یکی از مهم‌ترین کد خطاهایی که ممکن است شما با آن مواجه شوید ارور E4 ماشین لباسشویی دوو است. این ارور خبر از نشتی آب به بیرون از دستگاه می‌دهد و به هیچ عنوان نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. در هنگام مواجه با این کد خطا یا هر ارور لباسشویی دوو پیشنهاد می‌شود که دستگاه را خاموش کرده و به دنبال تشخیص و رفع علت اصلی آن باشید.

اگر درباره کد خطای E4 چیزی نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

رفع ارور E4 ماشین لباسشویی دوو

ارور یا همان کد خطا متشکل از حروف انگلیسی و اعداد است که هریک معنا و پیغام مختص به خود را دارد. این کد خطا به طور معمول با صدای هشدار لباسشویی همراه است و در صورت روشن بودن دستگاه، برنامه شستشو متوقف می‌شود.

در حالت عادی ماشین لباسشویی پس از اتمام هر مرحله از شستشو، آب موجود در داخل دیگ را تخلیه کرده و به فاضلاب می‌فرستد. در صورت وجود مشکل، ممکن است این آب در مسیر تخلیه منحرف شده و بر روی زمین ریخته شود. این مساله بسیار خطرناک است و ممکن است باعث خرابی بیشتر دستگاه و رسیدن آب به قطعات برقی لباسشویی شود.

لذا به محض مشاهده کد خطای E4 ماشین لباسشویی دوو به دنبال علت اصلی بروز این نشتی آب باشید.

 

ارور E4 ماشین لباسشویی دوو

 

بهتر است تمامی موارد زیر را بررسی کنید:

 

وجود مشکل در شلنگ تخلیه

شلنگ تخلیه شلنگی در پشت لباسشویی است که آب پمپاژ شده توسط پمپ تخلیه را به فاضلاب منتقل می‌کند. هرگونه مشکل در شلنگ مانند پارگی، تا شدگی و مسدود بودن می‌تواند باعث عدم تخلیه آب لباسشویی یا خروج آب از مسیر دیگر شود و بر روی زمین بریزد.

گیر کردن آشغال، پرز و چربی‌های موجود در داخل لباسشویی از مهم‌ترین دلایل مسدود شدن شلنگ است. البته در برخی از موارد نصب اشتباه و عدم رعایت فاصله لباسشویی با دیوار نیز باعث تا خوردگی شلنگ می‌شود.

 

پمپ تخلیه

 

خرابی پمپ تخلیه

پمپ تخلیه همان طور که از نامش پیداست وظیفه منتقل کردن آب داخل دیگ به سمت فاضلاب را دارد. هرگونه خرابی در این قطعه باعث می‌شود که آب در داخل دستگاه باقی بماند و در برخی از موارد به بیرون نشت کند. لذا جهت رفع ارور E4 ماشین لباسشویی دوو باید از سلامت پمپ تخلیه مطمئن شوید.

گیر کردن آشغال در پمپ لباسشویی از مهم‌ترین دلایل خرابی پمپ تخلیه است که برای جلوگیری از بروز مکرر این مشکل باید از ورود آشغال‌های ریز و الیاف ظریف و پرزداری مانند دستمال کاغذی جلوگیری کنید. البته در برخی از موارد چرب بودن بیش از حد لباس‌ها نیز می‌تواند پمپ را به مشکل بیاندازد.

برای استفاده از خدمات تعمیر ماشین لباسشویی تعمیر آنلاین به صفحه اصلی این خدمت مراجعه نمایید.

اگر در هنگام تخلیه آب صدای ناهنجاری شنیده می‌شود و یا اصلا همان صدای عادی خروج آب را نمی‌شنوید احتمال با خرابی کامل پمپ یا شکستی قطعه کوچکی از آن روبرو هستید.

به هر حال باید پس از خاموش کردن کامل دستگاه پنل لباسشویی را باز کرده، به پمپ دسترسی پیدا کنید و از سلامت فیزیکی آن مطمئن شوید.

 

خرابی شیر ورودی

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند ارور لباسشویی دوو را بر روی نمیشگر دستگاه ظاهر کند، خرابی شیر ورودی است. در برخی از موارد دیده شده که کاربر پس از انتخاب برنامه شستشوی مورد نظر خود شاهد خروج آب بر روی زمین است. در این حالت احتمال می‌دهیم که علت اصلی این مشکل خرابی شیر ورودی باشد.

وجود رسوب و جرم در شیر و یا شکستگی آن از مهم‌ترین دلایل نشت کرده آب از شیر ورودی است که باید به سرعت برطرف شود. جهت رفع ارور E4 ماشین لباسشویی دوو باید سلامتی فیزیکی شیر ورودی و شیر برقی بررسی شود و در صورت لزوم آن را عوض کنید.

 

مخزن پودر لباسشویی

 

ترک خوردگی یا شکستگی مخزن پودر

از مهم‌ترین دلایل نشتی آب به بیرون از لباسشویی، می‌توان وجود ترک یا شکستگی در مخزن جا پودری را نام برد. از آنجا که آب جهت حل کردن و انتقال مواد شوینده به دیگ از این مخزن گذر می‌کند، هرگونه ترک یا شکستگی باعث خروج آن به بیرون خواهد شد. این نشتی در همان ابتدای برنامه شستشو مشهود است و تنها راه رفع ارور E4 ماشین لباسشویی دوو تعویض مخزن لباسشویی است.

 

وجود ترک در درب شیشه‌ای

در برخی از موارد ضربه خوردن درب لباسشویی یا نگهداری و استفاده غیر اصولی از آن موجب ترک خودن شیشه ضخیم اما شفاف دستگاه می‌شد. در این حالت اب در هنگام شستشو به بیرون نشت می‌کند. تنها راه رفع این مشکل تعویض درب است و روش‌هایی چون استفاده از چسب‌های مخصوص برای همیشه این مشکل را برطرف نخواهند کرد.

 

خرابی لاستیک دو درب لباسشویی

یکی دیگر از مواردی که باعث مواجهه کاربر با کد خطای E4 ماشین لباسشویی دوو می‌شود، فرسودگی یا پارگی لاستیک دور درب لباسشویی است. این لاستیک بسیار ضخیم از خروج آب به بیرون جلوگیری می‌کند و جنس بسیار خوبی دارد.

با این حال ممکن است به دلیل گذر زمان یا استفاده نادرست از لباسشویی، عمر لاستیک تا حد زیادی کاهش یابد. در این حالت نیز شما راهی جز تعویض این قطعه نخواهید داشت.

 

در صورتی که تمامی نکات زیر را رعایت کنید عمر لاستیک دور درب تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند:

  • جلوگیری از برخورد لاستیک با اشیا تیز
  • خشک کردن لااستیک پس از هربار استفاده از لباسشویی
  • استفاده از مواد شوینده مرغوب
  • عدم انتخاب برنامه‌های شستشو با بالاترین دمای آب به صورت مستمر
  • عدم استفاده از مواد سفید کننده و جرم‌گیر متفرقه
  • تمیز کردن لاستیک به آرامی و بدون خشونت با استفاده از دستمال نرم

 

دیگ لباسشویی

 

وجود سوراخ یا شکستگی در دیگ یا کاسه نمد

جابه جایی اشتباه و تراز نبودن لباسشویی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث سوراخ یا شکستگی دیگ و قطعات داخلی می‌شود. در این حالت در هنگام استفاده از لباسشویی، تکان‌های شدیدی به دستگاه وارد می‌گردد که به مرور زمان باعث آسیب رسیدن به دستگاه می‌شود.

وجود هرگونه ترک در داخل دیگ، ریخته شدن آب به بیرون را در پی دارد و بدون شک ارور E4 ماشین لباسشویی دوو را خواهید دید.

 

 

ریختن لباس بیشتر از حد مجاز

هر ماشین لباسشویی بر اساس حجم دیگ خود تنها تا چند کیلو توانایی تحمل لباس خیس در داخل خود را دارد. در صورتی که بیشتر از حد مجاز لباس در داخل دیگ بریزید، به دلیل وارد شدن فشار بیش از حد به دیگ و بلبرینگ‌ها، احتمالا با نشتی آب و ارور E4 ماشین لباسشویی دوو بر روی نمایشگر روبرو خواهید شد. ریختن لباس بیش تز حد مجاز میتواند باعث ایجاد صدای زیاد در لباسشویی نیز شود.

جهت جلوگیری از بروز این ارور لباسشویی دوو توصیه می‌شود بیشتر از نصف دیگ را پر کنید و از انداختن پتو در داخل دستگاه خودداری نمایید.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که تا حد زیادی از بروز ارور E4 ماشین لباسشویی دوو جلوگیری می‌کند و عمر قطعات داخلی لباسشویی مانند شیر ورودی، شلنگ و پمپ تخلیه را افزایش می‌دهد، استفاده از جرم‌گیر مخصوص ماشین لباسشویی است.

پیشنهاد می‌شود از این جرم‌گیر هر 6 ماه یک بار استفاده کنید تا تمامی رسوبات و چربی‌های موجود در داخل لباسشویی را در خود حل کند و به قطعات داخلی فشار وارد نشود.