ارور E17 ظرفشویی بوش یکی از ارورهای مهم این دستگاه است که باید به سرعت برای رفع آن اقدام شود. چرا که می‌تواند صدمات بیشتری را به ماشین ظرفشوییBOSCH وارد سازد و کد خطاهای دیگری نیز بر روی نمایشگر ظاهر شود. اگر تا به حال با این ارور برخورد نداشته‌اید و معنای آن را نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

معنی ارور E17 ظرفشویی بوش چیست؟

یکی از مشکلاتی که در هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی BOSCH ممکن است برای شما رخ دهد، مواجهه با ارورهایی است که بر روی نمایشگر ظاهر می‌شود و شما معنای آن را نمی‌دانید. بروز هر ارور ظرفشویی بوش هشداری است که به کاربر درباره بروز مشکل در قسمتی از دستگاه می‌دهد که معنای آن را در دفترچه راهنما می‌توانید بیابید.

ارور E17 به طور کلی درباره میزان آب بیش از حد در داخل مخزن اشاره دارد اما علت اصلی بروز این مشکل کاملا مشخص نیست و نیاز به بررسی کامل دستگاه است. در اکثر موارد شما نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی بوش خود خواهید داشت. اما ممکن است این م شکل با یک ریست کردن ساده دستگاه نیز رفع شود.

 

از جمله دلایلی که ارور E17 ظرفشویی بوش را بر روی نمایشگر شما ظاهر می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ارور E17 ظرفشویی بوش

 

خرابی شیر برقی یا همان آکوا استاپ

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز ارور E17 ظرفشویی بوش خرابی شیر برقی یا همان آکوا استاپ است. برد ماشین ظرفشویی پس از انتخاب برنامه شستشو توسط کاربر، به شیر برقی اجازه ورود آب به اندازه مورد نیاز را می‌دهد. در این زمان شیر برقی روشن شده و مسیر ورود آب به داخل دستگاه را باز می‌کند. خرابی این قطعه باعث می‌شود که آب بیشتر از حد لازم وارد دستگاه شود و آکوا استاپ در هنگام بستن مسیر ورود آب ناتوان باشد.

برای رفع ارور E17 ماشین ظرفشویی بوش به دلیل خرابی شیر برقی لازم است تا یک تکنسین آن را بررسی کند و در صورت نیاز شیر برقی خراب را با یک قطعه اورجینال تعویض نماید. لازم به ذکر است که استفاده از نمک مخصوص ماشین ظرفشویی و جرم‌گیری مستمر دستگاه، تا حد زیادی می‌تواند از خرابی شیر برقی جلوگیری کرده و عمر مفید آن را افزایش دهد.

 

خرابی هیدرواستات

در هر ماشین ظرفشویی بوش 2 هیدرواستات وجود دارد که سطح آب ورودی به داخل دستگاه را کنترل می‌کند. یکی از این 2 هیدرواستات، وظیفه کنترل سطح آب در هنگام پر شدن مخزن را دارد و دیگری در هنگام تخلیه آب از مخزن شروع به کار می‌کند. خرابی هیدرواستات اول باعث می‌شود که سطح آب وارد شده به داخل دستگاه به اشتباه تشخیص داده شود و آب بیشتر از حد نیاز وارد ماشین ظرفشویی گردد.

برای رفع ارور E17 ظرفشویی بوش به دلیل خرابی هیدرواستات نیاز است که یک تعمیرکار مجرب هیدرواستات را بررسی و تعمیر نماید. لذا پیشنهاد می‌شود و از دستکاری دستگاه بدون داشتن اطلاعات و ابزار کافی خودداری نمایید.

 

علت ارور E17 ظرفشویی بوش

 

خرابی آب شمار

سنسور آب شمار یا همان فلوتر قطعه دیگری در ماشین ظرفشویی بوش است که میزان جریان آب ورودی از طریق شیر برقی را بررسی می‌کند و مانع از پر شدن مخزن بیشتر از حد مجاز می‌شود. این سنسور با تعداد پالس‌هایی که برای برد می‌فرستد، میزان آب در داخل مخزن را اطلاع می‌دهد و خرابی آن به معنای تعداد پالس کمتر به برد است.

در این مواقع، برد به اشتباه میزان آب موجود در مخزن را کمتر از اندازه واقعی تصور می‌کند و اجازه ورود آب بیشتری به مخزن را می‌دهد. خرابی آب شمار یکی از مشکلاتی است که کمتر رخ می‌دهد اما نباید آن را مساله کوچک و بی اهمیت تلقی کرد. لذا تعمیر یا تعویض آن را به فردی آگاه و مطمئن بسپارید.

 

خرابی برد

برد قطعه‌ای مهم و حیاتی در ماشین ظرفشویی بوش است که با استفاده از اتصالاتی که با تمام قطعات داخلی دارد، فعالیت هریک از آنها را کنترل و مدیریت می‌کند تا برنامه شستشوی منتخب کاربر به نحو احسن انجام شود. خرابی یا سوختن برد باعث می‌شود که دستور قطع شدن آب ورودی به داخل دستگاه برای شیر برقی اتصال نشود و مخزن بیشتر از حد نیاز پر شود. در این زمان ارور E17 ظرفشویی بوش بر روی نمایشگر ظاهر می‌شود و برای رفع آن نیاز به یک تکنسین مجرب است.

مواردی وجود دارد که می‌تواند احتمال خرابی و سوختن برد را تا حد زیادی افزایش دهد. این موارد عبارتند از:

  • نوسانات شدید برق
  • ورود آب به برد
  • وجود گرما و رطوبت بیش از حد در محیط بیرونی
  • ضربه خوردن به برد در اثر جابه جایی اشتباه
راهکار رفع ارور E17 ظرفشویی بوش

 

قطع بودن اتصالات برد با قطعات داخلی

فرسودگی سیم‌ها یا قطع بودن آنها از برد به قطعات داخلی که در زمینه پر شدن آب در داخل مخزن فعالیت می‌کنند، می‌تواند باعث بروز ارور E17 شود. چرا که اطلاعات از قطعات داخلی به برد نمی‌رسد و یا دستورات برد به این قطعات صادر نمی‌گردد. در این حالت ممکن است آب بیشتر از حد لازم در داخل مخزن جمع شود و به ناگاه کد خطای E17 بر روی نمایشگر ظاهر شود و دستگاه از ادامه دادن فرآیند شستشو باز ایستد.

برای رفع ارور E17 ماشین ظرفشویی بوش کافیست پس از باز کردن دستگاه و دسترسی به سیم‌های داخلی تمامی اتصالات بین قطعات زیر چک شود:

  • برد و آکوا استاپ
  • برد و هر 2 هیدرواستات
  • برد و آب شمار

از آنجا که وصل کردن اشتباه سیم‌ها می‌تواند باعث سوختن قطعات دیگر شود پیشنهاد می‌کنیم برای رفع این مشکل به تعمیر ماشین ظرفشویی بوش خود بدون داشتن اطلاعات وابزار کافی نپردازید و این مشکل را افراد آگاه در این زمینه محول کنید.

 

چند نکته مهم:

• یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند باعث خرابی زودهنگام قطعات داخلی شود، استفاده از دستگاه در هنگام اوج مصرف برق است. شما می‌توانید با روشن کردن ماشین ظرفشویی خود در زمان‌هایی که مصرف برق کمتر است، عمر دستگاه خود را تا حد زیادی افزایش دهید و با کد خطاهای کمتری برخورد کنید
• استفاده از شوینده، نمک و جلادهنده مرغوب و اصل علاوه بر شستشوی بهتر ظروف، عمر قطعات داخلی ماشین ظرفشویی را افزایش می‌دهد.
• جرم گیری مستمر با استفاده از جرم‌گیر مخصوص تاثیر زیادی در عملکر صحیح آکوا استاپ، هیدرواستات و دیگر قطعات خواهد داشت.
• همان طور که پیش تر اشاره کردیم یکی از روش های رفع ارور E17 ظرفشویی بوش، ریست کرن یا همان روشن و خاموش کردن دستگاه است. لذا در هنگام دیدن این کد خطا بر روی نمایشگر BOSCH ابتدا دستگاه را ریست کنید و در صورت عدم رفع مشکل دلایل گفته شده را بررسی نمایید.