یکی از بهترین برندهای ماشین ظرفشویی، برند bosch است که با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا محصولات خود را تولید می‌کند. کد خطا یا همان ارور پیام کوتاهی هستند که مشکلات کلی دستگاه را به اطلاع کاربر می‌رساند تا روند تشخیص مشکل و رفع آن به میزان زیادی کاهش پیدا کند. یکی از مهم‌ترین کد خطاها، ارور e03 ظرفشویی بوش است که نباید از آن غافل شوید.

اگر درباره این ارور چیز خاصی نمی‌دانید با تعمیر آنلاین تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

معرفی و نحوه رفع ارورe03 ظرفشویی بوش

در تمامی مدل‌های ماشین ظرفشویی بوش برای استفاده راحت‌تر کاربر از دستگاه، پنل LCD کوچکی وجود دارد که علاوه بر سهولت انتخاب برنامه شستشو، کد خطا بر روی آن ظاهر می‌شود. این کد خطا شامل حروف انگیسی و اعداد است که هریک معنا و مفهوم خود را دارد.

برخی از این ارورها به راحتی قابل برطرف شدن هستند و نیازی به کمک گرفتن از افراد آگاه نیست. اما در برخی از موارد مشکل بسیار تخصصی و جدی است و نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی بوش خود خواهید داشت. ارور e03 ظرفشویی بوش یکی از مواردی است که در اکثر مواقع نیاز به مراجعه تکنسین مجرب دارد.

علت ارور e03 ظرفشویی

علت اصلی بروز این مشکل به موارد مختلفی بستگی دارد و نیاز به بررسی دقیق دستگاه است. در برخی از موارد این ارور به دلیل وجود مشکل در گرم شدن آب ورودی اتفاق می‌افتد. در این حالت ارور E01 و E02 ماشین ظرفشویی بوش نیز می‌توانند همین مشکل را به اطلاع کاربر برسانند اما ممکن است در برخی از موارد دستگاه از طریق این کد خطا مشکل را به کاربر اطلاع رسانی کند.

از دیگر مواردی که کد خطایe03 را بر روی نمایشگر ظاهر می‌کند وجود مشکل در آب ورودی دستگاه است.

جهت رفع ارور E03 ماشین ظرفشویی بوش نیاز است که از علت اصلی بروز مشکل آگاه شوید. در اکثر مواقع یکی از موارد زیر برای دستگاه پیش آمده است:

 

خرابی برد

یکی از مهم‌ترین دلایل وجود ارور e03 ظرفشویی بوش ، خرابی برد آن است. برد قطعه‌ای حیاتی در دستگاه است که وظیفه مدیریت فعالیت‌های ظرفشویی را بر عهده دارد تمامی قطعات داخلی دستگاه با فرمان این قطعه شروع به فعالیت می‌کنند.

لذا خرابی آن می‌تواند باعث شود که اطلاعات به اشتباه پردازش و درک شود و فرمان‌های اشتباهی نیز صادر گردند. تعمیر ماشین ظرفشویی بوش به دلیل خرابی برد، نیاز به اطلاعات تخصصی و ابزار لازم دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای رفع آن و تعمیر برد از تکنسین‌های مجرب کمک بگیرید.

 

خرابی هیتر

در کف ماشین ظرفشویی جهت گرم کردن آب هیتر خاصی تعبیه شده که با استفاده از نیروی برق دمای آب را به میزان مورد نظر کاربر می‌رساند. خرابی این قطعه باعث می‌شود تا دمای آب به میزان مورد نیاز نرسد و برد دستور توقف فرآیند شستشو را صادر کند.

ارور e03 ظرفشویی بوش

خرابی سنسور دما

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند ارور e03 ظرفشویی بوش را بر روی نمایشگر ظاهر کند، خرابی سنسور دمای آب است. در صورتی که المنت‌ یا همان هیتر ظرفشویی سالم باشد، آّ به تدریج شروع به گرم شدن می‌کند تا به دمای مورد نیاز برسد. در این حالت سنسور با اندازه‌گیری دما میزان گرم بودن آب را به اطلاع برد می‌رساند تا در هنگام نیاز دستور خاموش شدن هیتر را صادر کند.

خرابی سنسور دما باعث می‌شود که اطلاعات به صورت اشتباه به برد برسد و برد تصور کند که آب به میزان کافی گرم نشده است. در این حالت کد خطای e03 و در برخی موارد E01 بر روی نمایشگر ظاهر می‌شود.

برخی کاربران ترجیح می‌دهند با بررسی دستگاه توسط خودشان نسبت به رفع ارور E03 ظرفشویی بوش اقدام کنند. از آنجا که تعمیر سنسور دما نیاز به اطلاعات تخصصی دارد و تعویض آن با قطعه اورجینال آن کار هر کسی نیست، پیشنهاد می‌شود با نمایندگی دستگاه خود تماس بگیرید.

 

وجود مشکل در شلنگ ورودی

خم شدگی در شلنگ ورودی و یا وجود سوراخ در آن باعث می‌شود که روند ورود آب به داخل دستگاه با مشکل روبرو شود. طولانی شدن مدت زمان پگر شدن آب باعث می‌شود که کاربر با ارور e03 ظرفشویی بوش مواجه شود. برای رفع این مشکل لازم است که وضعیت قرارگیری و سلامت شلنگ بررسی شود.

برای انجام این کار کافیست دستگاه را کاملا خاموش کرده و از جای خود بیرون بکشید تا به پشت آن دسترسی داشته باشید. شلنگ آب ورودی را از نظر ظاهری بررسی کنید و در هنگام قرار دادن دستگاه در جای خود توجه کنید که شلنگ به هیچ عنوان تا نشود.

 

مسدود بودن فیلتر ورودی آب

فیلتر ورودی آب قطعه‌ای است که از ورود اجسام بزرگ و ناخواسته به داخل دستگاه جلوگیری می‌کند. در صورتی که این فیلتر به وسیله سنگ‌ریزه‌های موجود در آب مصرفی مسدود شده باشد روند پر شدن مخزن آب ظرفشویی با کندی انجام می‌شود. برای رفع ارور e03 ظرفشویی بوش به دلیل مسدود بودن فیلتر نیاز است که فیلتر ورودی را جدا کرده و آن را کاملا تمیز گردانید. البته در برخی از موارد نیز بهتر است آن را تعویض کنید.

علت ارور e03

خرابی سنسور آب

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند کد خطای e03 را بر روی نمایشگر ظاهر کند، خرابی سنسور سطح آب است. در برخی از موارد دیده شده که شلنگ آب ورودی و فیلتر آن به خوبی تمیز هستند اما سنسور به اشتباه اطلاعات غلطی از میزان آب موجود در دستگاه به برد مخابره می‌کند.

در این حالت با اینکه هیچ مشکلی در میزان آب ورودی وجود ندارد، برد به اشتباه میزان آب را کمتر از حد نیاز تخمین می‌زند و دستور تخلیه آب و ظاهر شدن ارور e03 بر روی نمایشگر را ارسال می‌کند. برای رفع این مشکل باید سنسور آب به طور کلی تعویض شود.

 

چند نکته مهم:

  • همان طور که پیش‌تر اشاره شد، کد خطا e03 شباهت زیادی با کد خطاهای E01 و E02 در ماشین ظرفشویی بوش دارد به همین دلیل تشخیص مشکل اصلی اندکی سخت و پیچیده است.
  • برای طولانی کردن عمر ماشین ظرفشویی BOSCH خود پیشنهاد می‌شود هر 6 ماه یکبار از جرم‌گیر مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید تا تمامی رسوبات و املاح جمع شده در قطعات داخلی از بین بروند و عمر آنها تا حد زیادی افزایش یابد.
  • یکی دیگر از مواردی که می‌تواند احتمال بروز ارور e03 ظرفشویی بوش را کاهش دهد استفاده از دستگاه در زمانی است که مصرف برق در پایین‌تر حد خود قرار دارد. لذا با روشن کردن ظرفشویی خود در پایان شب، عمر برد و قطعات الکترونیکی آن بیشتر خواهد شد چرا که نوسانات برق تا حد زیادی کاهش می‌یابد.