فیلتر جاروبرقی یکی از مهم‌ترین بخش‌های این دستگاه است که در قدرت مکش جارو تاثیر مستقیم دارد. اگر بعد از چند سال استفاده، شاهد کاهش مکش جاروبرقی خود بودید، لازم نیست به فکر خرید یک دستگاه نو باشید. اولین کار، نادیده نگرفتن کاهش قدرت مکش است! در مرحله بعد باید در فیلتر جاروبرقی بررسی شود. در بسیاری از مواقع، با تعویض فیلتر جاروبرقی، دستگاه مجدداً به قدرت اولیه خود بازمی‌گردد. در این مقاله، قصد داریم مراحل و نحوه تعویض فیلتر جاروبرقی انواع برند‌ها را به شما آموزش دهیم تا متحمل هزینه‌های هنگفت خرید دستگاه نو نشوید.

فیلتر جاروبرقی کجاست؟ پیش‌نیاز تعویض فیلتر جاروبرقی‌

قبل از اقدام به تعویض فیلتر جاروبرقی، ابتدا باید محل قرارگیری آن را بشناسید. معمولا هر دستگاه دو فیلتر دارد؛ فیلتر اول درون محفظه دستگاه و دقیقا پشت کیسه جارو قرار می‌گیرد. فیلتر دوم نیز که وظیفه جذب ذرات آلوده را برعهده دارد (فیلتر هپا)، در قسمت پشت جاروبرقی است. فیلتر دستگاه‌های سطلی نیز معمولا در مخزن داخلی و متصل به درِ دستگاه تعبیه می‌شود. مطمئنا با تعویض به‌موقع فیلترها و تعمیر لوازم خانگی خود در زمان مناسب، از ایجاد هزینه‌های سنگین‌تر جلوگیری خواهید کرد. اکنون باید مراحل تعویض این وسیله کاربردی را بیاموزید.

مکان قرارگیری فیلتر جاروبرقی در برندهای مختلف

باز كردن جاروبرقی؛ اولین گام برای تعویض فیلتر جاروبرقی

اولین قدم برای بررسی وضعیت یا تعویض فیلتر جاروبرقی، باز کردن محفظه آن است. گاهی‌اوقات در فیلتر هپا جاروبرقی آسیب می‌بیند و اتصالات آن می‌شکند. در‌چنین‌شرایطی؛ باید ابتدا نحوه باز كردن جاروبرقي را بیاموزید.  اگر شکستگی روی خود در فیلتر باشد، فقط کافی است تا دری مشابه خریداری کنید؛ اما اگر شکستگی مربوط به بدنه جاروبرقی باشد، اکثر افراد تعویض بدنه جاروبرقی را پیشنهاد می‌دهند. در مجموعه تعمیر آنلاین، تا حد امکان بدنه جاروبرقی ترمیم خواهد شد تا نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای تعویض بدنه نداشته باشید.

برای جلوگیری از شکستگی در فیلتر، هنگام تعویض فیلتر جاروبرقی باید با احتیاط برخورد کنید. توجه داشته باشید که بیشترین دلیل مراجعه افراد برای تعمیرات جاروبرقی، همین شکستگی‌های بدنه یا در دستگاه است؛ بنابراین با فشار محدود، ابتدا در را از ضامن خارج و سپس با احتیاط آن را باز کنید. در این حالت می‌توانید فیلتر جاروبرقی را از محفظه بیرون بیاورید.

باز کردن جاروبرقی؛ اولین مرحله از تعویض فیلتر جاروبرقی

بررسی وضعیت در محفظه فیلتر؛ دومین قدم برای تعویض فیلتر جاروبرقی

فیلتر جاروبرقی در بین پاکت و موتور قرار دارد تا از عبور ذرات غبار به موتور جلوگیری شود. هنگامی که این ذرات وارد موتور شوند، قدرت مکش دستگاه کاهش پیدا می‌کند و به‌مرور زمان باعث آسیب دیدن و سوختن موتور می‌شود. به همین دلیل، نظافت یا تعویض به‌موقع فیلتر جاروبرقی اهمیت بالایی دارد. نحوه تعویض فیلتر جاروبرقی سطلی با تعویض فیلتر جاروبرقی آاگ، متفاوت است. به‌طور‌کلی هر جاروبرقی دو نوع فیلتر دارد:

  1. میکروفیلتر: کار این فیلتر تصفیه هوای ورودی به فیلتر هپا است.
  2. فیلتر هپا: این فیلتر هوای ورودی به موتور جاروبرقی را تصفیه می‌کند.

اگر شاهد تغییر رنگ یا پارگی فیلتر جاروبرقی بوش یا سایر برند‌ها بودید، باید نسبت به انجام تعمیرات جاروبرقی و تعویض آن‌ها اقدام کنید. بهترین زمان تعویض فیلتر جاروبرقی هر سه ماه یک‌بار است.

بررسی وضعیت در محفظه؛ گامی مهم برای تعویض فیلتر جاروبرقی بوش

تعویض فیلتر جاروبرقی؛ آخرین گام برای تعمیر خرابی فیلتر

نحوه تعویض فیلتر جاروبرقی بوش، با تعویض فیلتر جاروبرقی پارس خزر یا سایر برندها تقریبا مشابه است. برای این‌کار باید پس از باز كردن جاروبرقی، فیلتر را از محفظه خود خارج کنید. اگر جاروبرقی شما قدیمی باشد، دیگر نیازی به تعویض فیلتر هپا نخواهید داشت؛ چرا که این فیلتر در مدل‌های قدیمی جاروبرقی تعبیه نشده است. با تعویض به موقع فیلتر، از کاهش قدرت موتور و نیاز به تعمیر جاروبرقی خبری نخواهد بود؛ بنابراین بهتر است در هر سال یک تا سه بار وضعیت فیلتر جاروبرقی خود را بررسی کنید. در‌صورت نیاز به تعمیر جاروبرقی بوش، سامسونگ یا سایر برندهای خارجی و داخلی می‌توانید از خدمات تعمیر آنلاین استفاده کنید.

تعویض فیلتر جاروبرقی؛ آخرین مرحله تعمیر فیلتر

آیا فیلتر جاروبرقی قابل شست‌و‌شو است؟

فیلتر جاروبرقی، همواره به نظافت نیاز دارد تا ذرات غبار با اتمام ظرفیت آن، به داخل موتور نفوذ نکند. اما هنگامی که این فیلتر را با آب شستشو دهید، بافت فیلتر آسیب می‌بیند و حفره‌های بزرگ‌تری روی آن ایجاد می‌شود. همین امر موجب عبور ذرات بزرگ‌تر غبار به داخل موتور خواهد شد. این مشکل خصوصا در دستگاه‌های سامسونگ بیشتر به چشم می‌آید. در‌واقع بسیاری از افرادی که برای تعمیر جاروبرقی سامسونگ مراجعه می‌کنند، فیلترهای دستگاه خود را بارها با آب شسته‌اند؛  بنابراین پاسخ سوال «آیا فیلتر جاروبرقی قابل شستشو است»، منفی خواهد بود. بهتر است برای افزایش طول عمر جاروبرقی هیچ‌گاه فیلتر آن را زیر آب نشویید.

بررسی امکان شست‌و‌شوی فیلتر جاروبرقی

بهترین زمان تعویض فیلتر جاروبرقی چه موقعی است؟

زمان تعویض فیلتر جاروبرقی بستگی به قدرت مکش آن دارد. برای مثال، زمان تعویض فیلتر جاروبرقی فیلیپس، به دلیل مکش بالا، سریع‌تر از سایر برند‌ها با مکش پایین فرا می‌رسد. اگر متوجه کاهش مکش جاروبرقی یا صدای شدید آن شدید، زمان تعویض فیلتر جاروبرقی فرا رسیده است. البته علت صدای زیاد جاروبرقی می‌تواند موارد متعدد دیگری نیز باشد. ابعاد، اندازه و کیفیت نکات پر‌اهمیت دیگر در تعویض فیلتر جاروبرقی محسوب می‌شوند. حتماً هنگام خرید فیلتر، به برند و اصل بودن آن توجه کنید.

خرید بهترین فیلتر جاروبرقی اصل و با‌کیفیت از تعمیر آنلاین

در این مقاله به آموزش نحوه تعویض فیلتر جاروبرقی پرداختیم. روش تعویض فیلتر در هر برند تقریبا مشابه است. اگر درِ فیلتر جاروبرقی آسیب دیده باشد، فیلتر جارو نیز آسیب می‌بیند و روی مکش آن تاثیر خواهد گذاشت. فرقی ندارد برند جاروی شما چیست؛ با تعویض فیلتر جاروبرقی ال جی، پاناسونیک و سایر برند‌ها، می‌توانید جلوی آسیب‌های بیشتر به موتور جارو را بگیرید. در تعمیر آنلاین علاوه‌بر آموزش‌های مختلف، کار تعمیرات جاروبرقی نیز انجام می‌شود.

انواع فیلتر‌های هپا و میکروفیلتر اصل و با‌کیفیت در فروشگاه تعمیر آنلاین به‌فروش می‌رسند که کیفیت آن‌ها نیز تضمین می‌شود. رضایت مشتری و اعتماد او، سرمایه تعمیر آنلاین است. اگر سوالی در خصوص نحوه تعویض فیلتر جاروبرقی دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان ما، شما را راهنمایی کنند.