ماشین لباسشویی یکی از مهم‌ترین لوازم برقی خانگی است که خرابی‌اش در کنار هزینه‌ها بالایی که دارد، تمامی اعضای خانه را برای تمیز کردن لباس‌های کثیف به دردسر می‌اندازد. به همین دلیل باید از علائمی که خبر از خرابی دستگاه می‌دهد غافل نشد و به سرعت آن را برطرف کرد. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی است که احتمالا خبر از وجود مشکلی مهم و بزرگ در دستگاه می‌دهد.

اگر درباره این موضوع چیزی نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی چیست؟

ممکن است پس از روشن کردن لباسشویی و شروع شستشو، به ناگاه با بوی بدی مانند سوختگی مواجه شوید. در این هنگام باید با حفظ خونسردی ابتدا دستگاه را خاموش کنید و به دنبال پیدا کردن علت بوی سوختگی از ماشین لباسشویی باشید.

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند شما را با چنین موقعیتی روبرو کند و از مهم‌ترین انها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی

 

وجود لباس بیش از حد در دیگ

یکی از رایج‌ترین دلایلی که علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی کاربران محسوب می‌شود، ریختن بیش از حد لباس در داخل دستگاه است. هر ماشین لباسشویی بر اساس ظرفیت دیگ خود، حجم و وزن مشخصی از لباس خیس را در داخل خود تحمل می‌کند. این عامل میتواند باعث ایجاد صدای زیاد لباسشویی نیز شود.

اگر بیشتر از ظرفیت اعلام شده در داخل آن لباس بریزید احتمال شنیده شدن بوی سوختگی از لباسشویی افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، علاوه بر دقت بر اینکه لباس‌های کثیفتان بیشتر از ظرفیت دستگاه لباس نباشد، بهتر است از دور موتور خشک کن پایین استفاده کنید تا فشار کمتری بر قطعات داخلی وارد شود.

اکثر ماشین‌های لباسشویی توانایی شستشوی پتو و پارچه‌های سنگین را ندارند. چرا که پس از خیس شدن وزنشان چندین برابر حالت عادی خود می‌گردد. لذا پیش از شستشوی این اقلام حتما از توانایی لباسشویی خود مطمئن شوید و با نمایندگی دستگاهتان تماس بگیرید.

 

بوی سوختگی از ماشین لباسشویی

 

خرابی تسمه

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی شما باشد، خرابی تسمه است. تسمه قطعه‌ای است که موتور و دیگ را به یکدیگر متصل می‌کند و با تکان خوردنش، دیگ نیز به چرخش در می‌آید. هرگونه شل شدگی، خرابی و فرسودگی باعث می‌شود که تسمه داغ شود و به موتور و دیگر قطعات فشار مضاعفی وارد شود.

لذا بوی سوختگی از لباسشویی به مشام خواهد رسید و باید به محض متوجه شدن دستگاه را خاموش کرد و برای تعویض تسمه اقدام نمود. در این حالت احتمالا صدای جیر جیر نامعمولی نیز از دستگاه نشیده می‌شود که خبر از وجود مشکل در عملکرد تسمه می‌دهد.

مطالعه بیشتر: “بازنشدن درب ماشین لباسشویی بوس

 

خرابی موتور

در صورتی که موتور در اثر استفاده غیر اصولی و یا فرسودگی در گذر زمان خراب شود، به تدریج سیم پیچ‌های داخلی آن شروع به سوختن می‌کنند. این مساله باعث می‌شود تا موتور بیش از حد داغ کند و بوی سوختگی بدی به مشام برسد.

خرابی پولی موتور نیز یکی از موارد احتمالی برای بروز بوی سوختگی محسوب می‌شود. این قطعه با تسمه بیشترین تماس را دارد و زنگ زدگی و خراب شدنش می‌تواند بوی سوختگی بدی را تولید نماید.

توصیه می‌شود در چنین شرایطی به سرعت لباسشویی را خاموش کنید و با نمایندگی دستگاه خود تماس بگیرید تا تکنسین‌های اگاه و ماهر در این زمینه موتور شما را تعمیر کنند. در غیر این صورت آسیب‌های بیشتری به موتور و دیگر قطعات وارد خواهد شد و هزینه تعمیر لباسشویی سر به فلک خواهد کشید.

 

توصیه می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین حفظ بهتر دستگاه خود حتما مقاله نکاتی مهم در مورد نگهداری از ماشین لباسشویی را مطالعه بفرمایید.

 

روشن بودن لباسشویی در طولانی مدت

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی شما باشد، روشن بودن و استفاده بیش از حد از دستگاه به صورت مداوم است. برخی از افراد در هنگامی که لباس و پارچه‌های زیادی برای شستن دارند، به صورت پست سر هم و بدون ایجاد وقفه زمانی از لباسشویی استفاده می‌کنند. در این حالت موتور،تسمه و کوپلینگ درایو داغ می‌کنند و احتمال اینکه بوی سوختگی بدی به مشام برسد بسیار بالاست.

 

بوی سوختگی از ماشین لباسشویی

 

خرابی سیم کشی درونی لباسشویی

در برخی از مواقع علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی به سیم کشی داخلی دستگاه و دو شاخه آن باز می‌گردد. فرسودگی سیم‌ها در گذر زمان و نوسانات شدید برقی از جمله مواردی هستند که می‌تواند در خراب شدن سیم کشی و داغ کردن آنها موثر باشد. برای پیدا کردن منشا بو در سیم کشی دستگاه ابتدا اتصالات سوکت و فیوز را بررسی کنید سپس از سلامت کابل‌ها و دو شاخه مطمئن شوید.

برای جلوگیری از بروز زودهنگام و مکرر این مشکل پیشنهاد می‌شود که لباسشویی خود را در زمان کم باری مصرف برق روشن کنید تا نوسانات برقی به حداقل کاهش پیدا کند و باعث کاهش عمر قطعات و سیم کشی‌ها نشود.

لازم به ذکر است که خرابی سیم کشی دستگاه در مقایسه با دیگر دلایل معرفی شده در این مطلب هزینه تعمیراتی بسیار کمتری دارد و با تعویض سیم‌ها مشکل به راحتی حل خواهد شد. البته به شرطی که به محض استشمام بوی سوختگی دستگاه را خاموش کنید و برای رفع مشکل اقدام نمایید. در غیر این صورت با سوختن برد یا موتور مواجه خواهید شد و هزینه‌های بیشتری را باید تقبل کنید.

 

خرابی پمپ تخلیه

اگر بوی سوختگی از ماشین لباسشویی در حین یا انتهای شستشو به مشام می‌رسد، احتمال اینکه مشکل از خرابی پمپ تخلیه باشد بسیار بالاست. خرابی پمپ تخلیه هم چنین باعث عدم تخلیه آب لباسشویی نیز میشود. این قطعه دارای موتور و تسمه است و خرابی آن باعث می‌شود که به تسمه فشار زیادی وارد شود و قطعات داخلی آن داغ کنند. در این حالت بوی سوختگی بدی به مشام خواهد رسید چرا که پمپ در حال تلاش برای تخلیه آب است.

 

از آنجا تشخیص مشکل اصلی و تعمیر آن نیاز به اطلاعات و ابزار تخصصی دارد پیشنهاد می‌شود برای رفع علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی با تعمیرکاران ماهر در این زمینه تماس بگیرید و از دستکاری خودسرانه اجتناب کنید.

 

خرابی گلاید و کمک فنر

گلاید و کمک فنر قطعاتی در ماشین لباسشویی هستند که ضربات دیگ در هنگام چرخش را جذب و ختثی می‌کنند. در این حالت فشار وارد بر تسمه درایو تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و عمر تسمه افزایش پیدا خواهد کرد. در صورتی که کمک فنر و گلایند لغزندگی و کارایی خود را از دست بدهند، تمامی فشارها به تسمه وارد می‌شود و عمر تسمه کاهش پیدا می‌کند.

در این حالت ممکن است تصور کنید علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی به خاطر خرابی تسمه است. اما بهتر است از سالم بودن کمک فنر و گلاید نیز مطمئن باشید. چرا که در صورتی خرابی این قطعات، پس از مدتی دوباره تسمه خراب خواهد شد و مجبور به پرداخت هزینه دوباره هستید.