احتمالا برای شما هم پیش آمده که در حال استفاده از یک وسیله برقی، برق ساختمان به صورت ناگهانی قطع شود و دستگاه خاموش گردد. با توجه به اینکه برخی از افراد تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی را صفر می‌دانند، لازم دانستیم که در این مطلب تمام آنچه لازم است درباره تاثیرات قطعی برق و نوسانات برق بر روی لوازم برقی خانگی بدانید را با شما در میان بگذاریم. پس با ما همراه باشید.

میزان تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی

تمامی لوازم برقی خانگی، لوازمی پرکاربردی هستند که خرابی‌شان می‌تواند شما را کلافه کند و زندگی کردن برای شما مشکل شود. با توجه به اینکه یخچال و دیگر لوازم برقی همیشه روشن، در خطر خرابی بیشتری هستند؛ احتمال اینکه با قطعی مکرر برق نیاز به تعمیر یخچال، فریزر و غیره پیدا کنید بسیار بالاست. از مهم‌ترین آسیب‌هایی که قطعی برق بر لوازم خانگی خواهد داشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاثیر نوسان برق بر لوازم برقی

• اکثر لوازم برقی خانگی دارای یک برد کوچک و حساس هستند که خاموش شدن ناگهانی دستگاه فشار زیادی را به آن وارد می‌کند. بدین ترتیب قطعی برق تاثیر بسیار بدی بر روی ماشین ظرفشویی، لباسشویی، تلوزیون، یخچال و فریزر دارد.

• لازم به ذکر است خاموش بودن تلوزیون در حین قطعی برق، باز هم تاثیرات منفی خود را بر روی دستگاه به همراه خواهد داشت و ممکن است نیاز به تعمیر تلویزیون خود پیدا کنید.

• تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی، بر روی یخچال فریزرهای ساید بای ساید بسیار بیشتر از یخچال فریزرهای معمولی است چرا که کمپرسور آن فعالیت بیشتری دارد و سریع‌تر آسیب می‌بینند. از طرفی هزینه‌های تعمیر یخچال فریزر ساید بای ساید بیشتر از مدل‌های دوقلو معمولی است.

• اجاق گازهای برقی، سرخ کن، ماکروفر، غذاساز و دیگر لوازم برقی آشپزخانه که به پریز وصل باشند نیز از خطرات و مشکلات ناشی از قطعی برق در امان نیستند.

بهتر است بدانید که برق استاندارد لوازم خانگی در ایران 220 ولت است که نوسانات برقی تا میزان 50 هزار هرتز آسیب خاصی به دستگاه‌های شما وارد نمی‌کند. در صورتی که برق ساختمان شما یکی دوبار در سال اتفاق بیفتد، تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی بسیار کم و غیر قابل محاسبه است اما اگر میزان قطعی بیش از این میزان باشد حتما عمر دستگاه‌های شما را کم خواهد کرد.
از طرفی تاثیر نوسان برق بر لوازم برقی نیز کم از قطع شدن مکرر برق نیست و تاثیر زیادی در سوختن خازن‌های مهم، برد دستگاه و دیگر قطعات حساس و حیاتی دارد. این نوسانات در صورتی که شدید و طولانی مدت باشند می‌تواند تا سوختن دستگاه نیز پیش برود. با توجه به اینکه قطع شدن برق ساختمان و نوسانات شدیدآن دست شما نیس و نمی‌توان این مشکل را تغییر داد، در ادامه بهترین کارهایی که برای کاهش مضرات این مشکل می‌توانید انجام دهید به شما معرفی شده است:

تاثیر نوسان برق بر لوازم برقی

• استفاده از محافظ برق

یکی از بهترین و رایج‎‌ترین روش‌های کاهش تاثیر نوسان برق بر لوازم برقی، استفاد هاز محافظ برق مخصوص هر دستگاه است. این وسیله درای مدار تاخیر برق و مدار اتوماتیک جهت افزایش یا کاهش در جریان برق ورودی به دستگاه است تا نویز برق حذف شود و ولتاژ آن در محدوده استاندارد باشد. توصیه می‌شود که تمامی دستگاه‌های برقی مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی، یخچال فریزر و تلوزیون شما حتما به محافظ برق مخصوص خود وصل باشند تا در اوج مصرف برق کمترین میزان نوسان را تجربه کنند.

• استفاده از جعبه فیوز یا استاپلایزر

شما می‌توانید به جای خرید محافظ برقی برای تک تک لوازم خود، یک جعبه فیوز یا استاپلایزر بخرید. این دستگاه جریان را یکسان کرده و از ورود برق ولتاژ بالا یا بسیار پایین به ساختمان جلوگیری می‌کند. در حال حاضر استاپلایزر در دو نوع 6 کیلووات و 8 کیلووات در بازار فروخته می‌شود و شما بسته به میزان لوازم برقی خود می‌توانید هریک از این دو ظرفیت را خریداری نمایید.

• استفاده از UPS

UPS یکی از قطعاتی که است که می‌تواند تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی را تا حد زیادی کاهش دهد. این قطعه برای میزان محدودی برق در خود ذخیره می‌کند و به شما فرصت می‌دهد تا دستگاه‌های روشن خود را خاموش نمایید تا به صورت ناگهانی خاموش نشوند. به عنوان مثال اگر ماشین ظرفشویی شما در حال کار است می‌توانید به سرعت دستگاه ر از فعالیت متوقف کرده و دستور دهید که خاموش شود. این مساله تاثیر بد کمتری بر روی دستگاه نسبت به خاموش شدن ناگهانی برق دارد و نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی را کاهش خواهد داد.
نکته: استفاده از UPS در ادارات نسبت به خانه شخصی رایج‌تر است چرا که به کارمندان فرصتی برای ذخیره اطلاعات و خاموش کردن کامل سیستم‌ها خواهد داد.

 قطعی برق بر لوازم خانگی

• جدا کردن سیم دستگاه از پریز

در صورتی که از برخی لوازم برقی خانه خود به صورت مستمر استفاده نمی‌کنید، بهتر است که انها را از پریز خانه خارج کنید. لوازمی مانند غذاساز، توستر، ماکروفر، پلوپز و غیره از جمله مواردی هستند که تنها چند دقیقه در روز با آنها سر و کار خواهید داشت. خارج کردن سیم این وسایل از پریز علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق، تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی را نیز کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که این راهکار برای وسایلی مانند یخچال و فریزر که باید همیشه روشن باشند کارایی ندارد.

سخن پایانی

قطع شدن ناگهانی برق بدون اطلاع قبلی می‌تواند باعث خرابی لوازم خانگی و نیاز به تعمیر ماشین لباشسویی و دیگر لوازم ضروری و گران قیمت خانه شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم جهت کاهش تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی، از لوازم برقی خود در زمان‌هایی که منطقه شما برق خود را از دست می‌دهد استفاده نکنید. همچنین جهت کاهش تاثیر نوسان برق بر لوازم برقی از محافظ برق استفاده نمایید و این لوازم را در اوج مصرف برق روشن نکنید.