یکی از معضلات اکثر کاربران بوی بد ماشین لباسشویی آنهاست. این مشکل می‌تواند بر روی کیفیت شستشو نیز تاثیر منفی بگذارد و نارضایتی آنها را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که دلیل بروز این مساله به مارک لباسشویی مرتبط نیست و با نحوه استفاده شما از دستگاه مربوط می‌شود. اگر نمی‌دانید چه مواردی باعث تولید بوی بد لباسشویی می‌شود با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

دلیل بوی بد ماشین لباسشویی چیست؟

وجود لباس‌های مرطوب کثیف در داخل مخزنی گرم باعث می‌شود که بهترین فضا جهت تولید باکتری و قارچ مهیا شود. این مورد می‌تواند باعث بروز بوی بسیار مشمئزکننده در ماشین لباسشویی شود که بر روی رایحه لباس‌های شسته شده نیز تاثیر می‌گذارد. در برخی از موارد نیز کاربران بوی فاضلاب مانندی را از دستگاه استشمام می‌کنند که در هنگام شستشو نیز حس می‌شود.

خوشبختانه برای رفع این مشکل معمولا نیازی به تعمیر ماشین لباسشویی نیست. شما می‌توانید با رعایت چند نکته و انجام چند روش پیشگیرانه این بوهای مشمئزکننده و ناخواسته را کنترل کنید تا بهترین شستشو حاصل شود. همچنین خواندن مقاله نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی می تواند برای شما مفید واقع شود.

لازم به ذکر است که هیچ یک از ارورهای ماشین لباسشویی نمی‌تواند علت بروز این بوی بد را به اطلاع کاربر برساند و شما راهی به جز بررسی تمامی موارد ندارید. از مهم‌ترین دلایل تولید شدن بوی بد ماشین لباسشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

بوی بد لباسشویی

 

1. استفاده از شوینده‌های نامرغوب

اگر از شوینده‌هایی غیر استاندارد با برندهای ناشناخته و تایید نشده برای شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی‌تان استفاده کنید احتمال رشد قارچ و باکتری در داخل دیگ را تا حد زیادی افزایش خواهید داد. شوینده‌های غیراستاندارد می‌توانند رایحه‌های بدبو و ترکیبات بدی داشته باشند که علاوه بر تولید بوی بد، شرایط تولید عوامل بدبو را نیز مهیا کنند و بر قطعات لباسشویی تاثیر منفی داشته باشند. پیشنهاد می‌شود که برای رفع این مشکل شوینده خود را تغییر دهید و از برندهای شناخته شده و استاندارد استفاده نمایید.

2. استفاده از شوینده‌های غیرمخصوص

استفاده از صابون، پودر صابون و پودر مخصوص شستشوی دستی یا هر شوینده دیگری که مخصوص ماشین لباسشویی نیست، می‌تواند باعث شود که شستشوی لباس‌ها به خوبی انجام نشود و در هنگام تخلیه به درستی خارج نگردند. به همین دلیل در داخل دستگاه باقی می‌مانند و پس از مدتی به باکتری و قارچ تبدیل می‌شوند که بوی بد ماشین لباسشویی را به همراه خواهد داشت. پیشنهاد می‌شود جهت جلوگیری از بروز این مشکل تنها از پودر، مایع و قرص مخصوص ماشین لباسشویی استفاده کنید.

علل از بین بردن بودی بد ماشین لباسشویی

3. عدم جرمگیری ماشین لباسشویی

یکی از اقداماتی که باید به صورت مستمر برای ماشین لباسشویی خود انجام دهید تا عمر لوازم جانبی لباسشویی افزایش پیدا کند و باکتری و قارچ در آن تجمع نکنند، جرمگیری دستگاه به صورت مستمر است. جرم گیر لباسشویی به طور قرص فشرده هستند و بهتر است که هر 6 ماه یک بار به روش زیر استفاده شود:
• داخل دیگ لباسشویی را کاملا خالی کنید.
• یک عدد قرص جرمگیر در داخل دیگ بیندازید و درب دستگاه را کاملا ببندید.
• برنامه شستشوی دیگ و یا برنامه‌ای که با طولانی‌ترین زمان ممکن و بالاترین دمای آب لباس‌ها را می‌شوید، انتخاب کنید.
• اجازه دهید دیگ خالی با کمک جرمگیر کاملا در این برنامه شسته شود.
• پس از اتمام برنامه شستشو درب دستگاه را باز کنید و اجازه دهید داخل دیگ خشک شود.

4. بسته نگه داشتن درب لباسشویی پس از اتمام شستشو

بهتر است که پس از اتمام شستشو و خروج لباس‌ها از داخل دیگ، برای چند دقیقه درب دستگاه را باز بگذارید تا با گردش هوا خشک شود. در صورتی که به محض خروج لباس‌های خیس درب دستگاه را ببندید، رطوبت برای مدتی طولانی در داخل ماشین لباسشویی باقی خواهد ماند و هوای داخل آن نیز گرم باقی می‌ماند. لذا بهترین فرصت برای تولید باکتری و قارچ و کپک می‌شود.

5. خشک نکردن دیگ و لاستیک دور درب

در هنگام شستشو مقداری از آب و مواد شوینده در لاستیک دور درب باقی می‌ماند که پس از اتمام شستشو نیز از دستگاه خارج نمی‌شوند. جهت افزایش عمر لاستیک درب و دیگر لوازم جانبی لباسشویی پیشنهاد می‌شود که لاستیک و دیگ را پس از هر بار شستشو کاملا خشک کنید. این کار می‌تواند رطوبت داخلی دستگاه را کاهش دهد و از تولید بوی بد ماشین لباسشویی نیز جلوگیری نماید.

مقاله پیشنهادی تعمیر آنلاین: نحوه تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی

بوی بد ماشین لباسشویی

6. تمیز نکردن فیلتر

در هر ماشین لباسشویی فیلتر خروجی وجود دارد که آب کثیف داخل دیگ از بین آن می‌گذرد تا به شلنگ تخلیه و فاضلاب برسد. تمامی آشغال‌های ریز و درشت داخل دیگ توسط این فیلتر جذب می‌شوند تا به پمپ ماشین لباسشویی آسیبی وارد نگردد. تجمع آشغال‌ها در فیلتر ماشین لباسشویی می‌تواند در بلند مدت موجب تولید باکتری و قارچ شود که بوی مشمئزکننده‌ای نیز دارد.

جهت جلوگیری از تولید قارچ و باکتری پیشنهاد می‌شود که علاوه بر جرمگیری به موقع دستگاه، فیلتر خروجی را نیز تمیز کنید. برای این کار تنها لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

• ابتدا ماشین لباسشویی را کاملا خاموش کرده و از برق بکشید.
• درب کوچک پایین ماشین لباسشویی را با استفاد هاز یک شی نازک و تیز بازکنید.
• حوله‌ای در زیر دریچه فیلتر بگذارید و شلنگ کوچک آن را در ظرفی قرار دهید تا آب‌های درون آن به داخل ظرف بریزد و زمین را خیس نکند.
• دریچه فیلتر را به جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا باز شود.
• فیلنر را به بیرون بکشید و با مقداری آب گرم و شوینده‌ای ملایم آن را تمیز کنید.
• فیلتر را به جای خود بازگردانی و شلنگ را در جای خود بگذارید.

7. استفاده بیش از حد از شوینده

یکی دیگر از دلایل بوی بد ماشین لباسشویی استفاده بیش از از مواد شوینده است. در صورتی که مواد شوینده داخل دیگ بیشتر از حد نیاز شستشو باشند، مقداری از آنها به صورت حل نشده باقی می‌مانند و در روند تخلیه آب نیز خارج نمی‌شوند. این ذره‌ها کم کم بر روی یکدیگر جمع شده و محل بسیار خوبی برای تولید باکتری و قارچ خواهد شد. لذا توصیه می‌شود که بیش از ظرفیت دیگ شوینده نریزید ودر صورت کثیفی بیش از حد لباس‌ها دمای آب شستشو را بالاتر ببرید.

8. وجود آشغال در جیب‌ها لباس‌های کثیف

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث بوی بد لباسشویی شود جود تکه‌ای آشغال در ماشین لباسشویی است. این ذره‌ها به طور معمول در جیب و سطح لباس کثیف قرار دارند و در حین شستشو از لباس خارج شده و به داخل دیگ می‌ریزند ووممکن است باعث صدای زیاد لباسشویی شوند. جهت جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است که پیش از انداختن لباس‌ها در داخل دیگ از خالی بودن جیب‌ها مطمئن شوید.

در اکثر مواقع مشکل بوی بد ماشین لباسشویی با رعایت موارد گفته شده حل می‌شود. در صورتی که بازهم در این زمینه مشکل دارید می‌توانید با استفاد هاز محل جوش شیرین و سرکه سفید داخل دیگ، محفظه جاپودری و لاستیک دور درب لباسشویی را تمیز کنید. برخی از افراد پیشنهاد می‌کنند که در قسمت مواد شوینده مقداری سرکه و جوش شیرین بریزید. این کار ممکن است به قطعات داخلی لباسشویی آسیب وارد کند. اما اگر اصرار به انجام ان دارید پیشنهاد می‌کنیم با نمایندگی ماشین لباسشویی خود تماس گرفته و درباره آن مشورت کنید.