ارور 5E ماشین لباسشویی سامسونگ یکی از متداول‌ترین ارورهای ماشین لباسشویی سامسونگ است که ممکن است شما نیز در حین استفاده از ماشین لباسشویی خود با آن برخورد کرده باشید. این ارور به طور کلی خبر از ماندن آب در دستگاه و تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی می‌دهد تا روند تشخیص مشکل ساده‌ و سریع‌تر شود و کاربر بتواند به رفع خطای 5E یا se در ماشین لباسشویی سامسونگ خود بپردازد.

خوشبختانه در اکثر موارد دلایل بروز کد خطای 5E یا SE به راحتی توسط خود کاربر قابل حل است. تنها کافیست تا انتهای این مطلب با تعمیر آنلاین همراه باشید تا از تمامی دلایل و روش‌های رفع این ارور باخبر شوید.

 

کد خطا SE ماشین لباسشویی سامسونگ

 

ارور 5E یا SE در ماشین لباسشویی سامسونگ به چه معناست؟

امروزه برندهای معتبری چون سامسونگ، بوش و… جهت استفاده راحت کاربر از دستگاه و تشخیص محدوده بروز مشکل به وجود آمده در کسری از ثانیه، از یک پنل LCD استفاده می‌کنند.

این نمایشگر که در قسمت جلو و بالای دستگاه نصب شده است در انتخاب برنامه شستشو، انتخاب دور خشک‌کن، تنظیم دمای آب و نمایش مدت زمان باقی‌مانده از شستشو به کاربر کمک می‌کند. علاوه بر این موارد، برد دستگاه می‌تواند با ارسال کد خطایی متشکل از اعداد و کلمات انگلیسی بر روی پنل نوع مشکل را به اطلاع کاربر برساند تا در صورت لزوم با مرکز تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ تماس گرفته شود.

از آنجا که ارورها به صورت دیجیتال بر روی نمایشگر ظاهر می‌شود احتمال دارد که کاربر ارور 5E را SE بخواند. لذا با دیدن هر یک از کد خطا SE یا ارور 5E ماشین لباسشویی سامسونگ به این معناست که آب در لباسشویی جمع شده و تخلیه نمی شود.

 

دلایل بروز ارور 5E ماشین لباسشویی سامسونگ

 

  • گرفتگی مسیر فاضلاب

یکی از رایج‌ترین دلایل بروز ارور 5E ماشین لباسشویی سامسونگ گرفتگی مسیر فاضلاب است که باعث می‌شود آب کثیف در داخل ماشین لباسشویی باقی بماند و خارج نشود. گرفتگی فاضلاب به طور معمول به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  1. انباشته شدن پرز لباس و دستمال کاغذی در مسیر تخلیه آب
  2. خشک شدن چربی و روغن
  3. ماسیدن مواد شوینده در مسیر
  4. وجود جسم خارجی سخت در مسیر
  5. و…

 

جهت رفع ارور 5E ماشین لباسشویی سامسونگ به دلیل گرفتگی مسیر فاضلاب توصیه می‌شود که به صورت منظم و مستمر موارد زیر را انجام دهید:

  1. استفاده از جرم‌گیر مخصوص ماشین لباسشویی سامسونگ
  2. عدم شستشوی لباس‌های خیلی چرب و روغنی
  3. عدم استفاده از پودر لباسشویی نامرغوب
  4. استفاده نکردن از صابون و شوینده‌های مخصوص شستشوی دستی
  5. جلوگیری از ورود اجسام سخت مانند سکه، اسکناس و اسباب‌بازی به داخل دیگ لباسشویی
  6. عدم شستشوی لباس‌های بسیار کوچک و ظریف مانند جوراب زنانه در ماشین لباسشویی
  7. و…

 

کد خطا 5E ماشین لباسشویی سامسونگ

 

  • گرفتگی فیلتر

یکی دیگر از دلایل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی و بروز ارور 5E ماشین لباسشویی سامسونگ، گرفتگی فیلتر آن است. این فیلتر که به طور معمول در قسمت پایین و جلوی دستگاه تعبیه شده، با گذشت زمان آشغال‌ و پرز‌های موجود در آب را به خود جذب می‌کند تا مسیر فاضلاب گرفته نشود.

مواردی چون بوی بد ماشین لباسشویی و نشتی آب از مهم‌ترین نتایج گرفته شدن فیلتر خروجی دستگاه است و باید برای رفع آن اقدام کرد. با تمیز کردن مستمر فیلتر توسط آب گرم و فرچه و جلوگیری از ورود لباس‌های پرزدار و دستمال کاغذی، می‌توان احتمال بروز این مشکل را تا حدود زیادی کاهش داد.

 

  • تاخوردگی شلنگ تخلیه

تاخوردگی و وجود گره در شلنگ تخلیه ماشین لباسشویی باعث می‌شود که فرآیند خروج آب از دستگاه با مشکل روبرو شود و ارور 5E ماشین لباسشویی سامسونگ که برخی آن را ارور SE می‌دانند، بر روی نمایشگر ظاهر شود. برای برطرف کردن ابن خطا تنها کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ماشین لباسشویی را خاموش کنید.
  2. به آرامی دستگاه را از جای خود تکان داده و به جلو بیاورید.
  3. نحوه فرارگیری شلنگ را بررسی کنید و هرگونه تاخوردگی و گره را باز نمایید.
  4. ماشین لباسشویی را به آرامی به جای خود بازگردانید به طوری که شلنگ تا نخورد.

 

  • خرابی پمپ ماشین لباسشویی

خرابی پمپ تخلیه از دیگر موارد عدم توانایی دستگاه در تخلیه آب ماشین لباسشویی است. پمپ تخلیه قطعه‌ای حیاتی در ماشین لباسشویی است که وظیفه تخلیه آب کثیف از دستگاه را در هر سیکل شستشو دارد. فرسودگی و استفاده نادرست از ماشین لباسشویی می‌تواند باعث شود تا این قطعه از انجام وظایف خود باز بماند.

اما چه چیزی باعث خرابی پمپ ماشین لباسشویی می شود؟

  • یکی از دلایل اصلی خراب شدن پمپ تخلیه لباسشویی آسیب دیدن پروانه های آن است. اشیای ریز جا مانده از لباسها می تواند باعث شکستگی پروانه و خرابی پمپ شود.
  • دلیل دیگر هم سوختن پمپ است که راهی جز تعویض آن برای ما باقی نمی گذارد.
  • اگر مهره و مروارید لباس، یا پرزهای آن از فیلتر رد شده و به پمپ تخلیه برسد میتواند باعث خرابی آن شود و برای رفع این مشکل باید پرزها و هر چیز دیگری که درون آن است را خارج کرد.

به دلیل نیاز به ابزار و اطلاعات تخصصی در زمینه ماشین لباسشویی پیشنهاد می‌‌کنیم که جهت رفع خطا 5E در ماشین لباسشویی سامسونگ با نمایندگی‌های معتبر آن تماس بگیرید و درخواست تعمیرکار ماهر کنید.

نکته: در صورتی که می‌خواهید آب باقی‌مانده در دستگاه را تا رسیدن تکنسین خالی کنید میتوانید با باز کردن درپوش پمپ تخلیه در پایین لباسشویی و پیچاندن اهرم آن، این کار را انجام دهید.

 

ارور 5E ماشین لباسشویی سامسونگ

 

  • خرابی برد

یکی از قطعات مهم و اصلی در هر ماشین لباسشویی پیشرفته برد آن است. برد، نقش مغز را برای دستگاه دارد و با صدور فرمان شروع و پایان کار به هر قطعه، فرآیند شستشو را به نحو احسن مدیریت می‌کند. خرابی یا سوختگی برد باعث می‌شود که فرمان تخلیه آب به پمپ تخلیه ارسال نشود و ارور 5E ماشین لباسشویی سامسونگ بر روی نمایشگر آن ظاهر شود.

دلایل اصلی ای که باعث خرابی برد و بروز ارور 5E می شوند کدامند؟

  • یکی از رایج ترین اتفاقاتی که منجر به سوختن برد الکتریکی ماشین لباسشویی می شود، نوسانات برق است که باعث اتصالی در خازن می شود و در نتیجه برد میسوزد.
  • اتفاق دیگری که می تواند منجر به سوختن برد شود، نفوذ آب به درون ماشین لباسشویی است که باعث ایجاد اتصالی در سیم پیچی داخلی دستگاه میشود و برد را میسوزاند.

تشخیص میزان خرابی و تعمیر این قطعه نیاز به یک تعمیرکار ماهر و متخصص دارد. لذا توصیه می‌کنیم با تماس با نمایندگی‌های مجاز در جهت رفع خطای 5E در ماشین لباسشویی سامسونگ اقدام کنید.

 

  • ارتفاع نامناسب شلنگ تخلیه

نصب اشتباه و یا تکان خردن شلنگ تخلیه از جای اصلی خود باعث می‌شود که خروج آب با مشکل روبرو شود. به طور کلی شلنگ تخلیه جهت انجام وظیفه خود نیاز دارد که با ارتفاع 60 سانتی‌متری نصب شود و حداقل تا نیمی از ارتفاع ماشین لباسشویی بالا باشد.

لذا افتادن شلنگ تخلیه بر روی زمین، طول بیشتر از 7 متر شلنگ و پایین آمدن ارتفاع شلنگ نسبت به ماشین لباسشویی باعث می‌شود که ارور 5E ماشین لباسشویی سامسونگ را ببینید و آب در داخل دیگ لباسشویی باقی بماند.

 

  • خرابی تایمر ماشین لباسشویی

هر ماشین لباسشویی بر اساس میزان کثیفی و جنس البسه دارای چندین برنامه شستشوی مختلف است که مدت زمان شستشوی آن نیز فرق می‌کند. به همین دلیل هر ماشین لباسشویی مجهز با یک تایمر مخصوص است که مدت زمان فرآیند شستشو، آبکشی و خشک کردن را اندازه‌گیری و تنظیم می‌کند.

خرابی این قطعه می‌تواند تشخیص تمام شدن زمان شستشو و تخلیه آب را برای تایمر غیرممکن کند و باعث بروز ارور se لباسشویی سامسونگ شود.

اقدامات لازم برای رفع ارور SE یا 5E

  • تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی هنگام خاموش بودن دستگاه برای سهولت در تخلیه و جلوگیری از مسدود شدن فیلتر
  • بررسی عدم پیچ خوردگی شلنگ تخلیه متصل به پشت دستگاه
  • بررسی فاصله شلنگ پشت دستگاه با دیوار؛ شلنگ فاصله شلنگ تا دیوار نباید خیلی زیاد یا خیلی کم بلشد.
  • بررسی پمپ ماشین لباسشویی توسط متخصص برای اطمینان از مسدود نشدن و دریافت برق توسط پمپ

 

ارور SE ماشین لباسشویی سامسونگ

 

 

 

تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ

در صورتی که خودتان با دنبال کردن مراحل بالا قادر به رفع خطا نبودید، لازم است که از تکنسین های متخصص برای تعمیر لباسشویی خود استفاده کنید. تکنسین های مجرب با عیب یابی لباسشویی شما، علت بروز ارور 5E ماشین لباسشویی سامسونگ را تشخیص داده و در مرحله بعد آن را رفع می کنند.

 

کلام آخر

دقت داشته باشید که در اکثر مواردی که این ارور، ارور OE ماشین لباسشویی سامسونگ، ارور DE ماشین لباسشویی سامسونگ و… بر روی دستگاه شما نمایش داده می شود، مشکل فراتر از آن است که بتوانید خودتان آن را حل کنید؛ رفع این ارور ها فقط با کمک تکسین های مجرب و کاربلد امکان پذیر می باشد؛ زیرا ممکن است به دستگاه آسیب های جدی وارد شود. پس در صورت مواجه با این ارور ها هیچ وقت سرخود دست به انجام کاری نزنید.

به عنوان جمله پایانی لازم به ذکر است که ارور SE که به علت دیجیتال بودن صفحه نمایش مردم آن را با 5E اشتباه می گیرند، دقیقا به معنای عدم تخلیه آب در ماشین لباسشویی می باشد. در واقع در اکثر ماشین های لباسشویی این ارور همین مفهوم را می رساند.