با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌ جدید و کارآمدی به نام کولر گازی یا همان اسپیلیت جهت خنک‌سازی و تهویه هوا ساخته شد. امروزه کولر گازی به یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های برقی تهویه هوا مبدل شده که جای کولر‌های آبی و پنکه را به خوبی پر کرده است. با این حال این وسیله برقی نیز مانند دیگر وسایل برقی خانه نیاز به سرویس شدن و مراقبت دارد و ممکن است عملکرد آن با مشکلاتی مواجه شود. یکی از شایع‌ترین مشکلات کولر گازی که اکثر مصرف‌کنندگان با آن روبرو می‌شوند، و ممکن تعمیر کولر گازی را دشوار کند، صدای بلند کولر گازی در هنگام کار کردن است.

در این مقاله متخصصان تعمیر آنلاین به 8 علت از دلایل مهم تولید صدای بلند در کولر گازی خواهند پرداخت.

صدای بلند کولر گازی

چرا از کولر گازی در هنگام کار کردن صدای بلندی به گوش می رسد؟

منبع صدای نامتعارف و بلند در کولر گازی از دو بخش می‌تواند باشد:

  1.  پنل داخلی
  2. پنل خارجی


از مهم‌ترین دلایل صدای بلند در پنل داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراز نبودن دستگاه مهم ترین دلیل صدای بلند کولر گازی

دقت پایین نصاب در هنگام نصب پنل داخلی یا خارجی می‌تواند منجر به عدم تراز پنل شود که در اثر گذشت زمان صدای ناهنجار تولید خواهد کرد. برای رفع این مشکل و تعمیر کولر گازی باید با نمایندگی کولر گازی خود تماس گرفته و درخواست تعمیرکار متخصص کنید.

  • وجود حیوان یا جسم خارجی در پنل خارجی

از آن جایی که پنل خارجی در محیط آزاد و بیرون از خانه نصب می‌شود، به محیط مناسبی برای لانه کردن حیواناتی مانند پرندگان، مار و… تبدیل می‌شود. وزش بادهای شدید نیز می‌تواند آشغال‌های زیادی را به پنل وارد کند. به همین دلیل در صورتی که صدای نا متعارفی را از پنل خارجی خود می‌شنوید بهتر است که اسپیلیت را خاموش کرده و با استفاده از چراغ قوه داخل پنل را برای وجود حیوان یا جسم خارجی جستجو کنید.

  • شکسته شدن پره‌‌های فن

فن مخصوصی در پنل خارجی جهت تهویه هوای گرم تعبیه گشته است که ممکن است بر اثر گذشت زمان و یا استفاده نامناسب، اصطحکاک پیدا کند و یا بشکند. هرگونه آسیب، کج‌شدگی و شکستن پره فن می‌تواند صدای بلند و گوش‌خراشی ایجاد کند.

صدای بلند کولرگازی

  • باز بودن قاب جلوی کولر گازی

بسته نبودن درب جلوی پنل کولر گازی می‌تواند باعث شود که در هنگام روشن شدن کولر گازی صدای خاصی تولید شود که با بسته شدن درست درب قاب این مشکل حل خواهد شد.

  • شل بودن پایه‌های پنل خارجی

گذر زمان و یا نصب اشتباه پنل خارجی می‌تواند لق شدن پایه‌های پنل خارجی را برای شما به همراه داشته باشد. لق بودن پایه‌ها ممکن است در هنگام روشن شدن کندانسور باعث تکان خوردن بیش از حد پنل و تولید صدای بلند و ناهنجار شود.

  • مشکلات فن بلوور و موتور آن

مشکلات فن دمنده یا همان فن بلوور (blower) می‌تواند منجر به تولید صدای بلند در کولر گازی شود. از مهم‌ترین مشکلات امکانی فن بلوور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم ثبات فن بلوور
  2. شل بودن پیچ‌های فن
  3. خرابی موتور فن بلوور

صدای بلند در کولر ازی

  • عدم سرویس شدن به موقع کولر

برای جلوگیری از خراب شدن کولر گازی و کاهش هزینه‌های تعمیر و تعویض آن، سرویس شدن به موقع و مرتب کولر گازی خود را هرگز به تعویق نیندازید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در سرویس شدن کولر گازی انجام می‌شود روغن کاری دستگاه است. واضح است که عدم وجود روغن در میان اجزای کولر گازی می‌تواند یاعث اصطحکاک و تولید صدای بلند شود که باید به سرعت برطرف شود.

  • کمپرسور

کمپرسور که در پنل خارجی کولر گازی قرار دارد ممکن است به دلایل زیادی صدای بلندی را تولید کند که برای رفع آن نیاز اس با تعمیرکار تخصصی کولر گازی تماس بگیرید.
از مهم‌ترین دلایل تولید صدای بلند توسط کمپرسورتوسط کولر گازی می‌تون به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گذشت زمان و فرسودگی کمپرسور
  2. نیم‌سوز شدن سیم پیچی کمپرسور
  3. جدا شدن کمپرسور از پایه
  4. ترک برداشتن بدنه کمپرسور
  5. آسیب فیزیکی دیدن کمپرسور