شاید برخی تصور کنند که جاروبرقی نیازی به تمیز کردن ندارد و با مکشی که برای جمع کردن آشغال‌ها از روی سطوح ایجاد می‌کند، خود را تمیز نگه می‌دارد. این باور کاملا اشتباه است و برای بالا بردن عملکرد دستگاه نیاز است که هر چند وقت یک بار نسبت به تمیز کردن و شستن جاروبرقی خود اقدام کنید. این کار می‌تواند مکش دستگاه را مانند روزهای اول قوی کند و عمر جاروبرقی شما را افزایش دهد. البته این کار اصول خاص خود را دارد و در صورت بی‌توجهی به آن، ممکن است دستگاه شما بسوزد. پس اگر در این زمینه اطلاعات و تجربه کافی ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا هر آنچه برای تمیز کردن جاروبرقی خود لازم دارید را با شما در میان بگذاریم.

مرحله اول؛ تمیز کردن دسته جاروبرقی و قطعات جانبی جاروبرقی

ابتدا جاروبرقی را کاملا خاموش کرده و از برق بکشید. سپس خرطومی جاروبرقی، لوله تلسکوپی، لوازم جانبی مانند سری‌های مختلف و سری پارویی را از دستگاه جدا کنید. همه این قطعات جاروبرقی را در داخل وان آب ولرم بریزید و با مقداری مواد ضد‌عفونی‌کننده ملایم، آن را بشویید. قطعات را از آب خارج کنید و با دستمال تمیز بکشید تا حد‌امکان خشک شوند. برای خشک شدن کامل لوله‌ها باید آن را به صورت ایستاده بر دیوار تکیه دهید تا آب داخل لوله خارج شود.

مرحله دوم، تخلیه پاکت یا کیسه جاروبرقی

نظافت مخزن یا کیسه دستگاه، قدم بعدی برای تمیز کردن جارو برقی است. با پیشرفت قطعات جاروبرقی، اکثر دستگاه‌های امروزی پاکت یکبار مصرف دارند. این کیسه‌ها را فقط باید بعد از پر شدن، تعویض کنید. برای تعویض پاکت یکبار مصرف جاروبرقی کافی است مراحل زیر را در پیش بگیرید:

  • پس از خاموش کردن کامل دستگاه، لوله خرطومی را از بدنه جدا کنید و در دستگاه را باز کنید.
  • دهانه کیسه را با دست محکم بگیرید و به صورت خشابی از جای خود خارج کنید.
  • کیسه را به دور بیندازید و کیسه جدید را از پلاستیک خود خارج کنید.
  • دهانه کیسه را با یک دست خود محکم بگیرید و به صورت کشویی در محل قرارگیری خود فشار دهید.

پس قرار دادن کیسه درون جاروبرقی، باید از محکم بودن پاکت در جای خود مطمئن شوید و کمی فضای خالی در پاکت ایجاد کنید تا گرد و خاک به راحتی در کیسه جای بگیرد.

تخلیه پاکت جاروبرقی؛ افزایش مکش و نظافت بهتر 

آیا شستن کیسه جاروبرقی امکان‌پذیر است؟

برخی از افراد ترجیح می‌دهند از کیسه دائمی جاروبرقی استفاده کنند. این کیسه‌ها به دلیل جنسی که دارند، چند‌بار مصرف هستند. البته نظافت آن‌ها دشواری‌های خاص خودش را دارد. در ادامه مراحل شستن کیسه جاروبرقی دائمی را بیان کرده‌ایم.

  • ابتدا دستگاه را خاموش کرده و لوله خرطومی را از بدنه جدا کرده تا در دستگاه به راحتی باز شود.
  • کیسه جاروبرقی را به آرامی از جای خود خارج کنید و در هوای آزاد به تکاندن کیسه و تمیز کردن با یک مسواک، همه گرد و خاک و آشغال‌های داخل آن را تخلیه کنید.
  • کیسه تمیز‌شده را به داخل دستگاه برگردانید و در جاروبرقی را ببندید.

تخلیه، تعویض و شستن کیسه جاروبرقی دائمی باید به صورت مستمر انجام شود و فقط مختص زمان تمیز کردن جارو برقی نیست. زیرا ممکن است پاکت بیش از حد پر شود و مشکلات متعددی را برای دستگاه شما ایجاد کند که نیاز به تعمیر جاروبرقی داشته باشید.

مرحله سوم؛ مهم‌ترین قدم برای تمیز کردن فیلتر و شستن موتور جاروبرقی

فیلتر جاروبرقی وظیفه تصفیه هوا ورودی از خرطومی به موتور را دارد. اگر فیلتر کثیف باشد، گرد و خاک وارد موتور می‌شود و آسیب‌ جدی وارد می‌کند. برای تمیز کردن فیلتر جاروبرقی ابتدا باید بفهمید که نوع فیلتر استفاده‌شده در دستگاه شما از نوع یک بار مصرف است یا دائمی؟ درصورتی‌که فیلتر جاروبرقی شما یکبار مصرف است، باید پس از 6 ماه استفاده از دستگاه آن را با نمونه اصل خود تعویض کنید. ولی اگر فیلتر استفاده شده در جاروبرقی نوع دائمی باشد، مراحل زیر را برای نظافت آن انجام دهید:

  • ابتدا در دستگاه را باز کرده و فیلتر را بین موتور و کیسه پیدا کنید.
  • فیلتر را به آرامی به سمت بالا بکشید تا از جای خود خارج شود.
  • با مقداری آب ولرم و شوینده فیلتر را بشویید. برای تمیز شدن پره‌ها می‌توانید از یک مسواک نرم کمک بگیرید.
  • فیلتر را در هوای آزاد با نور ملایم قرار دهید تا کاملا خشک شود.
  • بعد از خشک شدن به جای خود بازگردانید و در جاروبرقی را ببندید.

تمیز کردن موتور جاروبرقی بسیار حساس است. برای این کار باید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید. شستن موتور جاروبرقی باید به‌طوراصولی انجام شود. بهتر است نظافت موتور فقط در حد گرفتن گرد و خاک روی آن انجام شود و مراقب باشید که آب به درون آن نفوذ نکند.

مرحله چهارم؛ آشنایی با نحوه تمیز کردن غلطک جاروبرقی و نحوه بستن برس جارو برقی

در مرحله شستن جاروبرقی، شما می‌توانید قطعه پارویی دستگاه را با مقداری آب ولرم و شوینده ملایم کاملا تمیز کنید و هرگونه آشغال گیرکرده در آن را به بیرون بکشید. بااین‌حال ممکن است تکه‌های نخ یا مو به دور برس‌های پارویی بچسبد و به‌راحتی خارج نشوند. برای تمیز شدن این قسمت شما می‌توانید از یک قیچی کوچک و تیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که در فرآیند جداسازی موها از برس، به خود دستگاه آسیبی وارد نشود.

نظافت بهتر با تمیز کردن غلطک و برس جاروبرقی

اهمیت تمیز کردن جارو برقی در افزایش طول عمر آن

اگر جاروبرقی شما مدتی است مانند روزهای اول خود مکش ندارد یا صدای زیاد جاروبرقی شما را اذیت می‌کند، در اولین فرصت دستگاه خود را کاملا تمیز کنید. برای انجام این کار باید همه لوازم جانبی جاروبرقی و دیگر قطعات اصلی و حیاتی کاملا تمیز شوند. توجه کنید که فقط برخی از قطعات خاص دستگاه قابلیت شسته شدن با آب را دارد و برخی دیگر به محض قرارگیری در آب خراب خواهند شد و شما نیاز به تعمیر جاروبرقی و تعویض قطعات خراب‌شده پیدا خواهید کرد. به همین دلیل قبل از نظافت دستگاه خود، دفترچه راهنما را با دقت مطالعه کنید.

تکنیک‌های نگهداری از وسایل برقی و جاروبرقی در تعمیر آنلاین

در این مقاله به بررسی نحوه تمیز کردن جارو برقی پرداختیم. تمیز کردن جاروبرقی در افزایش عمر آن و جلوگیری از بروز آلرژی و قارچ اهمیت بالایی دارد. برخی از افراد تصور می‌کنند که جارو به‌دلیل ماهیتی که دارد، خودبه‌خود تمیز می‌شود. ولی همان‌طورکه در این مقاله گفتیم، باید مراحلی را برای نظافت و رعایت بهداشت طی کنید. اگر سوالی در خصوص نحوه نظافت جاروبرقی و سایر مشکلات آن دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان تعمیر آنلاین در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگو باشند.