چندین روش مختلف برای شستشوی لباس زیر وجود دارد؛ اما برخی از آنها موجب خرابی و از بین رفتن زود هنگام لباس خواهند شد.

از طرفی اگر در هنگام شستن لباس زیر نکات بهداشتی را رعایت نکنید، ممکن است به انواع بیماری‌های عفونی یا پوستی مبتلا شوید.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در صورت نداشتن اطلاعات در این زمینه، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

روش های شستشوی لباس زیر

 

انواع روش‌های شستشوی لباس زیر

لباس زیر زنانه و مردانه به طور معمول از پارچه‌های ظریفی ساخته شده‌اند که ممکن است در اثر شستن اشتباه، خراب شوند و شکل ظاهری ابتدایی خود را از دست بدهند.

بسیار مهم است که لباس زیر، هر روز یکبار تعویض شود تا بهداشت بدن رعایت گردد.

به طور کلی دو روش جهت شستشوی لباس زیر مردانه و زنانه وجود دارد که در ادامه به انها خواهیم پرداخت:

 

  • شستشوی دستی

بهترین روش شستن لباس زیر، روش سنتی و دستی است که در آن لباس را با دستان خود در داخل ظرفی پر از آب و مقداری مواد شوینده می‌شویید.

در این حالت کمترین آسیب به بافت پارچه وارد خواهد شد و عمر لباس زیر شما بیشتر می‌شود. در هنگام شستشوی دستی لباس زیر، باید به چند نکته توجه کرد تا بهترین نتیجه را داشته باشید:

روش دستی شستشوی لباس زیر

 

1.درجه آب

هرچه دمای آب شستشو بیشتر باشد لباس‌ها تمیزتر خواهند شد اما ممکن است به بافت پارچه آسیب وارد شود و یا رنگ آن از بین برود.

اگر هر روز لباس زیر خود را عوض کنید، مسلما کثیفی زیادی بر روی آن وجود نخواهد داشت و با مقداری آب ولرم تمیز خواهد شد.

لذا بهترین درجه آب برای شستشوی لباس زیر به صورت دستی میزانی است که آب نه گرم و نه سرد باشد.

 

2.نحوه شستن

شستن لباس زیر، اصلا مشت و مال نمی‌خواهد و با کمی دست کشیدن بر روی بافت پارچه تمیز خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم لباس‌ها را به صورت جداگانه بشویید تا فشار زیادی به بافت آنها وارد نشود. این مساله برای لباس‌های حریر و ابریشم اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

نحوه آبکشی و شستشوی لباس زیر

 

3.نحوه آبکشی

نحوه آبکشی در شستشوی دستی اهمیت بسیار زیادی دارد . چرا که در صورت تمیز نشدن لباس از تمامی کثیفی و مواد شوینده احتمال بروز مشکلات پوستی و تنفسی برای فرد وجود دارد.

لذا چندین مرتبه لباس را با آب ولرم آبکشی کنید و با انگشتان دست خود بافت پارچه را ماساژ دهید تا تمامی ذرات شوینده از آن خارج شود.

 

4.نحوه خشک کردن

پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ عنوان لباس زیر خود را برای خشک کردن، فشار ندهید و آن را نچلانید. این مار آسیب زیادی به بافت حساس لباس وارد خواهد کرد.

تنها با فشارهای کنترل شده سعی کنید آب مازاد موجود در لباس را خارج کنید تا آب زیادی از آن نچکد و بتوانید آن را بر روی بند پهن کنید.

 

نکته: بهترین روش خشک کردن لباس زیر، قرار دادن آن در معرض نور خورشید است تا تمامی باکتری‌های آن کشته شود.

در صورتی که امکان پهن کردن آن در هوای آزاد و نور خورشید را ندارید حتما پس از خشک شدن، آن را اتو بکشید تا تمامی باکتری‌هایش کشته شوند.

  • شستشوی ماشینی

اگر حوصله یا زمان شستشوی لباس زیر به صورت دستی را ندارید می‌توانید این کار را با استفاده از ماشین لباسشویی انجام دهید. تاثیر منفی این نوع شستشو بیشتر از نوع دستی است.

ما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از روش ماشینی استفاده کنند. علت تاکید ما برای شستشوی لباس زیر به روش دستی این است که در برخی از مواقع باکتری‌ها در داخل دیگ و دیگر قطعات لباسشویی تجمع می‌کنند و در هنگام شستشو به لباس زیر می‌چسبند.

بدین ترتیب اگرچه ظاهر لباس تمیز است اما از نظر بهداشتی وضعیت بدتری دارد . دلیل دیگر این است که برنامه‌های شستشو فشار بیشتری به بافت حساس لباس وارد می‌سازد و از عمر آن می‌کاهد.

تمیز نشدن لباس در لباسشویی از دیگر دلایل تاکید ما بر شستشوی دستی لباس زیر است. در صورت شستشوی لباس‌های زیر مردانه و زنانه با استفاده از ماشین لباسشویی توصیه می‌شود نکات زیر را رعایت کنید تا کمترین آسیب به لباس وارد شود:

شستن لباس زیر با ماشین لباسشویی

 

1.استفاده از کیسه شستشوی لباس زیر

این کیسه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که آب و مواد شوینده را از خود عبور می‌دهند اما از وارد شدن فشار بیش از حد دیگ به بافت پارچه جلوگیری می‌نماید.

همچنین از پیچیدن لباس زیر بر دیگر لباس‌های موجود در داخل دیگ ممانعت می‌کند و دیگر سگک لباس زیر در سوراخ‌های دیگ گیر نخواهد کرد.

 

نکته: در برخی از مواقع فنر لباس زیر خانم‌ها از داخل لباس در اثر فشار خارج می‌شود و در صورت استفاده نکردن از کیسه مخصوص در داخل دیگ خواهد رفت. این مساله آسیب زیادی به دستگاه وارد می‌سازد و شما باید برای تعمیر لباسشویی خود اقدام کنید.

 

2.عدم شستشو لباس زیر با لباس‌های زبر و خشن

در هنگام شستشوی لباس زیر در داخل ماشین لباسشویی، تنها لباس‌های حساس و لطیف را در داخل دیگ بیندازید تا زمختی بافت باعث از بین رفتن بافت لباس‌ها نشود.

 

3.انتخاب بهترین برنامه شستشو

بهترین برنامه شستشو برای لباس زیر زنانه و مردانه، برنامه‌ای است که لباس‌های شما را با کمترین و آرام‌ترین چرخش دیگ بشوید و مدت زمان آن کمتر از 60 دقیقه باشد.

لازم به ذکر است که دمای آب نباید بیشتر از 40 درجه برود و دور خشک کن نیز نباید بالاتر از 800 دور در دقیقه باشد.

نحوه ی شستشوی لباس زیر با لباسشویی

 

انتخاب بهترین شوینده برای شستشوی لباس زیر

بسیاری از افراد فرق بین پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی را نمی‌دانند و از تاثیرات آن بر روی بافت پارچه و میزان تمیز شدن آن آگاه نیستند.

بهترین شوینده لباس خصوصا لباس زیر مردانه و زنانه شوینده‌ای است که با تمیزکنندگی متوسط رو به عالی، بالاترین حلالیت در آب را داشته باشد و کمترین حساسیت پوستی را ایجاد کند.

به همین دلیل پیشنهاد ما به شما برای شستشوی لباس زیر شوینده مایع است که به طور معمول برای شستشوی ماشینی و دستی تولید می‌شوند و کمترین آسیب را به پوست و قطعات لباسشویی می‌زنند.

در حال حاضر بهترین مایع لباسشویی موجود در بازار برندهای اومو، پرسیل و مالوچسکا هستند که بهترین نتیجه را در شستن لباس زیر دارند.

بهترین شوینده شستشوی لباس زیر

 

سخن آخر

لباس زیر یکی از مهمترین البسه افراد است که درشستن آنها باید به نکات مختلفی توجه کرد که در این متن به طور مفصل به آن پرداختیم.
به یاد داشته باشید که لباس زیر را حتما در فاصله ای زود به زود شستشو دهید تا مانع از رشد قارچ و باکتری شوید.