در وسایل برقی برای جلوگیری از اضافه بار موتور قطعه الکتریکی به نام اورلود استفاده می شود. اورلود یا OLP از سرنام کلمات (Overload Protector) که به معنای اضافه بار می باشد، که در کشور ما با نام رله شناخته شده است. رله یا اورلو در موتور وسایل برقی به کار رفته که از بروز خطرات جلوگیری می کند.

یخچال هم به مانند دیگر وسایل الکتریکی از این وسیله استفاده می شود. در حقیقت برای راه انداختن و استارت کمپرسور یخچال از رله استارت یخچال که یکی از قطعات الکتریکی کمپرسور یخچال و فریزر است استفاده می شود.

 

در ادامه مطلب قصد داریم شما را با رله استارت یخچال بیشتر آشنا کنیم. همچنین در مورد علت خرابی رله استارت یخچال سخن خواهیم گفت و علائم خرابی رله استارت یخچال را به شما آموزش خواهیم پس اگر شما هم به دنبال تعمیر رله استارت یخچال خود هستید با تعمیر آنلاین همراه باشید.

خرابی رله استارت یخچال

رله استارت یخچال چیست؟

یخچال عضو ثابت و همیشگی هر آشپزخانه است وسیله ای که به هیچ عنوان جنبه تجملاتی ندارد و نمیتوان نقش مهم آن در منزل را انکار کرد. یحچال به دلیل استفاده پیوسته و مداوم در معرض ایراد و خرابی است. سکس از اسرادات متداول در یخچال خرابی اورلود یخچال یا رله استارت یخچال است. همانطور که گفته شد رله استارت یا اورلود یخچال قطعه‌ایی الکترومکانیکی است که وظیفه راه اندازی یخچال را به عهده دارد چرا که جریان الکتریکی را در مدار برق یخچال عبور می‌دهد درست مانند یک کلید که با باز و بسته کردن جریان الکتریکی را در مدار جریان می‌دهد. لازم به ذکر است که در کلید با عمل مانیکی مانند فشردن دست این باز و بسته شدن صورت می‌گیرد اما در رله استارت، این عمل با نیروی برق صورت می گیرد.

با راه افتادن درست یخچال فضای داخل یخچال خنک خواهد شد لذا نقش اصلی رله استارت یخچال را خنک کردن فضای داخلی یخچال می دانند.

 

علائم خرابی رله استارت یخچال‌

با توجه به اینکه رله به عنوان یک دستگاه شروع به کار برای کمپرسورهای یخچال عمل می کند، همیشه اولین دلیلی که برای کار نکردن یخچال به ذهن می رسد، احتمال اشکال در رله یخچال است. چرا که این دستگاه برای لحظه ای کوتاه، جهت کمک به راه اندازی موتور کمپرسور یخچال مسئولیت تأمین انرژی سیم پیچ را دارد. (لازم به ذکر است که انرژی اصلی سیم پیچی یخچال از مسیر رله که در خارج از کمپرسور یخچال قرار گرفته است تأمین می شود.)

در حقیقت با خراب شدن رله استارت یخچال کمپرسور از کار می افتد و گازی که در آن جریان دارد خالی می‌شود. پس از خالی شدن این گاز که مسئولیت آن، از بین بردن هوای گرم درون یخچال است، هوای سردی در یخچال باقی نخواهد ماند و در نهایت یخچال و فریزر خراب خواهد شد.

لذا از مهم ترین علائم خرابی رله استارت یخچال می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • منجمد نشدن مواد غذایی در یخچال
  • خنک نبود هوای درون یخچال

 

از دیگر علائم خرابی رله استارت یخچال می توان به سر و صدای غیر عادی یخچال اشاره کرد. اگر دقت کرده باشید با هر بار استارت کمپرسور توسط رله، یک صدای بلند تق به گوش می‌رسد. زمانی که رله استارت یخچال خراب شده باشد، رله کمپرسور پشت سر هم سعی دارد تا دستگاه را روشن کند، که همین باعث شنیده شدن این صدا است. لذا اگر این صدا تکرار شود، بدان معناست که رله استارت یخچال دچار مشکل شده است.

رله استارت یخچال

دلایل خرابی رله استارت یخچال

شاید برای شما هم سوال شده باشد که چه چیزی باعث شود، رله استارت یخچال که در حقیقت قلب تپنده یخچال است خراب شود و از کار بی افتد. باید گفت که وجود نوسان و اختلالات در جریان برق ورودی به یخچال یکی از دللیل اصلی خرابی رله استارت یخچال ااست.

استفاده از محافظ ها، که امروزه بیش پیش مورد توجه کاربران دستگاه های الکترونیکی است، یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از اینگونه مشکلات است.

 

طرز کار رله استارت یخچال

رله استارت یخچال در واقع یک کلید الکترومغناطیسی است که با ورود جریان به آن کار می‌کند. رله استارت دارای یک سیم پیچ مغناطیسی است که پس از عبور جریان برق از آن، به طور موقت خاصیت آهنربایی پیدا می‌کند.

اورلود یخچال از دو قسمت به نام بویین‌ها و کنتاکت‌ها تشکیل شده است. وظیفه کنتاکت ها عبور جریان برق با باز و بسته شدن است. بویین ها نیز نیروی مغناطیسی لازم برای باز و بسته شدن کنتاکت ها را تامین می کند. در حقیقت برای عملکرد بهتر کنتاکت ها باید بویین نیروی مفناطیسی لازم را تامین کند.

در سمت بویین ها گرمای زیادی وجود دارد که باعث ذوب شدن روکش سیم ها می شود. چنانچه سیم ها دچار اتصالی شود باعث معیوب شدن بویین و سوختن آن می شود، که خود این یکی از دلایل کار نکردن رله می باشد.

همچنین در سمت کنتاکت ها چنانچه جریان الکتریکی زیاد باشد اجزا تبخیر می‌شوند و کنتاکت عمل نمی کند و به یکدیگر جوش می خورند و باز این مورد هم از دلایل کار نکردن و خرابی رله استارت یخجال می باشد. لازم به ذکر است که در این مدت اگرچه کنتاکت ها وضعیت ثابتی دارند اما در عوض بویین همچنان کار می کند.

ترموستات موجود در یخچال فرمان روشن شدن را به کمپرسور می‌دهد. با فرمان ترموستات، کمپرسور فعال شده و سرمای مورد نیاز فضای داخل یخچال را تأمین می‌کند. پس از تأمین این سرما، کمپرسور تا شروع سیکل بعدی از کار می‌افتد. پس از اینکه دمای یخچال از حد تنظیم شده در ترموستات فراتر رفت، این قطعه با ارسال یک سیگنال الکتریکی به رله، فرمان استارت و راه اندازی کمپرسور را صادر می‌کند. بنابراین جریان برق مورد نیاز برای راه اندازی کمپرسور از طریق رله استارت به این قطعه منتقل می‌شود.

تست خرابی اورلود یخچال

اگر یخچال شما علائم گفته شده در مقاله را داشته باشد بهتر است قطعه را جدا کرده و بررسی نمایید. رله استارت یا همان اورلود یخچال قطعه ای نسبتا ازران قیمت است که تعویض آن بار مالی زیادی را منوجه مشتری نمیکند. برای تست خرابی اورلود یخچال مراحل زیر را انجام دهید.

مراحل بررسی اورلود یخچال

ابتدا و قبل از انجام هر اقدامی یخچال را خاموش کرده و از برق بکشید.رله استارت یخچال در در پشت یخچال و در قسمت پایین در کنار کمپرسور قرار گرفته است. با برداشتن گارد محافظ پشت یخچال، کمپرسور را مشاهده خواهید کرد. در کنار کمپرسور جعبه کوچکی قرار گرفته است که چندین سیم از آن خارج شده است. این قطعه رله استارت یخچال است. اگر با این قطعه آشنایی ندارید، می‌توانید قبل از جدا کردن سیم‌ها از آن عکس بگیرید تا پس از تعویض برای نصب رله استارت جدید با مشکل مواجه نشوید.

در یخچال‌های قدیمی رله استارت دارای یک سیم پیچ مسی است که به سادگی می‌توانید آن را شناسایی کنید. اما شکل رله استارت در یخچال‌های جدید متفاوت است و به آن رله حالت جامد می‌گویند. نکته جالب توجه این است که خرابی رله استارت یخچال در مدل‌های جدیدتر، متداول‌تر است.

تست رله استارت بدون استفاده از ابزار

می توانید رله استارت یخچال را به صورت چشمی مورد بازدید قرار دهید. در صورت مشاهده خوردگی یا زنگ زدگی در اطراف پایه‌های رله، این می‌تواند نشانه خرابی رله استارت یخچال باشد. گاهی اوقات با تمیز کردن رله و برطرف کردن زنگ زدگی مشکل آن حل می‌شود؛ اما این راه چندان مطمئن نیست و در صورت فرسوده شدن قطعه، تعویض آن بهترین تصمیم است.

در رله‌های حالت جامد که سیم پیچ ندارند، پس از جدا کردن آن را تکان داده و به صدای داخل قطعه گوش دهید. اگر صدای تق تق شنیدید، احتمالاً به معنی آن است که رله شما سوخته است و باید تعویض شود. برای این که از خرابی رله استارت یخچال مطمئن شوید، بهتر است از یک فرد آشنا با تعمیرات وسایل برقی کمک بگیرید و بخواهید سلامت قطعه را بررسی کند.

تست رله استارت یخچال بااستفاده از ابزار و تجهیزات

برای تست خرابی رله استارت به یک اهم متر یا مولتی متر نیاز دارید. در واقع هدف این است که وجود قطع شدگی در داخل سیم پیچ، یا بین پایه‌های رله و سیم پیچ، بررسی شود. همچنین با استفاده از رله می‌توانید بررسی کنید که پایه‌هایی از رله استارت که به کمپرسور یخچال متصل می‌شوند اتصال کوتاه نشده باشند.

با استفاده از اهم متر، مقاومت بین پایه‌های مختلف رله را به صورت دو به دو اندازه گیری کنید. در صورتی که رله سالم باشد، باید تنها برای یک جفت از پایه‌های رله مقداری مابین ۱۰ تا ۱۰۰ اهم را مشاهده کنید. برای سایر پایه ها، باید شاهد نمایش مقدار صفر اهم بر روی صفحه اهم متر باشید.

تعمیر رله استارت یخچال

با توجه به اینکه رله به موتور یخچال متصل است، برای بیرون آوردن رله مراحل زیر را طی نمایید:

ابتدا یخچال از برق بکشید و سپس حفاظ موتور یخچال را بردارید. را با پیچ گوشتی هر صفحه پوششی را از پایین کمپرسور خارج کنید. رله در کنار کمپرسور تعبیه شده و با سه سوکت به کمپرسور متصل شده است. با جدا کردن سوکت ها از کمپرسور رله را آزاد نمائید.

حال نوبت به تست رله استارت یخچال می رسد. با اهم متر، مقاومت اهمی رله استارت را بررسی کنید. برای یک رله 12 ولتی، اهم متر باید عدد 100 را نشان دهد. اگر عدد کمتر از 100 را نشان داد، به این معناست که اتصال کوتاه شده است.

همچنین اگر عدد خیلی بیشتر از 100 باشد، نشان دهنده قطعی بویین است. همچنین شما می توانید علاوه بر استفاده از اهم متر، با چشم وضعیت ظاهری این قطعه را بررسی کنید. اگر اثری از زنگ‌زدگی و یا سولفاته شدن روی رله استارت وجود دارد، حتما اقدام به تعویض رله استارت نمائید.

نتیجه گیری
با توجه به اینکه رله استارت یخچال قطعه ای ارزان قیمت است بهتر است، زمانی که علائم خرابی آن برای شما محرز شد، نسبت به تعویض آن اقدام کنید، چرا که عدم توجه به آن باعث خرابی و سوختن کل کمپرسور یخچال شما شود و در نتیجه هزینه سنگین تری را بر شما وارد شود.

همچنین این نکته نیز لازم به ذکر است که در این مورد تعمیر یخچال نیاز به دانش و تخصص است چرا که خارج کردن رله استارت از کمپرسور یخچال و همچنین تست کردن آن، نیاز به دانش فنی و آشنایی با استفاده از تجهیزات برقی است.