همه‌ی ما دوست داریم با استفاده‌ی بهینه از وسایل خود، عمر مفید آن‌ها را افزایش دهیم. یخچال هر خانه یک وسیله‌ی مهم و حیاتی برای آن خانه به‌شمار می‌آید. شاید برایتان جالب باشد که با رعایت چند نکته‌ی ساده، می‌توان به راحتی عمر مفید یخچال را افزایش داد و از خرابی آن جلوگیری کرد.

به صورت میانگین عمر مفید یخچال فریزرها بین ۱۳ تا ۱۵ سال است، البته راهکارهایی وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توانید عمر مفید وسیله‌ی خود را حتی تا ۲۰ سال نیز افزایش دهید.

برای آگاهی از این راهکارها، تا انتهای این مطلب با تعمیر آنلاین همراه باشید.

افزایش عمر مفید یخچال

محل قرار گرفتن یخچال نباید گرم باشد.

در بسیاری از آشپزخانه‌ها جای مخصوصی برای یخچال مشخص شده است. بسیاری از ما ممکن است که بدون بررسی آن محل، یخچال خود را در آن‌جا قرار دهیم در حالی که این کار بسیار اشتباهی است و ممکن است به عمر مفید یخچال آسیب بزند.

باید قبل از قرار دادن یخچال، محل را به خوبی بررسی کنیم. ممکن است که در دیوار پشت یخچال لوله‌های آب گرم یا کنار آن رادیاتور قرار داشته باشد. در صورت جریان داشتن گرما نزدیک دستگاه، موتور یخچال هم گرم می‌شود و ناچار است بیشتر کار کند. این اضافه کاری، موتور را به تدریج و در گذر زمان ضعیف‌تر می‌کند و عمر مفید یخچال را کاهش می‌دهد.

 

هر چند وقت یک بار یخچال خود را بررسی کنید.

همیشه به ظاهر و صدای یخچال توجه کنید. هرگونه صدای غیرعادی یا عجیب ممکن است از یک اشکال اساسی خبر بدهد و عمر مفید یخچال را به حداقل برساند. هرچند این مشکل اگر به موقع بررسی شود، ممکن است با یک روغن‌کاری ساده در لایی‌ها و درزگیر‌ها حل شود.

دمای یخچال را با استفاده از یک دماسنج به مدت چند روز تحت نظر بگیرید تا مطمئن شوید هیچ تغییر ناگهانی در مدت زمان کوتاه رخ نمی‌دهد. همچنین دقت کنید که بین یخچال و دیوار فاصله‌ی کافی (بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر) باشد.

داغ شدن بیش از حد موتور هم ممکن است یکی از نشانه‌هایی باشد که در صورت ادامه‌دار بودن به سوختن موتور می‌انجامد. در بسیاری از مواقع با مشورت یک تعمیرکار زبده می‌توان از بروز مشکلات غیرقابل حل جلوگیری کرد. این نکته ممکن است ساده به نظر برسد اما تاثیر زیادی در تعیین کردن میزان عمر مفید یخچال و عدم نیاز به تعمیر یخچال و فریزر دارد.

روش افزایش عمر مفید یخچال

لایی و درزگیرهای یخچال را تمیز نگه دارید.

درزگیرهایی که دور در یخچال و لای درزها و فضاهای خالی درونی آن وجود دارند، باعث می‌شوند هوای سرد درون یخچال باقی بماند و از ورود هوای گرم به داخل آن جلوگیری می‌کنند. بعد از مدتی استفاده و باز و بسته کردن در یخچال باعث می‌شود که درزگیرها با خاک و چربی کثیف شوند و کاربرد خود را از دست بدهند.

اگر چنین اتفاقی بیفتد، هوای درون فضای یخچال به تعادل نمی‌رسد و موتور ناچار است بیشتر از ظرفیت خود کار کند که این موضوع علاوه بر هزینه تراشی برای تعویض موتور، باعث کمتر شدن عمر مفید یخچال نیز می‌شود.

بهتر است قبل از اینکه کثیف یا هرز شدن لایی‌ها مشکل ساز شوند، آن‌ها را تمیز و در صورت لزوم آن‌ها را عوض کنید.

از ساده‌ترین راه‌های تمیز کردن درزگیر یخچال، استفاده از پارچه‌ی نم‌دار یا کمی جوش شیرین است. البته استفاده از جوش شیرین بیشتر از دو بار در سال مجاز نمی‌باشد. اگر روی لاستیک‌ها گرد و خاک جمع شده است، آن‌ها را به راحتی با استفاده از جارو شارژی یا جاروبرقی تمیز کنید. اگر برای تمیز کردن لایی‌های یخچال روش‌های کارساز دیگری هم می‌شناسید، آن‌‌ها را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

یخ زدایی و برفک زدایی در افزایش عمر مفید یخچال معجزه می‌کند!

در برخی مدل‌های یخچال، برفک زدایی و یخ زدایی باید به صورت دستی انجام شود و یخچال این کار را انجام نمی‌دهد. خیلی از افراد این کار را واجب و لازم نمی‌دانند اما باید توجه داشت که یخ زدایی فریزر و جایخی به افزایش عمر مفید یخچال و بهبود عملکرد آن کمک زیادی می‌کند.

نکته‌‌ای که باید در خصوص یخ زدایی یخچال و فریزر در نظر گرفت، این است که هیچ وقت نباید اجازه داد که یخ دیواره‌ها به قطری بیشتر از نیم سانتی‌متر برسد و باید قبل از دردسرساز شدن آن را تمیز کرد. هم‌چنین این کار باعث می‌شود فضای بیشتری برای مواد غذایی باز شود.

راهکار افزایش عمر مفید یخچال

در یخچال را مدام و بی دلیل باز و بسته نکنید.

باز و بسته کردن بی‌دلیل در یخچال هم می‌تواند به اندازه‌ی لایی و درزگیر کثیف مشکل ساز باشد. فرض کنید در حالی که موتور یخچال با تمام توان در حال متعادل سازی دمای داخل وسیله است، ناگهان در باز شود و هوای گرم وارد فضای یخچال شود که این از مهم‌ترین دلایل کوتاه شدن عمر مفید یخچال است.

این کار باعث می‌شود موتور مدام در حال کار کردن باشد و فشار بیشتری به آن وارد شود. لازم به ذکر است که باز و بسته کردن بیش از حد و غیر ضروری در یخچال منجر به هرز شدن و کاهش کارایی لایی و درزگیر ها نیز می‌شود که ممکن است موجب کاهش بهره وری و هزینه تراشی بیشتر برای تعویض درزگیر‌ها شود.

 

ظرف غذای گرم را درون یخچال نگذارید.

بسیاری از افراد این نکته را نمی‌دانند و ممکن است مواد غذایی را قبل از آن که سرد شود در یخچال قرار دهند. این موضوع علاوه بر اینکه به دلیل وارد شدن شوک به مواد غذایی برای سلامت شما مضر است، به موتور یخچال فشار وارد می‌کند.

موتور برای اینکه غذای گرم را سرد کند، باید بیشتر از توانی که دارد از خود کار بکشد که تکرار چنین عادتی به مرور زمان می‌تواند به قیمت سوختن موتور دستگاه و کاهش عمر مفید یخچال تمام شود.

در پایان نیاز است اشاره شود که با خوب نگه داشتن و مراقبت از هر چیزی می‌توان آن را برای مدت طولانی حفظ کرد. امید است این مقاله همه‌ی چیزهایی که لازم بود برای افزایش عمر مفید یخچال خود بدانید را برای شما فراهم کرده باشد.