اگر تا به امروز تصور می‌کردید که شستن لباس نوزاد تفاوتی با لباس‌های خودتان ندارد، باید بگوییم که کاملا در اشتباهید.

شستشوی لباس نوزاد اصول و قواعد خود را دارد که در صورت بی‌توجهی به آن، دچار مشکلات بزرگ‌تری خواهید شد.

پس اگر اطلاعات زیادی درباره نحوه شستشوی لباس کودک و انواع روش‌های آن ندارید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

نکات شستشوی لباس نوزاد

 

روش‌های شستن لباس نوزاد

با توجه به پوست حساس و سیستم ایمنی ضعیف کودکان به خصوص نوزادان، شستن لباس‌های این گروه سنی با افراد بزرگسال متفاوت است.

بی‌توجهی به این مساله می‌تواند موجب بروز حساسیت پوستی و یا حتی حساسیت تنفسی شود که برای هیچ پدر و مادری خوشایند نیست.

لذا پیشنهاد می‌کنیم که لباس‌های فرزند دلبند خود را با اصول و روش‌های معرفی شده در این مطلب بشویید تا بهترین نتیجه حاصل شود.
لازم به ذکر است که شما می‌توانید با خرید لباس کودک ضد حریق و ضد حساسیت، میزان بروز مشکلاتی از این قبیل را کاهش دهید.

پیشنهاد می‌شود تمامی لباس‌های جدید و تازه خریداری شده کودک خود را قبل از اولین استفاده کاملا بشویید تا تمامی میکروب‌ها و عوامل حساسیت زا، از بافت لباس خارج شود.

به طور کلی 3 روش جهت شستن لباس نوزاد و کودک وجود دارد:

 

  • شستشوی لباس به روش دستی

این روش سنتی یکی از بهترین روش‌های شستشو لباس است که می‌تواند با کمترین آسیب به بافت لباس، آن را کاملا تمیز و براق گرداند.

البته این روش نیاز به استفاده از نیروی دست بالایی دارد و ممکن است برای شما خسته کننده و زجرآور باشد. این مساله می‌تواند کیفیت شستشو و آبکشی را کاهش دهد.

بدین ترتیب مواد شوینده در بافت لباس باقی خواهد ماند و اثرات منفی آن بر روی پوست کودک شما آشکار خواهد شد.

به همین دلیل اگر قصد شستن لباس کودک خود به روش دستی را دارید حتما به خوبی آن را آبکشی نمایید تا اثری از مواد شوینده در داخل آن باقی نمایند.

شاید با خود تصور کنید که هرچه دمای آب شستشو بالاتر باشد، بهتر است. این مساله اگرچه برای برخی از لکه‌ها صدق می‌کند؛ اما در اکثر مواقع تمامی لکه‌های روی لباس به خصوص لکه شیر، با کمی آب سرد از بین خواهد رفت.

همچنین شما می‌توانید با مقداری آمونیاک بر روی لکه‌های سرسخت‌تر، زحمت شستشوی دستی را برای خود کمتر کنید.

روش شستشوی دستی لباس نوزاد به دلیل جدا شسته شدن و کاهش احتمال جذب عوامل حساسیت زا و باکتری‌های لباس‌های دیگر اعضای خانه بیشتر پیشنهاد می‌شود.

با این حال ممکن است پدر و مادر زمان و حوصله شستشوی لباس‌ها به صورت دستی را نداشته باشند.

شستشوی لباس نوزاد به روش دستی

 

  • شستشوی لباس به روش ماشین لباسشویی

اگر حوصله و زمان شستن لباس نوزاد به روش دستی را ندارید، می‌توانید از ماشین لباسشویی خود برای انجام این کار استفاده کنید.

با توجه به اینکه دیگ ماشین لباسشویی حجم زیادی نسبت به لباس‌های کوچک و کم حجم کودک شما دارد، احتمالا برای شستن آنها مجبور شوید که تا چند روز صبر کنید تا تعداد لباس‌های کثیف به حد نصاب برسد.

حسن شستشوی لباس نوزاد به روش ماشینی این است که مرحله آبکشی به بهترین نحو انجام خواهد شد.

همچنین شما می‌توانید بر اساس نوع لکه موجود بر روی لباس فرزند خود، دمای آب مناسب را انتخاب نمایید تا لباس‌ها را کاملا تمیز بشوید.

عیب استفاده از این روش شستشو این است که چرخیده شدن بیش از حد لباس حساس و نازک کودک در داخل دیگ، باعث کاهش عمر بافت آن خواهد شد و پس از مدتی زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد.

از دیگر معایب به کار بردن این روش برای شستن لباس نوزاد می‌توان به تمیز نشدن لباس در لباسشویی اشاره کرد.

با توجه به اینکه ماشین لباسشویی تنها برای شستشوی لباس‌های نوزاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و تمامی لباس‌های دیگر اعضای خانواده از کثیف‌ترین تا چرب‌ترین آنها را نیز می‌شوید.

یا توجه به اینکه احتمال تجمع باکتری و کثیفی در قطعات لباسشویی وجود دارد، بدین ترتیب قسمتی از این عوامل حساسیت زا و بیماری‌زا ممکن است به داخل لباس کودک نفوذ کند.

این میزان اگرچه برای پوست بزرگسالان مشکلی ایجاد نمی‌کند اما پوست حساس نوزاد را اذیت خواهد کرد. به همین دلیلی پیشنهاد می‌کنیم جهت جلوگیری از بروز این مشکل، به نکات زیر توجه کنید:

شستشوی لباس نوزاد به روش ماشینی

 

1. شستشوی لباس کودک پیش از لباس‌های دیگر

اگر قصد شستشو لباس تمامی اعضای خانواده را دارید پیشنها می‌کنیم که در ابتدا لباس‌های نوزاد خود را بشویید.

بدین ترتیب احتمال وجود باکتری جدید و تازه در دستگاه کمتر خواهد بود و بهداشت بالاتری را رعایت می‌کنید.

 

2. استفاده مستمر از جرمگیر ماشین لباسشویی

جرمگیر، یکی از لوازم جانبی لباسشویی است که هر 6 ماه یک بار باید از آن استفاده نمایید تا تمامی رسوبات و باکتری‌های باقی مانده در داخل ماشین لباسشویی از بین برود.

این ماده، تمامی ذرات لجن مانند موجود در قسمت‌های داخلی دستگاه را از بین می‌برد و بدین ترتیب رشد باکتری و میکروب در داخل دیگ متوقف می‌شود.

به همین دلیل احتمال وارد شدن عوامل حساسیت زا به بافت لباس نوزاد کمتر خواهد بود.

البته این تنها مزیت استفاد هاز جرمگیر نیست و شما با استفاده مستمر از این ماده می‌توانید نیاز به تعمیر لباسشویی خود را کاهش دهید.

نحوه شستن لباس نوزاد

 

3. شستشو با دمای بالا

در صورتی که با رعایت 2 مورد بالا باز هم مشکل ورود عوامل حساسیت‌زا به بافت لباس کودک خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که تمامی لباس‌ها را با بالاترین دمای ممکن بشویید.

در اکثر ماشین لباسشویی‌های تمام اتوماتیک برنامه به خصوص مختص شستوشی لباس نوزاد وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید از ان استفاده نمایید.

در صورتی که برخی لباس‌های حساس کودک دلبند شما توانایی تحمل دمای بالای آب را ندارد پیشنهاد می‌کنیم که آنها را به صورت دستی و با آب سردتر شستشو نمایید.

 

4.شستن لباس نوزاد استفاده از مینی واش

مینی واش، ماشین لباسشویی کوچکی است که معمولا برای شستن لباس زیر و لباس نوزادان از آن استفاده می‌شود.

حسن استفاده از این روش این است که می‌توان آن را تنها برای شستن لباس نوزاد در نظر گرفت و احتمال آلوده شدن بافت آن با عوامل بیماری‌زا را کاهش داد. چرا که تماسی با لباس بزرگسالان نخواهد داشت.

کوچک بودن مینی واش اگرچه باعث می‌شود که تعداد لباس کمتری در داخل آن جای بگیرد، اما برای لباس‌های نوزاد کاملا کافیست و می‌توانید به صورت روزانه آنها را شسته و دوباره مورد استفاده قرار دهید.

آبکشی کامل و بدون دردسر از دیگر مزایای استفاده از این روش است. البته تمامی مدل‌های مینی واش موجود در بازار به این قابلیت مجهز نیستند و در صورت تمایل حتما در هنگام خرید به این موضوع توجه کنید.

از دیگر مزایای استفاده از مینی واش برای شستن لباس نوزاد در مقایسه با ماشین لباسشویی این است که به دلیل چرخش کندتر دیگ، آسیب کمتری به بافت لباس وارد خواهد شد.

شستن لباس نوزاد با مینی واش

 

انتخاب بهترین شوینده برای شستن لباس نوزاد

شستشوی لباس نوزاد تنها شامل بهترین روش شستشو نمی‌شود و باید از بهترین شوینده لباس مخصوص کودک نیز استفاده کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود و آسیبی به پوست نوزاد نرسد.

بسیاری در انتخاب بین پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی مردد هستند و باید گفت بهترین شوینده برای شستشوی لباس نوزاد شوینده‌ای است که کمترین رایحه را داشته باشد و به سرعت در آب حل گردد.

هرچه شوینده حلالیت بالاتری در آب داشته باشد، در زمان آبکشی زودتر از بافت لباس کودک خارج خواهد شد.

پیشنهاد ما به شما برای شستن لباس نوزاد استفاده از مایع لباسشویی است که حتی به صورت شستشوی دستی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

البته مدل‌های زیادی از این نوع شوینده در بازار وجود دارد اما بهترین مایع لباسشویی برای شستشوی لباس نوزاد، مدل‌هایی هستند که رنگ خاصی ندارند و بوی زیادی نمی‌دهند.

در حال حاضر بسیاری از برندهای مطرح موجود در بازار، مدل مخصوصی برای شستشوی لباس کودکان ارائه می‌دهند تا مصرف‌کنندگان بدون هیچ نگرانی از آن استفاده نمایند.

نحوه شستشوی لباس نوزاد

به طور معمول مایع لباسشویی مخصوص شستن لباس نوزاد دارای کمترین میزان مواد سفیدکننده و دیگر ترکیبات شیمیایی است و تنها برای از بین بردن لکه‌های معمول بر روی لباس کودکان طراحی می‌شود.

پس اگر در از بین بردن لکه خاصی بر ریو لباس کودک خود به مشکل خوردید می‌توانید از لکه‌برهای طبیعی مانند آمونیاک، آب اکسیژنه یا سرکه سفید استفاده نمایید و از یک فرچه نرم کمک بگیرید.

شوینده دیگری که می‌تواند برای شستن لباس نوزاد مورد استفاده قرار گیرد، پودر صابون مخصوص لباس کودک است.

این مدل ترکیبات ساده و نرمی دارد که علاو هبر از بین بردن لکه‌ها کمترین آسیب را به بافت لباس وارد می‌سازد و ترکیبات آن به راحتی از بافت لباس حذف خواهد شد.

بهترین برند موجود از این مودل شویند هدر بازار برند ایرانی فیروز است که از کیفیت خوبی برخوردار است. قیمت پایین این مدل شوینده باعث شده تا بسیاری از والدین آن را برای شستشوی لباس نوزاد خود انتخاب نمایند.

پس از شستن لباس نوزاد، توصیه می‌کنیم که برای ضد عفونی شدن کامل بافت لباس از هرگونه مواد شیمیایی حساسیت‌زا، آن را در معرض نور مستقیم خورشید پهن کنید تا به صورت طبیعی ضدعفونی و تمیز گردد.

البته به محض خشک شدن کامل لباس باید آن را جمع کنید تا اشعه خورشید به بافت حساس لباس آسیب نرساند و رنگ آن از بین نرود.

اصول شستن لباس نوزاد و کودک

 

سخن آخر

در این مقاله در مورد اصول و روش های شستشوی لباس نوزاد صحبت کردیم. زیرا شستن لباس نوزاد یکی از رایج ترین دغدغه های مادران است.

علاوه بر آن با توجه به اینکه کودکان در سال های آغازین تولدشان پوست های حساس تری دارند، باید به این نکته توجه داشت که روش هایی را برای انجام این کار در نظر گرفت. لازم به ذکر است که بعضی از مواد شیمیایی که قوی و معطر نیز هستند، می توانند منجر به ایجاد آلرژی یا حساسیت در کودکان و نوزادان شوند.