باز شدن ناگهانی در ماشین لباسشویی یا نشت آب از میان پلاستیک و در یکی از ناخوشایندترین اتفاقاتی است که کل آشپزخانه را نابود می‌کند. این مشکلات معمولا ناشی از خرابی یک قطعه ایمنی به نام میکروسوئیچ ماشین لباسشویی است. در این مقاله شما را با میکروسوئیچ آشنا می‌کنیم و گام به گام تعویض و تعمیر میکروسوئیچ لباسشویی را به شما آموزش می‌دهیم. اگر جزو افراد دست به آچار هستید، با مطالعه مطلب پیش رو به‌راحتی نحوه تعویض میکروسوئیچ ماشین لباسشویی را یاد خواهید گرفت.

میکروسوئیچ لباسشویی چیست؟ آشنایی با میکروسوئیچ قبل از تعمیر

میکروسوئیچ که به آن قفل در ماشین لباسشویی نیز می‌گویند، عملکردی امنیتی دارد که شامل زبانه‌ای روی در دستگاه و یک قفل مغناطیسی در پشت پنل ماشین لباسشویی است. با دستور شروع به کار توسط کاربر، برد ماشین لباسشویی دستور قفل شدن در دستگاه را برای میکروسوئیچ ارسال می‌کند.

پس از قفل شدن در، موتور دستگاه به کار می‌افتد و برنامه شست‌وشو شروع می‌شود. قفل بودن دستگاه تا چند ثانیه بعد از اتمام کار ماشین لباسشویی ادامه دارد و به کاربر اجازه دسترسی نمی‌دهد. درواقع، میکروسوئیچ تا زمانی که از تمام نشدن کار لباسشویی مطمئن نشده باشد، غیرفعال نخواهد شد. این کار باعث جلوگیری از نشتی آب به بیرون دستگاه می‌شود.

درصورت خرابی میکروسوئیچ با مشکلاتی مانند روشن نشدن دستگاه یا حتی خارج شدن آب از لباسشویی حین کار مواجه خواهید شد. به یاد داشته باشید که برطرف کردن مشکل دستگاه فقط از عهده یک متخصص حرفه‌ای برمی‌آید؛ بنابراین تعمیر ماشین لباسشویی را باید به یک تکنسین ماهر در این زمینه بسپارید.

آشنایی با میکروسوئیچ لباسشویی و عملکرد آن

دلایل اختلال در عملکرد میکروسوئیچ لباسشویی

گاهی اوقات ممکن است علی‌رغم سالم بودن میکروسوئیچ، عملکرد دستگاه با مشکل مواجه شود. در چنین مواردی تکنسین با تست میکروسوئیچ درب لباسشویی از سالم بودن این قطعه ایمنی مطمئن می‌شود و به سراغ سایر مشکلات احتمالی می‌رود. از جمله مواردی که باعث می‌شود تا میکروسوئیچ علی‌رغم سالم بودن، در انجام وظایف خود باز بماند، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • نبستن کامل در ماشین لباسشویی
  • گیر کردن لباس میان در
  • خرابی برد
  • خرابی اتصالات الکترونیکی
  • خراب شدن و شکستگی زبانه
  • شل بودن اتصالات میکروسوئیچ
  • شل بودن لولای در
  • شکستگی در ماشین لباسشویی

هریک از موارد ذکرشده باعث می‌شود تا میکروسوئیچ از انجام وظایف خود باز بماند؛ بنابراین با تعویض میکروسوئیچ ماشین لباسشویی یا تعمیر آن، مشکل به‌راحتی حل خواهد شد. قطعه میکروسوئیچ در دستگاه‌های مختلف ممکن است تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشد. اگر قصد دارید تعمیر میکروسوئیچ لباسشویی را به یک متخصص بسپارید، حتما به نمایندگی برند دستگاه خود مراجعه کنید. به‌عنوان مثال، برای تعمیر لباسشویی سامسونگ به‌دنبال نمایندگی یا مرکز تخصصی تعمیرات سامسونگ باشید.

دلایل خرابی میکروسوئیچ لباسشویی

مراحل تعویض میکروسوئیچ ماشین لباسشویی

یکی از دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی خرابی میکروسوئیچ است. برای تعویض میکروسوئیچ لباسشویی باید با ساختار این قطعه آشنایی کامل داشته باشید. اگر یک فرد دست به آچار هستید، با انجام مراحل زیر می‌توانید نسبت به تعمیر میکروسوئیچ ماشین لباسشویی اقدام کنید.

  1. ابتدا لباسشویی را خاموش کرده و از منبع برق جدا کنید.
  2. شیر آب متصل به دستگاه را ببندید.
  3. برای افزایش ایمنی خود حین کار دستکش عایق بپوشید.
  4. پیچ‌های پنل بالای ماشین لباسشویی را باز کنید تا پنل کاملا جدا شود. اگر پنل شما با پیچ متصل نشده است، با استفاده از کاردک یا چاقو آن را بیرون بکشید.
  5. پنل را از جای خود خارج کنید.
  6. ماشین لباسشویی را به سمت خود مایل کرده تا میکروسوئیچ و سیم‌های آن را پیدا کنید.
  7. در لباسشویی را کاملا باز کرده و با یک پیچ‌گوشتی، سوئیچ قفل‌کننده را جدا کنید.
  8. میکروسوئیچ قبلی را جدا کرده و آن را با یک قطعه جدید جایگزین کرده و سیم‌های آن را وصل کنید.
  9. پیچ‌های میکروسوئیچ کنار در را کاملا ببندید.
  10. پنل را در جای اولیه خود قرار دهید و با بستن پیچ‌ها از محکم‌شدن آن مطمئن شوید.
  11. دستگاه را روشن کرده و نحوه عملکرد آن را ارزیابی کنید.

ازآنجایی‌که ساختار ماشین لباسشویی در برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت است، باید تعمیر دستگاه خود را به متخصص حرفه‌ای بسپارید. تعمیر آنلاین مرکز تخصصی تعمیر لباسشویی آاگ و سایر برندهای خارجی و ایرانی است که باکیفیت‌ترین خدمات را به شما عزیزان عرضه می‌کند.

نحوه تعویض میکروسوئیچ ماشین لباسشویی

چه زمانی باید برای تعمیر میکروسوئیچ لباسشویی اقدام کنیم؟

حالا که با نحوه تعویض میکروسوئیچ لباسشویی آشنا شدیم، وقت آن است که بدانیم چه زمانی باید برای انجام این کار اقدام کنیم. شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که از کجا خرابی این قطعه را متوجه شویم و برای تعویض و تعمیر میکروسوئیچ ماشین لباسشویی خود اقدام کنیم؟ اگر با یک یا چند یک از موارد زیر مواجه شدید، احتمالا عمر این قطعه در دستگاه شما به پایان رسیده است:

  • نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی
  • ظاهر شدن کد خطای خرابی میکروسوئیچ روی پنل LCD
  • شروع به کار نکردن دستگاه
  • باز نشدن در ماشین لباسشویی پس از اتمام کار
  • روشن نشدن موتور لباسشویی

هر یک از علائم ذکرشده نشان از آن دارد که میکروسوئیچ در انجام وظایف خود به مشکل برخورده و باید با تعویض یا تعمیر قطعه، این مشکل را برطرف کرد. البته که خرابی میکروسوئیچ تنها دلیل موارد بالا نیست؛ به‌عنوان مثال، علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی ممکن است خرابی برد یا موتور نیز باشد.

تعمیر ماشین لباسشویی به‌خصوص تعمیر میکروسوئیچ اندکی پیچیده و مشکل است و بستن اشتباه سیم‌ها باعث سوختن میکروسوئیچ جدید یا حتی سوختگی برد دستگاه خواهد شد.

آشنایی با علائم خرابی میکروسوئیچ

راه‌های افزایش عمر میکروسوئیچ ماشین لباسشویی

میکروسوئیچ ماشین لباسشویی یک قطعه حساس است که البته عمر محدودی دارد. بااین‌حال با انجام چند کار ساده می‌توانید از خرابی زودهنگام این قطعه جلوگیری کنید و عمر مفید آن را افزایش دهید. از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای افزایش عمر میکروسوئیچ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • در ماشین لباسشویی را به‌آرامی باز و بسته کنید.
  • از ریختن حجم بالای لباس داخل لباسشویی خودداری کنید.
  • مراقب باشید آب روی میکروسوئیچ نریزد.
  • بعد از اتمام کار، عجله‌ای برای باز کردن در لباسشویی نداشته باشید.
  • در یک بازه زمانی محدود از ماشین لباسشویی بیش از حد استفاده نکنید.
  • از محافظ برق مخصوص لباسشویی استفاده کنید.

نگهداری از ماشین لباسشویی از همان ابتدای استفاده یعنی نصب دستگاه آغاز می‌شود. ازهمین‌رو توصیه می‌کنیم نصب دستگاه را به کسی بسپارید که با کلیه مراحل نحوه نصب ماشین لباسشویی آشنایی کامل داشته باشد.

تعویض میکروسوئیچ ماشین لباسشویی با قطعه اصل را به تعمیر آنلاین بسپارید!

در این مقاله به نحوه تعویض میکروسوئیچ لباسشویی پرداختیم و شما را با این قطعه حیاتی و ایمنی ماشین لباسشویی آشنا کردیم. میکروسوئیچ یک قطعه بسیار حساس است و کوچک‌ترین مشکلی در نحوه باز کردن یا بستن آن ممکن است روی سایر قسمت‌های دستگاه هم تاثیر منفی بگذارد. ازهمین‌رو توصیه می‌کنیم تعویض میکروسوئیچ ماشین لباسشویی را فقط و فقط به متخصصان حرفه‌ای این حوزه بسپارید تا از بروز سایر مشکلات جدی جلوگیری شود.

تعمیر آنلاین به‌عنوان تخصصی‌ترین مرکز تعمیر انواع لباسشویی، با استفاده از قطعات اورجینال هر برند و مدل باکیفیت‌ترین خدمات تعمیراتی را به شما عزیزان عرضه می‌کند. ضمانت ۶ ماهه بی‌قیدوشرط نیز از مهم‌ترین مزایای خدمات تعمیر آنلاین است که خیال شما را بابت خرابی‌های مکرر راحت می‌کند.