گردد. اگر درباره این کد خطا و نحوه رفع آن چیزی نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

ارور 5E ماشین ظرفشویی سامسونگ

چند سالی است که با ظهور ماشین ظرفشویی، شستشوی ظروف به کاری راحت و لذت بخش تبدیل شده است. البته باید این موضوع را در نظر داشت استفاده نادرست و غیر اصولی از این دستگاه می‌تواند منجر به خرابی و بروز مشکل برای آن شود و از عمل کردن به وظیفه‌اش باز بماند.

به همین دلیل محدوده مشکل از طریق ظهور یک کد خطا بر روی نمایشگر به اطلاع کاربر می‌رسد تا فرآیند تشخیص و رفع مشکل سرعت بخشیده شود. یکی از ارورهای مهمی که ممکن است با آن روبرو شوید، ارور 5E ظرفشویی سامسونگ است که مربوط به تخلیه نشدن آب داخل دستگاه اشاره دارد.

البته در برخی از موارد نیز دیده شده که تخلیه آب در حال انجام است اما به دلیل سرعت کم خود، فرآیند شستشو با مشکل روبرو می‌شود. از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث بروز این ارور شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

خرابی پمپ تخلیه

ماشین ظرفشویی در هر فرایند شستشو نیاز به تعویض آب کثیف دارد و وظیفه انجام این کار برعهده قطعه‌ای به نام پمپ تخلیه است. با شروع به کار کردن پمپ تخلیه، آب کثیف از کف دستگاه خارج می‌شود و به سمت شلنگ تخلیه انتقال می‌یابد تا به فاضلاب بریزد.

معرفی ارور 5E ماشین ظرفشویی سامسونگ

وجود هرگونه خرابی در این قطعه می‌تواند باعث شود که آب به شلنگ تخلیه انتقال نیابد و در همان کف دستگاه باقی بماند تا ارور 5E ماشین ظرفشویی سامسونگ بر روی نمایشگر ظاهر شود.

در این حالت فرآیند شستشو کاملا متوقف می‌شود و تا رفع نشدن مشکل به همان حالت باقی خواهد ماند. با توجه به اینکه تعمیر پمپ ماشین ظرفشویی نیاز به ابزار و اطلاعات تخصصی درباره دارد توصیه می‌شود تعمیر یا تعویض پمپ را به یک نکنسین مجرب در این زمینه بسپارید تا با مشکل جدی‌تری مواجه نشوید.

 

مسدود بودن شلنگ تخلیه

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث جمع شدن آب در کف ماشین ظرفشویی شما شود، مسدود بودن شلنگ تخلیه است. شلنگ تخلیه شلنگی است که آب کثیف را از داخل دستگاه به فاضلاب هدایت می‌کند. وجود هرگونه تا خوردگی یا آشغال در داخل شلنگ باعث می‌شود که خروج آب با مشکل روبرو شود.

جهت رفع ارور 5E ماشین ظرفشویی سامسونگ به دلیل مسدودیت شلنگ تخلیه، شما نیازی به مراجعه تکنسین در همان مرحله اول را ندارید چرا که احتمالا مسدودیت شلنگ توسط خودتان قابل رفع باشد. برای انجام این کار بهتر است بر اساس مراحل زیر پیش بروید:

  1. ابتدا دستگاه را کاملا خاموش کرده و سیم آن را از پریز جدا کنید.
  2. به آرامی ماشین ظرفشویی را از جای خود بیرون بکشید تا به پشت آن دسترسی پیدا کنید.
  3. وضعیت ظاهری شلنگ تخلیه را چک کنید و در صورتی وجود هرگونه تا خوردگی آن را برطرف نمایید.
  4. در صورتی که شلنگ تا نخورده باشد احتمالا مسدودیت داخلی است و باید شلنگ را از بدنه دستگاه جدا کنید.
  5. پس از جدا کردن شلنگ از فاضلاب و بدنه ظرفشویی اندگی آب ولرم درد اخل آن بریزید و سعی کنید مسدودیت را باز کنید.
  6. پس از بیرون آوردن آشغال‌های گیر کرده در داخل شلنگ، آن را به جای خود باز گردانید و دستگاه را دوباره روشن کنید.

نکته: در صورتی که مسدودیت شلنگ به هیچ عنوان برطرف نشد بهتر است با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا با فنرزنی شلنگ یا تعویض آن این مشکل را برطرف کنند.

 

مسدود بودن فاضلاب

در برخی از موارد علت اصلی بروز ارور 5E ظرفشویی سامسونگ به وججود هرگونه مسدودیت در فاضلاب باز می‌گردد. در این حالت اگرچه پمپ تخلیه می‌تواند به صورت کامل آب داخل مخزن را به بیرون منتقل کند و مسیر شلنگ تخلیه نیز مسدود نیست، اما ‌فاضلاب با آشغال‌های ریز و درشت بسته شده و امکان عبور آب از میان آنها وجود ندارد.

در این حالت اگرچه مشکل از دستگاه نیست و شما نیازی به تعمیر ماشین ظرفشویی خود ندارید اما باید جهت رفع مسدودیت فاضلاب از یک فرد خبره در این زمینه کمک بخواهید.

 

کثیفی بیش از حد فیلتر

یکی از رایج‌ترین دلایل مواجه کاربر با ارور 5E ظرفشویی سامسونگ، کثیف بودن بیش از حد فیلتر است. در کف ماشین ظرفشویی و دهانه خروجی فیلتری وجود دارد که آب کثیف از میان آن عبور می‌کند تا از ورود آشغال به داخل پمپ جلوگیری شود.

ارور 5E ظرفشویی سامسونگ

در صورتی که فیلتر دستگاه را به صورت منظم تمیز نکنید، سوراخ‌های آن به تدریج کاملا بسته می‌شود و عبور ان آب از آن امکان پذیر نیست. جهت رفع این مشکل شما نیازی به تعمیر ظرفشویی سامسونگ وکمک گرفتن از یک تعمیرکار ندارید.

تنها کافیست فیلتر را به جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا از جای خود خارج شود. سپس با آب گرم و مواد شوینده ملایم آن را تمیز کنید. توصیه می‌شود جهت تمیزتر شده هرچه بیشتر فیلتر هر 6 ماه یک بار از جرمگیر ظرفشویی سامسونگ استفاده نمایید تا تمامی چربی‌های نهفته در درون فیلتر به طور کامل برطرف شوند.

 

خرابی برد

برد قطعه‌ای نسبتا کوچک در ماشین ظرفشویی است که وظیفه مدیریت فعالیت‌های دستگاه را بر عهده دارد. این قطعه با استفاده از اتصالاتی که با قطعات داخلی دارد، دستور شروع به کار و پایان کار را به آنها صادر می‌کند و در صورت وجود هرگونه مشکل کد خطای مربوطه را بر روی نمایشگر ظاهر می‌کند.

وجود هرگونه مشکل در برد می‌تواند باعث شود که پمپ آب شروع به تخلیه آب کثیف نکند و یا هرگونه مشکل در فرآیند تخلیه آب پیش آید و برد ارور 5E ظرفشویی سامسونگ را بروی نمایشگر ظاهر سازد.

لازم به ذکر است که تعمیر یا تعویض برد بسیار حساس و تخصصی است و توصیه می‌شود در هنگام مواجه با ارور 5E ظرفشویی سامسونگ به دلیل خرابی برد، از یک فرد متخصص کمک بخواهید.

چرا که در صورت نداشتن اطلاعات تخصصی در این زمینه، این کار را به صورت خودسرانه انجام ندهید چرا که ممکن است آسیب بیشتری به برد بزنید و هزینه‌های تعمیراتی خود را افزایش دهید.

دلیل ارور 5E ماشین ظرفشویی سامسونگ

شما می‌توانید در صورت بروز هر گونه ایراد احتمالی و مواجهه با هر نوع ارور ماشین لباسشویی سامسونگ به صفحه تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ مراجعه کنید و یا با تکنسین‌های ماهر تعمیرآنلاین تماس بگیرید.