یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای یخچال پیش بیاید خاموش شدن ناگهانی دستگاه است. اگر از دلایل بروز این مشکل اطلاع ندارید با ما همراه باشید تا مهم‌ترین موارد آن را به شما معرفی کنیم.

امروزه شما می‌توانید با نگهداری مواد فاسدشدنی خود در یخچال، عمر موادغذایی را تا میزان زیادی افزایش دهید. این دستگاه همانند دیگر لوازم برقی خانگی، نیاز به نگهداری و استفاده اصولی دارد و در صورت بروز هرگونه مشکل باید توسط تعمیرکار متخصص برطرف شود.

خاموش شدن یخچال

خاموش شدن یخچال فریزرهای دوقلو یا ساید بای ساید می‌تواند وابسته به دلایل زیادی باشد. با پیشرفت تکنولوژی و اختراع یخچال، زندگی راحت‌تر از گذشته شده است.

دلایل خاموش شدن یخچال فریزر یا ساید‌ بای ‌ساید

بسیاری از افراد با مواجه شدن با یخچال خاموش، دچار وحشت می‌شوند. چرا که تصور می‌کنند عمر یخچال به پایان رسیده است و باید هزینه زیادی برای این مشکل پرداخت کنند. مساله این است که در بسیاری از موارد خاموش شدن یخچال ساید بای ساید یا یخچال فریزر دوقلو دلایل ساده و کم‌هزینه‌ای دارند. بهتر است در هنگام مواجهه با این مساله تمامی موارد ذکر شده در ادامه مطلب را بررسی کنید تا از علت اصلی بروز مشکل آگاه شوید:

1. اشکال در اتصالات سیم و پریز

در صورتی که صفحه نمایش یخچال کاملا خاموش است، اتصالات سیم به پریز برق را به طور کامل چک کنید و از سلامت پریز و دوشاخ مطمئن شوید. از هر ده یخچالی که به صورت ناگهانی خاموش می‌شود، یک یخچال به دلیل قطع بودن اتصالات الکتریکی آن اتفاق می‌افتد.

2. سوختگی محافظ برق یخچال

محافظ برق یخچال دستگاهی مخصوص است که برای جلوگیری از جذب نوسانات برق شهری و کم شدن عمر قطعات الکترونیکی یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت به جای وصل سیم برق به پریز به صورت مستقیم، آن را به پریز محافظ برق وصل می‌کنیم تا دستگاه همیشه از برق یکسان و بدون نوسان استفاده کند.

عمر دستگاه محافظ یخچال فریزر، بر اساس برند و میزان نوسانات برق شهری متفاوت است و در صورت سوختن و یا هرگونه خرابی از جریان برق به یخچال جلوگیری می‌کند. لذا پس از بررسی اتصالات یخچال از سلامت محافظ برق آن نیز اطمینان حاصل کنید.

3. آسیب در برد یخچال

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن یخچال ساید بای ساید یا یخچال دوقلو، آسیب دیدگی یا سوختگی برد یخچال است. برد یخچال، قطعه‌ای الکترونیکی است که نقش مغز را برای دستگاه ایفا می‌کند و با ارسال دستور به قطعات مختلف دستگاه، موجب عملکرد درست و به اندازه دستگاه می‌شود. این قطعه به طور معمول بر روی درب یخچال نصب می‌شود و به کاربر اجازه کم و زیاد کردن دمای دستگاه را می‌دهد.

خرابی یخچال

وجود نوسانات برقی از مهم‌ترین دلایل خرابی یا سوختگی برد یخچال است. جهت رفع شدن این مشکل لازم است که در اسرع وقت با تکنسین ها و تعمیرکاران نمایندگی تعمیر آنلاین تماس بگیرید و برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

4. سوختن موتور یخچال

اکثر کاربران با خاموش شدن ناگهانی یخچال، حدس می‌زنند که موتور دستگاه سوخته است. اما همان‌طور که تا این قسمت از مطلب مطالعه کردید، دلایل دیگری جز سوختگی موتور می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی یخچال شود. به طور کلی تنها 20% از مواقع مشکل روشن نشدن یخچال به علت بروز مشکل در موتور یخچال است.
اما چگونه می‌توان فهمید که این مشکل مربوط موتور دستگاه است یا خیر؟ در صورتی که یخچال دوقلو یا ساید بای ساید شما در عین خاموش بودن و عدم تولید صدا و سرما، دارای صفحه نمایش روشن و سالم باشد، اشکال از موتور یخچال است. اما اگر علاوه بر خاموش بودن یخچال، صفحه نمایشگر آن نیز خاموش باشد، باید مشکل را در موارد دیگری جستجو کرد.
در صورت تعمیرات یخچال و فریز، پیشنهاد می‌شود که با نمایندگی یخچال خود تماس بگیرید و درخواست تکنسین و متخصص کنید چرا که در بسیاری از موارد مشاهده شده است که موتور به صورت کامل نسوخته و تنها قسمتی از آن دچار آسیب و سوختگی شده است.

نکته: در صورتی که بر روی یخچال شما نمایشگر وجود ندارد. جهت تشخیص دلیل اصلی خاموش شدن یخچال می‌توانید از روشن شدن لامپ‌های داخلی یخچال استفاده کنید. اگر با باز کردن یخچال لامپ‌ها روشن می‌شود اما هیچ گونه صدا و سرمایی از آن حس نکنید، مشکل دستگاه از موتور نشات می‌گیرد.

5. خرابی ترموستات

ترموستات قطعه‌ای حیاتی در یخچال است ه وظیفه تنظیم دما مطابق با خواسته کاربر را دارد. این دستگاه به وسیله اتصالات الکترونیکی به برد یخچال وصل می‌شود و اطلاعات خود را به برد منتقل می‌کند.

خاموش شدن ناگهانی یخچال

برد اطلاعات را با درخواست کاربر تطبیق می‌دهدو در صورت نیاز دستور خاموش شدن یا روشن ماندن موتور دستگاه را صادر می‌نماید. خرابی این قطعه باعث می‌شود تا اطلاعات به صورت اشتباه به برد ارسال شود و برد دستور خاموش شدن موتور دستگاه را صادر کند.