شاید برای شما هم تابه‌حال پیش آمده باشد که پس از چند دقیقه استفاده از جاروبرقی، بوی سوختگی به مشامتان برسد. استشمام بوی سوختگی جاروبرقی معمولا با داغ شدن بدنه و تولید صدای ناخوشایند همراه است. به‌طورکلی بوی بد جاروبرقی از وجود مشکل داخل موتور دستگاه خبر می‌دهد. اگر با دیدن این علایم جاروبرقی را خاموش نکنید، احتمالا پس از چند دقیقه موتور دستگاه کاملا خواهد سوخت. برای جلوگیری از ورود آسیب بیشتر به دستگاه پیشنهاد می‌شود که به‌محض استشمام بوی سوختگی، آن را خاموش کرده و به‌دنبال علت اصلی آن باشید. در این مقاله به بررسی علت بوی سوختگی جاروبرقی می‌پردازیم و راه‌های رفع آن را توضیح می‌دهیم. با خواندن این مقاله از وارد شدن آسیب بیشتر به دستگاهتان جلوگیری کنید.

خیس شدن دستگاه؛ اصلی‌ترین دلیل بوی سوختگی موتور جاروبرقی

انواع جاروبرقی‌های خانگی از نوع گرد و خاک هستند و توانایی جمع‌آوری مایعاتی مانند روغن و آب ندارند. درصورت جارو کردن مایعات با جاروبرقی، رطوبت وارد دستگاه شده و موتور دچار سوختگی می‌شود. به‌طورکلی، ورود آب و سایر مایعات به موتور باعث به وجود آمدن بوی سوختگی جاروبرقی سامسونگ و سایر برندها می‌شود که در نهایت به سوختن موتور جاروبرقی منجر خواهد شد.

بعد از وارد شدن آب به داخل جاروبرقی باید به‌سرعت دستگاه را خاموش کرده و مسیر مکش را کاملا خشک کنید. سپس در بدنه را باز بگذارید و کیسه را بیرون بیاورید. بعد از خشک شدن کامل قطعات دوباره از دستگاه استفاده کنید. برای جلوگیری از انتشار بوی سوختگی جاروبرقی بهتر است پیش از استفاده، از خشک بودن سطح موردنظرتان مطمئن شوید و از تمیز کردن آشغال‌های تر با جاروبرقی خودداری کنید.

استفاده صحیح از دستگاه؛ جلوگیری از بوی سوختگی موتور جاروبرقی

ورود گرد و خاک به موتور؛ عامل بوی بد جاروبرقی

در بسیاری از موارد، بوی سوختگی از جاروبرقی ناشی از وجود گرد و خاک در موتور است. گردوغبار موجود در جاروبرقی عملکرد موتور را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند؛ زیرا این ذرات روی قطعات مهمی مانند سیم‌پیچ و کلکتور می‌نشینند و فشار سنگینی به موتور وارد می‌کنند. با وارد شدن فشار به موتور، بدنه دستگاه به‌سرعت داغ می‌شود و بوی سوختگی به مشامتان می‌رسد. ازهمین‌رو بوی بد یکی از علائم خرابی بلبرینگ جاروبرقی است.

باتوجه‌به بالا بودن قیمت موتور جاروبرقی بهتر است از وارد شدن کوچک‌ترین آسیبی به آن جلوگیری کنید. برای این کار توصیه می‌کنیم از کیسه یک‌بار مصرف و فیلترهای پیشرفته و اورجینال هر برند استفاده کنید تا گردوخاک را تا حد امکان به خود جذب کند. برای تعویض فیلتر جاروبرقی کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا جارو برقی را کاملا خاموش کنید و از برق بکشید.
  2. در بدنه را باز کنید و کیسه جاروبرقی را به بیرون بکشید. به‌این‌ترتیب به فیلتر بین کیسه و موتور دسترسی پیدا خواهید کرد.
  3. دو طرف فیلتر را محکم بگیرید و به‌صورت کشویی به سمت بالا بکشید تا از جای خود بیرون بیاید.
  4. فیلتر جدید را به همان صورت در دست بگیرید و به‌صورت کشویی در جای خود جا بزنید. دقت کنید که فیلتر تا انتهای بدنه جاروبرقی فرو رفته و محکم شده باشد.
  5. کیسه را به جای خود بازگردانید و در بدنه را ببندید.

به یاد داشته باشید که فیلتر بین موتور و پاکت جاروبرقی را باید هر 6 ماه یکبار تعویض کنید تا از ورود گردوخاک به داخل موتور جلوگیری شود.

جلوگیری از ایجاد بوی سوختگی با جارو نکردن خاک فراوان

تعویض نکردن به‌موقع کیسه؛ شایع‌ترین علت بو دادن جارو برقی

اگر کیسه دستگاه بیش از حد استاندارد پر شود، گرد و خاکی که به داخل مخزن کشیده شده، داخل بدنه جاروبرقی پخش خواهد شد. این مساله احتمال ورود گرد و خاک به موتور را چندین برابر افزایش داده و باعث ایجاد بوی بد جاروبرقی می‌شود؛ بنابراین هر ۳ ماه یک‌بار باید کیسه جاروبرقی را بررسی کنید و درصورت پر بودن بیش از ۵۰ درصد، حتما آن را عوض کنید. تعویض کیسه جاروبرقی با انجام مراحل زیر به‌سادگی امکان‌پذیر است:

  1. ابتدا دستگاه را خاموش کرده و سیم آن را از پریز جدا کنید.
  2. در جاروبرقی را باز کنید تا به کیسه دسترسی داشته باشید.
  3. دهانه کیسه را با دست خود محکم بگیرید و به‌آرامی به‌صورت خشابی از جای خود خارج کنید.
  4. پاکت را دور بیندازید و کیسه یک‌بار مصرف جدید را از پلاستیک خارج کنید.
  5. دهانه پاکت جدید را با دستانتان بگیرید و سعی کنید کمی داخل کیسه را برای ورود گرد و خاک باز کنید.
  6. دهانه را در محل مناسب جا بزنید. این کار معمولا به‌صورت کشویی انجام می‌شود. دقت کنید که دهانه به‌صورت کامل در جای خود قرار گرفته باشد.
  7. در دستگاه را ببندید و از جاروبرقی استفاده کنید.

بعضی از افراد کیسه دستگاه را به‌موقع عوض نمی‌کنند و مدام می‌پرسند چرا جاروبرقی بوی سوختگی می‌دهد. با تعویض به‌موقع نه‌تنها بوی بد دستگاه را از بین می‌برید، بلکه عمر مفید آن را هم افزایش می‌دهید.

از بین بردن بوی بد جاروبرقی با تعویض کیسه

تشدید بوی سوختگی جاروبرقی با وارد شدن اجسام سخت به دستگاه

بوی سوختگی یکی از اصلی‌ترین علائم سوختن موتور جاروبرقی است. اشیای ریز و سختی مانند براده‌های آهن یا ساچمه ممکن است به‌جای وارد شدن به کیسه، به سمت موتور هدایت شوند و در میان قطعات آن گیر کنند. همین مسئله عملکرد دستگاه را با مشکل روبه‌رو می‌کند و باعث بلند شدن بوی سوختگی وسایل برقی از جمله جاروبرقی خواهد شد.

نکات مهم برای افزایش طول عمر مفید جاروبرقی

جاروبرقی یکی از وسایل برقی کاربردی خانه است که به‌دلیل استفاده مداوم بیشتر در معرض خرابی قرار دارد. عمر مفید جاروبرقی ۸ تا ۱۲ سال است؛‌ اما با انجام چند کار ساده می‌توانید سال‌های طولانی‌تری از این وسیله استفاده کنید. از مهم‌ترین نکات برای بهبود عملکرد جاروبرقی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • درصورتی‌که جاروبرقی شما مخزن دائمی دارد و نمی‌توانید در آن پاکت یک‌بار مصرف نصب کنید، باید هر ۳ ماه یک‌بار کیسه را از دستگاه خارج کرده و در هوای آزاد آن را کاملا تمیز و گردگیری کنید.
  • بهتر است آشغال‌هایی مانند خاک گلدان و براده‌های چوب را با جارودستی جمع کنید تا این ذرات وارد موتور نشوند.
  • جابه‌جایی شدید جاروبرقی یا تکان‌های فراوان بدنه باعث خروج گرد و خاک از کیسه جاروبرقی و انتشار آن به سمت موتور خواهد شد.

با رعایت موارد دیگر شاهد بوی سوختگی از جاروبرقی نخواهید بود و عملکرد دستگاه نیز با اختلال مواجه نخواهد شد. بااین‌حال درصورت بروز هرگونه مشکلی بهتر است دستگاه را به یک متخصص تعمیر جاروبرقی نشان دهید تا از خرابی بیشتر آن جلوگیری شود.

تعمیرآنلاین؛ متخصص در عیب‌یابی و تعمیر انواع مدل جاروبرقی

در این مقاله به بررسی علت بوی سوختگی جاروبرقی پرداختیم و نکات مهم برای رفع بوی بد آن را بیان کردیم. معمولا اصلی‌ترین علت بوی سوختگی از موتور جاروبرقی است و درصورت بی‌توجهی به آن خسارت‌های بیشتری به دستگاه وارد خواهد شد؛‌ بنابراین در صورت استشمام بوی بد حتما موارد مطرح در این مقاله را بررسی کنید و درصورت لزوم، به یک تعمیرگاه مجاز جاروبرقی مراجعه کنید.

تعمیرآنلاین نمایندگی رسمی بیش از ۶ برند مطرح اروپایی و ایرانی را بر عهده دارد و انواع خدمات تعمیراتی را برای کلیه مدل‌های جدید و قدیمی عرضه می‌کند. همچنین به یاد داشته باشید کلیه خدمات تعمیر آنلاین با ۶ ماه گارانتی همراه است.

آیا شما تابه‌حال بوی سوختگی از جاروبرقی به مشامتان رسیده است؟ برای حل مشکل آن چه کاری انجام داده‌اید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر مخاطبان تعمیر آنلاین به اشتراک بگذارید.