شستن لباس با آب سرد مزایا و معایب خود را دارد و می‌تواند به صورت دستی یا با کمک ماشین لباسشویی انجام شود.

بهتر است پیش از انتخاب برنامه‌های شستشوی لباس با دمای آب بسیار پایین، نکات مهم در این زمینه را بدانید.

چرا که ممکن است لباس‌هایتان به خوبی شسته نشوند و یا تاثیر منفی بر روی ماشین لباسشویی داشته باشد.

اگر در این زمینه اطلاعات زیادی ندارید و نمی‌دانید که چه لباس‌هایی را باید با آب سرد بشویید این مطلب برای شماست.

 

بیشتر بخوانید: سرد بودن آب ماشین لباسشویی و نحوه تشخیص آن

 

مزایا شستن لباس با آب سرد

دمای آب تاثیر زیادی در تمیز شدن لباس دارد و هرچه بالاتر باشد بهتر می‌تواند لکه‌ها را از روی لباس از بین ‌ببرد.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که آب داغ می‌تواند بر انسجام الیاف و رنگ لباس تاثیرگذار باشد و دمای آب نامناسب می‌تواند لباس شما را زشت و بد رنگ کند و این از اشتباهات در استفاده از لباسشویی می باشد.

بدین ترتیب شستشو با آب سرد عمر لباس را بیشتر خواهد کرد. لذا بهتر است لباس‌های کودکان و لباس‌های روزانه که تنها کمی بوی عرق گرفته‌اند با آب سرد شسته شوند.

جالب است بدانید مزایا شستن لباس با آب سرد تنها برای لباس نیست و عمر قطعات داخلی ماشین لباسشویی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و شما کمتر به تعمیر لباسشویی نیاز خواهید داشت.

لذا بهتر است در زمانی که نیاز به شستشوی لباس با آب داغ نیست، این کار را با آب سرد یا ولرم انجام دهید.

لازم به ذکر است که تمام لکه‌ها برای تمیز شدن حتما نیازی به شسته شدن توسط آب داغ را ندارند و حتی برخی از آنها مانند لکه خون، تنها با آب سرد تمیز می‌شوند و آب داغ می‌تواند باعث باقی ماندن آن بر روی لباس گردد.

پس در برخی از مواقع راهی به جز استفاده از آب سرد برای تمیز شدن کامل لباس‌ها نخواهید داشت.
نحوه تشخیص سرد بودن آب با حس لامسه انجام می‌شود.

اگر به صورت دستی می‌خواهید لباس خود را بشویید با کاملا شیر آب سرد را باز کنید. سرد بودن دمای آب با حس لامسه شما کاری ساده و راحت است.

نحوه تشخیص سرد بودن آب در ماشین لباسشویی نیز بسیار ساده است. شما باید با استفاده از دفترچه راهنمای لباسشویی خود دمای آب هر برنامه را بررسی کنید.

شستن لباس با آب سرد چه فایده ای دارد؟

در تمام ماشین لباسشویی های تمام اتومات برنامه ویزه جهت شستشوی لباس‌ها با آب سرد وجود دارد. این برنامه‌ها به طور معمول دارای مدت زمان کوتاه‌تری هستند.

از آنجا که آب داخل دیگ دمای قطعات لباسشویی را تغییر می‌دهد، شما می‌توانید با لمس شیشه لباسشویی در حین شستشو از سرد یا گرم بودن آب مطمئن شوید.

البته این روش خیلی دقیق نیست و بهتر است دمای دقیق آب در هر برنامه را از دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود بفهمید.

 

نحوه شستن لباس با آب سرد

شستن لباس با آب سرد می‌تواند به صورت دستی یا ماشینی صورت بگیرد و برای شستشوی لباس‌های ظریف، پشمی، چرم، لباس بچه و پارچه‌هایی با لکه‌های خونی پیشنهاد می‌شود.

 

• نحوه شستن لباس خونی

لکه‌های لباس‌های خونی برای شسته شدن نیاز دارند که ابتدا با مقداری آب اکسیژنه خیس شوند. سپس آنها را در مقداری آب سرد و مواد شوینده قوی قرار دهید و لباس را با ملایمت بشویید.

در صورتی که این کار را می‌خواهید با ماشین لباسشویی انجام دهید باید پس از قرارگیری در آب اکسیژنه آن را در دیگ بیندازید و برنامه‌ای با آب سرد را انتخاب نمایید.

از بین بردن لک خون با آب سرد

 

• نحوه شستن لباس‌های پشمی

با توجه به ضخامت لباس‌های بافتنی و پشمی پیشنهاد می‌شود که این لباس‌ها به صورت ملایم و با استفاد هاز آب سرد شسته شوند تا شکل و فرم خود را از دست ندهند.

بهتر است که این کار تنها به صورت دستی انجام شود چرا که در هر صورت حرکات دیگ ماشین لباسشویی می‌تواند شکل لباس را دفرمه کند.

مواد شوینده لباس‌های پشمی باید بسیار ملایم باشد و توصیه ما استفاده از یک شامپوی بچه است. لباس را به هیچ عنوان چنگ نزنید و سعی کنید با ملایمت آن را تمیز کنید.

همچنین بهتر است برای خشک شدن آن را بر روی بند نیندازید و آویزان یک چوب لباسی کنید تا در نور آفتاب ملایم خشک شود.

 

• نحوه شستشوی لباس چرم

بهتر است که لباس‌های چرم همیشه با استفاده از دست شسته شوند چرا که ممکن است بر بافت لباس آسیب وارد شود و لوازم جانبی لباسشویی را نیز خراب کند.

به همین دلیل لباس چرمی خود را در مقداری آب سرد به همراه شوینده ملایم قرار دهید و تکه‌ای ابر نرم سطح آن را تمیز کنید. پس از خشک شدن لباس حتما بر سطح چرمی آن مقداری واکس چرم بزنید.

 

نحوه شستن لباس چرمی با اب سرد

 

• نحوه شستن لباس نخی و لباس بچه

لباس‌های نخی و لباس بچه به دلیل ظرافتی که دارند بهتر است با آب سرد شسته شوند و مدت زمان زیادی مورد شستشو قرار نگیرند چرا که به سرعت لکه‌های خود را از دست می‌دهند.

برای شستن لباس با آب سرد توصیه می‌شود که به هیچ عنوان به آنها مواد شوینده بسیار قوی یا سفید کننده نزنید و با ملایمت آنها را بشویید.